Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
De oplossing van dit interne 'probleem' is het verschuiven van productie van Tsjechië naar Duitsland
Škoda begint met het produceren van auto's in Duitsland.

De Tsjechische autofabrikant Škoda begint in Duitsland met de productie van auto's, zegt de CEO. De reden is dat de fabrieken van het bedrijf in Tsjechië en elders in Europa al volop aan het werken zijn en worstelen om aan de vraag te voldoen.
Bernhard Maier, CEO van Škoda Auto, vertelde de Tsjechische website auto.cz dat het bedrijf van plan was om te beginnen met de productie in Osnabrück in Nedersaksen, waar Škoda-auto's al worden gelakt.

Škoda Auto overweegt momenteel herstructurering, de bouw van nieuwe fabrieken en andere alternatieven en zal naar verwachting haar plannen binnen drie of vier maanden openbaar maken.

Terwijl de autofabrikant zijn operationele winst in het eerste kwartaal van dit jaar met 5,3 procent zag stijgen, presteert zijn moederbedrijf Volkswagen niet zo goed, met een daling van de operationele winst met 3,6 procent in dezelfde periode.
Er werd vorig jaar gespeculeerd dat Škoda de productie van de opvolger naar zijn Superb naar Duitsland zou overbrengen. Noch het bedrijf, noch Volkswagen ontkende of bevestigde de suggestie.
In oktober ontving de Tsjechische premier Bohuslav Sobotka van de leidinggevenden van het bedrijf de verzekering dat de Tsjechische Republiek het hart van Škoda was en zou blijven.
Rond dezelfde tijd waarschuwde Bernhard Maier al dat de autofabrikant de grenzen van zijn productiecapaciteit bereikte.
De auto-industrie drijft al enkele jaren zowel de Tsjechische uitvoer als de hele binnenlandse economie aan.
Bron radio.cz/en.
 

Ad Verschoor

Donateur
SKODA opent competentiecentrum in Kvasiny.

14 mei 2018
| ŠKODA AUTO heeft een nieuw competentiecentrum geopend bij zijn fabriek in het Tsjechische Kvasiny. In het multifunctionele gebouw zijn een evenementenhal, opslagruimte voor preproductievoertuigen, logistieke trainingsfaciliteiten en een test- en kwaliteitscentrum ondergebracht. ŠKODA heeft in totaal 13,5 miljoen euro in het complex geïnvesteerd. Daarbij is de fabriek in Kvasiny, waar vanaf 2019 de ŠKODA SUPERB plug-in hybride gebouwd gaat worden, uitgerust met laadstations voor elektrische auto's en een nieuw elektriciteitsnetwerk.

In het nieuwe competentiecentrum in Kvasiny zijn nu alle testafdelingen samengebracht. Dat betekent dat de afstanden tussen de verschillende laboratoria kleiner geworden zijn, waardoor de uitslagen van onder meer geluids-, geur- en trillingstesten sneller te analyseren zijn.


Het testcentrum heeft bijvoorbeeld een waterkamer. Hierin kunnen alle omstandigheden tussen een lichte motregen en een tropische stortbui (50 liter water per vierkante meter bij 30 graden Celsius) worden nagebootst. Ook is er een stille ruimte, waarin onderzoekers hinderlijke rijgeluiden kunnen analyseren, en een zogenoemde 'shaker', die trillingen in een auto kan simuleren. Er is ook een laboratorium voor dynamische tests.

Modern is eveneens het logistieke centrum, dat volledig operationeel is na een bouwperiode van slechts negen maanden. Het beslaat 1.500 vierkante meter (ongeveer een derde van het hele competentiecentrum) en wordt gebruikt om bijvoorbeeld onderdelen op te slaan die worden gebruikt in preproductievoertuigen.

De logistieke trainingsfaciliteiten nemen 800 vierkante meter in beslag. Daar leren werknemers onder andere hoe ze met kleine en grote kratten (KLT/GLT), geautomatiseerde voertuigsystemen (AGV) en trailers met E-frames moeten omgaan. In een van de ruimtes kunnen virtuele trainingen worden gegeven.

De ŠKODA-fabriek in Kvasiny ondergaat momenteel de meest ingrijpende uitbreiding en modernisering in zijn geschiedenis. Tot nu toe heeft ŠKODA al 7 miljard Tsjechische kroon (zo'n 274 miljoen euro) in de opwaardering van het productieproces gestoken. De productiecapaciteit van de fabriek wordt de komende jaren verhoogd naar 300.000 auto's per jaar. Momenteel worden in Kvasiny de SUPERB, KODIAQ en KAROQ gebouwd. Vanaf 2019 komt daar de SUPERB PHEV bij, de eerste plug-in hybride van ŠKODA.

Bron: autozine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Bevestigd: Skoda Superb plug-in op komst
lnzyxyrbbtik.jpg


Skoda heeft bevestigd dat de Superb de eerste auto van het merk zal zijn die beschikbaar komt met een plug-in hybride aandrijflijn.

De Tsjechen melden dat Skoda's Kvasiny-fabriek in het thuisland de productielocatie zal zijn waar de Superb PHEV zal worden gefabriceerd. De auto zal er volgend jaar voor het eerst van de band lopen.

In november 2016 doken de eerste geruchten op over de mogelijke komst van een plug-in hybride Superb. Wat de auto gaat aandrijven, is nog niet bekend. Mogelijkerwijs stopt Skoda techniek in de Superb die we kennen van de Passat-met-stekker, de Passat GTE. Hierin wordt een 156 pk sterke 1.4 TSI gekoppeld aan een elektromotor. Het gecombineerd vermogen ligt op 218 pk.

De komst van de Superb GTE gaat waarschijnlijk hand in hand met de introductie van een gefacelifte Superb. Meer informatie verwachten we later dit jaar.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda heeft beste verkoopmaand ooit

Skoda heeft in mei een recordaantal van 112.400 auto's verkocht, een stijging van 13,4 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Vooral in China deden de modellen van het Tsjechische merk het goed.

In het Aziatische land werden er 30.800 nieuwe Skoda's verkocht, een toename van 35,4 procent.

Ook in West-Europa zat de verkoop in de lift. In dit deel van de wereld steeg het aantal registraties met 3,3, procent naar 44.200 exemplaren.

De Skoda Octavia blijft wereldwijd het meest populaire model. Van de auto werden er 35.000 exemplaren op kenteken gezet in mei, een plus van 4,7 procent.

De snelste stijgers zijn de SUV's van het merk: de Karoq en de Kodiaq. Laatstgenoemde werd 79,8 procent meer verkocht dan vorig jaar voor een totaal van 13.500 stuks. De Karoq is nieuw en werd 10.400 keer geregistreerd in mei.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda wil het maken in Indië

Indië is één van de grootste potentiële markten ter wereld. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de automerken er met de ellebogen werken om er voor zichzelf een plaats te veroveren. Skoda doet het met het project India 2.0.

Speciaal voor Indië
“Indië legt elke dag 22km nieuwe autostrade” Het Tsjechische merk zal specifiek voor de Indische markt een goedkoop model ontwikkelen op basis van het compacte MQB 0-platform. Dat moet er in 2020 al op de markt komen. Alle in de toekomst ontworpen en geproduceerde modellen voor Indië zullen op MQB-basis ontwikkeld worden.

Klaar voor transportrevolutie
Skoda, dat al in de jaren dertig van de vorige eeuw z’n eerste modellen in Indië aan de man bracht, kon er vorig jaar al een verkoopsstijging van 30% laten optekenen. Bovendien lijkt Indië stilaan klaar voor een heuse transportrevolutie. Uit de infographic die het Tsjechische bedrijf bij de aankondiging steekt, leer je onder meer dat het land tegenwoordig elke dag 22km nieuwe autosnelweg legt.

