Tsjechen; xenofoob, wereldvreemd of...?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden,

Afgelopen week hadden wij de eerste gemeenteraadvergadering van onze nieuwe raad. Ik ben daar heengegaan om eens te zien wat ze eigenlijk allemaal willen gaan doen. En ik kwam daar met een vieze smaak in mijn mond vandaan en dat lag niet aan het schrale bier.

Wij wonen in een kleine gemeente, al met al ongeveer 270 inwoners. In ons dorp zelf ongeveer 100 inwoners. Binnen de gemeente is vorig jaar een sociaal woningbouwprojectje gerealiseerd om de minder bedeelden onder ons, of om vers gescheiden moeders met kinderen, woonruimte te kunnen bieden. Op zich een nobel streven waar vrijwel iedereen in ons dorp zich hard voor heeft gemaakt. De woonruimte is al enige tijd klaar en ik heb de vraag gesteld wanneer deze open zou gaan voor bewoning. Het antwoord was even ontluisterend als bevreemdend... 'Deze gaat voorlopig niet open omdat we geen asielzoekers en Oekraïners in deze woning willen hebben'. Op mijn vraag waarom dan niet, kwam het antwoord 'dat dit allemaal criminelen zijn en we geen stelende Oekraïners in het dorp moeten willen hebben'...

Mijn mond viel geloof ik letterlijk open van verbazing.

Daarop ben ik in discussie gegaan met drie leden van onze gemeenteraad. Heb ze de jaren 60 en 70 in herinnering gebracht toen Tsjechen bv in Nederland zijn opgevangen na de vlucht van het regime in Tsjechië. Wat zij ervan zouden vinden als wij toen hetzelfde hadden gezegd. Afijn, het werd een onaangename avond al met al. Ik heb al eerder zeer onaangename gesprekken gehoord over Roma's, Joden (en wij zijn zelf Joods...) en alles wat iets bruiner is dan zijzelf. Soms werkelijk beschamend. Mijn schoonmoeder stuurde een bericht door dat alle Oekraïense kinderen niet op Tsjechische scholen zouden mogen komen omdat ze veel minder begaafd zijn dan Tsjechische kinderen. Mijn vrouw heeft toen haar moeder ongezouten de waarheid gezegd en aangegeven van dergelijk onderbuikgerommel verschoond te willen blijven.

Het valt mij op dat, met name in kleine dorpen, men vreselijk xenofoob is. Het leven houdt na de Tsjechische staatsgrens op, men denkt dat alles in het buitenland precies zo gaat als in Tsjechië zelf. Maar ja, als je je info alleen maar haalt uit de Blesk en Nova nieuws dan word je ook wereldvreemd. Ongeïnformeerd, maar wel de mond vol over andere landen en culturen.

Mooi land hoor Tsjechie, veel mensen zijn ook vriendelijk, maar onderhuids gloeit er toch vaak iets van onbuigzame xenofobie wat met geen enkel argument is te weerleggen.
Ronduit bah zo af en toe!
 
Laatst bewerkt:
Het dorp waar wij wonen is geen klein dorp te noemen met zijn bijna 4000 inwoners. Daarbij ligt het ook nog eens tegen de Duitse grens aan, het is het voormalig Sudetengebied. Ook hier horen we die geluiden wel. Vooral dan over Roma's, waarvan we er in deze streek veel hebben. Nou moet gezegd, er zijn hier ook bovengemiddeld veel inbraken etc. echter... ook door autochtone Tsjechen zelf. Met het gevaar dat er nu een aantal mensen over me heen gaan vallen. De intelligentie van de gemiddelde Tsjech hier in deze streek is echt wel bedroevend. Hoe durven ze dan te zeggen dat de Oekraïense kinderen minder begaafd zijn dan de Tsjechen.
 
@feertje22 : geheel met je eens. In ons dorp is hetzelfde fenomeen; de intelligentie is vaak ver te zoeken. En dan heb ik het niet over opleiding (er zijn 4 academici in ons dorp waar mijn vrouw en ik er twee van zijn) maar wel over wereldwijsheid. Belezen zijn over veel onderwerpen, doordenken, vrijwel allemaal afwezig. Erg zonde trouwens, want je mist zoveel als je dit niet bent/doet.
 
