Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechië is de ergste in de EU wat betreft infectie, na Andorra in de wereld

Tsjechië is het eerste van de landen van de Europese Unie wat betreft het aantal geïnfecteerden per honderdduizend inwoners. Het aantal besmette mensen sinds het begin van de epidemie op dinsdag bedroeg meer dan een miljoen. Tot nu toe hebben zes EU-landen de mijlpaal van het miljoen overschreden.

Naast Tsjechië hebben meer dan een miljoen mensen die sinds het begin van de epidemie besmet zijn, vijf andere EU-landen gezien, namelijk Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Polen. In de wereld staat Tsjechië op de tweede plaats na Andorra (12.964 geïnfecteerden per honderdduizend inwoners).

In termen van het aantal doden per 100.000 inwoners tijdens de gehele pandemie, staat Tsjechië op de vijfde plaats (154 doden per 100.000 inwoners) na San Marino (197), België (182), Slovenië (170) en Groot-Brittannië (159)


TUU88e04f_IMG_4577.jpg


Paramedici zijn begonnen met het vaccineren van cliënten en werknemers tegen covid - 19 in het huis van U Biřičky in Hradec Králové (12 januari 2021) | foto: Universitair Ziekenhuis Hradec Králové

Naast Tsjechië hebben meer dan een miljoen mensen die sinds het begin van de epidemie besmet zijn, vijf andere EU-landen gezien, namelijk Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Polen. In de wereld staat Tsjechië op de tweede plaats na Andorra (12.964 geïnfecteerden per honderdduizend inwoners).

In termen van het aantal doden per 100.000 inwoners tijdens de gehele pandemie, staat Tsjechië op de vijfde plaats (154 doden per 100.000 inwoners) na San Marino (197), België (182), Slovenië (170) en Groot-Brittannië (159).

"De epidemie stagneert nog steeds. De situatie is niet goed. De verspreiding van de gemeenschap gaat door en het hoge aantal infecties betekent een hoog infectierisico '', zei Jan Hamáček na de vergadering van de Centrale Crisisstaf, eraan toevoegend dat de gezondheidszorg momenteel op het randje staat. De Tsjechische politie-luchtdienst zal nu haar helikopters assisteren bij het vervoer van patiënten met covid uit overbelaste ziekenhuizen.

Volgens Hamáček zijn er in Tsjechië 35 gevallen van besmetting met het Britse coronavirus. Hij zei dat verdere groei van dergelijke geïnfecteerden kan worden verwacht. "Het virus is hier, gezien zijn kenmerken, verwachten we dat het in kracht zal toenemen."

Tot nu toe zijn er 20 landen in de wereld die meer dan een miljoen besmet zijn. De meest besmette personen worden gemeld door de Verenigde Staten (meer dan 27 miljoen), gevolgd door India (10,8 miljoen) en Brazilië (9,3 miljoen).

In totaal zijn volgens de Johns Hopkins University meer dan 103,8 miljoen mensen besmet geraakt, 2,25 miljoen zijn overleden en zijn meer dan 57,6 miljoen hersteld.

bron; idnes.cz
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Klok en klepel.....negatieve antigeen-test OF PCR-test bij aankomst tonen.

In het geval van reizen vanuit oranje en rode landen, is er de verplichting om een antigeentest in te leveren die 24 uur of minder voorafgaand aan het vertrek is uitgevoerd of een PCR-test die 72 uur of minder vóór het vertrek is uitgevoerd. In het geval van rode landen moet een persoon eveneens een tweede PCR-test ondergaan in Tsjechië (dit kan ook eerder worden ondergaan dan de 5e dag na de inschrijving). De zelfisolatie is verplicht totdat het tweede negatieve testresultaat wordt ingediend. Tevens verplicht een FFP2 masker of vergelijkbaar te dragen de eerste 10 dagen in Tsjechië.

Bij reizen vanuit al deze categorieën landen is het verplicht het elektronische Public Health Passenger Locator Form in te vullen. Bij binnenkomst in Tsjechië wordt het formulier samen met de test gecontroleerd.

