Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik stoor mij ook aan al die mensen die nu zonodig de pistes moeten opzoeken. Maar ook aan de steeds meer regels die opgelegd worden. Ik doe voorzichtig. Ik wil geen risico lopen.
.....
In de kranten lees ik de zwartste scenario's over een derde golf die eraan zou komen. Voorspellingen gebaseerd op modellen die ze bedacht hebben maar weinig met de realiteit te maken hebben.
.....
hopelijk krijg ik binnenkort de vaccinatie. Waarschijnlijk Astrazeneca omdat ik tot de doelgroep behoor die dat vaccin als eerste gaat krijgen ( 60-65 jr). Ik zie het allemaal wat minder somber in. Het duurt niet lang meer tot het voorjaar en dan zal de situatie door het betere weer en effect van de vaccinaties snel beter worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
..... Ik ben een keer half december naar Tsjechië geweest. ..... Maar ik zou graag weer eens naar Tsjechië willen. Met alle voorzichtigheid. Maar dat is verboden. Als ik toch ga dan ben ik asociaal volgens de regering. Maar ik trek mijn eigen lijn. Als de cijfers weer enigszins verbeteren in Tsjechië ga ik weer. Ik meld mij aan, vul het online formulier dan ik en doe een test wanneer dat moet. Als ik de Karta Pasazera ontvang neem ik aan dat ik Tsjechië in mag reizen. Vorige keer ook gedaan. Volgens de regels moest ik een PCR test hebben en die had ik. ..... Ik wacht in ieder geval af tot Nederland weer voor Tsjechië op oranje staat en dat duurt niet meer zolang als de cijfers blijven dalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het duurt niet lang meer tot het voorjaar en dan zal de situatie door het betere weer en effect van de vaccinaties snel beter worden.
Daar hopen we allemaal op denk ik! Het wordt tijd dat het einde van de tunnel in zicht komt... Toch zeker de mensen die de regels allemaal netjes opgevolgd hebben, geen risico's namen en het veilig hielden, want die hebben het denk ik wel verdiend om terug weer een beetje adempauze te krijgen, en eindelijk weer de leuke dingen te doen die ze zich lange tijd ontzegd hebben, waaronder uiteraard eindelijk terug naar Tsjechië te kunnen reizen.
 
waaronder uiteraard eindelijk terug naar Tsjechië te kunnen reizen.
Ik wil het omdraaien. Ik ben pas in sept 2018 geëmigreerd met het idee dat we voorheen 5 keer per jaar naar ons huis in Tsjechië gingen en vanaf nu gewoon 5 keer per jaar naar Nederland gaan om o.a. onze kinderen te zien.
Daar zijn we nu dus het afgelopen jaar 0 keer geweest. Carnaval 2020 (feb) was de laatste keer.
 
gingen en vanaf nu gewoon 5 keer per jaar naar Nederland gaan om o.a. onze kinderen te zien.

Ik geloof inderdaad dat dat pijnlijk is, Martin, maar we moeten hier doorheen, hoe dan ook. In het begin van de epidemie heb ik zo vaak gewenst om in Tsjechië te kunnen zijn (de toestand was daar immers zoveel beter dan in België), nu zijn de cijfers omgekeerd. En de afstand die anders zo fijn is om te overbruggen, is nu ineens zo pijnlijk moeilijk.
Ik wens jullie een spoedige vaccinatie en de grenzen weer open, zodat jullie eindelijk weer verenigd zijn, en tot zover, nog maar even tanden bijten...:slik::(:snotter:
 

kuurgast

Donateur
De Tsjechische Covid-cijfers bleven grotendeels ongewijzigd.

In Tsjechië werden donderdag 8.032 nieuwe gevallen van Covid-19 geregistreerd, ongeveer hetzelfde als vorige week op dezelfde dag. Het aantal ziekenhuisopnames bedroeg 5.753, wat een lichte daling is. De regering zegt dat ze de huidige maatregelen om het virus te beteugelen niet zal versoepelen, tenzij het cijfer daalt tot tussen de 3.000 en 4.000. De nationale Covid-risico-index blijft op 71 van de 100. Het reproductiegetal staat nog steeds op R 1,03.

