Onze vakantie in Blankartice-Hermanov van 28/04 tot 12/05/2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik had al heel ruim van tevoren een huis gehuurd mrt. 2017 .
En wilde dat ik er zeker van zou zijn dat wij een vakantiewoning hadden .
De rede hiervan beschrijf ik wel als ik de tweede week beschrijf .

Vertrek en aankomst

Op Koningsavond rond 23.00 uur vertrekken wij uit het Noorden van ons land .
In de vooravond had ik al 2,5 uur extra geslapen .
Ik rij graag nachts , de oorzaak hiervan ligt in het feit dat mijn filmster en kleindochter
al op de A7 richting Duitse grens liggen te slapen , en rij rustig + - 120 km/h , ik heb nooit haast en als ik vakantie heb al helemaal niet .
Hoe ouder je wordt , des te rustiger ben je dan , na 2 keer lpg tanken onderweg 1e keer in Lerhte na + - 290 km , 2e keer in Grimma na + - 265 km en 2 lange pauzes zodat wij om 07.00 bij Tesco in Decin arriveren en op ons gemak kronen gaan halen en winkelen en verse broodjes en beleg kopen , want wij hebben nog wel trek in eten en koffie , ik dan , de vrouwen nemen chocolademelk uit de automaat .

Om 08.30 vertrekken wij bij de Tesco richting Benesov nad Ploucnici , nou dat hadden wij snel bekeken in het centrum , Opa kan je niet naar Ceska Lipa naar dat stalletje waar een wat oudere man kaneelbroodjes verkoopt , dat was jaren geleden in het centrum , en ach wij hebben toch vakantie !
Wij naar de parkeerplaats op 140 meter van het centrum , het schuine winkelstraatje ligt overhoop men is de straat opnieuw aan het bestraten en er wordt ook nog gewerkt .
Het stalletje van de kaneelverkoper was dicht ,nou,ja er zijn ergere dingen niet waar .
Het winkelcentrum was zo goed als gesloten met bekleding , en het patathoekje was er ook niet meer , verbouwing ?
Gelukkig zit op de 2e verdieping nog wel die grote Chinese winkel een soort van manusie van alles dat wisten de dames ook nog wel haarfijn te vertellen .

Het loopt langzaam maar zeker richting de klok van 11 uur als wij weer bij de auto komen .
En ik rij weer op mijn gemak richting Blankartice-Hermanov , dan rijden wij door het plaatsje Zandov , rij ik door een gatenkaas al slingerend van links naar rechts heen , zo slecht was dat stuk weggedeelte , gelukkig geen tegenliggers , als dat maar weer niet overal zo is , en mijn gedachten gaan terug naar het begin van het jaar 2000 toen waren de wegen toch ook heel slecht .
Maar gestadig aan werden de wegen weer goed berijdbaar .

Ik rij het plaatje Blankartice binnen en er komen een paar Nederlandse auto,s ons tegemoet al zwaaiend en wij zwaaien terug .
Om 11.50 uur zijn wij dan op de plaats van bestemming gekomen .
Ons vakantiehuis NovaLinka , een keurig en net huis .

DSCN4349.JPG

Volgens Google translate betekend NovaLinka nieuwe regel , maar of dat goed is , is een ?

Tegen half 2 rij ik met mijn dames naar het Forum in Usti nad Labem even bijna alles bekijken en eten en gelijk maar alvast weer even lpg tanken dan is dat al vast gebeurd voor morgen , en zijn weer bij ons vakantiehuis tegen 18.30 uur .
Geen verloren dag , maar een winkeldag extra als je s,nachts rijd en ik heb het er graag voor over .
Mijn vrouw maakt koffie en thee voor kleindochter en haarzelf .
Ik ben moe en ga even een half uurtje slapen.
Na 1,5 uur werd ik wakker en ben naar beneden gegaan waar de dames naar de Nederlandse televisie keken , en gingen wij om 23.15 naar bed .
Dag 1 was goed verlopen .
 
Dag 2. Zondag 29-04-2018 .