Bron: auto55.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda voor 15e keer officieel partner en autoleverancier Tour de France

Skoda is dit seizoen voor de vijftiende keer op rij verbonden aan de Tour de France als officiële partner en autoleverancier. Het Tsjechische merk ondersteunt de wielerronde door Frankrijk al sinds 2004.

Skoda-2.jpg


In de Tour-karavaan is Skoda vanaf 7 juli aanstaande maximaal vertegenwoordigd met 250 organisatie- en begeleidingsauto’s. Daarnaast is het logo van Skoda tijdens de drie koersweken prominent zichtbaar op de groene trui. Voor het vierde jaar op rij reikt Skoda die dagelijks uit aan de beste sprinter van de dag. Bovendien krijgt het merk elke etappe maximale aandacht bij de finish en werkt het merk opnieuw nauw samen met het dagelijkse Nederlandse tv-programma Tour du Jour.

Bron: marketingtribune.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Officieel: Skoda Karoq Sportline (2018)

Tezamen met een sportieve Sportline uitvoering lanceert Skoda een 190 pk sterke benzinemotor voor de gloednieuwe Karoq SUV.

Skoda-Karoq-Sportline-2018.jpg


In navolging van de avontuurlijke Karoq Scout voorziet de Tsjechische autoconstructeur ook een meer sportieve uitvoering van de Karoq SUV. Net zoals bij de Kodiaq Sportline en Superb Sportline blijft het – eerder relatief – beperkt tot enkele visuele upgrades, onder de motorkap ligt er wel een nieuwe krachtbron. De 2.0-liter TSI benzinemotor is per direct de krachtigste topversie binnen het Karoq gamma met 190 pk!

De Skoda Karoq Sportline krijgt sportieve bumpers rondom mee net zoals getinte ramen, zwarte dakrails, de nodige Sportline badges én zwarte 18” lichtmetalen Mytikas velgen. Voor wie het groter ziet zijn er 19” Vega exemplaren voorhanden! Binnenin heerst er een sportieve sfeer met de contrasterende zilveren stiknaden, speciaal ontworpen zetels; multifunctioneel sportstuur, LED sfeerverlichting en een zwarte afwerking voor de dakbekleding.

Optioneel is de Karoq Sportline te verkrijgen met een digitaal dashboard (Virtual Cockpit) die een extra keuzemenu meekrijgt waar er een rev counter prijkt met centraal de snelheid.

Op het Autosalon van Parijs viert Skoda de lancering van de Karoq Sportline, broederlijk naast de Karoq Scout. Later dit jaar staan ze bij de Belgische verdelers.



Bron: groenlicht.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Marketingmachine draait op volle toeren
Skoda schetst Kodiaq RS
9hsyrbybwn5c.jpg

ywwycoabd6s1.jpg


Tijdens de autosalon van Parijs presenteert Skoda de sportiefste versie van de Kodiaq: de RS. De afgelopen weken hebben de Tsjechen al diverse teasers laten zien en ook vandaag wordt de auto voor zijn onthulling al enigszins in beeld gebracht.

Het exterieur van de RS-versie van de Kodiaq wordt aangekleed met zaken als 20-inch lichtmetaal, sportief ogend bumperwerk met grote luchtinlaten en zwarte accenten én een kenmerkende zwarte grille. De auto krijgt een 240 pk sterke 2,0-liter biturbo-TDI als krachtbron en 17 inch grote remschijven, met rode klauwen, moeten het gevaarte weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. De Kodiaq wordt Skoda's eerste SUV waarvan een RS-versie verschijnt en het is ook de eerste auto van het merk dat standaard op 20-inch sloffen staat. De auto komt onder andere beschikbaar in de nieuwe kleur Race Blue en het is de eerste Skoda RS met het vernieuwde RS-logo. Het V-tje is voortaan rood in plaats van groen.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Auto’s van Toen: Skoda 1203
De meest verkochte bedrijfswagen in het Tsjechoslowakije van de twintigste eeuw