Toen het ministerie van Volksgezondheid vorig jaar de PES-index introduceerde, zei het dat de regering zou overwegen de maatregelen te verzachten als de index minstens zeven dagen achter elkaar op een lager niveau zou blijven.
In plaats daarvan hebben de eerste maanden van 2021 Tsjechië recordaantallen gezien in besmettingen en sterfgevallen, zijn ziekenhuizen gevaarlijk vol, de verspreiding van een nieuwe mutatie, complicaties bij de inspanningen voor de distributie van vaccins en de aanscherping, niet versoepeling van maatregelen.

Sinds ongeveer 20 januari ligt het aantal ziekenhuisopnames tussen 5.500 en 6.500, en zijn er ongeveer duizend mensen op de intensive care. Landelijke capaciteiten laten zien dat ongeveer 17 procent van de IC-bedden beschikbaar is, voor patiënten met covid zijn dat er ongeveer 220. De situatie verschilt echter per regio. Het ergste is in Karlovarský, waar slechts 78 IC-bedden zijn en die niet vrij zijn voor patiënten met covid. Ze worden daarom naar andere regio's getransporteerd. De laatste zes bedden worden ook gemeld door de regio Hradec Králové, die samen met Karlovarský een van de meest getroffen bedden in Tsjechië is.
------------------------------------
PM Babiš waarschuwt voor 'instorting' van het gezondheidszorgsysteem als de noodtoestand niet wordt verlengd.

Premier Andrej Babiš waarschuwde vrijdag dat het niet verlengen van de noodtoestand na het verstrijken van 14 februari zou leiden tot een totale ineenstorting van het gezondheidssysteem, een ongecontroleerde uitbreiding van de Covid-19-pandemie en een piek in het aantal doden.
De Tweede Kamer stemt maandag over de verlenging van de noodtoestand. Ze zullen ook bijeenkomen om het beperken van beweging te bespreken en beperking van reizen tussen regio's.
Sommige oppositiepartijen hebben aangegeven niet graag voor verlenging te stemmen. De leiding van de Communistische Partij, wiens steun de sleutel was voor het passeren van de vorige, heeft een verlenging afgewezen.

De heer Babiš merkte op dat een noodtoestand nodig is, bijvoorbeeld om militair personeel in ziekenhuizen en aanverwante functies te kunnen inzetten.
Hij maakte deze opmerkingen voordat hij naar Hongarije vertrok, waar hij de vaccins tegen het coronavirus zal bespreken, met name over het gebruik van het Russische vaccin Spoetnik V en het vaccin van Eli Lilly, Bamlanivimab.
Tsjechië krijgt deze maand de eerste 500 doses Bamlanivimab, die de hoeveelheid virus in het lichaam vermindert en is toegediend aan 3.000 Hongaren.
------------------------------------
De eerste 20.000 AstraZenka-vaccindoses komen zaterdag aan in Tsjechië.

De Tsjechische Republiek zal zaterdag de eerste 20.000 van de 3 miljoen doses AstraZeneca's coronavirusvaccin ontvangen, dat een week geleden door de Europese Commissie is goedgekeurd voor gebruik in de EU.
Het Ministerie van Volksgezondheid en het vaccin-distributiebedrijf Avenier zullen zorgen voor de levering totdat de ziektekostenverzekeraars een AstraZenka-distributeur selecteren in een aanbesteding. Avenier verdeelt hier al het vaccin van Moderna.
Jarmila Dolečková, landendirecteur van AstraZeneca, heeft gezegd dat het bedrijf in februari meer dan 170.000 doses zou moeten afleveren. Op donderdagavond had het Ministerie van Volksgezondheid in totaal 327.800 doses van de Moderna- en Pfizer/BioNTech-vaccins ontvangen.
-----------------------------------
Tsjechië krijgt in februari de eerste 500 doses bamlanivimab.

Bronnen english.radio.cz + expats.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

"Het reproductiegetal staat nog steeds op R 1,03."....... denk daarbij aan het risico op Britse variant......dan zou het aantal dagelijks weer oplopen volgende week richting 15.000.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Hoofd van Hranice Ziekenhuis verspreidde voornamelijk verkeerde informatie over covid-19, waardoor hij zijn baan verloor.

