Laat niet na het aangenaam verpozen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ouderen zullen zich de slogan "Laat niet na het aangenaam verpozen de eigenaar van het bos de schillen en de dozen". Jongeren zal meer aanspreken een mogelijkheid een blikje te gooien in een opvangnet die als 'blikvanger' is aangeduid. Ik woon langs een fietsroute en tref veel zwerfvuil aan. Is er in het Tsjechisch een soortgelijke spreuk te bedenken om de mensen er op te wijzen dat ik geen vuilnisman wil zijn?
 
"Nezanechte po příjemném pobytí majiteli lesa šlupky a krabice!" Maar ik denk dat het niet helpen gaat en eerder avrechts werkt want de algemeene meening is dat het bos van ierereen is.De nederlandre spreuk is in reim maar ik kan niet genoeg tsjechisch om te reimen.
 
De spreuk is eigenlijk: `Laat niet als dank voor ´t aangenaam verpozen, de eigenaar van ´t bos de schillen en de dozen.` ;)
 
Als je kijkt wat er in het bos en lang de weg achter gelaten wordt dat is die paar schillen en dozen niets.
Erger me kapot aan het in het bos achtergelaten bouwafval, autoonderdelen en banden, meubels, enz. En soms lijkt het me meer moeite om het op die plaats te krijgen dan dat je het naar het grof vuil brengt. Maarja, de angst om een paar kroon ervoor te moeten betalen is schijnbaar te groot. En zelfs als je op een plaats komt waarvan je denkt dat je de eerste bent, vindt je daar een lege plastic fles. En borden met het dreigen van een boete helpen niet omdat de pakkans nihil is.
 
Jaa echt vroeger was het noch veeeel en veeel erger.....als Je toen langs een paar vuilnishoopen aan een bosrand wandelen ging kon Je een heele keukeninrichting gratis bij elkaar scharrelen. Tegenwoordig moet men al bij Starožitnosti op aukro.cz of Bazos.cz kijken.
 
Het ergert mij ook. Ze gooien hun afval zomaar ergens neer, van sigarettenpeuk tot keukeninrichting toe.
Wel kan het lastig zijn erachter te komen waar je terecht kunt met je afval.
Bij ons kan ik tuinafval, puin en oud ijzer kwijt maar waar ik met het oude tapijt e.d. naar toe moet kan niemand mij vertellen. We gaan in augustus een container huren om van deze zooi af te komen.

Groet Luigi.
 
Oude tapit neemt hier Sběrný dvůr,maar een oude Pers is ook best te verkoopen.Met hoogedrukspuit schoonwassen,bij deze temperatuuren op het hek droogen laaten en de Pers komt wel van pas....
 
Sinds er overal containers staan, is het zwerfvuil drastisch afgenomen.
In Limburg vind je meer flessen en blikjes langs de weg dan je in Tsjechië aantreft.
Waarom de Limburgers er zo een zooitje van maken is mij een raadsel.
Maar bij ons zijn de wegen, bermen en bossen schoon!
 
Bovenaan