Er waren meerdere Nederlanders in het plaatsje Blankartice , gezien het aantal Ned. kentekens op de auto,s . Maar ik heb ze niet gesproken , alleen gedag zwaaien in het voorbij rijden .
Lekker wat langer geslapen dan normaal maar de moeheid van gisteren had toch wel toegeslagen , vandaar de rustige ochtend .
Het mooie van een vakantie is de voorbereiding en dingen opzoeken die wij graag zouden willen bezoeken .
In een andere Topic van iemand anders op het Tsjechisch forum had ik gelezen dat als je op Mapy,cz ging kijken en dan aan de rechterkant op Travel tips klikt , dan krijg je rond de plaats waar je verblijft allerlei activiteiten en of bezichtigingen te zien op de kaart . zie foto .

img025.jpg

Dat heb ik gedaan en ik heb zoveel aangeklikt wat wij zouden kunnen gaan doen .
Wij zouden onderhand wel twee maanden op vakantie kunnen dan , ” maar ,, we hadden maar 2 weken , dus heb ik inmiddels krassen of zo als u wilt schrappen geleerd , tot er een aanvaardbare activiteiten en dingen om te bekijken over bleef .
Dit wat ik over Mapy.cz beschrijf , geldt ook voor Nederland probeert u het maar .

Ik had thuis dus een planning gemaakt met vaste dagen wat wij zouden gaan ondernemen ,
Mijn filmster houdt niet zo van lopen met mij , want er zit geen rem op bij mij , mijn kleindochter ( bijna 20 jaar ) loopt zonder te morren rustig met mij mee .
Dus ik moet wat gas terug nemen wil ik mijn filmster overal mee naar toe nemen , ook vanwege haar gezondheid .
Het wordt dus een vakantie van geven en nemen .

Wij besluiten om op zondagmiddag te gaan winkelen bij Olympiade in Mlade Boleslav
Geen probleem voor mij , ik rij graag en geniet al tijdens het autorijden steeds weer van de mooie omgeving waar ik rij , en probeer dan zoveel mogelijk binnendoor te rijden , wij zijn dan meer tijd kwijt dan dat ik kilometers maak , en daar maak ik mij niet druk om .
Onderweg kom ik een voor mij wat aparte auto tegen ik zet mijn auto aan de kant en vraag aan de eigenaar of ik foto,s mag maken en die vond het goed .

DSCN4422.JPG DSCN4423.JPG DSCN4424.JPG DSCN4425.JPG DSCN4426.JPG DSCN4427.JPG

Het lijkt op een MG maar zeker ben ik niet .
Ik wilde niet teveel naar binnen kijken en te fotograferen want ik weet niet of er iets persoonlijk in lag , en heb respect voor andermans eigendommen .

Na een maaltijd genuttigd te hebben zijn wij s,avonds om 20.30 uur weer in ons vakantiehuis
Waar de dames na de koffie en thee hun serie op de tv kunnen kijken , en ik zo als gewoonlijk
de dagelijkse uitgaven inboek voor onze eigen inzicht en wat wij per dag gedaan hebben .
En dan genieten van een paar flesjes pivo Staropramen , het liefst heb ik het uit de tapkraan , maar dat zat niet op loopafstand , dus dan maar uit een flesje en in het vakantiehuis .
En zo eindigt de 2e dag van onze vakantie .
 
Dag 3. Maandag 30-04-2018

Wij besloten vandaag naar Novy Bor te gaan de dames willen nog steeds winkelen en ik vindt dat best , onze kleindochter heeft er tenslotte voor gewerkt en gespaard , zij zit in de 3e jaar kapster opleiding en heeft19 juni haar examen , en als zij slaagt kan zij haar eigen kapperszaak beginnen , dus deze 14 dagen ontspanning moet haar de zegen geven dat zij slaagt , volgens haar mentor op school behoeven wij ons geen zorgen te maken , wij zullen het zien , haar baas is ook dik tevreden over onze kleindochter .
U leest het al onze vakantie begint gewoon heel rustig ik bouw het langzaam aan wat op .