Onderschatting van het aantal doden of valse claims over een groot aantal onnodig ziekenhuisopnames. Het hoofd van Hranice ziekenhuis werd de ster van de desinformatoren over covid-19.

"In 2018, in maart, klom de sterfte door een volledig onbekende oorzaak, niemand weet waarom, naar een veel hoger niveau dan nu met coronavirus." Meer dan een kwart miljoen mensen alleen op YouTube, een ander groot aantal volgde hem op Facebook en werd een hit in samenzweringsgroepen.

"Getuigenis van een beoefenaar over Covid-19 en de oplichting eromheen!" Of "Dank u, dokter, voor de moed om de waarheid te vertellen." Misschien hebben mensen een video met dergelijke opmerkingen gedeeld.

Hij noemt zichzelf de Moravische trol op sociale netwerken. Zijn burgerlijke naam is Ctirad Musil en hij was het hoofd van klinische biochemie en hematologie in het Hranice ziekenhuis. Al maandenlang geeft hij publiekelijk zijn mening en commentaar over het coronavirus en zijn maatregelen.

"Van de patiënten op de standaardafdeling zou minstens de helft, maar eerder driekwart, als ze dezelfde medische aandoening hadden maar niet wisten dat ze een coronavirus hadden, thuis thee zetten en thuis liggen. En sommigen wilden de thee niet eens zetten. Dat is hoe we een geblokkeerde afdeling hebben, geblokkeerde mensen," legde hij uit in zijn virale video getiteld "Hospital bullshit".

Zijn beweringen komen echter niet overeen met de realiteit van Tsjechische ziekenhuizen tijdens de pandemie. Seznam-televisie wendde zich tot het management van het Hranice ziekenhuis om te zien of het echt tot driekwart van de patiënten met covid-19 in het ziekenhuis opnam tijdens een pandemie. "Het is niet waar. Wij als ziekenhuizen distantiëren ons van deze informatie. Wij nemen geen patiënten op die geen ziekenhuiszorg nodig hebben. We staan onder controle van ziektekostenverzekeraars ”, aldus Eduard Sohlich, arts en directeur van het Hranice Ziekenhuis.

In dezelfde video informeerde Primary Musil ook verkeerd over het aantal slachtoffers van het coronavirus. Hij beweert ook dat er in de herfst meer aandoeningen van de luchtwegen stierven. Het ziekenhuis heeft echter geen gegevens om zijn bewering te staven.

"Ik denk dat het een klap in het water was die niet wordt ondersteund door enkele geldige statistieken", zei directeur Sohlich. In de video vergeleek Musil de covid-19 met de griep. "Nu is de vraag hoe om te gaan met die epidemieën. Als we het rustig aan doen, zal het eindigen zoals in 2015, 2017 of 2018. Binnen een maand zullen hier drie- of vierduizend doden vallen. Ik begrijp dat je kunt zeggen dat het coronavirus snel begint, zodat je de ziekenhuizen niet hoeft te overweldigen. Maar ze worden niet overweldigd door degenen die op sterven liggen," zei hij.

Tegelijkertijd zijn de meest complete de intensive care-afdelingen, waar meer dan de helft van de patiënten overlijdt. Jaarlijks sterven in Tsjechië gemiddeld 1.500 mensen aan de griep. Volgens officiële gegevens van het ministerie van Volksgezondheid heeft het coronavirus al bijna 17.000 mensen gedood, maar ČSÚ-gegevens suggereren dat het werkelijke aantal pandemische slachtoffers zelfs enkele duizenden hoger ligt.

De ziekenhuisdirectie was niet op de hoogte van de controversiële uitspraken van de hoofd Musil, die zich vorig jaar kandidaat stelde voor de Moravische partij als gouverneur van Olomouc. Echter, nadat ze Televisie Seznam hadden gevraagd, besloten ze snel te handelen. "Ik sprak met mijn collega Musil, die werkte als hoofd van de afdeling biochemie, en ik gaf hem de schuld van deze kwestie. Hij wil enkele politieke activiteiten voortzetten, wat ik hem niet kwalijk neem, maar het is onverenigbaar met de positie van hoofd. Daarom heb ik hem op 31 januari teruggetrokken”, aldus directeur Sohlich.