Exact 50 jaar geleden introduceerde Skoda de 1203. Hij werd gebouwd in de fabriek in Vrchlabí (Tsjechië) en Trnava (Slowakije) en dankzij vele optredens in Tsjecho-Slowaakse films en tv-series kennen heel veel mensen de auto nog goed. Maar wist je ook dat de Skoda 1203 de meest verkochte bedrijfswagen in het Tsjechoslowakije van de twintigste eeuw was?
Skoda-1203-Busje-1.jpg


Beurs voor ingenieurs
Op 14 september 1968 maakte de Skoda 1203 zijn debuut op een beurs voor ingenieurs in Brno. Je zag hem sindsdien overal in het straatbeeld. De auto speelde letterlijk een rol in het leven van de Tsjechen van de wieg tot het graf: hij was onder meer leverbaar als ambulance en als lijkwagen. Er verschenen ook talloze andere varianten, zoals kleine busjes, bezorgauto’s en lichte trucks.

Bezetting
Aan de geschiedenis van de Skoda 1203 kun je zien hoe traag dingen soms van de grond kwamen tijdens het communistische regime in naoorlogs Tsjechoslowakije. De ontwikkeling van deze lichte bedrijfswagen was halverwege de jaren vijftig al begonnen. Maar pas in 1968 was hij klaar. Op zaterdag 14 september beleefde hij zijn première op een internationale beurs voor ingenieurs in Brno. Het feest werd echter overschaduwd door de bezetting van Tsjechoslowakije door de legers van vijf Warschau Pact-landen op 21 augustus 1968, om een einde te maken aan de Praagse lente. Toch was de Skoda 1203 de enige nieuwe auto in de Tsjechische auto-industrie die voor een sensatie zorgde en waarvoor een succesvolle carrière in het verschiet lag.

Skoda-1203-Busje-2.jpg


Pick-uptruck en bestelbus
De lichte bedrijfswagens Skoda 1201 en 1202 werden eind jaren vijftig gebouwd in de fabriek in Vrchlabí (Tsjechië). Deze auto’s waren gebaseerd op personenauto’s en boden dus maar een beperkte hoeveelheid ruimte voor de passagiers en de vracht. Het toegepaste buizenframe was bovendien verouderd. Daarom begonnen de ingenieurs in het voorjaar van 1956 met het ontwikkelen van een moderne pick-uptruck.

Zelfdragende carrosserie
Het passagiersgedeelte werd ver naar voren geplaatst, met de motor onder de voorstoelen. Door dit concept kon de binnenruimte optimaal worden benut. De auto had een zelfdragende carrosserie, zonder het buizenframe dat tot dan werd toegepast. Er moesten zoveel mogelijk onderdelen worden gedeeld met bestaande Skoda’s. De 1221 cc-viercilinder met 49 pk (39 kW) werd bijvoorbeeld geleend van de 1202. De instrumenten op het dashboard en de achterlichten kwamen duidelijk van de Skoda1000 MB.

Van ambulance tot lijkwagen
De serieproductie van de Skoda 1203 startte op 20 november 1968, in de gemoderniseerde fabriek in Vrchlabí. De auto rolde van de band naast zijn voorganger (de 1202), die tot 1973 in productie bleef. Aanvankelijk werd de 1203 alleen gebouwd als bestelbus. Hij had compacte buitenmaten met een lengte van 4520 mm, een breedte van 1800 mm en een hoogte van 1.900 mm. In de laadruimte paste 5,2 kuub. Het maximale laadvermogen van 950 kilo was bijna net zo hoog als het leeggewicht van de auto, 1170 kilo. De topsnelheid bedroeg 90 km/h, terwijl hij er elke 100 kilometer 11 liter benzine doorheen joeg – gemeten bij een constante snelheid van 60 km/h. Een metalen wand met een raampje scheidde de tweepersoons cabine van de laadruimte. Een schuifdeur aan de rechterkant en een deelbare achterklep boden een riante en eenvoudige toegang tot de bagageruimte.

