Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Of de route via Polen nu zonder problemen zal gaan, betwijfel ik. In Polen vliegen de besmettingscijfers omhoog en 600 doden per dag. Ze ondergaan misschien hetzelfde als Tsjechië een aantal maanden/weken geleden. Het treinverkeer tussen Duitsland en Polen is al stilgelegd, dus voor auto's zullen er ook beperkingen zijn of komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, het blijven Duitsers natuurlijk...
Duitse agenten kunnen ook vervelend zijn. Maar als je zeker weet dat je in je recht staat, zou ik vriendelijk de discussie aangaan. En eventueel dreigen met een klacht en zijn politienummer onthouden.
Hoewel ik in Duitsland wel eens gecontroleerd ben en wel eens te hard gereden of parkeerboete geen problemen gehad.
Wel 2 keer een Tsjechische agent meegemaakt die corrupt was. Hoewel de laatste jaren betere ervaringen.
 

kuurgast

Donateur
Maart bracht het hoogste dodental sinds de epidemie toesloeg.

Maart was de meest tragische maand in Tsjechië sinds het begin van de Covid-pandemie meer dan een jaar geleden, met alleen al in die maand zijn 5779 mensen met een bewezen infectie overleden. In totaal heeft het Covid-gerelateerde dodental opgelopen tot 26.586.
De epidemie is de afgelopen dagen en weken geleidelijk begonnen af te nemen, met 7.208 nieuwe gevallen geregistreerd op woensdag.
Het was de eerste keer sinds begin februari, toen op dinsdag minder dan 10.000 nieuwe gevallen werden bevestigd.
Meer dan 7.250 mensen zijn met het virus in het ziekenhuis opgenomen, waarvan 1623 op IC. Het aantal ziekenhuispatiënten daalt echter maar heel langzaam. Dat is de reden waarom de epidemiologische situatie tegenstrijdig is, zei het hoofd van het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistiek, Ladislav Dušek, woensdag.
Woensdag waren er 25 procent vrije bedden op de afdelingen van Covid.
Het reproductiegetal van het coronavirus staat op 0,85.
----------------------------------
Veertig procent van de 70-plussers is minstens één keer ingeënt.

Veertig procent van de mensen in de Tsjechië ouder dan 70 jaar heeft volgens gegevens van het ministerie van Volksgezondheid ten minste één vaccinatie tegen Covid-19 gekregen. Van 80-plussers is dat 65 procent.
In totaal heeft ongeveer 11 procent van de bevolking minstens één prik gekregen, terwijl ongeveer 4,5 procent er twee heeft gekregen.
Tot op heden hebben 1,3 miljoen mensen in het land van 10,7 miljoen zich aangemeld om zich te laten vaccineren via het registratiesysteem van de staat. Momenteel is inenting beschikbaar voor 70-plussers.

Afgifteplan voor vaccins: Volgens Blatný zal Pfizer in mei en juni meer dan 3,5 miljoen doses vaccins afleveren. Hij rekent ook op leveringen van andere bedrijven. "Het zal mogelijk zijn om het vaccinatiepercentage van de bevolking te halen in juni en daarna in augustus, wanneer tot 8 miljoen mensen gevaccineerd zouden moeten worden", voegde Blatný eraan toe.
-----------------------------------
Gedrag tijdens Pasen kan de terugkeer naar scholen beïnvloeden.

Tsjechië beleeft op veel manieren déjà vu. De feestdagen komen dichterbij, het aantal besmette mensen neemt af en het geduld met maatregelen neemt af. Maar de dreiging van een nieuwe golf is niet verdwenen.

Minister van Volksgezondheid Jan Blatný heeft een beroep gedaan op de Tsjechen om de Covid-beperkingen die met Pasen van kracht zijn in acht te nemen, door te zeggen dat de manier waarop mensen zich gedragen tijdens het lange paasweekend het verloop van de epidemie en de daaropvolgende versoepeling van de beperkingen in de komende dagen zal beïnvloeden.
Als Tsjechen de restricties tijdens de feestdagen massaal overtreden, het kan gebeuren dat scholen in hun regio op 12 april niet heropenen zoals gepland.
De woorden van de minister kwamen na een paar zonnige dagen, toen velen zich in parken en elders verzamelden en zich niet hielden aan een regel die mensen verplicht om maskers te dragen en een verbod op het drinken van alcohol in het openbaar.