Musil is niet de enige van de doktoren die halve waarheden of verkeerde informatie over het coronavirus verspreidt. In de overgrote meerderheid van de gevallen zijn dit mensen die afkomstig zijn uit andere velden dan die welke verband houden met de behandeling van covid-19. Volgens de voorzitter van de Tsjechische Medische Kamer, Milan Kubek, kan er niet veel aan worden gedaan.

"Het is natuurlijk een probleem. Sommige mensen zijn klaar voor een psychiater. Maar wanneer de Tsjechische medische kamer zich op de een of andere manier officieel tegen hen begint te verzetten, zou het de doos van Pandora voor de toekomst kunnen openen. Dergelijke praktijken kunnen worden misbruikt. Collega tegen collega ... Natuurlijk willen we van die mensen geen martelaren maken," legde hij uit.
Bron seznamzpravy.cz.

"Musil, die werkte als hoofd van de afdeling biochemie,"
Dit "hoofd" werkte op het lab en had totaal geen zicht wat er op de afdelingen en IC gebeurt.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Hier een filmpje over de ernstige situatie ,https://www.seznamzpravy.cz/clanek/...&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
goed om te zien hoe ernstig het is.
maar in de volgende discussie ,neem ik weer de andere kant ,grotere uitdaging
Video van het ziekenhuis Nachod aan de rand: we behandelen al patiënten zo oud als wij.

De daaropvolgende discussie ging alle kanten uit. Maar enkele vielen mij op:

Martin Parolek
We hebben twee opvattingen over het leven en hoe we verder moeten. De eerste komt uit ziekenhuizen, waar de ergste gevolgen van covid zijn geconcentreerd, waar mensen in veel grotere aantallen dan normaal overlijden. Aan de andere kant is er de houding van de meerderheidsmaatschappij, die, om het functioneren van de staat en de ziekenhuizen te kunnen voortzetten en zo te verzekeren, moet worden aangemoedigd, om beperkingen op te heffen die niet werken en die dat wel zijn. redelijk uit te leggen. Het is een botsing van solidariteit die wordt vertegenwoordigd door gezondheid, bescherming van vooral risicogroepen, en pragmatisme, vertegenwoordigd door degenen die werken. De samenleving is de afgelopen decennia aan veel solidariteit gewend geraakt, maar hoe erger de crisis, hoe meer pragmatisme er naar voren moet komen en de solidariteit tijdelijk moet temperen. Te veel solidariteit kan leiden tot vernietiging van iedereen, te veel pragmatisme alleen tot vernietiging van de bedreigde personen. In het geval van een schipbreuk zou ik het liefst in de reddingsboot zijn, als ontvangers van voedsel en water, degenen die zullen roeien en wiens voortbestaan in het leven de mogelijkheid biedt om iedereen te redden. Wie solidair wil zijn met iedereen, ook met degenen die niet kunnen roeien, verkleint de kans om iedereen te redden. In het begin zou iedereen een zekere mate van solidariteit nastreven, in de loop van de tijd, naarmate de voorraden slonken en vastbesloten waren, zou er een terugtrekking zijn van solidariteit en een herbestemming van de resterende middelen naar de mensen aan de riemen. We ervaren nu een vergelijkbare situatie, vastberadenheid en solidariteit nemen natuurlijk af, ze moeten worden aangemoedigd. Dit is ook een van de taken van de overheid, die zij helemaal niet vervult .......

Antonín Jurča
Dus iedereen terug naar de lift, zoals in Ostrava waar ze het huren en ik nog aan het skiën ben !!! Ja, ik ben voor, we openen de liften en wie de regels wil overtreden, registreert zich zonder boetes !! Maar zodra hij vervolgens het ziekenhuis wil behandelen dat hij een covid heeft, zal hij wachten tot hij vrij is in het ziekenhuis en zal hij alle zorg die met deze ziekte gepaard gaat zelf betalen !!! Betaal de doktoren die voor hem zullen zorgen en alle medicijnen die hij krijgt. Ik ben er zeker van dat er na het eerste zo'n geval niemand meer naar de lift zal gaan en dat er verder geen bedelen meer nodig zal zijn. Mensen lachen erom omdat ze in opstand komen en wachten als er toevallig niets voor ons zorgt !!!