Schrijnend inderdaad, maar (helaas) niet typisch of alleen een Tsjechisch fenomeen.
In Nederland kan er ook nergens een nieuw AZC en/of aanmeldcentrum komen, en er zitten zelfs fascisten in de Tweede Kamer.
 
doordenken, vrijwel allemaal afwezig.
Zou dat niet kunnen komen door het Communisme? Toen werd er voor je gedacht en je deed niets meer en niets minder dan dat je opgedragen werd. Ik merk hier nu ook bij veel mensen dat dit ook nog zo is. Een wel leuke anekdote. Vorig jaar werd er bij vrienden van ons groot materieel geleverd door een firma uit Limburg en die reed toen hier zijn kooiaap kapot. Een hydraulische slang was geknapt en de olie eruit gelopen. Dat werd door de chauffeur ook gemeld, evenals merk - type nummer - serienummer van die kooiaap. De centrale in NL wist te vertellen dat er een reparatieteam zat in Duitsland op 100 km afstand en eentje in Tsjechië ook op 100 km afstand en die laatste werd gestuurd. Ik zei gelijk al: "foute keuze!!" We kregen het leukste stukje cabaret wat je maar kunt bedenken.
1 Slang moest gedemonteerd worden, maar ze moesten weer weg omdat ze de juiste maat sleutel niet bij zich hadden.
2. Slang was gedemonteerd en toen moesten ze weer weg om de juiste slang te gaan zoeken.
3. Juiste slang werd gemonteerd en toen moesten ze weer weg omdat ze de olie vergeten waren.
Heeft alles bij elkaar 36 uur geduurd. Dom dommer het domst!!!
 
veel mensen zijn ook vriendelijk, maar onderhuids gloeit er toch vaak iets van onbuigzame xenofobie wat met geen enkel argument is te weerleggen.
Yep, veel Tsjechen zijn xenofoob. Ik hoor het het zo af en toe zelfs in mijn "middle-class-hoger-geschoold-buurtje" in Praag.

Zal nog wel een paar generaties duren voordat dat echt wegtrekt. Vervelend dat je een onaangename avond hebt gehad, maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik niet de moraalridder gaan spelen in zo'n klein dorp... Dat kan zich weleens tegen je keren ben ik bang.... Maar ik steun je hoor!

En een "Roma" gesprek kan helemaal ontploffen trouwens... weet ik uit ervaring... :)
 
Over het algemeen ben ik niet zo'n moraalridder, maar dit ging voor mij toch echt een grens over. Wat dan wel weer leuk was, dat ik de dag erna wat dorpsgenoten bij de COOP sprak en deze zeiden dat ze het wel eens waren met mijn visie. Alleen zeggen ze dan niets... tja.
Voor de rest prima vrienden in het dorp.
 
Dit is voor mij 1 van de meest interessante thema s .
Maaaar niet te beschrijven in/zonder een kilometer lange discussie.
Na 30 jr ben ik nu van mening dat we echt precies hetzelfde zijn.
Als ik op bezoek ga in nl ,zie ik exact hetzelfde........
Als je de commentaren leest op nu.nl ,exact hetzelfde......
Nederlanders zijn over het algemeen heel goed met het vingertje wijzen, maar als je naar het verleden kijkt zou je je kapot moeten schamen.
En kijk je naar de huidige situatie blijft het deprimerend.
In het begin had ik hier dezelfde gesprekken ,nu omdat ik een enorme botte hond ben(bijna geintregeerd) wordt het steeds minder.
Als voorbeeld draai ik het graag om ,en ben hier zelf de enige asielzoeker in dit dorp.
En 1 Nederlander is nog leuk, 2 of meer Nederlanders en we gaan onze mening opdringen.
Iedereen moet op klompen lopen ,en tulpen in de tuin.
Alleen gouda kaas op je brood ,en een asielzoekers centrum in je voortuin.....
Opleiding is geen argument ,kijk naar het verleden dan voorspel je de toekomst.
Kijk naar het nederlandse nieuws en zie dat Nederland overspoeld wordt ,om deze problemen op te lossen argumenteren veel mensen die asielzoekers dan maar naar de andere EU landen te sturen.
Onze NL wc is vol ,leg de afvoer maar naar de voormalige communistische landen.
In mijn ogen de enige asielzoekers die maximaal geholpen moeten worden zijn oekrainers ,En dat ze soms hier aankomen met een dikkere auto dan de tsjech ,maakt het debat veel moeilijker.
De Tsjech maakt zich zorgen hoe hij gaat stoken , en de rijke goede opgeleide Nederlander maakt zich zorgen dat de tsjech geen asielzoekers meer wil opvangen.
Kortom we zijn allemaal hetzelfde,alleen een ander verleden.
 
