Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Verhalen van Tsjechische merken: Becherovka promoveerde van maagdruppels tot een onneembaar doelwit voor plagiaat
Foto: Becherovka
Dit jaar viert de beroemde kruidenlikeur Becherovka, de trots van de Tsjechische Republiek en de houder van vele wereldprijzen, zijn 214e verjaardag. Lees hoe het drankje tot zijn oorspronkelijke recept kwam en waaraan het zijn vroege succes te danken heeft.
Engelse bitter aan het keizerlijk hof
Becherovka wordt al meer dan 200 jaar gemaakt van Karlovy Vary-water, alcohol, natuurlijke suiker en een geheime mix van kruiden en specerijen. Het traditionele recept ontstond in 1805, toen de lijfarts van prins Maxmilian Friedrich von Plattenberg, Josef Becher, een recept voor een nieuwe likeur gaf. Twee jaar later begon een zakenman uit Karlovy Vary met de verkoop van een medicinale drank genaamd English Bitter, bedoeld voor de behandeling van maagaandoeningen. Becher's drops wonnen snel aan populariteit door de unieke combinatie van de helende werking van kruiden en heerlijke smaak.
De export van Becherovka naar de wereld begon in het midden van de 19e eeuw. Zo heeft het likeurbedrijf Lloyd deze likeur op haar schepen geïntroduceerd als remedie tegen maagdarmproblemen, brandend maagzuur, maagkrampen en zeeziekte. Aan het begin van de 20e eeuw werd Becherovka de hofleverancier van het keizerlijke hof.
Josef Becher en Hedda Becher. Foto: Becherovka
Nationalisatie van het bedrijf en het einde van familiegeheimen
Tijdens de dagen van socialistisch Tsjechoslowakije was likeur een van de meest succesvolle exportartikelen. Na de oorlog was Becherovka 57 jaar in handen van de staat. Het werd genationaliseerd na de naoorlogse verdrijving van de Bechers uit Tsjechië. Het laatste lid van de familie Becher en de enige vrouwelijke houder van een bedrijfsgeheim, Hedda Becher, moest de familieschat aan het communistische regime schenken. Pas in 2001 keerde het bedrijf terug naar privé-eigendom. Momenteel is het merk eigendom van het Franse concern Pernod Ricard.
Twee eeuwen succes
Sinds de oprichting heeft Becherovka een aantal prijzen gewonnen, waaronder de zeldzaamste eremedailles en titels van wereldtentoonstellingen en de hoogste Grand Prix van Parijs in 1900. Het verzamelt echter nog steeds internationale prijzen, zoals een gouden medaille in de San Francisco World Spirits Competition 2016, en concurreert met meer dan 1400 merken.
De wereldberoemde reputatie van de likeur heeft veel dieven en plagiaat ertoe aangezet om de naam, de etiketten en de drank te kopiëren, maar het merk heeft alle pogingen met succes weerstaan.
Foto: Becherovka
De weg naar een onmiskenbaar design
De Becherovka-fles kreeg zijn legendarische platte vorm al in 1866. Veertig jaar later werd hij uit groen glas gegoten. In 2003 ontstond een typisch geelblauw label met een symbolisch rood zegel en de handtekening van de zoon van de oprichter van de likeurmaker, Jan Becher. De symboliek lijkt echter nog steeds niet volledig te zijn, dus in 2018 onderging het label de laatste wijziging. De nieuwe fles draagt dus een geheim van meer dan tweehonderd jaar oud, stelt het bedrijf op haar website.
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.