Karel Poláček
Niemand legt u zo veel beperkingen op dat de noodzakelijke beperking niet erger kan zijn. U heeft de mogelijkheid om in de natuur te wandelen, u hoeft niet thuis te zitten. Als je een zinvolle baan hebt, kun je het doen, je kunt je concentreren op je interesses en hobby's. Mis je met dit weer restaurants en pubs? Hoe zit het met het ziekenhuis? Ze worden opgesloten, de noodzakelijke operaties worden verminderd, mensen gaan niet voor preventie. Zullen we iets oplossen door het losser te maken? Zal Kovid ons verliezen omdat we mentaal veerkrachtiger zullen zijn? De hele wereld zit in de problemen. Het is gewoon een kwestie van hoe verantwoordelijk we zijn en hoe we het kunnen volhouden. Als iemand niet verantwoordelijk is, komen we niet van deze situatie af. En vaccinatie is niet zelfredzaam.

Filip Havlín
Het ergste is dat degenen die het niet volgen, bijvoorbeeld degenen infecteren die het proberen tegen te houden en vanwege hen op de IC terechtkomen, waar elke dag honderd mensen levend stikken.
 
Dat debat hoeft niet gevoerd te worden, omdat de triageprotocollen al lang klaar liggen en sterker nog, ook al worden toegepast. Omdat de ziekenhuizen en IC's overstromen.

Voorbeeld? Voorbeeld!
Man van 54 met een hartstilstand en een 82 jarige vrouw met COVID worden gelijktijdig het ziekenhuis binnengebracht. Beiden kandidaat voor de IC en voor intubatie-beademing. Slechts 1 bed ter bechikking. Wie neem je op?
In de triageprotocollen wordt de vrouw van 82 opgenomen omdat ze de beste prognose heeft om zo kort mogelijk op de IC te liggen aan de beademing. En hoe korter aan de beademing, hoe korter op de IC en hoe sneller het IC bed weer vrij is.
De man van 54 gaat dus simpelweg dood.
Het criterium is dus niet wie de beste prognose op een langer leven heeft, maar wie het kortst op de IC ligt....

En een debat over wie het recht heeft op leven en wie niet, los van de IC, is mijns inziens niet voerbaar. Want het antwoord op de vraag wie mag blijven leven en wie gaat dood, is niet te geven. Los van het feit dat je daar heel anders over denkt als het 'anderen' zijn en als het je familie betreft.
We dwalen wel wat af van het topic, maar ik zou hier toch graag op willen reageren. Ook onder de deskundigen wordt er van mening verschild over het criterium bij het behandelen van patiënten. Ik ben dat niet, maar door Covid19 patiënten in speciale ziekenhuizen te behandelen, kun je die gescheiden houden van patiënten met een andere ziekte. De keuze om te kiezen voor een Covid patiënt of iemand met een hartstilstand hoeft dan in ieder geval niet gemaakt te worden door een behandelend arts. Hieronder een interessant artikel over een arts van de IC in Amsterdam. Hij ziet de Covid19 patiënten een beetje als een koekoeksjong met om het nest dode vogeltjes. Hoewel ik het ook niet met hem over alles eens ben, zoals politie en brandweer voorrang geven op mensen met een hoog risico om door Covid te overlijden.
https://www.ad.nl/binnenland/nieman...coronapa-tien-ten-toelaten-op-de-ic~a8c2ad6c/
 

kuurgast

Donateur
Süddeutsche Zeitung: Wantrouwen is sterker dan de regels in Tsjechië.

Het land heeft een van de hoogste sterfgevallen na covidem-19 in de Europese Unie, maar meer dan de ziekte vrezen mensen financiële nood. Zo beschrijft het Duitse dagblad Süddeutsche Zeitung niet alleen de epidemische situatie in Tsjechië in een artikel waarin het vanochtend zijn website opende. Het wantrouwen tussen burgers en de overheid groeit in Tsjechië, schrijft de auteur van de analyse.

