Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pasen 2010, Goede Vrijdag
pepo

Pasen 2010, Goede Vrijdag

De ratelaars (Øehtaèi) in mijn dorp
Ja, in mijn straat! De ratelaars ratelen en komen overal, in alle straten. In mijn dorp zijn dat maar enkele straatjes en er is maar een groep ratel-jongens. Weet niet zeker, of dat op Do of Vr was.
Dat bidden voor het kapelletje moet altijd bij het passeren. Een dagje later komen deze jongens langs alle huizen om te bidden bij jouw voordeur. En dan stroomt het geld binnen, natuurlijk. Daar heb ik geen foto van, heb ik mijzelf opgesloten in de kelder.
 
Het is wellicht wel op donderdag, ook in Duitse regio's is het een bekend gebeuren.
Grndonnerstag: In vielen Regionen fanden Umzge mit Ratschen und Klappern statt, deren Lrm die in der Karwoche schweigenden (nach Rom geflogenen) Kirchenglocken ersetzen, aber wohl auch Dmonen und bse Geister vertreiben sollte.
 
heb ik mijzelf opgesloten in de kelder. :lmfao:

Ennuhhh hoeveel heeft het gekost om ze op die andere foto's zo netjes te laten zitten?:stout:
 
Bekende straat inderdaad.
heb ik mijzelf opgesloten in de kelder
Een echte Hollander? ;)
Het zal overal misschien net even anders zijn maar zal aardig overeenkomen:
Op groene donderdag (Zelen tvrtek) gaan de jongens met hun ratels door het dorp en hoor je het ratelgeluid al van verre. De betekenis hiervan is het verjagen van Judas. Op Goede vrijdag (Velk ptek) en witte zaterdag (Bl sobota) herhalen ze dit ritueel, maar op zaterdagochtend stoppen ze bij ieder huis en rammelen net zo lang tot er wat geld gegeven wordt. Dit geld verdelen ze weer onderling. Dat knielen en bidden bij ieder huis is mij nieuw, leuk dat je er foto's van hebt Pepo!
 

Media-informatie

Categorie
Leden Albums
Geplaatst door
pepo
Plaatsingsdatum
Aantal malen bekeken
1.014
Aantal reacties
7
Beoordeling
0,00 ster(ren) 0 beoordelingen

Deel deze media

Bovenaan