Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wel verantwoordelijk ben je voor de controle van het niet-besmettelijk zijn van de gasten, dus vaccinatie, recent doorgemaakt covid, of een negatieve (PCR-)tetest.
Dat doen wij dan ook, maar ik denk dat wij dan ook de quarantaine in de gaten moeten houden. Als dat niet het geval is, kunnen we gewoon mensen met kinderen toelaten en niets met quarantaine doen?
 
Reizigers moeten zelf vragen/aangeven dat ze in quarantaine moeten. Je bent toch geen politie-agent?

Volgende punt is, dat mensen nu dus met kinderen tussen 6-12 jaar aankomen uit Nederland zonder enige negatieve test...
Dat is wel een probleem voor jullie en de gasten.

Daaraan kun je al zien, dat de uitzondering alleen bedoeld is voor Tsjechische kinderen.
 

kuurgast

Donateur
maar binnen 5 dagen) een test doen en bij negatief hoeven ze niet in quarantaine.
Tot die negatieve test-uitslag er is moeten ze wel in quarantaine.

Onderstaande staat op door de regering gesponsorde website visitczechrepublic.com. :
From Saturday 31 July 2021, the conditions of travel of children from 6 to 12 years old from countries with a high and very high risk of infection (red and dark red countries) are changing. Upon arrival, these children will only need to complete a PCR test within 5 days. They must remain in self-isolation until the result is received, and if the result is negative, they can leave the self-isolation. At the same time, they do not have to take the test before arrival in the Czech Republic when traveling by public transport. However, the Ministry of Health of the Czech Republic points out that the carrier may lay down stricter rules, which is why all families are advised to carefully find out the conditions of the carrier they are traveling with before departure.
 
Toeristen zonder vaccinatie moeten bij hotel/camping/pension een negatieve test kunnen tonen. Daarom klopt bovenstaande niet, Kuurtje.

In de press release staat het in het Engels goed. En verder staat het ook in het Tsjechisch overal correct vermeld, maar blijkbaar wordt dat door niemand gelezen...

"Another amendment discussed by the Government today concerns a change to the protective measure governing entry into the Czech Republic. As of Saturday 31 July, the conditions for the return of children aged 6 to 12 from countries with a high and very high risk of infection (red and dark red countries) are being changed. Upon arrival, these children will only need to undergo a PCR test within 5 days. If the result is negative, they do not have to undergo self-isolation afterwards. They also do not have to take the test before arriving in the Czech Republic when travelling by public transport. However, please note that the carrier may impose stricter rules, so all families are advised to carefully check the conditions of the carrier they are travelling with before travelling."

 

kuurgast

Donateur
De strekking is bijna hetzelfde, maar het verschil zit in de nuances.
Als er één land is wat expert is in voor de gewone burger onnavolgbare wetgeving dan is het Tsjechië.
Alle wetten die de regering oplegt worden wel aangevochten bij de rechter.
Meer dan 30 wetten ivm de pandemie zijn al nietig verklaard door de rechtbank in Tsjechië.
 
Voor Nederlandse toeristen met kinderen tussen 6-12 jaar is er een zeer groot verschil...
Namelijk wel of geen quarantaine van 5 dagen!

Nederlandse kinderen "keren niet terug" naar Tsjechie; dat doen alleen in CZ woonachtige kinderen.
 
Ah.
Hoe moet ik dat dan rijmen met die tekst op de officiële site van het ministerie van binnenlandse zaken?
  • As of July 31st, 2021, the Ministry of Health updated the Protective Measure regarding the conditions of entry into the Czech Republic.
    Children between 6 to 12 years of age travelling from the countries with a high or a very high risk of COVID-19 transmission may undergo RT-PCR immediately after their arrival in the Czech Republic and finish self-isolation by obtaining of a negative test result. This age group also does not need to be tested before arrival to the Czech Republic any more.
Daar wordt tekstueel toch ook geen onderscheid gemaakt tussen CZ-kinderen en non-CZ kinderen, noch tussen heen- of terugreizende kinderen.

In het uitgebreidere pdf document geldig vanaf 31 juli, voor entry en return wordt er eveneens geen verschil gemaakt bij kinderen tussen 6 en 12 wat betreft CZ-inwoners die terugkeren naar eigenland en EU+ inwoners die het land binnenreizen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook precies het probleem. Het ministerie schrijft het in het Engels op haar website anders dan in het Tsjechisch.
(Als puntje bij paaltje komt, geldt uiteindelijk de Tsjechische wet in de Tsjechische taal.)

Overigens, in het uitgebreide document waar je een linkje van neerzette, staan juist wel alleen de in Tsjechie woonachtige kinderen 6-12 jaar benoemd als geldend voor deze uitzondering I.10.(k), verwijzend naar I.4.(b) en I.6.(d).


Op zich is het wel logisch, dat toeristen gevraagd wordt wel voorafgaand aan het inreizen een negatieve test te hebben, aangezien ze verblijven in een "openbare" accommodatie, waar ze toch een test nodig hebben (m.u.v. van een gehuurd huisje dan wellicht).
Zie het punt van Jan Nijdam. Campings/hotels krijgen dus nu (Nederlandse) toeristen tussen 6-12 jaar oud, die helemaal geen test uit NL bij zich hebben. Terwijl dat wel moet. En de camping/hotel/pension is (mede) verantwoordelijk...

Discriminatoir is de lengte van de quarantaine: toeristen minimaal 5 dagen, inwoners mogen direct de quarantaine met een negatieve test in CZ afsluiten.
 
Zo werkt het niet helemaal Plank. Want Artikel 10 (k) verwijst naar 4b en 6b etc., en daar gaat het enkel over Tsjechisch ingezetenen.

Als toerist kun je wel de tekst van de website uitprinten, daar mag je vanuit gaan, dat ie klopt als buitenlander.
Dan lees je die Engelse tekst niet goed (ja, ik weet wel dat hij niet klopt met de CZ tekst)
Er staat letterlijk: "(k) persons under 12 years of age; only point I.4(b) and (d) and I.6(b) and (d) shall not apply to these persons, "
Oftewel "alleen de punten 4b, 4d en 6d tellen niet voor personen onder de 12 jaar.
Tot die negatieve test-uitslag er is moeten ze wel in quarantaine.
Dat schreef ik ook :) en is ook logisch. Simpelweg de testuitslag afwachten.
 
Met de nieuwe regels voor kinderen kun je direct na aankomst je zoon laten testen, bij een negatieve uitslag mag hij dan meteen uit isolatie.
Met andere woorden, deze uitzondering geldt alleen voor Tsjechische kinderen, die terugkeren uit het buitenland, naar hun woonland.
Omdat de regels voor kinderen wat onduidelijkheid gaf heb ik het MZCR (ministerie van binnenlandse zaken CZ) gevraagd om nadere uitleg (geldig alleen voor CZ kinderen of alle kinderen). Onderstaand hun antwoord (zonder vertaling🤪) :

All children aged 6-12 years are exempted from testing before travelling to the Czech Republic when arriving from coutries of high risk

Ook de Nederlandse ambassade in Praag bevestigt dat bovenstaande geldt voor Nederlandse kinderen.
Daaraan kun je al zien, dat de uitzondering alleen bedoeld is voor Tsjechische kinderen.
Nederlandse kinderen "keren niet terug" naar Tsjechie; dat doen alleen in CZ woonachtige kinderen.
... die in Tsjechië wonen!

Dat is precies het punt.

@Josef Jij moet en zal gelijk hebben zo lijkt het.
En als het nu toch eens anders is?? Zou toch ook nog kunnen?? of niet?
 
... die in Tsjechië wonen!

Dat is precies het punt.

Nee, dat staat dus niet in deze tekst onder kopje k (bovenste alinea):

Maar het wordt nu blijkbaar een welles-nietes discussie en dat heeft geen zin.
We kunnen er hier niks aan veranderen, aan al die teksten. We kunnen het alleen waarnemen. Het is wel vaker verwarrend geweest en "ze" (overheden, ook in NL) maken het soms veel moeilijker dan het hoeft te zijn.
 
Aangezien ik door feertje ben geciteerd, wil ik even reageren. Ik heb de bewuste tekst in het Tsjechisch via Google vertaald naar het Nederlands en toen kwam het woord 'terugkeren' naar voren. Ik heb toen ook gereageerd met de opmerking dat Nederlandse kinderen niet terugkeren en dat dus logischerwijs de uitzondering alleen geldt voor Tsjechische kinderen die vanaf hun vakantieland teruggaan naar Tsjechië.
Bij het constateren van een overtreding in het geval van toelaten van ongeteste Nederlandse kinderen die niet in quarantaine gaan, zullen wij behoorlijk in de problemen kunnen komen.
Het is heel vervelend voor de Nederlandse toeristen met kinderen, maar ook voor ons, want als wij ons niet aan de regels hadden gehouden, zouden wij op dit moment een volle camping hebben gehad en dat geldt voor meer campings die zich netjes aan de regels houden.
 
Begrijp ik het dan goed dat de accommodatie waar je overnacht moet controleren of men aan de "coronaregels" voldoet? Of dat nou een hotel, pension of camping is, dat maakt niet uit. Dat is wel logisch, en ook wel logisch dat dan de Tsjechische tekst leidend is.

Zijn er dan hiernaast ook nog willekeurige controles op de weg ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is hoe ik het lees op de website van MVCR.cz
dan check definition of jurisprudentie woord may ,dus het hoeft niet.
verder zie ik hier genoeg nl kentekens ,en weinig maskers.
volgens mij interesseert zich hier niemand meer voor deze covid fase.
goed of niet goed ,dat is een ander debat ,dit is gewoon een constatering in Jh kraj.

As of July 31st, 2021, the Ministry of Health updated the Protective Measure regarding the conditions of entry into the Czech Republic.
Children between 6 to 12 years of age travelling from the countries with a high or a very high risk of COVID-19 transmission may undergo RT-PCR immediately after their arrival in the Czech Republic and finish self-isolation by obtaining of a negative test result. This age group also does not need to be tested before arrival to the Czech Republic any more. An updated measure also newly enable to accept applications for long-term visas and long-term residence permits for the purpose of study pursuant to § 64 para. a) of Act No. 326/1999 Coll., on the stay of foreigners in the territory of the Czech Republic and on the amendment of certain acts as amended (study in accredited study programmes at a university for the academic / school year 2021/2022) in the countries with extreme risk of COVID-19 transmission.
 
COVID-19 transmission may undergo RT-PCR immediately
Exact, als je er zin in hebt kan je het doen, anders niet.

Uiteraard is de Tsjechische tekst leidend, maar er zijn maar een paar toeristen welke Tsjechisch begrijpen.

Als MCVR niet in staat is om juist te vertalen, dan is er denk ik juridisch niet zoveel aan de hand bij een controle.
Het vervelende is juist de discussie met de controleur, welke naar alle waarschijnlijkheid niet weet wat "may" betekend en zal zeggen tegen diegene welke moet zorgen voor de naleving van de regels; we zijn in Tsjechië, dus de Tsjechische tekst is wat het is"

Veel succes met dat als accommodatie eigenaar. 🥵
 
Aangezien ik door feertje ben geciteerd, wil ik even reageren.
Het is heel vervelend voor de Nederlandse toeristen met kinderen, maar ook voor ons, want als wij ons niet aan de regels hadden gehouden, zouden wij op dit moment een volle camping hebben gehad en dat geldt voor meer campings die zich netjes aan de regels houden.
Ja ik begrijp je volledig die Corona heeft er bij ondernemers zoals jullie toch al flink erin gehakt.
Wat mij echter enorm irriteert is dat er ongelooflijk veel geneuzel is om een uitleg van een paar woordjes in een tekst die het ministerie zelf niet eens fatsoenlijk en eenduidig kan vertalen in het Engels. We nemen vanalles aan maar daar heb je geen zak aan. Het gaat om de broodwinning van accommodaties die het toch al zwaar hebben en dan mag er geen "misschien of waarschijnlijk" zijn. Dan moet het onomstotelijk vast staan hoe het is en dat doet het niet.
Als mozdenice zelf het MZCR (ministerie van binnenlandse zaken CZ) belt en die zeggen "All children aged 6-12 years are exempted from testing before travelling to the Czech Republic when arriving from coutries of high risk of infection" wie zijn wij dan om te zeggen dat het toch anders is.
 
Als mozdenice zelf het MZCR (ministerie van binnenlandse zaken CZ) belt en die zeggen "All children aged 6-12 years are exempted from testing before travelling to the Czech Republic when arriving from coutries of high risk of infection" wie zijn wij dan om te zeggen dat het toch anders is.
Voor een particuliere toerist zal dat waarschijnlijk geen consequenties hebben, maar voor ons als ondernemer is er een groter risico. Wij worden natuurlijk geacht de Tsjechische regels te kennen en zullen niet wegkomen met een verwijzing dat er in de Engelstalige tekst iets anders staat.
 
Bovenaan