Verkeersregels, overtredingen en boetes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Verkeersregels, overtredingen en hoogte van boete in Tsjechië

Dimlicht moet altijd ingeschakeld zijn.

Er zijn drie snelheidslimieten in Tsjechië. In de stad is het maximum 50 km/u, buiten de stad is het maximum 90 km/u en op snelwegen mag u niet hoger dan 130 km/u gaan. Voor snelwegen in steden is het maximum 80 km/u. Respecteer deze regels voor uw persoonlijke veiligheid en let op flitspalen die langs de wegen zijn geplaatst.

Overschrijden van de maximumsnelheid in Tsjechië
Te hard rijden is de meest voorkomende verkeersovertreding. De ernst ervan wordt bepaald door hoeveel de maximumsnelheid is overschreden, rekening houdend met het al dan niet overschrijden van de maximumsnelheid in of buiten de gemeente.

Snelheidslimieten overschrijden in het dorp:
Pekroen_rychlosti_v_obci___tabulka_1.jpg


Overschrijden van maximaal toegestane snelheid in het dorp met 6 - 19 km/u is 1.000,- Kč.

Snelheidslimieten overschrijden buiten het dorp:
Pekroen_rychlosti_mimo_obec___tabulka_1_5.jpg


Overschrijding snelheidslimiet buiten het dorp met 11 - 29 km/u is 1.000,- Kč.

Afbeeldingen dopravni-pravo.cz.

Kleine snelheidsovertredingen - binnen een gemeente tot 5 km of buiten de gemeente tot 10 km. De overtreding kan worden opgelost door een boete ter plaatse tot maximaal 1.000,- Kč. Bij het starten van een administratieve procedure is er een risico op sancties van 1.500, - tot 2.500,- Kč.

Het is verboden om voor of tijdens het rijden alcohol te drinken of drugs gebruiken. Geen enkele hoeveelheid alcohol of drugs in het bloed wordt getolereerd. Deze regel geldt ook voor fietsers.
Rijden onder invloed van alcohol (meer dan 0,3 per mille) is altijd een zaak die richting ambtenaren en rechter gaat. Afhankelijk van promillage en omstandigheden staan daar flinke bedragen voor tot zelfs gevangenisstraf.
  • Bellen tijdens het rijden: 1.000,- Kč tot 2.500,- Kč.
  • Gebruik van antiradar: tot 5000,- Kč
  • Rijden door rood licht of stopteken negeren: 2.500,- Kč tot 5.000,- Kč.
  • Rijden zonder kentekenplaat of onleesbaar/gewijzigd of zodanig geplaatst dat de leesbaarheid ervan onmogelijk of aanzienlijk verminderd is: 5.000,- tot 10.000,- Kč.
  • Rijden zonder veiligheidsgordels: 1.500,- Kč tot 2.500,- Kč.
  • Illegaal parkeren op gehandicaptenparkeerplaats zonder speciale kaart: 10.000,- Kč.
  • Kinderen (kleiner dan 150 cm en minder dan 36 kg) moeten te allen tijde in een kinderzitje worden geplaatst.
  • Chauffeurs moeten alle ongevallen melden waarbij iemand gewond of gedood is, wanneer een derde schade lijdt of wanneer de schade die een van de partijen heeft geleden meer bedraagt dan 100.000,- Kč (3.700 EUR). Als geen van deze situaties zich voordoet en de chauffeurs tot overeenstemming komen over de oorzaak van het ongeval, hoeven ze de politie niet te bellen.
Het gehele overzicht is te vinden op 12bodu.cz/bodove-prestupky met bijhorende wetten.
Příkaz na místě (dříve bloková pokuta)
Betalen op locatie (voorheen blokkeringsboete)
Pokuta ve správním řízení/trest v trestním řízení
Boete in administratieve procedure/straf in strafprocedure rechtbank.

Zie ook de PDF van Basisregels van het wegverkeer in Tsjechië op autoklub.cz.
Verder info op Engelse visitczechrepublic.com/en + in Duits visitczechrepublic.com/de.
Zo te zien is anwb.nl/vakantie/tsjechie/informatie/verkeersregels ook bijgewerkt.

