Kelder!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er is hier een kelder gebouwd naast een schuur. Gebruik ik nog niet. Temperatuur altijd ongeveer 10 graden. Vaak overwinteren daar vleermuizen in die eventueel in en uit kunnen vliegen. Om binnen te komen vanaf het erf moest je je bukken. Dat vond ik vervelend. Daarom de ingang wat verhoogd zodat er een normale deur in kon worden aangebracht. Voorgangers wisten blijkbaar beter waar je op moest letten want nu heb ik condens aan de bovenzijde van de deur. Voorlopig opgelost door de deur constant open te hebben staan.
 
In de ene kelder staat alle verwarmingsapparatuur, gekoppeld aan de warmtepomp buiten. Was- en droogmachine. Wintersportspullen.
Gevolg is wel dat de kelder nogal warm is en daarmee vochtig. Vorig jaar hebben we voor het eerst wat setjes gekocht om champignons te kweken en dat werkte prima. Verse champignons uit eigen kelder. Klinkt vreemd, is het ook, maar wel lekker.
De andere kelder is onze wijnkelder. Donker, droog en constante temperatuur.
 
In de ene kelder staat alle verwarmingsapparatuur, gekoppeld aan de warmtepomp buiten. Was- en droogmachine. Wintersportspullen.
Gevolg is wel dat de kelder nogal warm is en daarmee vochtig. Vorig jaar hebben we voor het eerst wat setjes gekocht om champignons te kweken en dat werkte prima. Verse champignons uit eigen kelder. Klinkt vreemd, is het ook, maar wel lekker.
De andere kelder is onze wijnkelder. Donker, droog en constante temperatuur.

Je zegt "kelder is nogal warm en daarmee vochtig". Volgens mij wordt een ruimte niet vochtiger doordat het warmer is, juist andersom.
Een kelder is normaal gesproken sowieso vochtiger dan ruimtes boven de grond (in NL althans, "onder het maaiveld"). Maar als je de kelder goed ventileert en verwarmd, dan gaat de vochtigheid omlaag. Uiteraard moet een kelder ook wel goed gebouwd zijn, anders wordt het dweilen met de kraan open ;)

Ik denk dat jou kelder ook vochtiger wordt van het wassen. Hang je het ook soms op daar ?
Ik heb zelf een kelder (in Nederland), maar die is gebouwd als volwaardige verdieping. Ik meet de temperatuur en luchtvochtigheid. Onze wasmachine staat daar ook en ik zie altijd de vochtigheid omhoog gaan als de was hangt :)
Gemiddeld over het jaar is de vochtigheid rond de 60% bij ons in de kelder. In de zomer is die hoger dan in de winter.
Bij een langere tijd meer dan 80% wordt het problematisch, dat hadden we een keer toen het ventilatiesysteem kapot was.
 
Bovenaan