Skoda-1203-Busje-3.jpg


192 busjes
Op 31 december waren 192 busjes geproduceerd, plus nog eens drie met ruiten aan alle kanten. Later breidde Skoda het spectrum uit met onder meer busjes met een open laadruimte, ambulances en lijkwagens. Vooral de ambulances zag je veel op de Tsjechische wegen.

Tweedehands exemplaren
De Skoda 1203 werd exclusief verkocht aan de communistische sector: bedrijven die eigendom waren van de staat. Particuliere kopers moesten wachten op tweedehands exemplaren. De reden is niet alleen dat er te weinig werden gebouwd, het communistische regime wilde zo ook voorkomen dat particuliere ondernemers zo’n commercieel voertuig in handen kregen.

Oostblok-landen
De Skoda 1203 was niet alleen gehomologeerd voor de Tsjechische markt en die van andere Oostblok-landen, maar reed ook rond in Frankrijk en België. Zelfs in Egypte kon je hem tegenkomen. Vanaf 1971 maakten ook mensen in andere landen kennis met de 1203, bijvoorbeeld omdat hij werd gebruikt om de Skoda 100 L te vervoeren, die meedeed aan het Europese toerwagenkampioenschap (ETCC).

69.727 auto’s
De productie in Vrchlabí eindigde in 1981, nadat 69.727 auto’s gebouwd waren. In Trnava (Slowakije) ging de productie door en werden nog talrijke technische verbeteringen doorgevoerd. Pas halverwege de jaren negentig viel het doek.

Enige bedrijfswagen
In Tsjechië en Slowakije is de 1203 een icoon in de autowereld. De auto was bijna 25 jaar lang feitelijk de enige bedrijfswagen die je er kon kopen. Dankzij talrijke optredens in Tsjechische films en tv-series bereikte de auto daar eeuwige roem.

Bron: autorai.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda Kodiaq RS nu officieel gepresenteerd

Nadat eerder op maandag de eerste foto's van de nieuwe Skoda Kodiaq RS voortijdig online waren verschenen, heeft het Tsjechische merk nu zelf afbeeldingen en specificaties vrijgegeven.
skoda-kodiaq-rs-officieel-gepresenteerd.jpg


De Kodiaq RS wordt aangedreven door een 240 pk sterke dieselmotor. De krachtbron met twee turbo's is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving.

De SUV accelereert in zeven seconden naar 100 kilometer per uur en loopt door tot 220 kilometer per uur.

Skoda geeft de Kodiaq RS het zogeheten Dynamic Sound Boost-systeem mee, dat het motorgeluid over de speakers in het interieur laat klinken. De instellingen zijn gekoppeld aan het Dynamic Chassis Control-systeem, waarmee de demping aan de gekozen rijstand wordt aangepast.

fenxjpcaj8lr_wd640.jpg


Sportieve bumpers en wielen van 20 inch

De Kodiaq RS is te herkennen aan sportievere bumpers en wielen van 20 inch. In het interieur monteert Skoda speciale sportstoelen en een sportstuur. Daarnaast krijgt de auto een digitaal instrumentarium mee.

Net als de reguliere Kodiaq, is ook de RS-versie als vijf- en als zevenzitter te krijgen. Informatie voor de Nederlandse markt volgt spoedig.

d1sx4wya9k3b_wd640.jpg


Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Škoda gebruikt autonome transportrobot Omron in fabriek Vrchlabi

Škoda Auto is bezig met een radicale digitalisering van het productieproces. Nu gebruikt de Tsjechische autofabrikant een volledig autonome, zelflerende transportrobot van Omron in zijn onderdelenfabriek in Vrchlabí. Deze robot kan obstakels langs zijn route door de fabriek herkennen, en informatie over zijn omgeving gebruiken tijdens het plannen van de route. Indien nodig past hij zijn route aan zodat hij altijd zo snel mogelijk op zijn bestemming arriveert. Nadat de test- en proeffases zijn afgerond, is de robot sinds juni dagelijks in gebruik. Hij voltooit honderdtwintig ritten per dag met een totale afstand van vijfendertig kilometer op zijn route tussen het mechanische meetcentrum en de verwerkingsmachines.