Enkele woorden die je in het verkeer kan tegen komen:
Bez poplatku = geen kosten
Dálnice = snelweg
Rychlost = snelheid
Dopravní značka = verkeersbord
Pěší zóna = voetgangersgebied
Přechod pro chodce = voetgangers-oversteekplaats
Policie = politie
Nemocnice = ziekenhuis
Nehoda = ongeval
Objížďka = omleiding
Varování = waarschuwing
Benzínová stanice = benzinestation
Diesel: Nafta = diesel
Gasoline: Benzin = benzine
Zásobování = bezorgings-zone
Za mokra = gladde weg
Výjezd = uitgang
Vjezd = ingang
Dej přednost tramvaji = maak plaats voor trams
Zpomalte = vertragen rustig aan
 
1 opmerking: als je in een auto rijdt die niet op jouw naam staat en je bent betrokken bij een ongeval, mag je de auto niet verplaatsen na het ongeval en moet de politie erbij gehaald worden. Dit is vooral een verzekeringskwestie. Dus denk aan een auto van het bedrijf, huurauto, auto van de vrouw/man etc. Ik rijd in de auto die op mijn vrouw haar naam staat omdat dit goedkoper was in de verzekering.
 

kuurgast

Donateur
119684758_3626195917431127_6206941299214306517_o.jpg
Afbeelding facebook.com/PolicieCZ.


Tsjechische politie lanceert campagne om buitenlanders op de verkeersregels te attenderen


In heel Europa heeft een buitenlandse chauffeur meer dan drie keer meer kans om een rijovertreding te begaan.
De ligging van Tsjechië in het midden van Europa maakt het een doorvoerland voor buitenlandse chauffeurs, en velen van hen zijn niet bekend met de Tsjechische verkeersregels of kiezen ervoor deze te negeren.

De komende dagen zal de Tsjechische politie flyers uitdelen aan buitenlandse chauffeurs. Volgens de statistieken veroorzaakten ze vorig jaar 7689 ongevallen op wegen met 48 dodelijke gevolgen. Het is goed voor negen procent van alle slachtoffers van de verkeersongevallen die vorig jaar in Tsjechië werden geregistreerd.

Zuzana Pidrmanová, hoofd van de preventieafdeling van het politiepresidium van de Tsjechische Republiek, verklaarde dat bewustzijn en verantwoordelijkheid ook vereist zijn voor elke bestuurder in zijn thuisland en in het buitenland.

De politie zal de papieren tijdens de gebruikelijke verkeerscontroles in het Engels, Duits en Pools aan de chauffeurs geven. Daarnaast heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken elektronisch materiaal naar alle ambassades gestuurd.

De belangrijkste redenen voor verkeersongevallen door buitenlanders zijn het verminderde verantwoordelijkheidsgevoel in het buitenland en het gebrek aan kennis van de rijregels van Tsjechië, aldus Roman Budský van het Vize 0 - platform. Het doel van het platform is om het aantal verkeersongevallen te verminderen en een veilige omgeving te creëren voor elke bestuurder en voetganger.

Ook werd bijna 60 procent van de verkeersongevallen door buitenlanders veroorzaakt door onvoorzichtig rijden. Alcoholmisbruik werd in zeven procent van de gevallen de oorzaak. In totaal vonden vorig jaar meer dan 107.000 verkeersongevallen plaats.

Woensdag was de opening van de Europese Mobiliteitsweek in Praag, die tot 22 september in de hele EU zal plaatsvinden.
Een deel van de voorlichtingscampagne is ook gericht op Tsjechische chauffeurs en er zal een basisoverzicht van verkeersregels in een Tsjechische versie worden verspreid.
Bron news.expats.cz.

De flyer in Engels Traffic rules for foreigners.
Flyer in Duits Verkehrsregeln fur Auslander.
 

kuurgast

Donateur
Ondertussen is een dispuut over radars in het nabijgelegen Varnsdorf op weg naar een rechtszaak.
De politie heeft voorgesteld ex-burgemeester van Varnsdorf aan te klagen vanwege radars.

De politie heeft een onderzoek afgerond naar de verhuur van flitspalen in Varnsdorf in de regio Děčín en heeft voorgesteld vier mensen en één bedrijf aan te klagen. Onder hen zijn de voormalige burgemeester Stanislav Horáček, die enkele weken in hechtenis heeft gezeten, en de voormalige loco-burgemeester Josef Hambálek. Het is geschreven in het dagblad Mladá fronta Dnes.

