Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Is geen controle op, we hebben meerdere hotels in Tsjechië. Is je PCR test te oud, dan is het bij veel hotels mogelijk een zelftest te doen. De autoriteiten hebben de controle bij de hotels neergelegd, deze zien toeristen liever komen. Maak je dus geen zorgen :). fijne trip
De slager welke zijn eigen vlees keurt. Hopelijk komt er geen inspectie :wijs: :stout::denk:;)
 
Het is vandaag feest met de Nederlanders. Iedereen wil naar Tsjechië en nee, er wordt toch niet gecontroleerd, dus kom maar. Nederland is rood op de kaart en daardoor zijn ze ongevaccineerd in een aantal landen welkom, ALS er een quarantaine is geweest van 5 dagen. Het is heel vervelend, maar dit zijn de regels.
Er wordt (nog) niet veel gecontroleerd, maar misschien straks wel. De boetes zijn hoog. Dus ga niet zeggen dat het mag, Het mag alleen als je je aan de regels houdt.
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet specifiek voor Covid zoals een aantal maanden geleden als je vanuit CZ Duitsland in wilde. Ik rij via Dresden naar Teplice en daar zijn nu geen controles.
Bus 318 kan je dan nemen vanaf Dresden Hbf tot Teplice hl.n. . Inderdaad geen controles. Alleen een plaatsbewijs voor de busrit dat wordt wel gecontroleerd natuurlijk.

Neemt niet weg dat het wel goed is je aan de regels te houden. Tsjechen lijken niet erg strikt inderdaad. Mondkapjes zijn hier inderdaad ook letterlijk MONDkapjes, dus geen neuskapjes. In Duitsland is het een stuk strikter.
Quarantaine is wel t doen in een hotel of herberg, maar niet erg tof natuurlijk. Uiteindelijk wil je toch niet diegene zijn die besmettingen veroorzaakt, dat wil je de Tsjechen ook niet aan doen. Dus ook al zijn de Tsjechen zelf laks, impliceert niet zelf ook laks te zijn.
In de trein en (trolley)bus is een mondkapje wel echt noodzakelijk. Verder nergens volgens mij.
 
Het is vandaag feest met de Nederlanders. Iedereen wil naar Tsjechië en nee, er wordt toch niet gecontroleerd, dus kom maar. Nederland is rood op de kaart en daardoor zijn ze ongevaccineerd in een aantal landen welkom, ALS er een quarantaine is geweest van 5 dagen. Het is heel vervelend, maar dit zijn de regels.
Er wordt (nog) niet veel gecontroleerd, maar misschien straks wel. De boetes zijn hoog. Dus ga niet zeggen dat het mag, Het mag alleen als je je aan de regels houdt.
Juist jan!
Het telkens proberen de regels te omzeilen mag men, wat mij betreft, in het strafrecht opnemen. Laat CZ alsjeblieft eens strenger gaan controleren op die Nederlanders (en de rest) die denken dat het hier een soort van vrijstaat is, waar je kunt doen wat je wilt. Geef ze anders wat foto's van een van de 30.000 doden alhier, liefst in de kist. Wellicht helpt dat.
 
Hi,
Ik heb momenteel één vaccinatie. Negatieve PCR test (72 uur geldig). Ik blijf 3 dagen in Praag (72 uur lol). Officieel moet je dan dus in quarantaine. Hoe is de controle daar op? Iemand daar ervaring mee?
Officieel moet je dus in quarantaine. U zegt het zelf al.
Dat moet dus.
Welk deel van die zin begrijpt u niet?
Houd je aan de regels. Wilt u dit omzeilen, blijf dan vooral weg. U doet er de nabestaanden van de 30.000 doden hier in CZ een groot plezier mee, door dan gewoon weg te blijven.
 
Hoi allemaal! Een vraag over reizen naar Praag: samen met een vriendin van mij heb ik een tijdje terug verblijf en vliegreis geboekt voor 5 dagen verblijf in Praag. Zoals bekend is dat sinds de strengere maatregelen die gister voor Nederland zijn ingegaan een stuk ingewikkelder geworden. Vijf dagen in quarantaine en dan nog een PCR test doen wordt ingewikkeld als we er slechts 5 dagen zijn. Die vriendin van mij is gelukkig volledig gevaccineerd, maar ik nog niet (moet mijn tweede prik nog). Wat raden jullie me aan om te doen? Ik zou bij aankomst al een PCR-test kunnen doen zodat ik wel een bewijs heb daar, maar dan voldoe ik niet aan de 5 dagen quarantaineplicht. Wordt hier streng op gecontroleerd?
Mijn 2 centen (voor wat ze waard zijn): als ik zelf in die situatie zat zou ik niet naar Tsjechië gaan.
De door Tsjechië gestelde voorwaarden voor NL stellen momenteel voor niet volledig gevaccineerden dat je na aankomst 5 dagen in quarantaine moet.
Als je bereid bent 5 dagen op je hotelkamer in afzondering te zitten en geen contact met anderen te hebben kan dat, anders niet.
Daarbij komt ook nog dat je op de vijfde dag pas een tweede PCR test kunt/moet ondergaan, die moet een negatief resultaat hebben en anders moet je in quarantaine blijven en zou je dus niet eens terug mogen vliegen.

Gezien het feit dat eerst de vraag komt: "Wat raden jullie me aan om te doen" en vervolgens de vraag "Wordt hier streng op gecontroleerd" heb ik echter het idee dat het antwoord op de tweede vraag belangrijker is dan het antwoord op de eerste.

Wellicht ben ik wat achterdochtig, maar de gang van zaken komt me merkwaardig voor.
Litty wordt vandaag lid van dit forum om 13,34 uur en stelt een vraag over de strengheid van controles.
mariet geeft hierop antwoord om 15.19 uur maar is zelf pas lid geworden vandaag om 15.14 uur.
Lid geworden om te kunnen antwoorden dat je vooral onvolledig gevaccineerd moet komen omdat men niet streng controleert?
En geeft eenzelfde antwoord aan jaap die lid is geworden.... vandaag om 11.05 en eenzelfde soort vraag heeft over hoe streng men de regels controleert.

Jongens en meisjes, waar blijft het eigen verantwoordelijkheidsgevoel?

Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Olivier.
 
Ik heb momenteel één vaccinatie. Negatieve PCR test (72 uur geldig). Ik blijf 3 dagen in Praag (72 uur lol). Officieel moet je dan dus in quarantaine. Hoe is de controle daar op? Iemand daar ervaring mee?
Je moet 5 dagen in quarantaine. Op de vijfde dag moet je opnieuw een PCR test ondergaan.
Ga je na/op dag 3 reizen, dan kom je dus 2 dagen te vroeg uit quarantaine.
 
Neemt niet weg dat het wel goed is je aan de regels te houden. Tsjechen lijken niet erg strikt inderdaad. Mondkapjes zijn hier inderdaad ook letterlijk MONDkapjes, dus geen neuskapjes. In Duitsland is het een stuk strikter.
Quarantaine is wel t doen in een hotel of herberg, maar niet erg tof natuurlijk. Uiteindelijk wil je toch niet diegene zijn die besmettingen veroorzaakt, dat wil je de Tsjechen ook niet aan doen. Dus ook al zijn de Tsjechen zelf laks, impliceert niet zelf ook laks te zijn.
In de trein en (trolley)bus is een mondkapje wel echt noodzakelijk. Verder nergens volgens mij.
Mondkapjes (en het zijn mond neus kapjes FFP2(dus niet alleen op je mond dragen)) zijn overal binnen verplicht in CZ
 
Voor de nieuwkomers. Olivier is getrouwd met een arts die in een ziekenhuis in Praag werkt. Zij heeft bij de eerste golf corona opgelopen en heeft maanden nodig gehad om te herstellen. Ze hebben in Tsjechië een jong gezin. Hij werkt in Nederland. Weet dus goed waar hij over praat!
Denk goed na over zijn waarschuwingen. De controles zijn er om corona buiten de deur te houden. Mijn ervaring in Tsjechië, woon daar, is dat er nergens wordt gecontroleerd. Wel serieus mondkapjes in winkels en openbaar vervoer.
 
Mijn ervaring in Tsjechië, woon daar, is dat er nergens wordt gecontroleerd.
Ik wil hier toch weer een kanttekening maken, want de meeste hotels, pensions en campings controleren wel en als je niet voldoet aan de regels word je niet toegelaten. De accommodatieverstrekker is verantwoordelijk. Bij restaurants is het (nog) je eigen verantwoordelijkheid.
 
Klopt, hoor. Ik verblijf vanavond in een hotel (en heb een eigen appartement in Praag). Vooraf werd er gewezen op mijn verplichtingen inzake Covid, waaraan ik overigens inmiddels kan voldoen. Ook een antigeentest ter plekke is er mogelijk en volgens mij wettelijk als toegangsvoorwaarde toegestaan.
 
begrijp sowieso niet ,waarom niet gevaccineerde Nederlanders überhaupt ,het in hun hoofd halen om hier te komen....
lees net op nu.nl ,dat er 10000 dosis waarschijnlijk worden weggegooid in nl.
stop die belachelijke testen ,en laat alleen gevaccineerden toe ,bij alles.
 
Ik ben 7 dagen voor aankomst volledig gevaccineerd en een pcr test laat ik doen net voor vertrek uit nederland gaat dit problemen geven?
 
Bovenaan