De toonaangevende Duitse krant herinnert eraan dat in Tsjechië al meer dan een miljoen mensen, dwz een tiende van de bevolking, al besmet zijn met het SARS-CoV-2-virus, en dat de stijging van het aantal doden vorig jaar de hoogste was sinds de Tweede Wereldoorlog. Tegelijkertijd is het openbare leven in het land sinds oktober beperkt. De gezondheidszorg worstelt nog steeds, maar "er zijn bijna 17.000 doden en de regering lijkt geen uitweg te vinden", schrijft de Süddeutsche Zeitung.

"Misschien zelfs een kwart van de bevolking"
"Het zijn er zeker meer dan 17.000", zegt epidemioloog Petr Smejkal in Praag aan de telefoon. Hij gaat ervan uit dat minstens twee miljoen mensen het virus hebben opgelopen, "misschien zelfs een kwart van de bevolking". Te weinig beschikbare tests, nauwelijks follow-up en winkelopeningen voor Kerstmis zijn redenen voor de ongecontroleerde verspreiding van het virus. Maar vooral: "Mensen houden zich niet meer aan de regels."

Dit sluit aan bij wat de socioloog Daniel Prokop en zijn team ontdekten: bij verdachte gevallen worden maar een paar mensen getest, en degenen die positief zijn, geven geen of hooguit één contactpersoon. Om niemand in de problemen te brengen. "Er is een gebrek aan motivatie", zegt Prokop. En dat is heel simpel: geld. Zelfs 5000 kronen, zo'n 190 euro, als quarantaine- of ziekteverzuimtoeslag zou de testbereidheid aanzienlijk vergroten, zegt Prokop.

Het is duidelijk dat mensen meer bang zijn dan alleen een ziekte, de financiële problemen die het bestaan van steeds meer Tsjechen bedreigen. Omdat loonvervanging ontbreekt of, met lonen die in de EU gemiddeld al erg laag zijn, veel te laag. "Het virus verspreidt zich op de werkplek", zegt Prokop. Als je er een hebt tijdens de pandemie, probeer die dan te houden. Bovendien heeft de Tsjechische arbeidsmarkt relatief weinig thuiskantooractiviteiten te bieden, maar meer in de industrie of verwerking. Dingen die je thuis niet kunt doen.

"Velen hebben hun spaargeld opgebruikt"
De oppositie erkende het probleem. Ze wil niet alleen de pandemie een halt toeroepen, ze wil ook in oktober parlementsverkiezingen winnen. En momenteel heeft ze een goede kans. De regeringspartij van premier Andrej Babiš, ANO, is aanzienlijk in populariteit gedaald. Tegelijkertijd maakt de op een na populairste partij van linkse liberale piraten een inhaalslag. De plaatsvervangend voorzitter Olga Richterová strijdt voor een beter sociaal systeem. "Velen hebben hun spaargeld opgebruikt", zegt de 36-jarige. "En de hulpprogramma's hebben grote gaten." Er wordt rekening gehouden met te weinig mensen, de uitbetaling is te traag. Het zwartwerk zit in de lift en er wordt zeker niet gecontroleerd of iemand gezond is.

Overheidsmedewerkers die tests en follow-up organiseren, worden ook overwerkt en onderbetaald. Voor Richterová was het ook het resultaat van een slechte planning. "Nadat de lente voorbij was, wilde de premier niets meer horen over de pandemie." Zoals altijd wekt Babiš de indruk van de hoogste activiteit op zijn sociale mediakanalen, presenteert hij zichzelf als een manager die de crisis aanpakt, toont hij zichzelf in ziekenhuizen en vaccinatiestations.

Wie hem adviseert met welk resultaat, blijft vaak onduidelijk. "We missen een Robert Koch Instituut", zegt epidemioloog Smejkal. Een centrale organisatie waarop de bevolking en de overheid zich konden oriënteren - en die vertrouwen wekte. Omdat de burgers dat al lang geleden zouden hebben verloren. Sinds september is de derde minister van Volksgezondheid al in functie, en deze, een kinderarts uit Brno, wordt steeds hulpelozer en moedigt coronatijders aan met verwarrende uitspraken. Zo wil hij het hoge aantal doden verklaren met een andere manier van tellen dan in andere landen.