Een vijfde van de Tsjechen verwacht tijdens de paasvakantie hun dierbaren te bezoeken, ondanks overheidsmaatregelen. Tot 12 april beperken ze momenteel de contacten tussen mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren, en staan ze grensoverschrijdende grensoverschrijding alleen in uitzonderlijke gevallen toe. Dat blijkt uit een onderzoek dat het bureau Median in maart heeft gehouden onder duizend respondenten.

Zelfs de hogere looncompensatie dwong mensen er niet toe om meer contacten te melden aan hygiënisten na een positieve test op covid-19. Minister Blatný waarschuwt dat hierdoor harde maatregelen zullen worden verlengd.
-----------------------------
Plan gepresenteerd om face-to-face lesgeven in Tsjechië te hervatten.

Vanaf 12 april zullen leerlingen in de eerste tot en met de vijfde klas en voorschoolse klassen in Tsjechië terugkeren naar face-to-face lessen. In de scholen wordt een rotatiesysteem ingevoerd, waarbij de individuele klassen wekelijks afwisselen in face-to-face- en afstandsonderwijs. Alle oudere leerlingen moeten de lessen vanuit huis blijven volgen. Minister van Onderwijs Robert Plaga presenteerde dit plan donderdag op een persconferentie.

De leerlingen dienen daarom twee keer per week een antigeentest uit te voeren om een coronabesmetting vast te stellen. Op scholen zijn maskervereisten van toepassing. Alleen op kleuterscholen hoeven kinderen geen mond- en neusbescherming te dragen. In de kleuterklassen krijgen maximaal 15 kinderen tegelijk les.

Het kabinet onderhandelt dinsdag over dit plan. De volgende dag moet worden bepaald of het van toepassing is op alle regio's van Tsjechië. Dat hangt volgens Plaga af van de respectievelijke epidemiologische situatie. Volgens minister van Volksgezondheid Jan Blatný wordt de schoolopening uitgesteld in de districten waar het reproductieve aantal coronabesmettingen woensdag nog boven de één ligt. In dat geval verspreidt het virus zich.
--------------------------------
Festival Colours of Ostrava afgelast vanwege Corona.

Een van de grootste muziekfestivals van Tsjechië Colours of Ostrava Festival kan voor het tweede jaar op rij niet plaatsvinden. De organisatoren maakten woensdag bekend dat het festival wordt uitgesteld tot juli 2022 vanwege de coronavirus-epidemie en de onzekerheid rondom culturele evenementen. De reeds verkochte tickets blijven het komende jaar geldig.
-----------------------------------
Praag plant een studie over Corona in het openbaar vervoer.

Het openbaar vervoerbedrijf in Praag plant een onderzoek naar het risico op besmetting met het coronavirus in het lokale openbaar vervoer. In april wordt de aanwezigheid van het virus onderzocht in samenwerking met experts van het Physical Institute of the Academy of Sciences. Zo'n 500 monsters uit de lucht en van oppervlakken in bussen, trams, treinen en metrostations worden geanalyseerd. De resultaten zouden eind mei beschikbaar moeten zijn.
Dat maakte het hoofd van de communicatieafdeling van transportbedrijf woensdag bekend. Volgens hem zijn de vervoermiddelen sinds de laatste keer intensiever gereinigd, onder meer door ze te ontsmetten met ozon.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Duitse agenten kunnen ook vervelend zijn. Maar als je zeker weet dat je in je recht staat, zou ik vriendelijk de discussie aangaan. En eventueel dreigen met een klacht en zijn politienummer onthouden.
Tussen recht hebben en recht krijgen zit een groot verschil. Als gelijk kan gaan of 3 uur mag wachten om je gelijk te halen is de keuze niet moeilijk. Aan de grens halen ze dan gewoon je hele auto en koffer ondersteboven. En dan mag je een paar uur later toch doorrijden, als ze niets gevonden hebben (en ze vinden altijd wel wat). Hoera, je hebt gewonnen.
 
Het treinverkeer tussen Tsjechie en Duitsland is ook weer hervat. De L7 tussen Liberec en Varnsdorf stopt weer in Zitttau. Nu nog even wachten tot Tsjechië wat maatregelen versoepelt. Dat zal ook niet lang meer duren gezien de positieve ontwikkelingen. Nog even afwachten maar eind deze maand ga ik waarschijnlijk weer naar Tsjechië na 4 maanden.
 
Ik zag de hervatting van het treinverkeer naar Zittau, maar dan vanuit Liberec, in de app Muj Vlak. Handig programmaatje.
Geeft misschien wat ruimte voor een noodzakelijke treinreis.
De persoon in kwestie met de auto naar NL brengen, is echter weer wat lastiger geworden. Zie
Beter gezegd, heen kan wel, maar terug kan wel eens vervelend worden. Voorlopig maar even wachten tot een dag of 14 na een tweede deel vaccin en dan weer op tijd weg voordat NL met een nieuwe wet per 1 mei (?) komt die het allemaal weer wat moeilijker dreigt te maken.
Blijft nog wel even knoeien dus.
 
Ik heb me keurig op 1 maart aangemeld voor een vaccinatie omdat ik tot de groep 70+ behoor. Kijk braaf elke dag op mijn telefoon en email. Nog steeds, dus 1 maand later, geen oproep gekregen.
 
Dat verschieten van kleur lijkt ernstig, maar in de praktijk is het verschil niet groot. Ook bij de lichtrode categorie is al vooraf een negatieve test nodig, die mag dan nu wel "antigen" zijn, vanaf maandag dient dat dan PCR te zijn. En verder moet men ook bij de lichtrode categorie nog eens in Tsjechie een test doen binnen 5 dagen, bij donkerrood is dat mogelijk pas ná 5 dagen.
 
Op een gegeven moment zoe je door de bomen het bos niet meer. :confused:
En dan is het vandaag weer anders dan morgen en in Nederland weer anders dan in Tsjechië en voor Nederlanders die naar Nederland gaan weer anders dan voor Tsjechen die naar Nederland gaan en voor Nederlanders met een CZ kenteken weer anders van voor Nederlanders met een NL kenteken ect. etc.
 
Ik heb me keurig op 1 maart aangemeld voor een vaccinatie omdat ik tot de groep 70+ behoor. Kijk braaf elke dag op mijn telefoon en email. Nog steeds, dus 1 maand later, geen oproep gekregen.
De 65+ registratie zou eerst direct na Pasen opengesteld worden, daarna tussen 9-10 april en nu spreken ze al van "ergens" half april.
Dat verklaart denk ik ook wel waarom je nog niet aan de beurt bent geweest.
Daarbij werken ze van oud naar jong en niet op basis van de aanmeldingsdatum. Ik weet niet hoe oud jij bent maar als je vooraan over de 70 bent dan ben je dus als laatste aan de beurt en dat zou dan half april moeten zijn.
 
Ik heb me keurig op 1 maart aangemeld voor een vaccinatie omdat ik tot de groep 70+ behoor. Kijk braaf elke dag op mijn telefoon en email. Nog steeds, dus 1 maand later, geen oproep gekregen.
Ach, Hugo de Jonge kondigde 5 februari aan dat in NL mijn leeftijdsgroep zou worden gevaccineerd. Je moet dan een brief krijgen, maar na bijna twee maanden nog niets ontvangen. Ik begrijp dat het allemaal niet zo eenvoudig is, maar het maakt me dan boos dat verantwoordelijken in de media verkondigen dat Nederlanders geen gebruik maakt van de mogelijkheid tot het maken van een afspraak tot vaccinatie. En dat men nu daadwerkelijk overgaat tot het vaccineren van andere groepen; ik heb dat ook gezien op TV.

Contact opgenomen met RIVM, GGD en huisartsenpost. Vegen allemaal hun straatje schoon; probleem ligt bij AstraZeneca en verwijzen naar hun website.

Tsjechië of Nederland, allemaal dezelfde problemen en geen instantie neemt verantwoordelijkheid. (Misschien wat off topic, Tsjechië en corona).
 
En verder moet men ook bij de lichtrode categorie nog eens in Tsjechie een test doen binnen 5 dagen, bij donkerrood is dat mogelijk pas ná 5 dagen.
Grappig, wanneer je korter dan vijf dagen in CR verblijft, hoef je dus getest te worden. :) Wel gedurende die vijf dagen opgesloten zitten. :(
 

kuurgast

Donateur
Tsjechische premier Babis betreurt “gebrek aan Europese solidariteit” bij verdeling Pfizer-vaccins.