Wij besluiten om in Novy Bor ook naar een pizzeria te gaan en daarna om nog even naar de Tesco te gaan in Decin nog wat boodschappen te doen .
In Benesov nad Ploucnici zit ook een wat kleinere Tesco , maar ik vond het daar wat rommelig en zij verkochten geen vleeswaren de vitrines waren buiten gebruik , wel was er in een andere kleinere koeling wel iets van vlees en kip te koop , vandaar dat ik naar Decin rij .
Het is een mooie zonnige dag en wij besluiten om in het vakantiehuis op een van de 2 terrassen te genieten van het weer en doen gezamenlijk een spelletje Skipbo onder het genot van een pivo de dames houden het bij limonade .
En zo gestadig loopt het tegen de avond , onze kleindochter laat onze hond Binky nog even uit , en daarna besluiten wij onze onderzeeër op te zoeken ,
En alweer een hele mooie dag voorbij .
 
Dag 4. Dinsdag 01-05-2018 Dag van de arbeid en Nationale feestdag

Vandaag besluiten wij na de broodmaaltijd dat iedereen zijn of haar eigen ding doet om vanmiddag naar Kamenický Šenov te gaan om het stenen orgel te bekijken ook nemen wij truien en zomerjassen mee , want het waait een beetje , en nemen vandaag ook onze grote hond mee een Boomer , Binky genaamd

DSCN4452.JPG


DSCN4455.JPG

Een wonderbaarlijk gezicht die zogenaamde pijpen en Binky vond het prachtig daar en wilde overal boven op springen ,maar vanwege zijn kleine pootjes lukte dat niet en hebben wij hem maar erop getild .

DSCN4433.JPG

DSCN4459.JPG

DSCN4461.JPG

Op de parkeerplaats was een soort van snacktent en hebben wij langoos besteld en opgegeten , dat was inmiddels alweer een paar jaar geleden dat wij dat geproefd hadden .
Er was ook een man in werkkleding en bestelde een pivo , na ruim een kwartier kreeg hij zijn glas met bier , ik denk dat de tap drupsgewijs druppeld .
Gelukkig was de Lidl in Ceska Kamenice open en konden wij broodjes kopen voor de volgende ochtend dan zouden wij vroeg vertrekken .
Ook nog even de lpg tank vol getankt op de terugweg voor de volgende dag .
En genoten wij van het mooie terras achter het vakantiehuis uit de wind en met internet waar onze kleindochter heel blij mee was en waar wij spelletjes speelden zoals dobbelen en Skipbo
Natuurlijk gebeuren er veel meer dingen op een dag , maar ik haal hoofdzakelijk de hoogtepunten eruit .
En weer een mooie dag voorbij ,op naar de volgende dag .
 
Les Dum

Mede door het geweldige huis Nova Linka met zijn terrassen en vooral het terras aan de achterkant was geweldig , een heel mooi uitzicht en vooral privé , tenzij de vriendelijke boer en of zijn koeien langs kwamen .

De boer deed zijn werk en zwaaide vriendelijk naar ons en wij terug , de koeien keken eerst even raar naar ons , en omdat wij vrij rustig zijn en spelletjes speelden liepen zij gewoon weer verder , om na + - 2.5 uur weer terug te keren , en dat allemaal op hun dooie gemak .
Onze hond Binky vond het prachtig zoveel bekijks , maar hij blafte niet ,wel hadden wij het idee dat hij graag met de koeien wilde spelen , maar dat hebben wij maar niet gedaan .

Wij wisten het niet van tevoren , maar dit werden onze mooiste 2 weken , zoals ik al beschreef wordt het wel duidelijk in week 2
die ik dan beschrijf , maar ik moet nog wel even de spanning verder opbouwen .
 
Laatst bewerkt:
Dag 5. Woensdag 02-05-2018

Dag 5 Woensdag 02- 05- 2018

Ik had in Nederland een email gestuurd naar Han Spol , u weet wel de kerstballen fabriek in Jicin waar ik in een andere topic al eerder over schreef , maar in 2016 toen wij daar voor de 2e keer naar toe gingen , alleen het winkelgedeelte om kerstspullen te kopen , kwamen er ook 3 Nederlandse mensen die een excursie en een workshop hadden gedaan om zelf kerstballen op te maken naar eigen inzicht , ik wist dat op dat moment niet van de workshop en vertelden mijn vrouw en kleindochter dat zij de volgende keer dat ook zouden gaan doen , ik niet ik ben niet creatief genoeg hiervoor dus ik maak de foto,s