Aanklager Jan Veselý vertelde de krant dat de politie voorstelt iedereen tegen wie een strafrechtelijke procedure is aangespannen, aan te klagen. Volgens de politie ontving het vervolgde bedrijf Water Solar Technology, dat radars exploiteerde op basis van een overheidsopdracht en geld ontving voor elke geconstateerde overtreding, ten onrechte meer dan 20 miljoen Kč
Naast het regelen van een voordeel bij de gunning van een overheidsopdracht, zijn er ook misdrijven van omkoping, witwassen van geld door nalatigheid en machtsmisbruik door een ambtenaar.
Bron ceskenoviny.cz.

Nu vraag ik me af....zijn die radars daar nog of niet meer?
 
Nu vraag ik me af....zijn die radars daar nog of niet meer?
Nee die zijn er niet meer.

Die zijn daar lang geleden al weggehaald toen dit voor het eerst in het nieuws kwam.
Heel mensen hebben die boetes toen betaald, maar toen dit in het nieuws kwam zijn ze daar mee gestopt. Mensen weigerden te betalen omdat die palen dus niet rechtmatig waren. Ik heb zelf de eerste boete daar ook betaald. Die kwam binnen 10 maanden na de overtreding. De 2e niet meer. Die kreeg ik feb 2019 en ik heb er ook nooit meer iets van gehoord.

Komt wel een prangend vraagje bij me op. Die burgemeester heet dus Stanislav Horáček. In 2008 heb ik een bankrekening geopend in Varnsdorf bij de CSOB en de directeur daar van die bank heeft me toen daarmee geholpen en ook daarna hebben we zeker een keer of 4 koffie gedronken op zijn bank met hem. Die sprak heel goed Engels en heette...... Stanislav Horáček!!!! Een en dezelfde man?

EDIT: Jazeker, dus ik ken hem persoonlijk ;)
 
Volgens de statistieken veroorzaakten ze vorig jaar 7689 ongevallen op wegen met 48 dodelijke gevolgen. Het is goed voor negen procent van alle slachtoffers van de verkeersongevallen die vorig jaar in Tsjechië werden geregistreerd.
Dat buitenlanders meer ongelukken veroorzaken (of bij betrokken zijn) verbaast mij niet. Of ze ook echt meer overtredingen begaan is een ander verhaal. Tsjechische wegen zijn bijvoorbeeld in mijn ogen gevaarlijker dan Nederlandse. Vaak geen fietspaden aanwezig. Verradelijke bermen waardoor je de macht over het stuur kunt verliezen. Soms hele vreemde en onlogische voorrangssituaties. Daar moet je op verdacht zijn. Ook in mijn provincie Drenthe gebeuren relatief meer dodelijke ongelukken door bijvoorbeeld gevaarlijke bermen in combinatie met bomen langs de weg.

Ik rijd enkele keren per jaar met mijn NL auto in Tsjechië. De rest met mijn CZ auto. Ik merk dan soms het verschil in het bejegenen door andere automobilisten. Met NL auto wordt ik vaker aggressief ingehaald door CZ automobilisten die vinden dat ik te langzaam rijdt. Met CZ auto rijdt ik net zo, maar gebeurt dat niet of veel minder.
Bovendien met mijn NL auto 7 keer aangehouden door de politie en met mijn CZ auto slechts 2 keer hoewel ik daar 70 % meer in gereden heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd enkele keren per jaar met mijn NL auto in Tsjechië. De rest met mijn CZ auto. Ik merk dan soms het verschil in het bejegenen door andere automobilisten.
Dat verschil merk ik niet, wat ik wel handig vind als ik in een NL auto in CZ rij of in een CZ in NL, als ik langzaam rij of een foutje maak, :fluit:dan denken de overige bestuurders, oooo dat is een buitenlander, die weet de weg niet zo goed. :fool: ;)
Bovendien met mijn NL auto 7 keer aangehouden door de politie en met mijn CZ auto slechts 2 keer hoewel ik daar 70 % meer in gereden heb.
:denk: Ik ben 4x aangehouden, 2x een overtreding (NL auto) en 1x kwam ik midden in de nacht uit een doodlopend landweggetje (CZ auto), wat de politie verdacht vond.
En 1x een CZ auto met een NL aanhanger onder de 750kg (wat dus niet mag en kan, omdat die geen eigen kenteken heeft).
Wel altijd lachen, (behalve de bekeuring :slik:) want dat NL rijbewijs is toch wel raar in die CZ auto.
 
