Veiligheid omtrent verschaffen van benodigde documenten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedendag,
Ik heb een vraag omtrent de aankoop van een woning in Tsjechië. Ik hoop dat iemand hier wat meer van af weet:
1. Wat zijn de grootste aanbod websites van huur of koop woningen in Tsjechië? Ik ben op zoek naar de 'Funda's' van Tsjechië.
2. Krijg je binnen het koop /huurproces altijd te maken met een makelaar?
3. De benodigde documenten die ik moet verschaffen bij het huren/kopen van een woning, op welke manier komen die terecht bij de makelaar? Worden deze documenten op een veilige manier overhandigd?
4. Heb ik meer kans op een huur of koopwoning in Tsjechië?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want met de Tsjechische websites kom ik er niet echt uit.
 
Mijn ervaringen stammen uit <=2009.
1. sreality.cz is inderdaad wel de site waar ik het vaakst op keek/kijk.
2. Ik kan alleen vanuit eigen ervaring spreken dat ik altijd eerst bij een makelaar uitkwam als ik op een advertentie reageerde op sreality. Maar dit is maar een beperkte ervaring.
3. Documenten die wij overhandigden waren ten eerste maar beperkt en ging vooral "hard-copy" (vooral omdat er beëdigde vertalingen en apostilles aan te pas kwamen) of per e-mail. Geen idee of er makelaars zijn die met beveiligde omgevingen werken. Zou je toch gewoon bij de makelaar moeten kunnen navragen (en dan doe ik een aanname dat je tsjechisch spreekt).
4. Ligt aan je budget zou ik zeggen. Net als in Nederland.

Dat gezegd hebbende, klinkt je vragenvuur als een schot hagel uit de heup. Er zijn ook partijen te vinden (ook hier op het forum) die jou (als nederlander?) goed kunnen helpen bij je vragen.

succes.
 
Goedendag,
Ik heb een vraag omtrent de aankoop van een woning in Tsjechië. Ik hoop dat iemand hier wat meer van af weet:
1. Wat zijn de grootste aanbod websites van huur of koop woningen in Tsjechië? Ik ben op zoek naar de 'Funda's' van Tsjechië.
2. Krijg je binnen het koop /huurproces altijd te maken met een makelaar?
3. De benodigde documenten die ik moet verschaffen bij het huren/kopen van een woning, op welke manier komen die terecht bij de makelaar? Worden deze documenten op een veilige manier overhandigd?
4. Heb ik meer kans op een huur of koopwoning in Tsjechië?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want met de Tsjechische websites kom ik er niet echt uit.
1 s reality
2 nee niet altijd, de aan- en verkoop laat je altijd door je eigen advocaat regelen.
3 nooit door een makelaar laten regelen.
4 ligt aan wat je zelf wil.
zelf aardig wat ervaring met verkoop van onroerend goed.
 
Goedendag,
Ik heb een vraag omtrent de aankoop van een woning in Tsjechië.
Nou, da's een mooie binnenkomer als nieuw lid.
Welkom.
Niet één, maar gelijk 5 vragen. Een spervuur.
Leuk om te begrijpen dat je in Tsjechië een (vakantie) woning zoekt. Heb je een streek, of omgeving op het oog?
Zelf doe ik geen aanbevelingen over makelaars. Over dat onderwerp zijn al veel reacties en bijdragen te vinden.
Zakelijk gerelateerde adviezen zou je, als suggestie, via https://www.hartmanova.eu/ kunnen lezen.
Dus; Research!
Succes!
4. Heb ik meer kans op een huur of koopwoning in Tsjechië?
Toch nog een vraagje,
Kan je iets meer uitleggen over je begrip "kans", en waarom dit nodig zou moeten zijn?
 
1 s reality
2 nee niet altijd, de aan- en verkoop laat je altijd door je eigen advocaat regelen.
3 nooit door een makelaar laten regelen.
4 ligt aan wat je zelf wil.
zelf aardig wat ervaring met verkoop van onroerend goed.