DSCN4466.JPG DSCN4475.JPG

En belofte maakt schuld dus via de email een afspraak gemaakt in het Engels voor vandaag om 10.30 uur .
Wij waren op tijd aanwezig en konden wachten in de winkel , genieten van wat er nu weer allemaal te koop was .
De excursie begon door een Tsjechische dame die alleen maar Tsjechisch sprak , de dame van de email kon toen niet zeggen of zij aanwezig zou zijn , en met handen en voeten kwamen wij allemaal wel tot elkaar , de dame wist dus niet dat wij de excursie al eerder gezien hadden , maar als je er dan toch bent wil je wel zien wat er nu weer geproduceerd word .

DSCN4476.JPG DSCN4477.JPG DSCN4478.JPG DSCN4479.JPG DSCN4480.JPG DSCN4483.JPG DSCN4484.JPG DSCN4485.JPG

Ik mag geen bestanden meer invoegen dus ik maak een vervolg van deze dag .
 
Vervolg van Woensdag 02-05-2018 , er zijn per ongeluk ook dubbele foto,s geplaatst mijn excuus hiervoor ?

DSCN4490.JPG DSCN4491.JPG DSCN4492.JPG DSCN4495.JPG DSCN4496.JPG DSCN4497.JPG DSCN4498.JPG DSCN4499.JPG

Mijn dames hadden er zin in , in de workshop , en vertelde de gids wat zij moesten doen om een mooi resultaat te verkrijgen ,
nou dit lukte bij de dames echt niet en met het ( ik noem het maar het wattenstaafje ) moesten zij lijm op de kerstbal smeren in figuren en dan er glitter over strooien , dan weer te dik of te dun , maar de dames waren wel geconcentreerd bezig en dat voor 50 kronen p.p. dus voor 2 euro hebben zij wel hun eigen creatie gecreëerd , mijn meiden waren zeer trots op hun zelf .

Wordt vervolgt in deel 3.
 
Deel 3 van woensdag 02-05-2018

Mijn dames hadden er zin in , in de workshop , en vertelde de gids wat zij moesten doen om een mooi resultaat te verkrijgen .
Let wel alles in het Tsjechische taal .

DSCN4501.JPG DSCN4502.JPG DSCN4503.JPG DSCN4504.JPG DSCN4505.JPG DSCN4506.JPG DSCN4507.JPG DSCN4508.JPG DSCN4513.JPG DSCN4516.JPG

Daarna nog even naar de winkel om kerstballen en andere dingen te kopen en af te rekenen .
Hebben wij ook besloten dat wij hier niet meer terug komen , want buiten de kleding geven de dames best wel veel geld uit aan dat kerstspul , waar ik natuurlijk tijdens de feestdagen ook van geniet .
Want ik tuig elk jaar de kerstboom op ( maar dit terzijde ) .

Wordt vervolgt in deel 4.
 
Laatste deel 4. van woensdag 02-05-2018 .

DSCN4520.JPG DSCN4521.JPG DSCN4522.JPG

s,Middags gewinkeld in het centrum van Jicin en gegeten .
Op de terugweg zag ik in een vijver dit staan en ben gestopt om foto,s te maken .

DSCN4523.JPG DSCN4524.JPG DSCN4525.JPG

In Doksy nog even naar de Lidl en dan terug naar ons vakantiehuis ..
Nog gezellig op het terras gezeten met onze buren ( de koeien ) .

DSCN4526.JPG DSCN4527.JPG

Later op de avond met ons vieren incl. Binky bij de houtkachel genieten van de warmte en de tv .
Mijn filmster is moei van het vele geslenter de afgelopen dagen en gaat vroeg naar bed , en 2 uur later gaan kleindochter en ik ook naar bed .
En weer een hele mooie dag voorbij .
 
Dag 6. Donderdag 03-05-2018

Tijdens de voorbereiding van onze vakantie in overleg met mijn kleindochter , wilde zij deze vakantie ook naar concentratiekampen zoals vandaag in Janka , nu het van haarzelf uitging geef ik hier dan ook gehoor aan .