Als je kijkt naar hoeveel stemmen er in NL naar zeer-rechts tot extreem-rechts gaan (PVV, FVD, JA21, BBB - ja die hoort daar ook bij) denk ik zelfs dat Nederland "deep down" zelfs xenofober is dan Tsjechie.
Hier in Tsjechie is het echter geen taboe voor de xenofoben om hierover ook hardop te praten...
 
Nederlanders zijn over het algemeen heel goed met het vingertje wijzen,
Ik ben "die hard Formule 1 fan" en kom ook op diverse fora over dit onderwerp. Niet te bevatten hoezeer mensen te keer gaan tegen alles wat ook maar een beetje tegen Max Verstappen en/of Red Bull Racing is. En maar blijven herhalen en herhalen. Net weer een item gelezen over een Nederlandse TV presentator (Buddy Vedder) die zegt wat minder te willen gaan werken, want hij wil wel het plezier in zijn werk houden en je moet de reacties eens lezen. Walgelijk.
Ze zeggen wel eens: "Het land krijgt de regering die het verdient" Je zou het nog gaan geloven ook.
 
Als je kijkt naar hoeveel stemmen er in NL naar zeer-rechts tot extreem-rechts gaan (PVV, FVD, JA21, BBB - ja die hoort daar ook bij) denk ik zelfs dat Nederland "deep down" zelfs xenofober is dan Tsjechie.
Hier in Tsjechie is het echter geen taboe voor de xenofoben om hierover ook hardop te praten...
Net zoals hierboven meer gedaan wordt (Curious, Josef), weer een klassiek voorbeeld van een whataboutisme, zoals de Engelsen het zo mooi noemen.
Niet ingaan op hetgeen gesteld wordt, maar wijzen naar 'maar zij/jullie doen het ook', om daarmee de aandacht van het subject af te leiden. Of omdat men het liever niet horen wil, dat kan ook.

Ik schrijf dit als beleving vanuit Tsjechie waar ik nu 13 jaar woon. Niet vanuit Nederland want daar woon ik niet, ik werk er alleen. Ik vind het in dit kader ook niet boeiend wat daar wel of niet gezegd of gedaan wordt. Het gaat over Tsjechie, niet over Japan, Nederland of welk land dan ook.
Dus een antwoord met een whataboutisme is m.i. om de hete brij heen draaien.
 
Wellicht een vleugje whataboutism, geef ik toe. Maar ik heb het xenofobisme van bepaalde Tsjechen ook schrijnend genoemd. Ik draai er dus niet omheen, en wil zeker de aandacht van het onderwerp niet afleiden.

Je verhaal hierboven is zeker vanuit je hart geschreven in opperste verbazing en afschuw heb je het allemaal aangehoord, dat begrijp ik. Dat zou ik ook zo voelen.
Toch zal het op velen over kunnen komen, alsof heel Tsjechie zo in elkaar steekt. Dat wil ik weerleggen. De titel van je verhaal is denk ik iets te generaliserend, althans zo komt het wel over, en het lokt haast automatisch whataboutistische reacties op.

Het is gewoon een feit, dat de schreeuwende minderheid altijd meer opvalt dan de zwijgzame meerderheid. En dat is niet alleen in Tsjechie het geval.
Juist omdat dit een forum over Tsjechie is, lijkt het me goed om ook wel wat vergelijkingen met andere landen te maken.

Als je echt wilt weten hoe het er in Tsjechie aan toe is met het xenofobisme is een voorbeeld uit 1 of 2 dorpen denk ik verder een onjuiste steekproef. Je moet dan zeker ook eens de gemeenteraadsvergaderingen in de steden bijwonen, waar de meerderheid van de Tsjechen woont. (En ook dat zal wel in andere landen gelden...)
 