Het lijkt natuurlijk veel, 9 keer aangehouden. Maar als ik erbij vertel dat het geldt over een periode van 1994 tot heden, valt het ontzettend mee. En ik schat daarvan maar 3 keer in de laatste 10 jaar.
Ik hoop dat mijn geheugen goed is, maar het ging om;
2 keer iets te hard gereden.
1 keer niet gestopt bij stopbord.
1 keer licht niet aan.
2 keer alcoholcontrole.
3 keer algemene verkeerscontrole.
4 x bekeuring gehad (2 x snelheid, 1 x stopbord, 1 x papieren vergeten).
En in de eerste jaren reed ik uitsluitend met NL auto en werd er meer op buitenlanders gecontroleerd toen Tsjechië nog niet bij de EU was, is mijn ervaring. De laatste jaren merk ik veel minder het verschil in behandelen van buitenlanders.

En mijn ervaring is ook dat de Tsjechen in het algemeen nu beter rijden (minder agressief rijgedrag).
Misschien komt dat ook door hogere boetes en het puntensysteem.
Tsjechië stond lang bovenaan de lijst van landen met de meeste dodelijke verkeersslachtoffers, maar zit nu iets boven het Europees gemiddelde (zie link onder).

 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
In Tsjechië is vanaf januari een afstand van 1,5 meter bij het inhalen van fietsers verplicht.

De pandemie heeft geleid tot een grotere belangstelling voor fietsen als vervoermiddel. Milieuproblemen drijven ondertussen steeds meer mensen naar de fiets als duurzaam vervoermiddel. Nu is er zojuist een nieuwe verordening in de wet opgenomen die automobilisten verplicht om zorgvuldig te handelen bij het passeren van fietsers op de weg.

Vanaf januari 2022 moeten gemotoriseerde bestuurders een minimumafstand van 1,5 meter aanhouden bij het inhalen van fietsers in Tsjechië. Als u deze eis overtreedt, riskeert u een boete van 2000 kronen (net geen 80 euro). Het Tsjechische Huis van Afgevaardigden besloot woensdag nadat de door de Senaat gevraagde wijzigingen in het wetsontwerp waren verwerkt.

De wetgeving die deze week door beide kamers van het Tsjechische parlement is goedgekeurd, betekent dat automobilisten fietsers op een afstand van minimaal 1,5 meter moeten passeren of een boete krijgen van maximaal CZK 2.000.
Het oorspronkelijke voorstel dat door de Kamer van Afgevaardigden werd goedgekeurd, riep op tot zware straffen, waaronder boetes van maximaal CZK 10.000 en een rijontzegging van zes maanden voor het overtreden van de 1,5-meterregel. De Senaat heeft vervolgens de wetgeving afgezwakt, de maximale boete verlaagd tot CZK 2.000, de mogelijkheid van automatische schorsing van het rijbewijs geschrapt en de invoering van de wet uitgesteld tot volgend jaar.

De wetgeving is vergelijkbaar met wetten ter bescherming van fietsers in andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje. Aangezien Tsjechië een deel van de door de pandemie tot stand gebrachte winst op het gebied van duurzaam vervoer wil behouden, kunnen fietsers in de toekomst een gemakkelijker ritje op de Tsjechische wegen verwachten.

Bronnen oa expats.cz + deutsch.radio.cz.

Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat werken.........worden de wegen verbreedt?
 
Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat werken.........worden de wegen verbreedt?
Dat gebeurt natuurlijk niet, het zal in de praktijk betekenen dat je moet inhalen als er geen tegenligger is.

Ik zie nu ook heel vaak dat bestuurders achter de fietser blijven tot de tegenligger voorbij is.
Zelf doe ik dat nu vaak niet, maar de Tsjechishe bestuurders zijn dat niet gewoon.

Het moeilijkste lijkt mij dit in de stad, je zal dan vaak de gehele weg achter de fietser moeten blijven.
 
Ik denk, dat het meer een signaal is, dat men ruim om fietsers heen moet. En dat men dan inderdaad in de praktijk vaak nog even moet wachten met inhalen.

Hoe een en ander wordt gehandhaafd is een veel interessantere vraag, kan dat uberhaupt? Hoe bepaalt oom agent of het 1,45m of 1,55m was tussen auto en fietser??
 