Het laatste woord lijkt nog niet gezegd over de onderhandelingen tussen de Europese lidstaten over de solidaire verdeling van 10 miljoen vroeger geleverde coronavaccins van Pfizer/BioNTech. Terwijl Oostenrijk, Tsjechië en Slovenië als enigen geen dosissen wilden afstaan aan vijf landen die de voorbije maanden minder vaccins ontvingen, bekritiseert de Tsjechische premier Andrej Babis vrijdag net het gebrek aan solidariteit.

Na twee dagen van onderhandelen kondigde EU-voorzitter Portugal donderdagavond een akkoord aan. Negentien lidstaten - waaronder België - zijn bereid hun deel van de 10 miljoen vaccins niet meteen helemaal op te nemen om zo Bulgarije, Kroatië, Estland, Letland en Slovakije uit de nood te helpen. Die landen kochten meer AstraZeneca- dan Pfizer-vaccins aan en hebben daardoor een leveringsachterstand opgelopen. Oostenrijk, Tsjechië en Slovenië hielden wel vast aan hun deel van de vervroegde levering.

Daags na de beslissing spaart de Tsjechische premier Babis zijn kritiek op het Portugese voorzitterschap niet. Volgens hem is het onbetamelijk over een compromis te spreken als de beslissing bij meerderheid en niet bij consensus genomen is. "Solidariteit bestaat alleen in de persverklaringen, niet tijdens de onderhandelingen achter gesloten deuren", zei hij vrijdag aan het persagentschap CTK.

De verbazing over de houding van Tsjechië was donderdag al groot. Want een eerder voorstel van Portugal om Tsjechië mee op te nemen in het lijstje van landen die op extra vaccins konden rekenen, droeg evenmin de goedkeuring van Wenen, Praag en Ljubljana weg. Daardoor kwam het uiteindelijke akkoord uit de bus en viel Tsjechië weg uit de landen waarmee de anderen zich solidair wilden tonen. Het nettoresultaat is dat de Tsjechen een kleiner deel van de 10 miljoen vaccins ontvangen. De oppositie in Praag spreekt van een "schandalige nederlaag".

De Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz verklaarde donderdag al dat hij niet met de voorstellen van Portugal kon instemmen omdat Tsjechië niet het deel zou krijgen dat het land toekomt. Volgens Kurz wordt nu bekeken hoe zijn buurland "Europese solidariteit in de vorm van bilaterale steun" kan ontvangen - wellicht de reden waarom Babis zich aan de zijde van Kurz bleef scharen.
Bron hln.be.
-----------------------------
Oostenrijk schenkt 30.000 doses vaccins aan Tsjechië.
Deze stap is een uiting van solidariteit nadat de Europese Unie onlangs niet heeft onderhandeld over een zo eerlijk mogelijke distributie van vaccins aan de lidstaten, zei Kurz. Volgens de bondskanselier zijn andere landen bereid een soortgelijke stap richting Tsjechië te zetten.
Slovenen zullen 10.000 doses delen, schreef Babiš.
---------------------------
Volgens de Portugese plannen behoorde Tsjechië tot de landen die recht zouden hebben gehad op de buitengewone hulp.

Tsjechië zou doses vaccin uit het "solidariteitspakket" ontvangen. Volgens het plan krijgt Tsjechië nu een evenredig deel van de vaccins, maar geen extra doses.
Premier Andrej Babiš begrijpt niet hoe het Portugese voorzitterschap een compromis had kunnen aankondigen over de distributie van nog eens tien miljoen vaccins van Pfizer/BioNTech in de EU, terwijl Tsjechië, Oostenrijk en Slovenië het daar niet mee eens zijn. Volgens hem is de sleutel volgens welke vaccins moeten worden verdeeld niet solidariteit en evenwicht. De oplossing is tot stand gekomen onder invloed van grote staten en macht, voegde Babiš eraan toe.
---------------------------
Tsjechische premier onder vuur vanwege EU-vaccinovereenkomst.

Premier Andrej Babis is onder vuur komen te liggen door de oppositie en zijn eigen coalitiepartner, de sociaal-democraten, vanwege de uitkomst van de EU-vaccinonderhandelingen die ertoe hebben geleid dat Tsjechië ongeveer 70.000 extra vaccins misloopt.
Minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček zei dat de premier met niemand over zijn onderhandelingsstrategie had geraadpleegd en dat hij persoonlijk verantwoordelijkheid moest nemen voor het resultaat. Hij moet zijn excuses aanbieden aan al diegenen die nu veel langer zullen moeten wachten op een vaccin, schreef de minister van Buitenlandse Zaken op Twitter.
De oppositiepartijen zeiden dat de premier jammerlijk had gefaald in zijn plicht jegens de natie en dat hij duidelijk een zeer slechte onderhandelaar was.
Premier Babiš, die had aangedrongen op een distributiemechanisme voor vaccins per hoofd van de bevolking, zei dat de aangekondigde overeenkomst onrechtvaardig was en werd afgedwongen door de sterke spelers. Er is geen echte solidariteit achter gesloten deuren, zei hij.
---------------
Babiš na het vaccinatiedebacle: "Nutí nás koupit Sputnik"
"Ze dwingen ons om Spoetnik te kopen."


Een reactie daaronder: Babisi, ga eindelijk naar de hel. Hij is de eerste die wordt ingeënt met het Amerikaanse vaccin en wil Russische stront in de anderen proppen.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
-----------------------------------------------------------------------------
Tsjechische regionale autoriteiten moedigen Covid ‘vaccinatietoerisme’ aan, bekritiseren het centrale registratiesysteem.

Het zogenaamde coronavirus "vaccinatietoerisme" verspreidt zich snel in Tsjechië. Mensen die lang moeten wachten op een afspraak bij een nabijgelegen locatie om de prik te krijgen, registreren zich elders. Sommige regio's bevelen deze vraag-en-aanbodoplossing nu officieel aan.
Bron english.radio.cz.
Je zou dan toch verwachten dat het aantal besmettingen sneller zakt dan dat ik nu zie gebeuren.
Komt door twee dingen:
Britse mutatie overheerst en is langer besmettelijk.
De mensen geven nog steeds maar een contact door na positieve test.
 
na alles gelezen te hebben.korte termijn wordt het helemaal niks met bezoeken van tsjechie.hopenlijk in de tweede helft...........van het jaar.maar moeten ze wel overal opschieten met de vaccinaties
 
In Nederland lijkt het aantal besmettingen weer te dalen. Hopelijk zet dat door en dan kan Nederland voor Tsjechië eind deze maand weer naar "oranje" gaan. Maar mocht het rood blijven, doe ik wel een duurdere en langzamere PCR test net als in december. De test in Tsjechië na 5 dagen doe ik toch niet, omdat ik dan alweer vertrokken ben. En als Tsjechië dan als gewoon risicogebied geldt voor Duitsland, is bij transit ook geen test nodig. Dus zo ongeveer dezelfde situatie als toen ik half december voor de laatste keer naar Tsjechië ging.
Dat er nu nog extra lange quarantaine voor Duitsland geldt en grenscontroles zijn, heeft ook te maken met de regel dat als je in de afgelopen tien dagen in een virusvariantengebied bent geweest, extra quarantaine etc. geldt in Duitsland. En toen was Tsjechië nog een virusvariantgebied. Na de paasweek zal dat wel veranderen. De vakanties zijn dan voorbij en het risico dat dan veel mensen willen/gaan reizen is dan kleiner.
Eigenlijk kunnen Duitsers ook in Nederland niet zomaar op vakantie en moeten ze in quarantaine. Maar ik zag gisteren in NL toch veel Duitse campers en auto's op de weg.
 
Je zou dan toch verwachten dat het aantal besmettingen sneller zakt dan dat ik nu zie gebeuren.
Valt wel mee toch? Een kwart tot een derde per week minder ongeveer. In Nederland had al 22% van de mensen antistoffen in het bloed. In Tsjechië moet dat percentage veel hoger liggen. Daar komt bij dat zo'n 20% in Tsjechië over enkele weken immuniteit begint op te bouwen door vacinatie. Komt nog beter weer bij met hogere luchtvochtigheid en meer ventilatie. Dat zal een steeds gunstiger effect geven.
Het is te vergelijken met een bosbrand. Door meer immuniteit staan er steeds meer bomen tussen die niet willen branden. En door betere weersomstandigheden is het bos minder dor. Ik word steeds optimistischer voor de komende weken/maanden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens wordt Nederland per 6 april ook "hoch inzidensgebiet" voor Duitsland. Dus Nederland zit in dezelfde categorie als Tsjechië.
 
Bovenaan