Aangifte inkomstenbelasting voor wie een deel van het jaar buiten NL woont

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tot mijn verrassing zie ik dat ik al vanaf 2016 verzocht ben om een soort van aanvullende aangifte IB te doen, zie foto, apart van mijn aangifte IB. Ik woon gewoon in Nederland en heb een appartement in CZ waar ik regelmatig verblijf. Ook heb me keurig gemeld bij de vreemdelingenpolitie in Praag en heb "vergunning" om 90 dagen/jaar in CZ te verblijven.

Ik heb deze aangifte nooit gedaan, zie hem vandaag voor het eerst. Ook nooit een brief of zo gehad.

Vreemd, hoor.

2021-06-08.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We maken het de belastingdienst wel moeilijk met allerlei situaties. Ze geven ons echter geen ruimte om daar wat informatie over te geven:
In augustus 2019 verkocht ik mijn huis in Nederland. Direct hierna mijn permanente verblijfsvergunning aangevraagd. Het duurde tot begin februari 2020 tot ik die kreeg. Bij de belastingopgave over 2019 was de belastingdienst duidelijk dat het verkochte huis door iemand anders werd bewoond. Omdat je natuurlijk een adres nodig hebt had ik een briefadres bij een zoon zodat de officiële post daar naar toe kon worden gestuurd. Voor de belasting over 2020 moest ik een opgave doen met een formulier M. Dat betekende een toelichting van 78 pagina's doorwerken. In mijn geval meer dan 70 pagina's niet van toepassing. Ik heb een pensioen uit Nederland en mijn inkomen van 0 in Tsjechië geef ik netjes door aan het belastingkantoor hier.
Gezien een gesprek in het programma Buitenhof met de Ombudsman heb ik die over mijn situatie gemeld en wat nog belangrijker was dat ik de belastingdienst in kennis wilde stellen van mijn tijdelijke briefadres zodat ze niet hoefden te zoeken wat mijn situatie was geweest. Op de aangifte bestaat niet de mogelijkheid met een enkele zin deze te beschrijven. Wel 78 pagina's toelichting, maar geen ruimte voor eigen opmerkingen.
Bij de Ombudsman zitten ook ambtenaren. Ik kreeg het advies mijn klacht door te geven aan de belastingdienst. Ik heb echter geen klacht maar een algemene opmerking.
 
Omdat je natuurlijk een adres nodig hebt had ik een briefadres bij een zoon
Je had toch een adres in Tsjechië, waarom dan ook een adres in Nederland?
Bij mijn verhuizing naar Tsjechië had ik me uitgeschreven bij mijn laatste woonplaats in Nederland en daar gelijk mijn nieuwe adres in Tsjechië opgegeven. Een vaste verblijfsvergunning is daar niet voor nodig.
 
Voor wat betreft het aangifte doen inkomstenbelasting buitenlands belastingplichtige. Als je een gedeelte van het (belasting) jaar in nederland cq buitenland woont krijg je te maken met dat papieren M- biljet, als je het gehele jaar in het buitenland woont kun je digitaal aangifte doen. Ik had mij per 4.1.2020 uitgeschreven bij het GBA. Moest dus dat formulier schriftelijk invullen, een ramp. Dus een tip, heb je de mogelijkheid, schrijf je per 1 januari in of uit bij het GBA
 
Ik had mij per 4.1.2020 uitgeschreven bij het GBA. Moest dus dat formulier schriftelijk invullen, een ramp. Dus een tip, heb je de mogelijkheid, schrijf je per 1 januari in of uit bij het GBA
Die mogelijkheid is er niet altijd. Ik werkte in het onderwijs en dan stopt de baan aan het eind van het schooljaar en dat is niet 1 januari.
Het invullen van dat M formulier is inderdaad niet echt een eitje, maar doe het zo goed als je kunt en zeker nooit in je nadeel.
Als je het fout doet dan komen ze daar wel mee bij de belastingdienst en wordt het vanzelf rechtgezet.
Gelukkig betreft het geen toeslagen formulier ;)
 
als je het gehele jaar in het buitenland woont kun je digitaal aangifte doen
Volgens mij kan alleen een accountant digitaal aangifte doen in het geval van het M-formulier en dat is niet afhankelijk van de datum van vertrek.

Het C-formulier voor buitenlands belastingplichtigen is wel digitaal mogelijk voor particulieren.

Verschil zit in waar je woont en waar je inkomen hebt.

Bohemian woont (als ik het goed heb) in NL en heeft "inkomen (box3)" in CZ.
Geen idee waarom de "extra" aangifte is. Ik vermoed vanwege de verblijfsvergunning of langer verblijf in CZ dan 180 dagen.
Of zoals Josef schreef, niets aan de hand, gewoon kiezen.
 
Bovenaan