In één rit kan de mobiele LD-transportrobot van Omron een last van maximaal 130 kg dragen, en hij kiest de juiste paden volledig autonoom. In tegenstelling tot traditionele geautomatiseerde transportsystemen is er geen geleiding nodig in de vorm van inductielussen, magnetische strips of reflectoren. Om de route te leren hoeft het voertuig maar een keer tussen de stations te worden geleid, via een tablet of joystick. Hierbij registreert de robot de omgeving, maar ook de wijzigingen in de omgeving, volledig autonoom en past zijn route indien nodig aan.

Met sensoren en laserscanners herkent de robot voertuigen en vaste obstakels, maar ook mensen die in zijn pad lopen. Het besturingssysteem berekent de aanrijdsnelheid en detecteert of er een botsing gaat gebeuren. In dat geval stopt de robot zelf of wijkt uit. In tegenstelling tot andere systemen die bij Škoda worden gebruikt, past het onmiddellijk zijn route aan op basis van informatie uit de omgeving, zonder tussendoor te hoeven stoppen. Als de volledig autonome robot detecteert dat het regelmatig obstakels tegenkomt op een bepaald punt op zijn route, zal hij de route permanent aanpassen. Indien nodig kan het elektrisch aangedreven systeem alle bestemmingen in de 16 duizend vierkante meter grote Vrchlabí-fabriek bereiken.

Bron: mechatronicamachinebouw.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Compleet nieuwe naam
Opvolger Skoda Rapid Spaceback heet Scala
vcwyf2vbff6h.jpg



njlyf51bymm9.jpg


De kogel is door de kerk: Skoda geeft de opvolger van de Rapid Spaceback een nieuwe naam: Scala.

In december trekt Skoda het doek van de opvolger van de huidige generatie Rapid Spaceback. De Tsjechen melden nu dat die nieuwe hatchback niet Rapid of Rapid Spaceback gaat heten, maar 'Scala'.

Skoda kiest ongetwijfeld voor een volledig nieuwe naam om het verschil met de huidige Rapid Spaceback aan te geven, een auto die meer in de budgethoek opereert terwijl deze nieuwe Tsjech een directe concurrent voor auto's in het reguliere C-segment moet worden. Scala, Latijn voor 'trap' of 'ladder' lijkt dan ook gekozen om het stapje te benadrukken dat de auto op de statusladder maakt.

De Scala is de productieversie van de auto waarop Skoda met de Vision RS Concept al een vooruitblik gaf (foto 3, 4 en 5). De auto krijgt onder meer een ver naar beneden doorlopende achterruit, iets wat we kennen van de huidige Rapid Spaceback. Onderaan dat stuk glas staat de merknaam 'Skoda' voluit geschreven. De Scala is volgens Skoda de eerste auto die de nieuwe designtaal van het merk draagt. De auto heeft een neus met een relatief laaggeplaatste grille en in het interieur krijgt een uit het dashboard stekend scherm een plek. De Tsjechen integreren hun displays momenteel nog in de middenconsole.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Miljoenste Skoda van 2018 een feit

Skoda heeft zijn miljoenste auto van 2018 gebouwd, dat is twee weken eerder dan in 2017. Al vijf jaar lang komt de productieteller van Skoda op zeven cijfers uit.

BBOAQqV.img
© Autovisie.nl Miljoenste Skoda van 2018 een feit

Skoda Fabia
De één miljoenste auto van dit productiejaar is een Skoda Fabia 1.0 TSI in Moon White. De auto rolde deze week van de band in de fabriek in Mladá Boleslav. De Skoda Fabia is de tweede populairste auto van Skoda. De B-segmenter moet alleen de Octavia nog voor zich dulden.

