Dox museum voor hedendaagse kunst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur


DOX Museum - Hedendaagse kunst in voormalige metaalfabriek

Het Moderne Kunstmuseum DOX is de plek waar eigentijdse Tsjechische en internationale kunstenaars hun werk kunnen laten zien aan een groot publiek. Het museum heeft meestal drie of vier tijdelijke exposities, regelmatig met experimentele kunst.

In 2008 opende DOX haar deuren in een voormalige metaalfabriek in Praag met holle zalen en onverwachte hoeken en gaten. Het strakke en witte museumgebouw heeft expositie-ruimten, een café, een kunstbibliotheek, een boekenwinkel en een designshop. Op het buitenterras worden gigantische kunstwerken tentoongesteld. Vandaag de dag is DOX is één van de meest progressieve kunstinstituties in Tsjechië. De missie van DOX is om hedendaagse kunst te laten zien en te bevorderen.

Voor meer informatie: www.dox.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Gulliver, een zeppelin boven Praag

Een blikvanger vanjewelste is de levensgrote zeppelin die lijkt te zweven boven enkele gebouwen in de Praagse wijk Holešovice. Het houten luchtschip is permanent te zien in – of eigenlijk boven – DOX.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol



Dit centrum voor hedendaagse kunst, dat inmiddels tien jaar bestaat, heeft geen eigen collectie, afgezien van dit monumentale visitekaartje. Het schip is van buiten niet te missen en trekt toeristen en andere nieuwsgierigen als een magneet aan, het centrum in.

Gulliver heet de 42 meter lange houten en stalen constructie, naar de iconische reiziger van schrijver Jonathan Swift. Het gevaarte ‘zweeft’ sinds december 2016 boven het kunstcentrum. De zeppelin is een initiatief van DOX-oprichter Leoš Válka. Het ontwerp komt uit de koker van architect Martin Rajniš.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)



Het idee was om het moderne industriële gebouw “binnen te vallen met een parasitair object dat zou contrasteren met de bestaande architectuur”. En dat doet het zeer zeker; een dergelijk gestroomlijnd bouwwerk verwacht je niet snel tussen de betonnen vierkante blokken die dit deel van de wijk typeren.

Het luchtschip is meer dan alleen een kunstwerk; DOX gebruikt de zeppelin ook als ruimte voor evenementen. En als er niets op het programma staat, mag iedere bezoeker via de stalen trap het schip betreden.

Eenmaal binnen heb ik enkele keren moeite met het behouden van mijn evenwicht; de aanwezige medewerker verzekert me echter dat het schip volledig stabiel is. Mijn hersenen houden me alleen maar voor de gek. Maar ik blijk niet de enige op wie de zeppelin dat effect heeft. En de lichte spontaan opgekomen evenwichtsstoornis is een wel heel toepasselijk bijeffect. Heel even denk ik dat het schip echt zweeft.

Bron: digitalekunstkrant.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Zeppelin en Tsjechische hedendaagse kunst in Dox
5 augustus 2019

Wat zie ik? Zweeft daar een zeppelin tussen twee gebouwen? Op weg naar mijn hotel in Praag trekt een levensgroot luchtschip mijn aandacht. De blikvanger is het opvallende visitekaartje van Dox, een centrum voor hedendaagse kunst in de Tsjechische hoofdstad. Hij doet zijn werk: hij lokt mij en ook anderen naar binnen.

Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol


Zeppelin Gulliver.

Dox is geen museum, maar een tentoonstellingsruimte zonde eigen collectie, een soort kunsthal dus. Het centrum toont voornamelijk maatschappijkritische kunst. De zeppelin Gulliver is het enige kunstwerk dat hier een permanente plek heeft. Sinds december 2016 ‘zweeft’ het boven het centrum. Andere werken komen er langs in wisselende tijdelijke exposities.

De ontdekking van Dox was een van die gelukstreffers die je kunt hebben op vakantie. Hoewel je er wellicht niet per se naar zoekt, kun je soms op de leukste locaties stuiten. In de expositieruimte kwam ik in aanraking met kunstenaars die ik nog niet kende, maar zeker de moeite waard bleken. Voor kunstliefhebbers die hun horizon willen verbreden is het centrum aan te raden. Het toont namelijk vooral werk van Tsjechische hedendaagse kunstenaars, die in Nederland meestal nog niet bekend zijn.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)


Daniel Pešta , Ground Zero, 2011.


Daniel Pešta, Double Face, 2015


Deze kleurrijke figuren kom je op verschillende plekken tegen.

Tijdens mijn bezoek in mei 2018 was ik nog net op tijd voor de tentoonstelling DeTermination van de mulitmediakunstenaar Daniel Pešta (1959). Zijn bevreemdende creaties maakten indruk me. Ik zag een kalf met twee hoofden, mannen die collectief vlam vatten en installaties met op elkaar gepakte latex maskers, gemodelleerd naar het gezicht van Pešta zelf. Ik was blij dat de zeppelin mij de weg had gewezen en ik hoop ook in Nederland eens werk te zien van de Tsjech.


De kunst is te zien in een licht en ruimtelijk gebouw, waar ruimte is voor de nodige humor. Verspreid over het pand staan grappige teksten op de muren. Wat te denkeen van deze: “Everything you’ve done in your entire life leads to this moment right here” (Alles wat je in je leven hebt gedaan, leidt naar dit moment hier), te lezen op het toilet. En – niet onbelangrijk op mooie dagen – er is een fijn dakterras, met uitzicht op de zeppelin.

Als mijn hotel niet twee straten verderop stond, had ik deze tentoonstellingsruimte misschien nooit gevonden. De bekende grote musea trekken immers de meeste aandacht van toeristen. Buiten het centrum bevinden echter vaak ook interessante culturele instellingen. Treed eens buiten de gebaande paden en vind.

DOX, centrum voor hedendaagse kunst, Poupětova 1, Praag, Tsjechië

Let op: de foto’s zijn gemaakt in mei 2018.

Bron: digitalekunstkrant.nl
 
Bovenaan