Een wat afwijkend voorschrift in Tsjechië is dat je op een brug niet mag parkeren. In Turnov heb je een brede straat die over water loopt. De overgang wordt als een brug gezien. Vele jaren zijn auto's die op de brug parkeerden voorzien van een wielklem. Uiteindelijk heeft men hier nu een gele band op het trottoir geschilderd als waarschuwing daar niet langs te parkeren.
Ook is er een voorschrift dat je niet in een smallere straat mag parkeren wanneer er sprake is van twee-richting verkeer.
Voor een buitenlandse auto is de politie wat toegeeflijker. Vooral wanneer je een agente benadert die als nevenverdienste een pension beheert.
Op beide zaken heb ik de ANWB in Nederland geattendeerd.
 
Ook een leuke betreft parkeren langs de weg: neus van de auto "moet" in de richting van de weg staan. Aangezien we hier rechts rijden is dit dus altijd naar voren :)
Ik weet niet of dit een officiële regel is (en of je er dus een boete voor kan krijgen), of alleen in bepaalde straten, maar wij kregen deze tip jaaaren geleden van onze huisbaas.
 
Ja hoor, die boete krijg je...
Vorig jaar even snel naar het postkantoor en de auto in een opening tussen de geparkeerde auto's langs de stoep gezet maar wel met de neus de 'verkeerde' richting op.
Ik kwam terug uit het postkantoor -nog geen 2 minuten- en ja hoor, politiewagen bij mijn auto, zwaailichten aan (!) en de agent stond te schrijven.
Diep zucht mijnerzijds en ik liep naar de agent.
Met een brede grijns gaf hij mij aan dat dit echt niet mocht, want levensgevaarlijk en ik kreeg de boete.... 100 kc!!
Ook de agent van dienst begreep dat ik toen breed moest grijnzen... Hij haalde lachend zijn schouders op, we gaven elkaar een elleboog (Covid!) en klaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pelhřimov

Donateur
Dit berichtje stond vandaag in de krant... Vooral de laatste alinea lijkt me belangrijk om te weten als je onderweg naar of van Tsjechië in een Duitse file komt.

Snelheidsboetes in Duitsland vanaf 10 november verdubbeld

Snelheidsboetes worden in Duitsland vanaf 10 november flink verhoogd. De bekeuringen voor te hard rijden zijn in bijna alle gevallen verdubbeld, maar in vergelijking met Nederland valt het nog altijd erg mee.


De opnieuw opgelaaide discussie over het invoeren van een maximumsnelheid op alle snelwegen in Duitsland is van de baan, maar de boetebedragen gaan vanaf volgende maand wel op de schop. Wie met de auto of motor in Duitsland tot 20 kilometer per uur te hard rijdt, betaalt straks twee keer zoveel als voorheen. Enorm afschrikwekkend zijn de nieuwe boetebedragen echter niet. Wanneer je binnen de bebouwde kom tot 10 kilometer per uur te hard rijdt, bedraagt de boete binnenkort 30 euro, terwijl dat nu nog maar 15 euro is.

Buiten de bebouwde kom betekent een overtreding tot 20 kilometer per uur een boete van 20 euro in plaats van de 10 euro die het nu nog kost. Wanneer je in Nederland 20 kilometer per uur te hard rijdt, kost dat 197 euro. Voor de grotere snelheidsovertredingen (boven 30 kilometer per uur) wordt het tarief niet verdubbeld, maar geldt nog steeds een aanzienlijke tariefverhoging. Wie nu meer dan 70 kilometer per uur te snel rijdt buiten de bebouwde kom, krijgt een boete van 700 euro in plaats van 600 euro. In Nederland zit je dan allang bij de rechter.

Nieuw is de boete voor wie geen zogeheten ‘reddingsstrook’ maakt bij files. De boetes variëren van 200 tot 320 euro, maar kunnen ook bestraft worden met een maand rijverbod en twee strafpunten. Het gaat hierbij om het vrijmaken van een rijbaan tussen de middelste en de meest linker baan wanneer er file ontstaat om zo ruimte te geven aan hulpdiensten.

Volgens de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC gaat de strengere regelgeving rond snelheidsovertredingen in vanaf 10 november.
 
Nieuw is de boete voor wie geen zogeheten ‘reddingsstrook’ maakt bij files.