Er zullen uitzonderingen zijn op deze regels, met name met betrekking tot internationaal vervoer en regelmatig grensoverschrijdend verkeer ten behoeve van werk, studie en kinderopvang.

De reizen van Tsjechische staatsburgers uit Tsjechië om andere dan absoluut noodzakelijke redenen worden nog steeds sterk ontmoedigd.

Sinds 31 januari 2021 is er een crisismaatregel van kracht om het vrije verkeer te beperken, waardoor alle reizen van vreemdelingen naar Tsjechië om andere dan absoluut noodzakelijke redenen worden verboden.

Bron mvcr.cz

Nederland is "rood", zie Rules for enty and return the territory to the Czechia.
 
Ik heb het gelezen en het is weer een hele rits aan maatregelen.
En nu nog iets verzinnen zodat de mensen in Tsjechië zelf zich eens wat beter aan de maatregelen zouden houden.
Daar schort het nog wel eens aan zie ik om me heen.
 
@feertje22 Ik vrees dat je daarin gelijk hebt, ik kan inderdaad geloven dat het bij veel mensen niet doordringt hoe ernstig de situatie is, ik lees net in idnes.cz een poll:

Bent u voorstander van het reisverbod tussen regio's vanwege de verspreiding van de Britse coronavirusmutatie?

Ja: 5192
Neen: 10944

Dus 2/3 denkt dus gewoon zijn zin te kunnen blijven doen, zonder rekening te houden met de slechte cijfers???

Zolang de situatie er slechter is dan in Nederland of België, is het sowieso niet erg verstandig om er naartoe te reizen, tenzij je er natuurlijk dringend moet zijn of er al bent. Ze leggen overal regels op, maar als je je logisch verstand gebruikt, ga je niet op dit moment, hoe pijnlijk die keuze ook is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zal wel meer zijn dan 2/3 ,mijzelf inclusief.
.....
Het zal wel erg zijn ,al wordt ik steeds sceptischer.....
Al kunnen ze wel een beetje opschieten met vaccineren ,kunnen we tenminste weer reizen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
we zijn nu een jaar verder , en nog steeds ken ik geen enkel persoon die ernstige corona problemen (gehad) of heeft.
(en ja kom nu niet aan met die ene van 150 kg of over de 80 of al ernstig ziek)
ze zeggen wel eens ken je 10 mensen ken je de wereld !!!
Ik zie in mijn omgeving longkanker en chemo bij rokers,en drankproblemen bij de meesten.
Corona is nog steeds een ver van mijn bed show.
Het zal wel erg zijn ,al wordt ik steeds sceptischer.....
Al kunnen ze wel een beetje opschieten met vaccineren ,kunnen we tenminste weer reizen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Het aantal nieuwe coronagevallen in Tsjechië stijgt weer.

In Tsjechië werden woensdag zo'n 9.567 nieuwe gevallen van Covid-19 geregistreerd. Het aantal was bijna 1.100 hoger dan op dezelfde dag vorige week en was ook hoger dan op dinsdag.
Er zijn meer dan 5.800 mensen met Covid in Tsjechische ziekenhuizen, waarvan 985 op IC. De regering zegt de maatregelen om het virus te beteugelen pas te versoepelen als dat aantal tussen de 3.000 en 4.000 ligt.

De nationale risico-index van het coronavirus klom van 70 naar 71 punten op honderd, waarbij het reproductiegetal licht toenam tot R 1,3.

Tsjechië leidt de EU-landen wat betreft het aantal besmette personen per 100.000 inwoners en staat op de vijfde plaats in de EU wat betreft sterfgevallen per 100.000 inwoners. Tot dusver zijn 16.826 mensen omgekomen in verband met Covid-19 en er komen dagelijks 100 tot 150 corona-gerelateerde sterfgevallen bij.
In de afgelopen dagen heeft de coronavirusinfectie zich het snelst verspreid in het Trutnov-district, Oost-Bohemen, evenals in de districten Cheb en Sokolov, in West-Bohemen, waar de afgelopen zeven dagen meer dan 1.000 nieuwe gevallen per 100.000 inwoners werden gemeld.