Het wantrouwen tussen burger en overheid groeit
Wederzijds wantrouwen neemt fataal toe. Burgers wantrouwen hun regering - en vice versa. Corona-hulpprogramma's werden ook afgewezen omdat dit er alleen toe zou leiden dat burgers misbruik zouden maken van de staat. Minister van Volksgezondheid Jan Blatný liet zich meeslepen door de stelling dat het niet eerlijk was om hulp te verlenen aan Covid-patiënten, maar niet aan leukemiepatiënten. Blatný heeft donderdag een aanbod van hulp uit Duitsland voor de bijzonder getroffen grensdistricten Cheb en Sokolov afgewezen.

"De mensen zijn moe en wanhopig", zegt oppositiepoliticus Markéta Pekarová Adamová. Moe van de cijfers, moe van de communicatiechaos van de regering, in beslag genomen door existentiële zorgen. De voorzitter van de liberaal-conservatieve partij TOP09 had eind januari kritiek op de aanscherping van de maatregelen. Net als de piraten wil haar partij niet langer de noodtoestand ondersteunen die sinds oktober van kracht is. "Het simpelweg aannemen van strengere maatregelen helpt niet", zegt de 36-jarige, "je moet ze uitleggen." Angela Merkel is een rolmodel voor haar: "De communicatie tussen Babiš en Merkel is diametraal anders." In tegenstelling tot die van de premier, zegt ze, "tonen de toespraken van Merkel medeleven."

Bronnen ceskenoviny.cz + sueddeutsche.de.
 
Hoe bedoel je "speciale" ziekenhuizen? Alle ziekenhuizen liggen vol, er is geen keuze meer om "speciale" ziekenhuizen te reserveren. Sterker nog het "speciale" militaire veldhospitaal in Praag is opgedoekt, omdat er simpelweg geen personeel meer over is.
 
Toch heb ik gelezen dat in Tsjechië niet alle ziekenhuizen Covid patiënten behandelen. Zoals in provincie Liberec. De Covid patiënten worden in Liberec behandeld. Ziekenhuizen zoals die van Turnov nemen andere patiënten over. Maar ook daar is de druk natuurlijk erg hoog. Dus je hebt gelijk dat er onvoldoende personeel is. Dat speelt nog meer in Nederland waar 2000 Covid19 patiënten de overige zorg ontwrichten. Het is een les voor de toekomst. We moeten beter voorbereid zijn op dit soort epidemien. Meer reserve capaciteit hebben en kunnen opschalen met noodziekenhuizen. Als Tsjechië dezelfde capaciteit had als Nederland in verhouding zou de chaos in Tsjechië helemaal compleet zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het idee van speciale ziekenhuizen voor Covid is nog niet zo gek. Gisteravond bij Op1 sprak een arts het dilemma uit dat je soms moet kiezen voor een geplande operatie kort een IC-bed ter beschikking te stellen of een Covid-patiënt voor langere tijd het bed te laten bezetten. Is het ziekenhuis voor Covid-patiënten vol dan kan de betreffende patiënt niet worden opgenomen en kan geen zorg meer worden verleend, terwijl in een ander ziekenhuis de zorg normaal door kan gaan.
 

Tsjechie.net

Forumleiding
Administrator
@moderator. Ze dwalen hier nu wel erg af van het onderwerp.
Je hebt gelijk, feertje. Ik heb een aantal reacties verplaatst naar het andere Corona-topic, al is het wel moeilijk selecteren omdat het soms in 1 bericht zowel over de ernst van Corona als over het reizen gaat.

Daarom nog maar eens de oproep om reacties in dit topic echt te beperken tot het reizen. Medische verhandelingen en meningen (alleen over de Tsjechische situatie!) graag in het andere topic.

Zo. Ik heb m'n best weer gedaan. ;)
 
Daarom worden in Nederland toch de covid-patienten al evenredig verdeeld over de regio's, juist om IC-bedden voor ongevallen en operaties vrij te houden?
Voor welk probleem zouden "speciale" ziekenhuizen dan een oplossing zijn? Nogmaals in NL (en Tsjechie) kan men nu de totale capaciteit niet uitbreiden, vanwege gebrek aan personeel.
 
Bovenaan