Op mijn vorige rit door Duitsland kwam ik twee keer in een file. De eerste betekende een uur stil staan. Er was een keurige reddingsstrook gemaakt. De tweede keer bleek dat er van drie banen over werd gegaan naar één baan. Daar zou van een reddingsstrook nooit sprake van hebben kunnen zijn. Ieder probeerde er zo goed mogelijk door te komen. Kostte me wel 1,5 uur.
 
Tsjechische miljardair scheurt met 417 km/u over Duitse snelweg

Sneller dan Max Verstappen en Lewis Hamilton in de Formule 1, voor de Tsjechische miljardair Radim Passer (58) kan het duidelijk niet snel genoeg gaan. Hij duwt het gaspedaal zo hard in dat hij met zijn Bugatti Chiron snelheden tot 417 km/u bereikt op de Duitse snelweg. Passer legt bovendien alles vast voor het nageslacht. De video is al meer dan 5 miljoen keer bekeken.


Op bepaalde delen van Duitse snelwegen geldt er geen snelheidslimiet. Een ideale plek om mijn wagen te testen, zo moet Passer gedacht hebben. Volgens zijn eigen verklaringen heeft hij de bewuste scène op een zondagochtend in juli 2021 opgenomen op een stuk snelweg tussen Berlijn en Hannover. Begin deze maand heeft hij de video op internet geplaatst.

Sindsdien veroorzaken de beelden ophef in Duitsland. Maar juridische gevolgen zullen er wellicht niet zijn voor de Tsjechische snelheidsduivel, omdat er allicht geen snelheidslimiet op de route was. Op vraag van persbureau Associated Press (AP) verklaarde het Duitse ministerie van Transport dat “elk gedrag op de weg dat leidt of kan leiden tot een risico voor (andere) weggebruikers, wordt afgekeurd”.

“Alle weggebruikers moeten zich houden aan de regels van het verkeersreglement”, klink het. De wet vereist dat chauffeurs “alleen zo snel mogen rijden dat het voertuig te allen tijde onder controle is”. Of dit bij een snelheid van 417 km/u op een snelweg het geval is, valt sterk te betwijfelen.


bron: hln.be
 
Laatst bewerkt:

Miljonair test limieten van zijn Bugatti op Duitse snelweg: 417 kilometer per uur, maar geen boete​

Een Tsjechische miljonair die vorige zomer met zijn Bugatti Chiron 417 kilometer per uur reed op een Duitse snelweg en daarvan een filmpje online plaatste, wordt niet vervolgd. Het Openbaar Ministerie in Duitsland onderzocht de zaak, maar de man heeft geen enkele verkeersregel overtreden.

Radim Passer (58) is vastgoedontwikkelaar. Het zakenblad Forbes plaatste hem met een vermogen van 6 miljard kronen (ruim 246 miljoen euro, red) vorig jaar op plaats 33 van de rijkste Tsjechen. Naast investeerder is hij ook een liefhebber van snelle auto's. In zijn garage staan dan ook meerdere sportwagens te blinken. Een daarvan is de Bugatti Chiron, een zogenoemde hypercar.

Passer testte in het verleden al meermaals of zijn sportwagens werkelijk zo snel kunnen rijden als hun technische fiche aangeeft. Niet toevallig doet hij dat op Duitse snelwegen: op een groot deel van het snelwegennet zijn er geen maximale snelheidslimieten. Je kan er -in theorie- dus zo snel rijden als je wil.

Het Openbaar Ministerie besloot na het bekijken van de beelden toch om de zaak te onderzoeken. Er gelden dan wel geen snelheidslimieten, maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar mag. Je mag niet roekeloos rijden en andere weggebruikers in gevaar brengen. Doe je dat toch, dan kan het Openbaar Ministerie je vervolgen. Maar na onderzoek is beslist dat Passer geen enkele regel overtreden heeft.

Volgens het Duitse persagentschap dpa is het Openbaar Ministerie van mening dat de Tsjech niemand in gevaar gebracht heeft omdat hij het beste tijdstip en de beste omstandigheden voor zijn stunt gezocht heeft. "Er is geen maximumsnelheid op dit traject, dus die is ook niet overschreden", zegt de officier van Justitie. "Het is aan de politiek om hier regels voor te maken. Dat is niet onze taak."

bron: vrt.be
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan