Mapy.cz - Handigheidjes en weetjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Mapy is een Tsjechische internet- en mobiele kaarttoepassing ontwikkeld door Seznam. Al het kaartmateriaal toont Tsjechië, de meeste ook Slowakije en sommige soorten kaarten bestrijken de hele wereld. Tot de vele functies van de applicatie behoren onder meer een routeplanner voor auto, openbaar vervoer, fiets, te voet en op andere manieren.

Seznam stelt dat dit het meest gebruikte kaartportaal in Tsjechië is. Het werd opgericht in 1998, kort na de oprichting van het bedrijf Seznam zelf; op dat moment bevatte het alleen een wegenkaart van Tsjechië en stadsplattegronden van geselecteerde steden.

In het buitenland is Mapy ook beschikbaar onder de merknaam Windy Maps en biedt offline kaarten via een mobiele applicatie voor Android en iOS. De applicatie gebruikt kaartgegevens die identiek zijn aan de gegevens voor Mapy.
Bron cs.wikipedia.org/wiki/Mapy.cz.

Ook in Nederland is mapy goed bruikbaar met de vele icoontjes in de Basic map. Zelfs trein- en bustijden kloppen.
Bij Change Map > Aerial zie je nieuwere en soms betere luchtfoto's in Nederland dan de goochelmaps.

Voor de laatste nieuwtjes en tips kan je mapy volgen op facebook.com/Mapy.cz.
Vánoční strom of Christmas tree = kerstboom. Al meer dan 300 kerstbomen zijn te vinden op mapy, veel met hun foto.

Vánoční hra = Kerstspel op Mapy.cz. Een online spel wat begint bij de 7 sterren op mapy. Je moet inloggen en Tsjechisch begrijpend kunnen lezen.

3D pohled v navigaci = 3D-weergave in navigatie???
 
Laatst bewerkt:
...
Vánoční hra = Kerstspel op Mapy.cz
. Een online spel wat begint bij de 7 sterren op mapy. Je moet inloggen en Tsjechisch begrijpend kunnen lezen.
...
Afgelopen week per toeval een van de figuren/startpunten van het kerstspel op mapy.cz tegengekomen.
Een dag later nog vier punten en dat was het dan.
Totdat ik vanavond begreep dat ik mapy.cz op Tsjechisch moest zetten om het bijhorende verhaal te kunnen lezen.
En dan?
Dan beland je in een alleraardigst kerstsprookje.
Een kwaadaardige tovenaar heeft de kerstster gestolen en het is jouw taak om die terug te halen en daarmee niet alleen kerstmis maar ook het hele koninkrijk te redden.
Gaandeweg leer je daarbij, als je het niet al wist, een en ander over de mogelijkheden van mapy.cz en hoe die te gebruiken.
Je mag door heel het land op zoek naar allerlei attributen en personen die je helpen de tovenaar te vinden en hem de ster te ontfutselen.
Gaandeweg ontwikkelt het verhaal zich en vind je meer aanwijzingen en ontvouwt zich het ene na het andere deel van het verhaal.
Dankzij google-translate vond ik het hele verhaal goed te volgen en de bijhorende raadsels waren (de een wat moeilijker dan de ander) ook goed op te lossen.
En nu?
Nu is de tovenaar verslagen, hangt de kerstster weer in de boom en is het koninkrijk gered. :yess:
 

kuurgast

Donateur
Hé wat leuk @Leo dat je het spel hebt gespeeld. :toppie:

Zag eerder nog iets over Knihobudky op facebook.com/Mapy.cz maar kreeg het niet goed gelinkt.
knihobudek ofwel KnihoBudka, Knihobudky = boekenkasten in oa verlaten en vervallen telefooncellen in parken en langs wegen.
Zie overzicht van openbare boekenkasten op en.mapy.cz.
Zelfs buiten Tsjechië staan ze er op, waarschijnlijk door daar wonende/werkende Tsjechen geplaatst. :lezen:
 

kuurgast

Donateur
De mapy.cz app is inmiddels ook Engelstalig .
Althans voor iPhone , naar ik aanneem is de Android app ook in een Engelstalige versie beschikbaar.
Bij de routenavigatie kun je kiezen uit diverse talen. Nog geen Nederlands, maar wel Engels , Frans en Duits .
Gisteren on the road uitgeprobeerd.
Duitse navigatie is effe wennen, maar werkt prima .
Vergeet niet de app bij te werken naar de nieuwste versie. :wijs:

mapy auto.PNG
Komende 3 jaar rijden er auto's rond van Cyclomedia om afbeeldingen te maken voor Mapy.cz.
Er zijn veel nieuwe luchtfoto's die vorig jaar gemaakt zijn.
Alle info over Mapy en de App kan je in Engels lezen op napoveda.seznam.cz/en/mapy.
 
Laatst bewerkt:
Cyclomedia is een Nederlands bedrijf dat is ontstaan uit het idee op basis van foto's die met een fisheye-lens vanaf het dak van een auto worden gemaakt een landkaart te maken. Dat systeem is niet van de grond gekomen. Het maken van beelden door eenvoudig rond te rijden destemeer.
Ik woon langs een weg met weinig bebouwing. Op oudere beelden van streetview zat een vrouw voor de deur van haar huis. De kleinkinderen gingen het juiste beeld opzoeken en zeiden dan dat ze bij oma op bezoek gingen.
 
Ik ging naar de link van de luchtfoto's van mapy.cz. Op mijn adres staat mijn auto die al twee jaar geleden naar de sloper is gebracht. Ik noem dat geen nieuwe luchtfoto.
 
Ik ging naar de link van de luchtfoto's van mapy.cz. Op mijn adres staat mijn auto die al twee jaar geleden naar de sloper is gebracht. Ik noem dat geen nieuwe luchtfoto.
:yess: :yess:Dan heb je gelukkig de foto's nog.
De kaartopname waar ons huis op staat is, als ik links-onder in het beeld kijk, van 04 september 2019.
Het zichtbare beeld is dus kennelijk dynamisch.
Een hele leuke optie is ook, om van kaart type te veranderen, en terug te kijken in de tijd: Change map: From 19-th century.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan