Char vertelt...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Het had de vorige avond geregend…..eindelijk, na 10 dagen. Op de velden waar eerst het koren en weet ik veel wat voor gewassen er zeer mistroostig bij hingen, stond de boel weer fier rechtop…Tijd om te oogsten!..
Het was begin augustus…maar het jaar weet ik niet meer precies…..2003 of zo….en Zondag.
Mijn vriendin en ik zaten heerlijk in onze voortuin, op 15 meter bij de iets hoger gelegen weg vandaan van de zon te genieten… Ik in mijn groene ochtendjas, met bijbehorend sigaar en mijn vriendin in haar bloemetjesbadpak, want die was al wezen zwemmen……om 6 uur.

Rechts van ons huis hoorden wij het metalen gepiep van het ijzeren in krullenfantasie gelaste hek dat de zijdeur van de kroeg van Honsa tegen inbrekers moest beschermen…..Zo, die is vroeg!!…..zei ik.
En vervolgens…..stilte…..met 3 auto’s die voorbij kwamen……Mijn vriendin zei opeens….kijk…wat leuk….die vogeltjes op onze draad. Deze draad was de kabel voor stroom en de telefoon tussen de paal langs de weg en de paal vlak bij het huis…..Die vogeltjes ken ik helemaal niet…Het waren er een stuk of 7.

Links van het huis klonk in de verte een soort gebrom…..Carel, de Burgemeester, is zijn gras aan het maaien, zei ik……Maar het gebrom werd te luid voor een elektrische grasmaaier…..Er komt iets aan over de weg…een machine of zo. En…ja hoor…na een paar minuten kwam er een enorme oude Combine, waggelend op zijn brede banden, met een slakkengangetje voor het huis langs….met een sleep auto’s er achter. De chauffeur van de machine, oude Thomas, zwaaide vriendelijk naar ons en liet het gas los, zodat de grote machine precies stopte waar hij moest zijn……nog voor driekwart op de weg.
Die gaat tanken….zei ik. Hoe kan dat nou?…er is daar toch geen pomp of zo?..vroeg ze. Tsja….die Thomas moet heel nauwkeurig werk afleveren en ook de chauffeur moet tip-top in orde zijn…..dus hij moet de boel een beetje smeren….met een litertje of meer en 2 grote thermoskannen voor tijdens het werk. En hij lust geen koffie of thee….Honsa helpt hem nu even met de keel smeren, want ze moeten de boel nu oogsten, omdat het is nu nog droog is.

Het werd druk op de draad….er zaten wel een stuk of 15 van die vogeltjes op…Onze voordeur stond open en de oude telefoon rinkelde tegen de muur in de hal. Vriendin stond op en liep naar binnen……Verdorie!!!..hij kapt er weer mee!!…klonk er uit de hal. Ze kwam naar buiten en herhaalde haar woorden. Op het zelfde moment vielen er 2 vogeltjes, luid kwetterend, achterover van de draad om vervolgens samen weg te vliegen…
Hier word ik zo moe van de laatste week…elke keer als de telefoon gaat, kapt hij er mee op het moment dat ik op wil nemen!!..En weer ging de telefoon en zij haastte zich naar binnen…..Ze kwam naar buiten en zei dat hij weer gekapt was.
Luid kwetterend verlieten alle vogels de draad…..en het werd stil.

Dat komt volgens mij door die vogeltjes…zei ik met moeite om mijn gezicht in de plooi te houden….ze zijn hartstikke zeldzaam, maar ze zijn eigenlijk een plaag voor de mensheid.
Weet jij dan wat voor soort vogels dat zijn, dan?..vroeg ze.. Ja…ik wel… het is de Ornithus Interruptes…En ze komen maar op 2 plaatsen in Europa voor. Dat is precies hier in een straal van 5 kilometer en in Vaticaanstad.
In het voorjaar leggen ze in Vaticaanstad eieren….Paaseieren….en in de zomer komen ze op vakantie hier naar toe, om de boel hier een beetje te verstoren...
Char!!!….nou moet je even ophouden met die onzinverhalen van je!!…Dat doe je maar in de kroeg en niet bij mij!!…Overal waar jij verschijnt gebeuren de meest idiote dingen.
Zoals met deze vogeltjes, bedoel je? …Ik zal je vertellen wat het zijn en waarom de laatste week de telefoon er steeds mee kapt. Deze vogels hebben van nature een elektrische lading….En net als bij ons is het mannetje altijd in de plus en het vrouwtje in de min. En dan gaan er en paar op een telefoonlijn zitten en kruipen op een gegeven moment tegen elkaar aan……Het gevolg is een flinke kortsluiting, waardoor onze telefoon er mee kapt…snap, je??..En dan vallen zij van de draad van het lachen!..Ze worden ook wel kapsijsjes genoemd….
Ze werd duidelijk boos op mij…..Je liegt dat je barst!!….Ik doe helemaal niks meer voor jou!!…Geen was of afwas, koken en schoonmaken kun je ook vergeten…boodschappen, bed opmaken…je krijgt er een dagtaak bij, knul!!
Ik heb verdorie eergisteren jouw laarzen nog helemaal leeg gehaald…..ik weet niet wat jij allemaal uithaalt, maar ze zaten vol met strootjes en takjes en blaadjes….
Mijn laarzen?….welke, dan? Het werd even stil en toen zei ze….Jouw kaplaarzen!!!…

Wat een Wereldvriendin heb ik toch!!...

Char. (kapt er weer even mee)
 
Laatst bewerkt:

char

† In Memoriam
Wat ik vergeten ben om te vertellen is dat die vogeltjes razendsnel zijn...en een zeer grote hoogte kunnen bereiken.
Ik begrijp soms echt niet dat mensen mij niet geloven....maar om al dat ongeloof weg te nemen ben ik even gaan zoeken tussen onze vakantiefoto's>>

Ik wist dat ik er nog eentje moest hebben...en JA, HOOR!!!...gevonden dus!!

De foto is helaas niet al te scherp, maar dat komt door de enorme snelheid van deze vogels....en dan valt het niet mee om met een eenvoudige camera zo'n beestje goed voor de lens te krijgen.

Maar ze bestaan dus echt.....

kapsijs.jpg

Char.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo?
Als er leden zijn die interesse hebben in Char; zijn echte naam kennen en wonende in "Forescate" of omgeving; Neem eens kontakt met hem op.
Wie weet!
Waar zijn de oude "vrienden", die destijds veelvuldig reageerden en zelfs een kroegje wisten waar je elkaar kon treffen?

Zet 'm op mannen!
Of doen jullie niet meer mee op dit forum?
Char For President.
 
Dag Char.

Hiervoor zijn Emoticons buiten bereik.

Je bent dus dood..

Mocht je het ooit nog lezen, misschien in een andere wereld:
Dank je wel!

Dank voor je bijdragen: ik heb er van genoten!

Jammer dat je hier, bij ons dus niet meer kan komen.

Paul
 
Bovenaan