Sinterklaas in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
De dag van Mikuláš in Praag
05 December

De charmante, oude traditie van Mikulas kent drie figuren: Sint Nicolaas, een Engel en een Duivel. Alle drie dragen een kostuum. Laat op de middag van 5 december wandelen deze figuren over Old Town Square en andere bekende gebieden. Ze vragen de kinderen of ze lief geweest zijn dit jaar. De meesten zeggen natuurlijk ‘ja’ en zingen een liedjes voor Sint Nicolaas. Zij krijgen dan snoepjes en andere lekkere dingen van de Sint en de Engel. Maar oh wee als de kinderen nee zeggen, dan moeten ze met de Duivel mee in de zak naar de hel. Tsja, het is even iets extremer dan onze eigen Sinterklaasviering...

Mikulas is voor de Tsjechische bevolking ook het eerst gedeelte van Kerstmis.
In Tsjechische huizen, krijgen kinderen een cadeautje van hun ouders of familie. Dit cadeautje, wat meestal snoep of chocolade is, wordt verstopt in hun slaapkamer en moet door de kinderen zelf gezocht worden.

Mikulas, de dag van Sint Nicolaas, moet iedereen eraan herinneren dat Kerstmis eraan komt. Rond Mikulas zijn de Kerstmarkten al in volle gang op Old Town Square. Je kunt hier heerlijk de houten stalletjes afstruinen en genieten van warme hapjes en drankjes.


bron: http://www.praag.nl/id/74/Mikul%E1s_Dag.html
 

Pelhřimov

Donateur
Cornelis, we dwalen nu wel een beetje af, maar ik heb ook dit nog gevonden op http://www.volkscultuur.nl/kb.php?doc=53335 :

Wie is Sint Mikulas uit Tsjechië?
Sint Mikulas is een soort Sinterklaas in Tsjechië. Hij is net als de Sint een bisschop, maar zijn betekenis en uiterlijk verschillen sterk van de Nederlandse Heilige Nicolaas.

Duivel
In Tsjechië draagt de bisschop een gouden mantel en mijter. Hij heeft een bruine baard en haardos en net als bij ons een staf. De bisschop wordt vergezeld door helpers. Dit zijn een soort duiveltjes. Vaak kinderen in een rood duivelspak met horentjes op het hoofd. Naast een duivel (Cert) is er ook een engel aanwezig (Andel). Zij staan symbool voor het goede en het kwade.

Sinterklaas komt op de avond van 5 december bij de gezinnen aan huis. Net als bij ons spreekt hij de kinderen aan over hun gedrag van het afgelopen jaar. Is dat goed geweest dan krijgen ze een geschenk. Is hij minder te spreken, dan moet je uitkijken. Kinderen geloven dat de duivel ze dan meeneemt naar de hel.
 
Bij Ons (rondom Waar Ik Opgegroeid Ben) Is Ook Traditie Dat Als Je Zelf Niet Meer Geloof, Verkleed Je Zelf Als Engel Of Mikulas Of Cert En Ga Je Straat Op.....erg Grote Feest Altijd !
 
Freddy2005 schreef:
Dat ze de chocoladeletters kennen is echter niet gebleken uit de diverse reakties.
Ze zijn er wel, maar niet zoals we ze hier kennen. Een grote chocoladeletter met het eerste letter van een voornaam zullen ze wel waarderen.

Alles wat zoet is vindt men in Tsjechie lekker. :grin:
 
en de volgende dag liggen er overal dronken "pieten" hun roes uit te slapen op straat. Volwassen vrouwen worden toch ook weleens de hel ingesleept en dan dronken een stuk verderop er weer uitgegooid met de boodschap : 'zie maar hoe je weer thuiskomt'. Gaat hier denk ik wel hetzelfde met de Sint, die is als hij een paar huizen is langsgeweest ook niet zo helder meer.
 
Beste Allemaal,

dit jaar zal ik voor het eerst in mijn leven geen Nederlandse sinterklaas vieren aangezien ik in Praag woon deze sinterklaas..

Mn moeder zal hier zijn om me te voorzien van de nodige pepernoten en dergelijk dus dat komt helemaal goed..

Ik ben alleen erg nieuwsgierig hoe t hier (Tsjechie) gevierd werd en ben op zoek gegaan.. nu heb ik alleen nog een aantal vraagtekens die overeind blijven na mn zoekactie en hoop dat er een paar mensen zijn die mij verder kunnen helpen! :)

- komt sinterklaas hier ook 'aan in het land' op een specifieke dag?
- Is er ook voor als je ouder bent en nog een sinterklaasviering (zoals je in nederland de surprises hebt)?
- Is het waar dat in Tsjechie de Cerny's een stuk harder zijn dan de zwarte pieten in Nl... of was dat alleen maar van oudsher zo?
- Ik hoorde dat heel veel mensen verkleed als engeltjes en duiveltjes over straat gaan met sinterklaas... is dit waar?
- hoe zit het met schoen zetten, liedjes, gedichtjes, wortels (is er uberhaupt wel een paard bij tsjechische gebruiken) en dergelijke?
- Is het hier (in tsjechie) een minder heilig feest... ik kan me niet voorstellen dat alle sinterklazen in Nederland dronken de huizen langsgaan... wat ik wel over Tsjechie gehoord heb..

Ik heb nog meer, maar dat heb ik niet bij de hand nu... dus laten we maar met deze vragen beginnen heheh...

Bedankt alvast!
 
Bovenaan