Na een woensdagvergadering van de centrale crisisstaf van de Tsjechische Republiek, beschouwde minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamáček de epidemie "stagnerend" en gaf toe dat het Tsjechische gezondheidszorgsysteem bijna op capaciteit was.
"De verspreiding van de gemeenschap gaat door en het grote aantal infecties betekent een hoog risico op infectie", aldus Jan Hamáček. De Tsjechische politie zal nu assisteren bij het vervoer per helikopter van patiënten met COVID vanuit overbelaste ziekenhuizen.
----------------------------------------------
Blatný hield een emotionele toespraak en riep burgers op de overheidsmaatregelen te verdragen.

"Het is een triest feit dat de epidemische situatie in ons land niet verbetert. Integendeel. Statistieken tonen aan dat we een Britse mutatie hebben en dat het virus zich sneller verspreidt. De maatregelen die we hebben genomen, werken niet meer. De situatie is slecht. Ik realiseer me dat veel mensen uitgeput zijn en dat velen aan het einde van hun financiële middelen zijn. Velen verloren hun dierbaren." Minister van Volksgezondheid Jan Blatný begon de persconferentie met een serieuze toon en een oproep aan iedereen: laten we het verdragen!
'Wat je ook van de epidemie vindt, het is er. En we zullen het niet beïnvloeden met politiek, maar met ons gedrag. Laten we onze houding veranderen. Niet vanwege mij, niet vanwege de regering, niet vanwege de oppositie. Maar door jou, je families. Laten we alsjeblieft meer kracht vinden om tegen de covid te vechten. De prijs voor het verlies zou te hoog zijn”, besloot minister Blatný zijn oproep aan het publiek. Laten we niet door de republiek reizen, laten we elkaar zo min mogelijk ontmoeten en een ideaal masker dragen, adviseerde de minister.
Volgens Blatný is het niet naleven van de maatregelen de reden waarom de overheid de beperkingen voortdurend moet verlengen. Elke dag dat de maatregelen worden omzeild, kan weken verlenging kosten.

Een derde van de in quarantaine geplaatste mensen was tijdens de controle niet thuis. Gemiddeld één op de vijfhonderd werd geïnspecteerd. Volgens het ministerie wordt de kwestie echter meestal opgelost met een boete van 1.000 tot 10.000 kronen.
Ook melden mensen hun contacten vaak niet, gemiddeld melden ze één significant contact. Volgens socioloog Daniel zouden het echter 4 tot 5 contacten moeten zijn. Experts wijzen erop dat mensen hun contacten vaak niet melden omdat quarantaine voor hen financieel nadelig is.
----------------------------------------
Minister Blatný beloofde de kliniek in Cheb steun in haar noodsituatie.

Minister van Volksgezondheid Jan Blatný bezocht donderdagochtend het ziekenhuis in Cheb in het noordwesten van Bohemen, dat momenteel zwaar overbelast is door de coronapandemie. De minister heeft de kliniek van hulp verzekerd. Daartoe moeten nog drie artsen naar de afdeling interne geneeskunde worden gestuurd en moet de transfer van patiënten naar andere ziekenhuizen worden opgevoerd. Zoals Blatný verder uitlegde, zijn ziekenvervoer naar buurland Duitsland voorlopig niet nodig, omdat het alleen individuele gevallen behandelt. Daarentegen is luchtvervoer sinds kort ook 's nachts mogelijk, vertelde het afdelingshoofd aan journalisten in Cheb.
De epidemiologische situatie in het district Karlovy Vary wordt niet alleen weerspiegeld in de overbelasting van dit ziekenhuis, maar is ook te wijten aan de structurele situatie van de regio als zodanig, legt Blatný uit. Ze hebben constant contact met de partners in Duitsland.
Ondanks hun eigen ernstige coronasituatie staan Beieren en Saksen nog steeds klaar om indien nodig Covid 19-patiënten uit Tsjechië op te nemen.
Tijdens de toespraak van Blatný riepen mensen dat het zinloos was om patiënten naar Jihlava te vervoeren, bijvoorbeeld wanneer Duitse ziekenhuizen slechts tien kilometer verderop waren. Er werd ook geroepen: "Hoeveel mensen moeten er nog meer sterven om de grenzen te openen?"
Blatný verzekerde ook dat Tsjechië het reeds aangekondigde medicijn tegen de ziekte covid-19 bamlavinimab zal kopen.
-----------------------------------
Van alles over vaccinatie in Tsjechië.