En bij punt 3 wil ik graag nog het volgende toevoegen:
Nooit en dan ook nooit de eventuele koopsom betalen aan de makelaar van de verkopende partij! Maar altijd via een bankdepot of een depot bij notais of advocaat. Makelaars hebben geen beschermde derdengeld rekening; ook al roepen sommigen heel hard van wel, is dit pertinente nonsens. Het kan namelijk helemaal niet.
Er zijn genoeg verhalen bekend van makelaars die er met de aankoopsom vandoor gaan namelijk. U geen huis, verkoper geen geld, makelaar op de Malediven.
Niet doen dus.
 
Bedankt voor alle antwoorden!
Echter is het zo, dat ik een onderzoek ben gestart vanuit een softwarebedrijf uit Nederland, die graag wilt uitbreiden in andere landen zoals Tsjechië. Ik hoopte dat dit Forum mij nog wat meer antwoorden zou kunnen geven waar ik wat mee kan binnen mijn onderzoek.

Zo heb ik de belangrijkste vragen:
1. Zijn er in Tsjechië veel nieuwbouwprojecten die verkocht worden voor woondoeleinde?
2. Hoe ziet het kooproces en huurproces eruit inTsjechië? Zijn hier veel verschillen tov Nederland?
3. Ik lees dat jullie geen fan zijn van het werken met een makelaar? Wat is hier de reden van? Ook zou ik graag de werkwijze van een makelaar tov een makelaar in Nederland in kaart willen brengen.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Met vriendelijke groet.
 
@zapalky .ik begrijp je punt.
Maar heeeel veel mensen lezen dit topic ,en het kan nooit kwaad om te blijven waarschuwen tegen Tsjechische makelaars....
 
het kan nooit kwaad om te blijven waarschuwen tegen Tsjechische makelaars....
Dat vooral! Helemaal gelijk; en er zit kwalijk volk tussen!

Maar het onderwerp, de inbreng van ResearchintoCZ gaat over het verkrijgen van,................., via een U-bocht, informatie UIT Tsjechië voor een zakelijk belang.
En of men dat maar vriendelijk kan leveren. Veel, zo niet essentiele informatie, is hier reeds beschikbaar en kennelijk nog niet gelezen.
Niet eerst je huiswerk doen: "Hey, vertel eens wat je weet over Tsjechië" en liefst alles dat ik gebruiken kan.
Freeloader.
 
Vervelend dat het voor u zo voelt. Voor mij, als student in Nederland, ben ik gewoon bezig met een vrijblijvend marktonderzoek en probeer ik wat insights te verkrijgen van inwoners uit Tsjechië. Omdat ik geen Tsjechisch spreek, is research op websites nogal lastig. Alle hulp komt mijn onderzoek dus ten goede.
 
Als je geen Tsjechisch spreekt maar wel zakelijk actief wilt zijn in Tsjechie dan zal het algemene advies (en ook van mij persoonlijk) zijn: doe het niet.

Lees maar eens wat gedeelde ervaringen van mensen hier op het forum.
 
Ik start morgen een serie verhaaltjes waarin ik vertel over mijn ervaringen met het opstarten van een pension in Tsjechië. De eerste aankoop was in 2003. Toen moest je nog eerst een s.r.o. (BV) oprichten om onroerend goed te kunnen verwerven in Tsjechië. Wellicht een tip om mijn verhaaltjes te gaan volgen.
Een groot verschil tussen Nederland en Tsjechië is dat men wanneer je een getekend document moet opsturen men je handtekening niet gelooft. Zet je de handtekening in Nederland dan zul je dat bij een rechtbank moeten doen (apostille). Dat kost geld. Moet je dat in Tsjechië doen dan zet je de handtekening op het kantoor van een notaris. Die is een kwartier bezig met alle handelingen en vraagt daar een gering bedrag voor.
 
Bovenaan