Continue groei
Michael Oeljeklaus, Skoda-bestuurslid Productie en Logistiek: “We hebben de afgelopen jaren een continue groei doorgemaakt, zowel op het gebied van productie als verkopen. We passeren nu voor het vijfde jaar op rij de grens van een miljoen geproduceerde auto’s. Ook in 2019 zetten we ons groeistrategie door. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de Skoda Scala.”

Keerzijde
Skoda verkoopt de laatste tijd veel compacte SUV’s, zoals de Karoq en de Kodiaq. Het succes heeft ook een keerzijde, want de levertijd van de Kodiaq is sterk opgelopen. Desondanks is Skoda op dreef.

Bron: Autovisie.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Eerste details van Scala


Skoda maakt zich op voor haar eerste hatchback à la Golf en Leon. Het model zal Scala heten, er ongeveer zo uitzien en dit zoal in z'n mars hebben. Het Tsjechische merk heeft dit zelf alvast bekendgemaakt.

Er is weliswaar nog veel camouflage aanwezig, maar gelukkig zit dat zo strak om de koets dat al een goede voorstelling valt te maken van het exterieurdesign van de Scala. Een eerste indruk? Zeer herkenbaar als Skoda, maar niet lang zo spraakmakend als de Vision RS Concept, het studiemodel dat als voorbode zou dienen. Skoda lijkt zich als vanouds voornamelijk te hebben gericht op het bieden van zoveel mogelijk binnen- en laadruimte. Daartoe steekt het achtersteven zelfs opvallend ver uit, net zoals bij de Rapid Spaceback, een kruising tussen een vijfdeurs hatchback en stationwagen, maar die niet het succes gaf waarop werd gehoopt. Best opmerkelijk dus dat Skoda daar bij de Scala opnieuw voor heeft gekozen.

Enkele cijfers
Om te bevestigen dat ruimte een belangrijke pijler is geweest tijdens de ontwikkeling zijn hier de buitenmaten van de Skoda Scala. In lengte meet de auto 4,36 meter, terwijl de breedte en hoogte respectievelijk 1,79 en 1,47 meter bedragen.
Ter vergelijk: de Rapid Spaceback is 6 centimeter korter en de Golf zelfs 11 centimeter. De wielbasis van de Scala bedraagt 2,65 meter en dat is niet eens zoveel korter dan dat van de Octavia. Volgens Skoda heeft de Scala dan ook een van de grootste bagageruimtes in zijn klasse, te weten 467 liter wanneer alle stoelen zijn bezet tot 1.410 liter wanneer de achterste leuningen zijn neergeklapt. De Rapid Spaceback komt tot respectievelijk 415 en 1.381 liter.

Vijf motoren
Er zal keuze zijn uit vijf motoriseringen, variërend in vermogen van 90 tot 150 pk en verdeeld over drie benzines, één diesel en een aardgasmotor. Verder laten de Tsjechen weten dat er veel aandacht is besteed aan moderne veiligheid en luxe. Optioneel bijvoorbeeld zijn full LED-koplampen, dynamische richtingaanwijzers achter, een elektrisch inklapbare trekhaak en een volledig digitaal instrumentarium verkrijgbaar.

Bron: autowereld.com
 

kuurgast

Donateur
Volkswagen wil Passat-productie naar Tsjechië verplaatsen

Volkswagen wil de productie van de Passat naar Tsjechië verplaatsen. Dit werd vrijdag aangekondigd door CEO Herbert Diess in Wolfsburg. Dienovereenkomstig zou de Škoda-fabriek in Kvasiny de productie van dit VW-model tegen 2023 overnemen. Bovendien zouden de Škoda-modellen Superb en Kodiaq daar nog steeds worden gemonteerd.
Aan de andere kant zullen verdere delen van de huidige productie in Kvasiny naar een nieuwe VW-fabriek in Oost-Europa komen. We zijn nog steeds op zoek naar de locatie, werd aangekondigd. De Tsjechische VW-dochter Škoda produceerde vorig jaar in totaal 1,2 miljoen auto's.
Bron radio.cz/de.
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwigheden / Skoda: een Kosmik-model?

De Tsjechische website Auto.cz kondigt de naam aan van een nieuw Skoda-model. Het merk zou een stadscross-over voorbereiden voor de Europese markt, met als naam Kosmik.

Škoda zal in 2019 een derde SUV lanceren op de Europese markt. Deze stedelijke cross-over, kleiner dan de Karoq, zou de Mladá Boleslavische versie van de Seat Arona en Volkswagen T-Cross worden. En volgens de Tsjechische autopers zou dit nieuwe model de naam Kosmik dragen. Škoda zou in ieder geval deze naam hebben aangevraagd voor een Europees neefje van de Škoda Kamiq, die enkel in China te koop is.

Bron: autogids.be
 

kuurgast

Donateur
In december trekt Skoda het doek van de opvolger van de huidige generatie Rapid Spaceback.
Škoda onthulde nieuwe Scala, de opvolger van Rapid.

721245-top_foto2-6fvxr.jpg


De gloednieuwe Škoda, Scala genaamd, verscheen voor het eerst voor het publiek. Dat gebeurde donderdag in Tel Aviv, Israël. De Scala is bijna in alle richtingen groter dan Rapid, dat het zal vervangen. Het zal beschikbaar zijn met viercilinder benzine en diesel.
Bron novinky.cz.

721208-top_foto2-2mepi.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda stevent af op nieuw verkooprecord
0tkyjw8b9f9y_800.jpg

btpyribbrbq8_800.jpg


Skoda’s verkopen gaan dit jaar voor de wind. Het verkooprecord dat de Tsjechen vorig jaar vestigden, lijkt dit jaar dan ook verbroken te worden. De teller staat na elf maanden op 1.148.600 stuks.

Met die ruim 1,14 miljoen afgeleverde auto’s loopt Skoda 5,1 procent voor op vorig jaar. Toen stond de teller op wereldwijd 1.093.000 afgeleverde auto’s. In november verkocht het merk echter wel iets minder auto’s dan in dezelfde maand een jaar eerder. Met 110.100 stuks viel dat aantal 3,9 procent lager uit dan vorig jaar november. Skoda wijdt dit aan een teruglopende groei in China. In Rusland zijn de kaarten echter anders geschud: in november noteerde Skoda een plus van 42,9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Sinds januari staat de teller daar op een stijging van 30,2 procent. In Europa verkocht Skoda in de eerste elf maanden van dit jaar 691.800 auto’s, een stijging van 5,3 procent. De grootste groei in Europa beleefde het merk in Oost-Europa met 42.400 auto’s tegen 37.500 auto’s vorig jaar.

Na Europa blijft China de grootste speler. Dit jaar gingen daar 304.300 Skoda’s over de toonbank, wat goed is voor een groei van 7,7 procent. De Octavia is ondanks zijn leeftijd veruit het best verkochte model met 357.500 geleverde exemplaren. De Fabia en - opmerkelijk - de Rapid volgen met 178.700 en 177.000 stuks. Tussen de Kodiaq (134.300) en Karoq (104.500) staat de Superb met 126.600 wereldwijd verkochte exemplaren. In ons land zijn de Octavia en Fabia het populairst met respectievelijk 6.382 en 3.206 verkochte exemplaren. Opmerkelijk is de Citigo die tot nu toe de derde plaats bekleedt, want op de wereldwijde ranglijst bungelt die onderaan (36.300 stuks) met de Chinese Kamiq in zijn kielzog (20.600 stuks).

In 2017 zette Skoda een verkooprecord van 1,2 miljoen auto’s neer. Als de verkoop in december zo doorzet, neemt 2018 het stokje over.

Bron: Autoweek.nl
 
Bovenaan