Minister van Volksgezondheid Jan Blatný zei dat vaccinatiecentra tot 60.000 vaccindoses per dag kunnen inoculeren en huisartsen tot 50.000 doses per dag in hun praktijken, op voorwaarde dat er voldoende vaccins in het land zijn, wat waarschijnlijk in april of mei zal gebeuren.
Blatný zei dat de vaccinatie van mensen van 65 tot 80 jaar moet worden gelanceerd wanneer 70 procent van de eerste prioriteitsgroep wordt gevaccineerd. Deze prioriteitsgroep omvat 80-plussers, gezondheidswerkers en cliënten en personeel van bejaardentehuizen en andere verzorgingshuizen.
De tweede prioriteitsgroep betreft 65-plussers, ernstig zieke patiënten en werknemers in essentiële beroepen.

Het Staatsinstituut voor Drugscontrole (SÚKL) in Praag registreerde tot en met dinsdag 322 vermoedelijke gevallen van mogelijke bijwerkingen van de anticoronavaccins. In de afgelopen week is hun aantal met 124 gestegen. De ontvangers klaagden meestal over reacties zoals koorts, koude rillingen, jeuk op de injectieplaats, vermoeidheid, hoofdpijn, spier- of gewrichtspijn na vaccinatie. Dat maakte het instituut donderdag bekend op haar website.

Volgens gegevens van het ministerie van Volksgezondheid werden woensdagavond in totaal 310.340 doses toegediend en hadden 65.916 mensen al de vereiste tweede dosis gekregen.
Er wordt in Tsjechië momenteel gevaccineerd met twee vaccins, namelijk van de bedrijven Pfizer en BioNTech en van het bedrijf Moderna. In de komende dagen zullen de eerste leveringen van het AstraZeneca-vaccin, dat de Europese Commissie heeft geregistreerd voor gebruik in de EU, ook in Tsjechië aankomen. Het vaccin wordt voornamelijk gegeven aan beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg en senioren ouder dan 80 jaar.
--------------------------------------
Winkelketens verlaagden de prijzen van maskers.

De btw van 21 procent voor ademhalingsmaskers is twee maanden afgeschaft in een poging ze betaalbaarder te maken. Winkelketen Lidl verkoopt nu pakket van drie FFP2 voor CZK 30, terwijl Globus maskers heeft voor CZK 12 per stuk. De Tsjechische handelsinspectie-autoriteit dringt er bij mensen op aan te zoeken naar EU-certificering voor ademhalingsmaskers, aangezien sommige niet-gecertificeerde maskers op de markt zijn vanaf het begin van de pandemie. In Tsjechië zijn ademhalingsmaskers momenteel alleen verplicht voor leerlingen en instructeurs in rijscholen, maar de overheid raadt ze ten zeerste aan voor gebruik tijdens het winkelen of met het openbaar vervoer.
------------------------------
De politie onderzoekt online leugen over sterfgevallen door vaccins in verzorgingstehuizen.

De politie onderzoekt een mogelijke strafzaak met betrekking tot het verspreiden van vals alarm in verband met een verzorgingshuis in Měšice in het district Praag West. Het onderzoek richt zich op valse beschuldigingen op sociale media dat verschillende senioren thuis waren overleden nadat ze waren ingeënt tegen Covid-19.
Het hoofd van het bedrijf dat de zorginstelling exploiteert, zei dat de bron van de desinformatie een voormalige werknemer was.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

Ondertussen vermaakt Monika Babišová, de vrouw van Andrej Babiš zich met haar dochter in Dubaj......reis niet door de republiek en iets van 15 kilometer vanaf huis.........
 