Na de broodmaaltijd buiten op het terras kijk ik naar de Kohout ! ( de rode Haan ) .
En denk bij mijzelf als ik er vandaag aan toe kom gaan wij dat ervaren , hoe deze uitkijktoren eruit ziet .
En daarna koffie met koek , en besluiten wij om eerst naar Janka te gaan naar het concentratiekamp monument en de overblijfselen van de barakken die nog te zien zijn


DSCN4529.JPG DSCN4531.JPG DSCN4532.JPG

Wat toch wel heel indrukwekkend was om te zien .

DSCN4538.JPG DSCN4539.JPG DSCN4540.JPG Bekijk bijlage 79738 DSCN4541.JPG DSCN4544.JPG

Wel vind ik dat de aanwijzingen er al helemaal niet zijn en je echt moet zoeken waar je wezen moet , dat geldt met name ook voor de ondergrondse vliegtuigfabriek Rabstejn .
Er is op dit Forum buiten een vermelding niets te lezen over Rabstejn , dus heb ik de website gezocht en geprobeerd via een email een bezichtiging te regelen voor 3 personen via Google translate in het Tsjechisch , na 14 dagen kreeg ik een email terug van de gids Vladimir Pesek ,en wat ik toen nog niet wist is , dat hij de eigenaar is van alles wat hij heeft uitgestald en heeft gevonden samen met zijn zoon en 2 kleinkinderen , dat wij drieën met een groep Duitsers mee konden voor de toer op 11-05-2018 maar ik moest een week van te voren bellen voor een bevestiging , telefoneren kan ik wel maar ik spreek géén Tsjechisch .

wordt vervolgd in deel 2 van deze dag .

DSCN4530.JPG
 

Bijlagen

  • DSCN4530.JPG
    DSCN4530.JPG
    126 KB · Bekeken: 0
vervolg deel 1.

Vandaar dat wij daarom naar Janka toe zijn gegaan , bij het oude gebouwen complex valt het naambordje Rabstejn niet eens op , omdat de weg achter de bomen is en rij je zomaar het complex voorbij , na enig heen en weer gerij dan toch gevonden .

Ik rij het complex op tot ik niet verder kan en zie totaal niks bijzonder , ik stap uit en loop een stuk verder dan zie ik in de verte een huis , zou dat privé zijn ? en ik wil terug lopen naar mijn auto en zie ineens een grot en ik loop er naar toe en zie een militaire kist staan en nog wat spullen en twee grote ijzeren deuren waarvan een open is , ik kijk naar binnen en zie totaal niets pikdonker is het er en ik loop terug naar mijn auto .

Daar komt een motorrijder aan en ik gebaar hem te stoppen wat hij ook deed , en vroeg of hij ook Duits sprak ein klein bietsjen zei hij , vraagt hij aan mij of ik uit Holland kom ?
Ja… zeker kom ik daar vandaan . Hahahahaha
Hij praatte een beetje Nederlands en werkte in Nederland en had daar ook een vriend , geen problemen mee zei ik , en ik liet hem de email lezen die ik gehad had en hij zei verwonderd ….. Vladimir Pesek …….dat is mijn vader !

De gids was zijn vader , hij vertelde dat zijn vader ziek is en dat de toer misschien niet door ging omdat hij geopereerd moest worden en als zijn moeder niet naar het ziekenhuis hoeft dat zij dan de tour zou doen maar zij spreekt hoofdzakelijk alleen maar Tsjechisch .
Hij had zelf ook als gids gewerkt in Rabstejn maar deed dat niet meer , en zou zijn ouders vertellen dat ik morgen zou bellen , opluchting alom bij mij ., zou het dan toch lukken ?
Wij spraken over nog wat andere dingen en ik gaf hem een hand en zei tot ziens , hij zette zijn helm weer op en reed op zijn motor weg ,
wel steeds achterom kijkend of wij wel volgden naar de uitgang .
En wij drieën waren diep onder de indruk van zowel wat wij gezien hadden als de zoon van de gids .

Maar wij gaan weer verder op deze dag .

