Voorstellen Bert en Jacqueline

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Wij hebben interesse in Tsjechie om in de zeer nabije toekomst te emigreren. We hebben jarenlang een woning in de Oberlausitz in Ebersbach-Neugersdorf gehad en dat ligt tegen de grens met Tsjechie aan en we zijn vaak in Tsjechie geweest (Ruburk en Liberec). Het is een prachtige omgeving waar we gewoond hebben (vooral aan de tsjechische kant) maar de mentaliteit van de duitsers bevalt ons niet (vooral in Corona tijd) vandaar dat we in dezelfde regio eens over de grens willen kijken in Tsjechie. In het verleden (2003) hebben we ook een woning gezocht in Tsjechie maar destijds was het lastig om een huis op naam te krijgen maar volgens mij is dat nu anders.
In Corona tijd is het lastig zoeken in het buitenland met reisbeperkingen en dichte grenzen en de makelaars in Nederland die huizen in Tsjechie aanbieden zijn volgens mij veel te duur. Wij hadden destijds een umgebindehaus in Ebersbach Neugersdorf maar dat stond te lang onbeheerd dus we kregen steeds vaker met inbraak te maken en hebben het derhalve verkocht. We zijn binnenkort in hele andere omstandigheden omdat de pensioensgerechtigde leeftijd nadert en zoeken iets waar we dus langer kunnen blijven in plaats van de vakantiedagen die je van je werkgever krijgt. De reden van aanmelding is dan ook om ons te informeren en op dit moment hebben we nog geen binding met Tsjechie.
Overigenis op dit moment werk ik nog bij het ministerie van Buitenlandse Zaken

Groetjes Bert en Jacqueline
 
en de makelaars in Nederland die huizen in Tsjechie aanbieden zijn volgens mij veel te duur...

Die tijden zijn wel voorbij, de meeste "cowboys" uit de jaren '90 zijn er al mee gestopt. Er zijn wel nog Tsjechische makelaarsbedrijven (met Nederlandse roots, en die dus ook Nederlands spreken), die gewoon op de Tsjechische markt adverteren, maar waarbij er geen prijsverschillen gehanteerd worden, voorzover ik weet.
 
In Corona tijd is het lastig zoeken in het buitenland
Via internet kan je al veel voorwerk doen. Als je bijvoorbeeld zoekt op: Domy na prodej Liberecký kraj krijg je al een hele lijst van makelaars met aanbiedingen. Vervolgens kan je via mapy.cz met luchtfoto's bekijken waar het precies ligt (soms even puzzelen met de foto's van het huis) en met Street view de omgeving verkennen. Als je bij mapy het adres ingeeft, krijg je ook de gegevens van het kadaster. Zo kan je al een hoop informatie verzamelen voor je een huis daadwerkelijk gaat bezichtigen. ik wens jullie veel succes met jullie zoektocht.
 
Wij hebben ook een huisje in Tsjechië gekocht, maar wel na een lange maar ook zeer amusabele zoektocht.
Als je in google reality toetst gevolgd door een plaatsnaam, krijg je de makelaars van die regio te zien.
Zie je een leuk huis: de teksten kopiëren en plakken in bing vertaler of google translate (misschien bestaan er wel meer vertaalsites).
In de advertenties worden alleen foto's geplaatst van wat ze je willen laten zien.
Zijn er negatieve dingen, dan worden ze vaak niet getoond.
Ik ben heel benieuwd hoe het jullie vergaat?

Heel veel suc6,
Groet Luigi.
 
Bovenaan