Tsjechische achternaam

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik moest dinsdag naar de vreemdelingenpolitie in Brno voor een nieuwe verblijfsvergunning en kreeg daar een enorme schok te verwerken. Ik draag al 15 jaar de achternaam Fikejsová, op basis van mijn Tsjechische trouwakte, en dat stond ook altijd in mijn verblijfsvergunning. Dinsdag kreeg is dus een nieuwe - met de achternaam Fikejs. Volgens een nieuwe wet schijnt er de naam volgens het paspoort in te moeten staan, en daar staat (uiteraard) Brouwers e/v Fikejs. En dan mag ik nog blij zijn dat mijn man geen Řezníček heet, want dan zou ik nu Reznicek heten. Ik ging naar huis met het gevoel dat ik was beroofd van mijn identiteit en dat ik blijkbaar nu een man ben.

Mijn man stelde voor om mijn voornaam dan ook maar te veranderen, bijv. in Petr, want dat past een stuk beter bij mijn mannelijke achternaam :). En dat we eigenlijk een uniek stel zijn, het eerste échte Tsjechische homohuwelijk, want normaal heb je hier alleen geregistreerd partnerschap. Maar echt grappig is het natuurlijk niet.

Dinsdag dus een e-mail gestuurd naar het Ministerie van binnenlandse zaken, en heb nog steeds geen antwoord. En gebeld naar het Instituut voor de Tsjechische taal, afd. namen. De meneer daar was compleet geschokt dat zoiets kan gebeuren en had van die wet nog nooit gehoord. Ook hier in Šlapanice bij de burgerlijke stand werd me verteld dat dit hoogstwaarschijnlijk een enorme fout is. De mevrouw daar kent alle wetten op het gebied van namen en daar staat dit niet in. En bevestigde bovendien dat de vreemdelingenpolitie documenten van de burgerlijke stand MOET respecteren. Ik hoorde van een Nederlandse vriendin die onder de vreemdelingenpolitie in Trutnov valt dat zij precies hetzelfde probleem heeft, dus ze zijn niet alleen in Brno raar bezig.

Ik ben benieuwd of ik binnenkort eindelijk bericht krijg van het ministerie. En of de zaak wordt rechtgezet of dat het een zaak voor de ombudsman wordt.

O ja, en als het gaat om tennisuitslagen dan blijft het natuurlijk wel gewoon Williamsová-Azarenková.
 
Ruik ik hier iets van EU-wetgeving?

Voor de rest: mocht je nog tips hebben voor de invulling van je nieuwe identiteit, ben ik graag behulpzaam. Ik kan alleen niet vissen. En over voetbal klets ik maar wat, maar dat doen de meeste mannen (dat is min of meer de essentie van het man zijn).
 
Daar gaat het niet om het plassen maar zie op Ijsland daar is men ook Helena Magnusson en niet Helena Magnusdottir bovendien is het bijvoegsel ová denigreerend als of een vrouw het eigendom van de man is of zo iets.Een overblijfsel uit de tijd toen men noch in grotten leefde en elkaar met een knots te lijv ging.Wat mij betreft ik ben er erg blij van dat hun eindelijk van het idiote ova aan het afstappen zijn hoewel het maar een heel pril begin is, dat moet zich noch maar inburgeren.
 
..... maar zie op Ijsland daar is men ook Helena Magnusson en niet Helena Magnusdottir .....
In IJsland gebruikt men geen achternamen. In plaats daarvan worden personen nader aangeduid met een patroniem, dat wil zeggen: de naam van de vader. Personen die de IJslandse nationaliteit verwerven, worden in IJsland geacht een IJslandse achternaam aan te nemen. Ook in IJsland kan je het geslacht onderscheiden via de achternaam, zo krijgen jongens als uitgang bij hun achternaam -son zoals bijvoorbeeld "Gunnarsson" en meisjes -dóttir zoals bijvoorbeeld "Villbergsdóttir". Zie hiervoor verder IJslandse namen.
 

kuurgast

Donateur
Lisa wat een ontzettend vervelende situatie. Als je bv bij een arts zit te wachten en de assistente ziet een mannelijke naam op haar lijst staan ,dan zal ze in de wachtkamer zoeken naar een man en niet naar mevrouw. Het leven is eenvoudiger als je de vrouwelijke toevoeging hebt van -ová in Tsjechië.
Misschien kan je het antwoord vinden in de wetten die vermeld staan op de website van het ministerie die vreemd genoeg bij hun Engelstalige uitleg alleen in het Tsjechisch zijn te lezen op pdf.
 
We hebben het hele internet al afgestruind op zoek naar die wet, maar niks gevonden. En teksten in het Tsjechisch maken me niet uit :) De juriste die die brief voor me heeft opgesteld vertelde me dat ik van het ministerie op zijn vroegst over een week of twee, drie antwoord kan verwachten. En de telefoon nemen ze niet op, dus dat is ook geen optie. Aangezien je binnen 15 dagen een klacht moet indienen, heeft wachten dus geen zin en ga ik komende week naar de vreemdelingenpolitie met die klacht. Daar moeten ze gelukkig verplicht op antwoorden.
 
Misschien kan je je naam in je paspoort laten veranderen. Je kan namelijk ook de naam van je echtgenoot gevolgd door je eigen naam laten opnemen. Ik weet alleen niet of ze met de trouwakte erbij er Fikejsová - Brouwers van willen maken. Maar het is misschien de moeite waard om het te informeren.
Voor meer informatie: www.trouwambtenaren.nu/faq/naam.htm
 
Dankjewel voor het meedenken, maar helaas klopt dat niet. Er staat niet dat je de naam van je echtgenoot gevolgd door je eigen naam in je paspoort kunt laten opnemen, alleen dat je het in het dagelijks leven zo kunt gebruiken. Wat er in je paspoort kan staan is precies wat ik er nu heb: meisjesnaam e/v naam echtgenoot. Maar mijn man heet nu eenmaal Fikejs en geen Fikejsová.

De ambassade heeft laten weten dat de enige manier om Fikejsová in mijn paspoort te krijgen is door in NL bij de rechtbank mijn meisjesnaam te veranderen voor 900 euro. Ga ik dus niet aan beginnen, sowieso ook omdat ik het principieel onzin vind om mijn meisjesnaam te veranderen.
 
Lisa, mijn vrouw heeft in haar paspoort staan: mijn achternaam [spatie] haar achternaam (dus geen streepje, schijnt belangrijk te zijn)

is dus wel degelijk mogelijk zonder absurde bedragen en ook zonder haar meisjesnaam te veranderen (volgens mij).

Het gekke is dat ik me alleen niet meer herinner waarom we dat toen zo gedaan hebben. Enige probleem nu is de lange achternaam bij vliegtickets :-)
 
Ik heb dan weer aan de vreemdelingenpolitie moeten uitleggen dat het stukje e/v niet bij mijn naam hoort en de naam in mijn verblijfsvergunning (mijn meisjesnaam) dus correct is...

(dat werd overigens alleen geloofd omdat ik aangaf dat dat gedeelte niet vet gedrukt en mijn voornamen/achternaam wel)
 
Antonius, dat is interessant, maar lost voor mij helaas nog steeds niks op, want mijn man heet Fikejs en ik Fikejsová, dus dan zou ik Fikejs Brouwers worden en blijf ik gewoon man :D.

En is jouw vrouw niet toevallig Tsjechisch? Voor buitenlandse vrouwen gelden nl. andere regels dan voor Nederlandse, zie de link van Marwa. Voor Nederlandse vrouwen is "meisjesnaam e/v achternaam man" het hoogst haalbare.
 
Nee, maar dat is omdat zij van oorsprong Tsjechisch is en het dan dus wel kan. Bij vrouwen die van oorsprong al Nederlands zijn kan dat niet.

Maar goed, de laatste stand van zaken is dat ik van de vreemdelingenpolitie als reactie op mijn schriftelijke klacht het bericht kreeg dat mijn klacht ongegrond is, omdat ik volgens de vreemdelingenwet de naam moet gebruiken die in mijn paspoort staat. Oké, ik blijf dus Fikejs, was mijn niet al te verheugende conclusie.

Afgelopen week hoorde ik echter van twee juristen dat deze wet zeer recent is geactualiseerd. De wijzigingen zijn met ingang van 1-1-2014 van kracht en vanaf dat moment moet ik weer gewoon de naam van mijn trouwakte gebruiken. Dus in januari sta ik weer bij de vreemdelingenpolitie op de stoep voor een nieuwe verblijfsvergunning met -ová. Had niet gedacht dat het hele verhaal zo snel een positieve wending zou krijgen!
 
Helaas te vroeg gejuicht, de juristen zaten ernaast. We hebben de nieuwe wet erop nagelezen en het blijft Fikejs op de "hoofdpagina" van de verblijfsvergunning, en op pagina 9 de aantekening "Identiteit volgens document burgerlijke stand: Fikejsová". Dat hebben ze er nu ook al ingezet. Maar goed, ik blijf mezelf gewoon Fikejsová noemen en zie wel wat de instanties daarvan vinden. Gelukkig sta ik overal al geregistreerd en komen ze er hopelijk niet achter dat ik nu Fikejs heet (of ook Fikejsová, ik weet het zelf ook niet meer). Maar een Nederlandse vriendin die een tijdje geleden getrouwd is, ook -ová wil heten en dat ook niet in haar verblijfsvergunning krijgt (afgezien dan van die met pen geschreven aantekening op pagina 9) zal bij alle instanties wel zonder -ová geregistreerd worden. Jammer, jammer, jammer.
 
Bovenaan