Het loopt inmiddels tegen 14.00 uur aan en gaan naar Puste Kostely 1 en 2 in Cvikov .
Bleek ik eerst bij Kostely 2 aangekomen te zijn , het blijkt een hele grote grot te zijn op steeltjes van de champions zo lijkt het , indrukwekkend zo als dit is ontstaan en kan je er hele mooie foto,s maken wat ik dan ook gedaan heb .
Ik schreef al dat ik auto rijden niet erg vindt en wij genieten dan ook elke dag van de mooie omgeving .

DSCN4546.JPG DSCN4547.JPG DSCN4548.JPG DSCN4557.JPG DSCN4545.JPG

Dan rij ik naar Puste Kostely 1 en parkeer daar mijn auto en lopen richting de slagboom ,daar gaan wij even wat drinken , en ik zie ineens aan de linkerkant een rood bord met een hond erop en daarover heen een rode streep , en roep Binky mag daar niet in , dan wij ook niet , ik laat ons hondje niet alleen in de auto zitten .
Mijn kleindochter de vrolijkheid zelve klimt op een muurtje en weg is zij , wij zien haar niet meer en komt al roepend terug Opa , Oma dit moeten jullie ook zien een grotwoning .

DSCN4567.JPG DSCN4574.JPG DSCN4575.JPG DSCN4578.JPG


Wordt vervolgt in deel 3 van deze dag
 

Bijlagen

  • DSCN4860.JPG
    DSCN4860.JPG
    140,4 KB · Bekeken: 0
Laatst bewerkt:
deel 3 van deze dag .

Ik help mijn filmster het muurtje op en Binky , en lopen tussen de bomen een paadje omhoog
En zien de “”grot woning “” er was een muur ingemetseld en iets wat een raamkozijn moest zijn , wij liepen via een ander paadje terug en kwamen verschrikkelijk veel Lelietjes van Dalen tegen , ik kan mij niet herinneren dat ik er zoveel gezien heb sommige hadden al bloemetjes .

DSCN4580.JPG DSCN4579.JPG DSCN4581.JPG

En het kost net als het stenen orgel geen geld om dit te bezichtigen .

Tegen 17.00 uur zijn wij weer in ons vakantiehuis en na het sanitaire gebruik besluiten wij om op deze dure dag ook nog even de Kohout ( de rode Haan ) uitkijk toren te bezoeken .
Ik rij naar Valterice achter een flatgebouw waar ik voorbij rij en parkeer zo dicht mogelijk waar je links af het pad moet bewandelen .

DSCN4583.JPG

Mijn vrouw zag het helemaal niet zitten en wilde niet , kom oma niet zeuren zo stijl is het niet !
Nou ..! Na elke bocht werd het steiler en steiler ook ik had er moeite mee , en na een zware klim zie je dan eindelijk de uitkijktoren in een open stuk , zo goed als nieuw ziet deze eruit .

DSCN4586.JPG DSCN4587.JPG DSCN4592.JPG DSCN4588.JPG DSCN4595.JPG DSCN4598.JPG

Zelfs Binky vond het prachtig .


wordt vervolgt in deel 4 .
 
Deel 4 van deze dag .

Ik snap maar niet wat ik steeds verkeerd doe dat ik dubbele foto,s plaats , mijn excuus hiervoor .

DSCN4599.JPG DSCN4600.JPG

Onze kleindochter wilde ook wel eens achter de tralies , het is gelukkig geen gevangenis .

DSCN4601.JPG dit zag ik op het pad terug




Wij zien in de verte een witte zijkant van een huis , ik denk niet dat , dat ons vakantiehuis is ?
Wij genieten van dit uitzicht de zon brand nog op ons , achter ons zijn de boomtoppen en zie je niet veel .
Nog een paar mooie foto,s gemaakt van ons en onze kleindochter , en dan weer terug naar beneden naar de parkeerplaats wat gemakkelijker lijkt dan omhoog , maar wij hebben geen haast en hebben tijd genoeg , en ik verheug mij alweer bij thuiskomst lekker op het terras ,
En lekker genieten van de totale stilte en het mooie uitzicht
En alweer een geslaagde en vermoeide en indrukwekkende dag en genieten gezellig na ,
met ..? en ik een ....proost

DSCN4602.JPG

En tegen 20.00 uur valt kleindochter met Binky in slaap , tegen 11.15 uur zoeken wij alle 4 de slaapvertrekken maar eens op .
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan