Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De drempelwaarde voor groen is onlangs verhoogd tot 50 per 100.000 in de laatste 2 weken. De positiviteitsratio in Nederland was de afgelopen week 5 en die zakt nog steeds.
 
Nederland kleurt nog steeds op de ECDC-kaart, en dus volgende week waarschijnlijk ook nog voor Tsjechie.
Als je niet 3 weken na je 1e vaccinatie zit, dan is het nog steeds vrij lastig als je je aan de voorwaarden wilt houden (tweemaal testen, namelijk).

Je moet als land onder de 25 per 100.000 per 14 dagen zitten, en minder dan 4% ratio om groen te worden... Dat duurt nog wel even voor Nederland!
Volgens mij interpreteer je de nieuwe regels vanaf maandag 21 juni verkeerd.
Kleurcodes doen er niet zo veel meer toe volgens mij.
Vanaf 21 juni kan de hele EU Tsjechie weer inreizen ZONDER RESTRICTIES. Dus zonder 2e test of quarantaine.

Let wel, 1 vaccinatie is niet genoeg. (alleen in geval van Jansen). Je moet volledig gevaccineerd zijn, recent getest of covid hebben gehad in de laatste 180 dagen.
 
De kleurcodes gelden nog wel, let op. De restrictie "noodzakelijke reden" is vervallen en testen kunnen vervallen bij doorgemaakt covid of een vaccinatie. De rest blijft hetzelfde. Onder de maatregelen in het tabelletje per 1.6.2021 staan die vanaf 21.6.2021:


1623994618716.png
 
Dan wordt een gebied pas groen, als de positiviteitsration onder de 1% zit...

Bekijk bijlage 86809
Verwarrend allemaal die kleurcodes :P
Maar met oranje en een vaccinatie (minstens 22 dagen na 1e prik) kan je dus zonder problemen naar CZ reizen.

Zie reactie hieronder...

Overigens: op 15-06, meest recente dag dat dit cijfer bekend is, was het percentage positief 4,4% en in een dalende trend.
Dus zo ver weg is het niet.
 
Laatst bewerkt:
Zolang Nederland nog rood is, en je hebt geen doorgemaakt covid of 3 weken na 1e vaccinatie dus wel... (officieel)

Bekijk bijlage 86812
Als ik de volgende officiële EU pagina bekijk:
staat daar:
Vanaf 21 juni wordt het verbod op niet-essentiële reizen opgeheven voor de EU-landen (het is mogelijk om te reizen voor elk doel, met inbegrip van toerisme) en de verplichting om de epidemiologische regels te volgen is niet van toepassing op personen die zijn gevaccineerd in de EU-landen (ten minste 22 dagen na de eerste dosis) of personen die de afgelopen 180 dagen COVID-19 hebben gehad. Een nationaal certificaat van een EU-land of een medisch certificaat dat is afgegeven in een EU-land waar de zelfisolatie heeft plaatsgevonden, is vereist als bewijs. Vanaf 1 juli wordt alleen het digitale COVID-certificaat van de EU aanvaard.

Tot 20 juni zijn niet-essentiële reizen naar Tsjechië (inclusief toerisme) verboden, ongeacht het land van herkomst. Mensen die in Tsjechië werken, studeren of hun familie bezoeken, zijn vrijgesteld van het reisverbod, evenals mensen die reizen naar gezondheids- en sociale voorzieningen, bruiloften en begrafenissen.

Kort gezegd:
Vanaf 21 juni: heb je een eerste dosis gehad (minstens 22 dagen geleden) dan kan je vrij reizen naar CZ. Als je het bewijs meeneemt van je prik is het voldoende. En vanaf 1 juli het digitale certificaat.
 
Vanaf 21 juni: heb je een eerste dosis gehad (minstens 22 dagen geleden) dan kan je vrij reizen naar CZ. Als je het bewijs meeneemt van je prik is het voldoende. En vanaf 1 juli het digitale certificaat.
Dat klopt inderdaad, en dat zeg ik ook steeds. Een probleem is er voor de mensen (met name kinderen, want het geldt allemaal vanaf 6 jaar en ouder) die geen vaccinatie hebben gehad en geen covid hebben doorgemaakt. Zolang Nederland nog rood is, moet je dan nog 2x testen (in NL en nog eens in CZ). Dat blijft dus gelijk...
 
Ja precies. En afhankelijk van de kleurcode kan het makkelijker zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas zijn de kleurcodes waar de regeltjes aan vast hangen naar mijn mening voor discussie vatbaar. Totaal onbegrijpelijk dat bijvoorbeeld Polen op groen staat en Nederland op rood. Nederland gisteren 2 coronadoden en 888 besmettingen. Polen 48 doden en 190 besmettingen????. Polen heeft meer inwoners maar ondanks dat klopt de verhouding niet. Duitsland ook relatief veel meer doden dan Nederland. Wat doen ze in Nederland beter? Hebben ze de risicogroepen beter kunnen beschermen en inenten? Is de behandeling in Nederland beter? Laten mensen in Duitsland en Polen zich minder testen, waardoor de verhouding besmettingen/doden in een totaal andere verhouding staan dan in Nederland?
Die kleurcodes en de maatregelen die eraan vast hangen zijn een wassen neus. In Spanje mag je nu zonder mondkapje buiten lopen. Alsof dat hielp. Nu lees je weer verhalen van jongeren die uit o.a. Spanje terugkomen na een bezoek aan disco's waar weer zoals vanouds met beperkte ventilatie gefeest wordt. Dan kan blijkbaar wel maar buiten moest je met een mondkapje lopen. Wat een schijnveiligheid. Velen kunnen blijkbaar geen gezond boerenverstand gebruiken. Ik vrees dat we vanaf september weer opgescheept zitten met de Delta variant of een variant daarvan. Maar ja, Polen is groen en Nederland rood. Gaat zeker helpen als de regels toegepast worden zoals nu.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Het R-getal staat in Tsjechië op R 0,65
-----------------------------------------------------------------
EU zet Tsjechië op lijst van landen met laag risico.

Het Europees Centrum voor Ziektebestrijding en Preventie (ECDC) heeft Tsjechië op de lijst van (groene) staten met een laag risico gezet, die het reizen van en naar EU-lidstaten zullen vergemakkelijken.
-------------------------------------------
De delta-mutatie is vanaf april al gevonden in Tsjechië.

Het monitoren van varianten en mutaties van het coronavirus is een van de pijlers van het antipandemieproces. Tsjechië heeft lange tijd een strategie ontwikkeld, maar zou in de praktijk nu pas volledig gelanceerd moeten worden. Volgens deskundigen is het risico acuut.
"De grootste moeilijkheid bij het monitoren van SARS-CoV-2-varianten blijft het onvoldoende aantal gesequencedeerde monsters van de Tsjechische bevolking, hun onsystematische verzameling en ontbrekende metadata - datum en plaats van verzameling, gezondheid van de patiënt, leeftijd, geslacht, covid-19-ziekte en vaccinatie ." in het laatste rapport, experts van het COG-CZ-initiatief.
Sequencen houdt in dat de uitslag van de coronatest van een besmet persoon uitgebreider wordt bekeken in het laboratorium. Dit gebeurt op vrij kleine schaal in Tsjechië.
Ook geven de positief geteste Tsjechen veel minder contacten op dan in de rest van de EU.

Volgens de huidige gegevens is de delta-variant van het coronavirus besmettelijker dan de alfa-variant, die het Verenigd Koninkrijk eind vorig jaar ontdekte en die in Tsjechië veel voorkomt. Maar het kan ook verschillen in de symptomen waar mensen vaak doorheen gaan.
De variant van coronavirus delta, veroorzaakt waarschijnlijk covid-19 met andere symptomen dan andere varianten die wijdverbreid zijn in Tsjechië.
Volgens recent gepubliceerde rapporten zijn de meest voorkomende hoofdpijn, keelpijn en loopneus. Dit lijkt dus op een simpele verkoudheid.
Een prik van het vaccin beschermt je niet tegen deze variant die zelfs besmettelijker is dan de alfa.

Bronnen oa english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
 
Jeetje, als ik dit laatste bericht zo lees krijg ik toch de indruk dat wij gevaccineerden evengoed nog erg voorzichtig moeten zijn in Tsjechië. Afgaande op hoe het er vorig jaar aan toe ging dus vooral mondkapje op bij het boodschappen doen, om maar iets te noemen. En dat concert van Divokej Bill waar ik eigenlijk heen wilde gaan sla ik ook maar over:nee:
 
Variant delta is ook in Nederland aanwezig... En daarbij zijn de besmettingsgevallen veel hoger in Nederland.

Voorzichtigheid is altijd goed, natuurlijk.
 
Volgens de huidige gegevens is de delta-variant van het coronavirus besmettelijker dan de alfa-variant, ..... Een prik van het vaccin beschermt je niet tegen deze variant
Een artikel in NRC weerspreekt dit.

Beschermen vaccins ook tegen de Deltavariant?
Ja, uit de eerste studies van Public Health England onder gevaccineerde Britten rijst het beeld dat een volledige vaccinatie, dus met twee doses, nog steeds prima beschermt tegen symptomen, en heel goed beschermt tegen ziekenhuisopname door de Deltavariant. Over bescherming tegen overlijden door Covid-19 zijn nog geen gegevens.

De Britse studies vergeleken de werking van de vaccins van Pfizer en van AstraZeneca tegen de Alfa- en de Deltavariant. De bescherming tegen een besmetting met symptomen door de Deltavariant is iets minder effectief dan die tegen Alfa: het vaccin van Pfizer was twee weken na de tweede prik 88 procent effectief (tegen Alfa was dat 93 procent), dat van AstraZeneca 60 procent (tegen Alfa 66 procent). Maar tegen ziekenhuisopname door de Deltavariant was de bescherming na volledige vaccinatie onverminderd hoog: 96 procent voor Pfizer, 92 procent voor AstraZeneca. Over het vaccin van Moderna zijn nog geen gegevens maar de verwachting is dat de bescherming door dit vaccin vergelijkbaar is met die van Pfizer.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/1...-de-deltavariant-van-het-coronavirus-a4047886
 
Gelukkig kunnen we weer naar Tsjechie, wij komen daar al z'n 25 jaar 3x per jaar op vakantie (met auto en caravan). Mijn partner werkt in de verpleeghuiszorg en is sinds februari volledig gevaccineerd. Ik zelf ben gevaccineerd op 24 mei en de tweede dosis komt komende dinsdag. Daarnaast heb ik Covid-19 doorgemaakt ( ik heb een verklaring in het Engels van de huisarts).
Wij hebben ons reeds aangemeld bij de Tsjechische autoriteiten (Cislo karty pasazera) over ons verblijf van 27 juni tot 18 juli. Wij beiden hebben de Nederlandse vaccinatiekaart van het RIVM alsmede een ingevuld geel vaccinatieboekje.
So far so good lijkt mij:). Echter wat ik lees is dat voor terrassen, zwembaden, restaurants, musea etc nog steeds een negatieve PCR-test nodig is die 72 hr geldig is.
Is iemand bekend hoe makkelijk het is om deze te laten doen (of zijn er sneltesten (bij de ingang) die geaccepteerd worden?), heeft iemand ervaring met deze situatie?
Richard de Goeij
 
@BORIVOJ Ik krijg ongetwijfeld een hoop forumgebruikers over me heen nu, maar ik zeg het toch. Ik woon in Tsjechië en ben 2 weken geleden een week naar NL geweest. Daarnaast woon ik tegen de Duitse grens aan dus ik zie van dichtbij wat er allemaal gebeurt. Ik kan je zeggen dat er nergens ook maar iets gecontroleerd wordt. In feite zijn de regels dus gewoon voor de bühne. Wat iedereen er dus mee doet moet hij/zij zelf weten.
 
Gelukkig kunnen we weer naar Tsjechie, wij komen daar al z'n 25 jaar 3x per jaar op vakantie (met auto en caravan). Mijn partner werkt in de verpleeghuiszorg en is sinds februari volledig gevaccineerd. Ik zelf ben gevaccineerd op 24 mei en de tweede dosis komt komende dinsdag. Daarnaast heb ik Covid-19 doorgemaakt ( ik heb een verklaring in het Engels van de huisarts).
Wij hebben ons reeds aangemeld bij de Tsjechische autoriteiten (Cislo karty pasazera) over ons verblijf van 27 juni tot 18 juli. Wij beiden hebben de Nederlandse vaccinatiekaart van het RIVM alsmede een ingevuld geel vaccinatieboekje.
So far so good lijkt mij:). Echter wat ik lees is dat voor terrassen, zwembaden, restaurants, musea etc nog steeds een negatieve PCR-test nodig is die 72 hr geldig is.
Is iemand bekend hoe makkelijk het is om deze te laten doen (of zijn er sneltesten (bij de ingang) die geaccepteerd worden?), heeft iemand ervaring met deze situatie?
Richard de Goeij
Als je gevaccineerd bent hoef je geen negatieve testuitslag te overleggen. Dus geen probleem. Overigens wordt er nergens gecontroleerd. Niet dat dat een vrijbrief is om je niet aan de regels te houden, maar het is wel een feit.
 
@BORIVOJ Ik krijg ongetwijfeld een hoop forumgebruikers over me heen nu, maar ik zeg het toch. Ik woon in Tsjechië en ben 2 weken geleden een week naar NL geweest. Daarnaast woon ik tegen de Duitse grens aan dus ik zie van dichtbij wat er allemaal gebeurt. Ik kan je zeggen dat er nergens ook maar iets gecontroleerd wordt. In feite zijn de regels dus gewoon voor de bühne. Wat iedereen er dus mee doet moet hij/zij zelf weten.
Niet dat ik nu over je heen val. Maar mensen, die niet in Tsjechië wonen, willen wel weten wat er eigenlijk van hen wordt verwacht.
In het algemeen: Je kunt de risico's van het overtreden van regels pas inschatten, als je weet wat die regels precies zijn.

In dit geval: inderdaad een vaccinatie (3 weken na 1e prik) is ook voldoende voor alle activiteiten in Tsjechië ...
 
Bovenaan