@Josef, geheel met je eens hoor. De titel was ook bedoeld om te prikkelen en om mijn verbazing uit te drukken. Uiteraard geldt dit niet voor een heel land. En het verschil tussen dorpen en steden is ook erg groot. Wij komen vaak in Brno en zien daar echt andere visies en levenswijzen. Toch heeft een dorp een enorme charme.
 
In ons dorpje Příštpo (met 284) inwoners, midden in het oude 'Sudetenland' hebben wij weinig te maken gehad met xenofobie. Uiteraard zijn er de oude garde communisten die alles verheerlijken van de periode 1948-1989, maar dat zie ik meer in het licht dat de Tsjechen nogal verzot zijn op sprookjes. Verder is het bespreken van de recente geschiedenis (1918-1989) nog steeds een 'no go area' voor de meesten. Op dag 4 van de oorlog in Oekraïne heb ik met twee vrienden onze vrienden uit de Oekraïne opgehaald. Ik heb ze eerst bij ons thuis gehuisvest en direct onze twee woning in het dorp opgeknapt en daarna zijn ze daar gaan wonen. Wij hebben enorm veel hulp van onze dorpsgenoten gekregen: eten, huisraad, dozen vol met eten, kleren, fietsen te veel om op te noemen. In juni kwamen er nog twee moeders met kinderen uit Oekraïne en voor de tweede keer begon men met het lokale hulpprogramma. Tegenstanders hou je altijd, dat is in Nederland niet anders. In een gezonde democratie mag een ieder er zijn eigen mening op na houden, dat heet vrijheid van meningsuiting en dat zou ik persoonlijk als mijn heilige huisje blijven beschouwen. In Nederland hoor je ook nog steeds als er een Duitser komt de 'fietsenmop' ........ er gaan generaties overheen en het leven kent zo zijn eigen dynamiek. Fijne avond allemaal, Walther
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja zo voelt dat wel af en toe .....
Net zoals hierboven meer gedaan wordt (Curious, Josef), weer een klassiek voorbeeld van een whataboutisme, zoals de Engelsen het zo mooi noemen.
Niet ingaan op hetgeen gesteld wordt, maar wijzen naar 'maar zij/jullie doen het ook', om daarmee de aandacht van het subject af te leiden. Of omdat men het liever niet horen wil, dat kan ook.

Ik schrijf dit als beleving vanuit Tsjechie waar ik nu 13 jaar woon. Niet vanuit Nederland want daar woon ik niet, ik werk er alleen. Ik vind het in dit kader ook niet boeiend wat daar wel of niet gezegd of gedaan wordt. Het gaat over Tsjechie, niet over Japan, Nederland of welk land dan ook.
Dus een antwoord met een whataboutisme is m.i. om de hete brij heen draaien.
Jain zegt het duitse woord. Er is een individuele constatering.
Daarna een waarde oordeel specifiek over Tsjechie ,zonder ook maar over de grens te kijken omdat dat niet interessant is.
Zonder vergelijkings materiaal geen conclusie.
Even de definitie opgezocht :
vreemdelingenangst is een irrationele en/of obsessieve angst voor vreemden, buitenlanders of buitenlandse voorwerpen/zaken. Xenofobie wordt soms gelijkgesteld aan vreemdelingenhaat.
Dit is mens eigen ,een cultuur, groepering, volk kan zelfs niet overleven zonder.
Helaas.
De balans moet gevonden worden in het merendeel dat de soort in stand houdt.
 
Leg jij het dan is eens goed en duidelijk uit hoe het dan allemaal wel zit?
Jij zei ook: dat rekken is in verband met "werk blijven houden"
Ik geeft iedere werknemer die zo doet, direct zijn ontslag. Het zou mijn taak als werkgever zijn om voor werk te zorgen en hun taak om dat goed, secuur en vlot uit te voeren.
En als ik te maken krijg met een ZZP-er, dan krijgt hij van mij een aangenomen klus en ook dan zou het heel dom zijn om te rekken, want dan snijdt hij alleen zichzelf maar in de vingers.
Dus nee, inderdaad: Maar dat snappen Jullie niet. Klopt voor wat mij betreft helemaal, ik snap dat niet.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan