Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Aantal nieuwe besmettingen Tsjechië op laagste niveau sinds augustus 2020.

In Tsjechië werden dinsdag slechts 384 nieuwe gevallen van coronavirus geregistreerd, het laagste aantal nieuwe besmettingen voor een dinsdag sinds eind augustus 2020.
Het aantal mensen dat met covid-19 in het ziekenhuis is opgenomen, is gedaald tot 285, waarvan 40 patiënten in ernstige toestand.
Het aantal doden neemt gelukkig ook af tot onder de 10 per dag.
Vanaf begin van de pandemie zijn er 30.202 mensen met/aan corona overleden in Tsjechië.
In Tsjechië sterven nog steeds meer mensen dan normaal. De sterftecijfers nemen echter af en dankzij vaccinatie is de sterfte van senioren weer gemiddeld.

De zevendaagse incidentie is momenteel 20 nieuwe infecties per 100.000 inwoners, met meer dan 25 nieuwe gevallen alleen in de districten Zuid-Bohemen en Liberec. Het laagste is in de regio Karlovy Vary, waar het 4,8 is.
De incidentie van 14 dagen is 46 gevallen per 100.000 inwoners.
Het reproductiegetal staat op R 0,83.
-------------------------------
Meer dan de helft van de Tsjechische bevolking is op zijn minst gedeeltelijk beschermd tegen covid.

Tot dusver zijn in Tsjechië meer dan zes miljoen doses vaccin toegediend. Als het gaat om het aantal toegediende vaccins, staat Tsjechië niet goed in een pan-Europese vergelijking; slechts zeven landen zijn slechter. Tsjechië is nog slechter als het gaat om het aantal volledig gevaccineerde mensen(1.852.757).
-------------------------------------------
Weer een klap voor de overheid en haar maatregelen.

De rechtbank oordeelt dat het sluiten van zwembaden, sportfaciliteiten en fitnesscentra illegaal was.

De regulering van sportfaciliteiten, zwembaden en wellnesscentra tijdens de lockdownperiode van het coronavirus in april was onwettig, oordeelde het Hooggerechtshof van Tsjechië woensdag.
Rechter Jitka Zavřelová zei dat de rechtbank weliswaar de bestrijding van de epidemie niet in de weg staat, maar wel vereist dat de relevante autoriteit (in dit geval het ministerie van Volksgezondheid) voldoet aan de vereisten van de pandemische wetgeving, wat een voldoende verklaring betekent voor waarom dergelijke maatregelen moesten worden genomen.
De sportvelden zijn illegaal gesloten, de exploitanten willen compensatie.

AstraZeneca en Johnson&Johnson worden niet gevaccineerd onder de leeftijd van 60.

In september zal twee keer per week op scholen worden getest, zei Vojtěch.

Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zei dat vanaf 1 juli chirurgische maskers waarschijnlijk voldoende zullen zijn voor mensen in het openbaar vervoer en winkels.

Het ministerie van Volksgezondheid verlaagde de maximumprijs voor Covid-tests voor zelfbetalers.

Een PCR-test kan tot CZK 814 kosten, terwijl een antigeentest kan oplopen tot CZK 201.
Vanaf juli krijgen Tsjechen maandelijks twee antigeen- en twee PCR-tests gratis.
Het online portaal voor toegang tot certificaten met Covid-vaccinatie en -testen werkt nu voor mensen die geen burgeridentiteitskaart hebben. De lancering zou op 7 juni plaatsvinden, maar werd uitgesteld.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Toch nog maar even opgezocht:
NL=High Risk!

Stukje vertaling (zie bron):
HOOG RISICO (rood): Alvorens naar Tsjechië te reizen, moeten buitenlanders die uit deze landen reizen een aankomstformulier invullen en een antigeen- of PCR-test ondergaan, die niet meer dan 24 uur (antigeen) of 72 uur (PCR) voor het begin wordt toegediend van de reis en beschikken over een schriftelijke bevestiging van het resultaat. Vervolgens moeten ze uiterlijk 5 dagen na aankomst een tweede PCR-test ondergaan (antigeen is niet voldoende) toegediend in Tsjechië. Zelfisolatie is vereist tot bevestiging van een negatief testresultaat. Ook is het verplicht om gedurende 14 dagen na aankomst overal buiten het huis een FFP2 (KN95, N95, P2, DS) gasmasker te dragen. / Personen die terugkeren naar het land en die in Tsjechië zijn ingeënt, zijn vrijgesteld van quarantaine en testen 22 dagen na ontvangst van de eerste injectie. / Tsjechische staatsburgers, hun gezinsleden, EU-burgers met een bewijs van tijdelijk verblijf en buitenlanders met een permanente verblijfsvergunning moeten een aankomstformulier invullen voordat ze Tsjechië binnenkomen en, als ze met het openbaar vervoer aankomen, een antigeen- of PCR-test ondergaan, toegediend niet meer dan 24 uur (antigeen) of 72 uur (PCR) voor aanvang van de reis en een schriftelijke bevestiging van de uitslag hebben. Vervolgens moeten ze uiterlijk 5 dagen na aankomst een tweede PCR-test ondergaan (antigeen is niet voldoende) toegediend in Tsjechië. Zelfisolatie is vereist tot bevestiging van een negatief testresultaat. Ook is het verplicht om gedurende 14 dagen na aankomst overal buiten het huis een FFP2 (KN95, N95, P2, DS) gasmasker te dragen. / Tsjechische staatsburgers, hun gezinsleden, EU-burgers met een bewijs van tijdelijk verblijf en buitenlanders met een permanente verblijfsvergunning die Tsjechië binnenkomen met privévervoer, moeten uiterlijk in Tsjechië een PCR-test ondergaan (antigeen is niet voldoende) 5 dagen na aankomst. Voordat ze Tsjechië binnenkomen, moeten ze een aankomstformulier invullen. Zelfisolatie is vereist tot bevestiging van een negatief testresultaat. Ook is het verplicht om gedurende 14 dagen na aankomst overal buiten het huis een FFP2 (KN95, N95, P2, DS) gasmasker te dragen.


Beter geïnformeerden kunnen hierop natuurlijk reageren;)
Al dat lezend op die site maakt het bijzonder weinig verschil als NL op oranje gezet wordt. Enige wat dan komt te vervallen is de quarantaine regel na aankomst en wachtend tot uitslag van de PCR test in CZ. Nog steeds 14 dagen een FFP2 dragen buitenshuis enz
 
Naar verwachting komt er een grote wijziging in deze Tsjechische regels vanaf 21 juni, aangezien Tsjechie dan toerisme uit de EU weer voor alle EU-landen toelaat; en gezien het feit dat Europees is afgesproken dat er in de zomer weer "vrij" gereisd moet kunnen worden, met behulp van de "corona-pas".
 
Eindelijk! Het leven wordt weer vrijwel normaal. Dat je hier en daar nog een mondkapje op moet en dat je vaak een test moet ondergaan om te bewijzen dat je negatief bent met corona neem ik op de koop toe.
Ik mocht me al op 1 maart inschrijven voor een vaccinatie. Toen ik na 6 weken nog niets had gehoord me opnieuw in laten schrijven en achteraf gezien bij een ander station in Liberec. Na 6 weken nog niets gehoord, maar wel gezien dat mijn huisarts nu ook vaccineert. Me bij hem aangemeld. Hij moest natuurlijk 5 liefhebbers vinden omdat er zoveel vaccinaties uit één flacon komen. Me afgemeld bij het tweede station. De computer gooide gelijk maar beide aanmeldingen weg. Gisteren bij de huisarts me kunnen laten vaccineren met het Janssen-vaccin. Eerst moest een hele vragenlijst worden ingevuld. Zal wel weer in het Tsjechisch zijn geweest. De huisarts deed het voor mij en ik hoefde er alleen mijn handtekening op zetten. Daarna ging hij met de computer aan de gang om mijn vaccinatie aan te melden. Je begrijpt wel wat er gebeurde: eerst lang wachten en daarna de melding dat de computer overbelast was. Ik ben voorlopig niet van plan me richting buitenland te bewegen, dus ik zie wel wanneer ik een bewijs krijg. Mijn zoon attendeerde mij wel er op dat ik vandaag een stijve arm zou kunnen hebben. Ik voelde van de injectie niets, de wachttijd van een kwartier daarna gaf ook geen probleem en ik was vandaag eigenlijk vergeten dat ik gisteren de injectie kreeg. Zou ik een placebo hebben gekregen?
De sauna in Liberec ging gisteren voor het eerst weer open. Vandaag gegaan en gisteren een antigeentest laten doen. Is weinig bezwaarlijk! Behalve bij het ziekenhuis kun je hiervoor in Turnov bij het nieuwe hockeystadion. Kijk maar eens naar de bijzondere vorm. Ik heb de dakdekkers in de brandende zon aan de gang gezien. De ingang van het lab is zo dat het dak gelijk een luifel is. Erg mooi! De medewerkers spraken Engels en ik kreeg ook gelijk een formulier in beide talen dat bruikbaar is wanneer je de grens over gaat. (Elke week kun je op kosten van de ziektekostenverzekering gratis een antigeentest laten doen en die heb ik nodig voor het zwembad.)
Ik heb de corona-epidemie goed doorstaan. Wel is mijn gewicht aardig toegenomen. De spierkracht in de benen is verminderd. Samen is dat natuurlijk niet erg gunstig. Krijg ook het gevoel dat ik wat ervaring met autorijden ben kwijt geraakt. Gezien de lastige punten die ik vandaag had valt het waarschijnlijk erg mee. Mijn financiële situatie is aanzienlijk verbeterd doordat ik geen geld heb uitgegeven.
Ik verwachtte gezien de te overwinnen problemen dat het in de sauna niet erg druk zou zijn. Het is natuurlijk ook bijna zomer en sauna is eigenlijk iets voor slechte dagen. Lekker in de sauna kunnen ontspannen en genoten van de bubbelbaden. Het vuil van de laatste tijd is verdwenen.
Ik denk er nu aan wat vaker naar de sauna te gaan om de achterstand wat in te halen. Dan is de rit met de auto eigenlijk wat te kostbaar. Daarom een plan bedacht om met de auto naar Turnov te gaan. Daar heb je goede parkeermogelijkheden dicht bij het station (een woonwijk met veel parkeerruimte). De treinreis kost me 13 kronen. In Liberec heb ik gratis openbaar vervoer. Na het kopen van brood waarover ik elders op deze site heb gesproken stap ik op de bus voor de terugreis waarvoor ik ook 13 kronen kwijt ben. We moesten maar eens een topic starten over de voordelen die het wonen in Tsjechië oplevert.
 

kuurgast

Donateur
De zevendaagse incidentie is momenteel 20 nieuwe infecties per 100.000 inwoners, met meer dan 25 nieuwe gevallen alleen in de districten Zuid-Bohemen en Liberec.
In Velké Hamry, regio Liberec is in een bejaardentehuis het virus uitgebroken onder de gevaccineerde bewoners, een is overleden.
"Het is nog niet bevestigd, maar een niet-gevaccineerde verzorger en haar familie werd ziek met coronavirus, en op de afdeling waar ze werkt, verscheen een covid bij twee senioren", voegde de directeur eraan toe. Hoewel niet-gevaccineerde werknemers zich nog wekelijks thuis testen, hebben ze de introductie van de ziekte niet kunnen voorkomen.
“Al onze klanten zijn ingeënt tegen het coronavirus en ook de meeste medewerkers, van de 90 waren er slechts zeven niet gevaccineerd. Ik heb er alles aan gedaan om ze te overtuigen zich te laten vaccineren, maar ik kan ze niet dwingen", aldus de directeur.

Volgens informatie van het ministerie van Volksgezondheid nemen deze week nieuwe gevallen in de regio Liberec toe, op woensdag onthulden tests nog eens 21 nieuwe gevallen van de ziekte, waarvan 17 in de regio Liberec, drie in de aangrenzende regio Jablonec en een in de regio Českolipsko. In de regio zijn er de afgelopen week 27 nieuwe gevallen per 100.000 inwoners. Volgens de regionale directeur toonden tests in de regio Liberec zowel een Britse mutatie als een Indiase mutatie.
Bron seznamzpravy.cz.
 
;) Volgens onze buren al twee keer twee kontjes hoog.
Voor onze aankomst op 27-06, nemen ze nu ook de derde "Schitt" (střih potřetí) voor hun rekening.
Ik wens je vast een goede reis en veel plezier.
 

kuurgast

Donateur
De rechtbank heeft de test-plicht na terugkeer uit het buitenland gedeeltelijk afgeschaft.

Vandaag heeft de rechtbank van Praag een deel van een maatregel van het ministerie van Volksgezondheid nietig verklaard, volgens welke het mogelijk is om van sommige landen een negatieve test op covid-19 te eisen voordat met individueel vervoer naar Tsjechië wordt teruggekeerd.
De test op covid-19 ondergaan voordat u het grondgebied van Tsjechië betreedt wanneer u met individueel vervoer reist, is nu alleen nodig bij terugkeer uit landen met een zeer hoog infectierisico, dat wil zeggen landen die in de donkerrode categorie vallen. De rechtbank vernietigde de maatregel op 17 juni.


In het geval van terugkeer met het openbaar vervoer handhaafde de rechtbank de verplichting.
Het was voor de rechtbank cruciaal dat de test niet vereist is vanwege de binnenkomst van een burger in Tsjechië, maar omdat hij zich voor lange tijd zal verplaatsen in een risicovolle omgeving - een massamiddel - waarin de ziekte kan zich verspreiden.
De rechtbank accepteerde ook dat passagiers met een certificaat van voltooiing van de test moeten bewijzen aan de vervoerder.
Maar volgens de rechtbank is het juist dat de vervoerder niet verplicht is rekening te houden met de positiviteit of negativiteit van de test. "Anders zou het recht van sommige burgers om naar hun thuisland terug te keren in gevaar kunnen komen, omdat voor sommigen het openbaar vervoer de enige reismogelijkheid is", voegde de rechter eraan toe.

Meer nieuws in de maatregelen:
- Winkels musea etc binnen één persoon per 10 m2
- Zwembaden, sauna's, evenementen binnen tot maximaal 75 procent.
- Live muziek is nu mogelijk, maar geen dans in kroeg en clubs.
- Geen verplichte registratie bij kappers etc.

Eind juni komt er meer duidelijkheid over de maskers die nu nog gecertificeerd moeten zijn.

Bron seznamzpravy.cz.
 
Uit nieuwsgierigheid de QR code gescanned, maar dat werkte (nog) niet ☹️.
Ik kreeg dat vandaag ook niet voor elkaar. Het is maar de vraag welke app je daarvoor zou moet gebruiken. In NL hebben ze nu een coronacheck scanner, maar die herkent mijn QR ook niet en springt op rood. Ik denk omdat die alleen maar werkt doordat je zelf een QR-code moet aanmaken als je negatief getest bent als toegangsbewijs en dat die nog niet werkt voor vaccinaties

Als iemand hier een goede QR scanner weet die netjes op groen springt met mijn (CZ) QR code dan hoor ik dat graag.
 
Voor de hier wonende en verblijvende !!
Het ministerie van Volksgezondheid heeft de applicatie ČTečka gelanceerd. Het moet het werk makkelijker maken, bijvoorbeeld voor mensen in theaters, die alleen de QR-code hoeven te scannen op het document dat de bezoeker indient en op bevestiging moeten wachten.
Toepassingen kan worden gebruikt om te controleren op negatieve tests voor covid-19, eerdere ziekten of vaccinaties. Tot nu toe bestaat het voor apparaten met het iOS-besturingssysteem van Apple, het wordt voorbereid voor Android.
Met de applicatie kunt u de besmettelijkheid verifiëren na het scannen van de QR-code van het certificaat dat is uitgegeven door het ministerie van Volksgezondheid. Mensen die de ziekte in de afgelopen 180 dagen hebben gehad, minimaal 22 dagen geleden zijn gevaccineerd of een negatieve test hebben, kunnen deze afdrukken of downloaden van
Met de app kun je jeQR code van je papier scannen en bewaren.
 
cTecka doet dat op basis van het EU-certificaat van je vaccinatie (die wordt inderdaad in NL nog niet herkend :-( ).

cTecka is vooralsnog enkel beschikbaar voor iPhone of iPad. Android volgt later.

Je hebt zelf overigens niet zoveel aan cTecka, het is meer dat een ander (een hotel, de douane, etc.) jouw certificaat op geldigheid kan toetsen.
Bij ons werkte het prima, maar de app zal ik om bovengenoemde reden weer verwijderen...
 
Net nog even voor de zekerheid gebeld met het MZVR. En inderdaad, vanaf 21 juni is iedereen vanuit de EU weer welkom in Tsjechie. Zowel voor toerisme als zakelijk.
Voorwaarden: volledige vaccinatie, negatieve test, hersteld van covid binnen de laatste 180 dagen.
Officieel wel verplicht Passenger Locater Form in te vullen.
plf.uzis.cz

Dus echt geen enkel probleem meer om Tsjechië binnen te komen vanaf aankomende maandag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus echt geen enkel probleem meer om Tsjechië binnen te komen vanaf aankomende maandag
Nederland kleurt nog steeds op de ECDC-kaart, en dus volgende week waarschijnlijk ook nog voor Tsjechie.
Als je niet 3 weken na je 1e vaccinatie zit, dan is het nog steeds vrij lastig als je je aan de voorwaarden wilt houden (tweemaal testen, namelijk).
Met de dalende besmettingscijfers komt Nederland over 1 of 2 weken waarschijnlijk onder de 50 besmettingen per 100.000 inwoners. Als de positiviteitsratio dan ook minder dan 4% is (nu iets meer dan 5%), zijn we groen.
Je moet als land onder de 25 per 100.000 per 14 dagen zitten, en minder dan 4% ratio om groen te worden... Dat duurt nog wel even voor Nederland!
 
Bovenaan