Laatst bewerkt:
Nieuw ‘vaccinatie-dashboard’ laat zien hoe ver de lidstaten staan in vaccinatiecampagne

Om de Europese vaccinatiecampagne in kaart te brengen, lanceert het ECDC een interactief vaccinatie-dashboard. De tool geeft aan hoe ver een land in hun vaccinatiecampagne staat. “We zijn verheugd om deze ‘Vaccine Tracker’, die bijna live updates geeft over de vaccinatie in Europa, te kunnen lanceren”, aldus ECDC-hoofd Andrea Ammon. “We zullen nauw blijven samenwerken met de lidstaten om de meest kwetsbare mensen te beschermen en de druk op onze gezondheidssystemen te doen verminderen.”

Alle Europese lidstaten gingen intussen van start met de vaccinatiecampagne. Uit de eerste cijfers valt op te maken dat er op dit moment al ruim 8 miljoen Europeanen een eerste prik kregen. Het werkelijke aantal gevaccineerden ligt waarschijnlijk nog hoger, want niet alle lidstaten speelden hun vaccinatiegegevens al door naar het ECDC. Het centrum verwacht deze gegevens de komende dagen nog in handen te krijgen.

https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/COVID-19.html#vaccine-tracker-tab

bron: demorgen.be
 
zal wel meer zijn dan 2/3 ,mijzelf inclusief.
we zijn nu een jaar verder , en nog steeds ken ik geen enkel persoon die ernstige corona problemen (gehad) of heeft.
(en ja kom nu niet aan met die ene van 150 kg of over de 80 of al ernstig ziek)
Het zal wel erg zijn ,al wordt ik steeds sceptischer.....

Nu had ik net, met het stoom uit mijn oren, een heel betoog geschreven, gericht tegen deze typische "ik" en "wat ik niet zie bestaat dan niet" mentaliteit, maar die heb ik maar weer gewist. Leek mij beter voor de onderlinge verstandhoudingen...

Ruim 16000 doden, vanaf begin december tot nu, ruim 7500 doden erbij; dit is 100% oversterfte! Ziekenhuizen stromen over, zodanig dat patienten weg worden gestuurd met 40 graden koorts, ernstige benauwdheid en uitval organen, omdat er geen plaats meer is. Mensen van 40 jaar en jonger overlijden aan COVID19. Zonder onderliggend lijden. En dat is geen uitzondering. Enzovoorts enzovoorts.

Tsjechen en naar blijkt dus ook enkele Nederlanders alhier, weigeren zich aan regels te houden of vinden het de grootst mogelijke onzin, want die gelden alleen voor anderen, niet voor henzelf. Ze voelen zich aangetast in persoonlijke vrijheden, in zogenaamde grondrechten. In een rechtstaat kun je je alleen op rechten beroepen als je ook een paar plichten in acht kunt nemen. Een van die plichten is rekening houden met je zwakkere medemens. De mensen die op dit moment ziek zijn bijvoorbeeld.
Maar dat is blijkbaar teveel gevraagd, want "men ziet het niet, dus bestaat het niet". Me, myself and I...

Juist deze mensen, deze egocentrische lieden die het maar onzin vinden, die het niet zien dus bestaat het niet, die sceptisch zijn, die in de weekenden massaal naar de pistes gaan, deze lieden zorgen er voor dat deze lockdown maar voortduurt en voortduurt. Deze lieden zorgen voor wanhoop en failiette bedrijven.
Houd je met z'n allen een paar weken aan regels en we zijn weer een stuk verder. Maar ja, dat is zo moeilijk schijnbaar.

Sceptisch zijn is goed, sterker nog, dat is een plicht in een democratie, zeker bij een regering in Tsjechie zoals we die nu hebben. Maar zodra dit omslaat naar egocentrisme op basis van gebrek aan kennis en kunde, wordt het zorgwekkend.
Dan ben je een struisvogel die met z'n kop in het zand heel hard lalala roept om de werkelijkheid buiten te sluiten.

Als je toch even niets mag, ga helpen in je dichtstbijzijnde ziekenhuis. Eten rondbrengen, schoonmaken, ondersteuning daar waar nodig. Ze hebben het heel hard nodig namelijk en zullen je met open armen ontvangen. In plaats van lalala te roepen....

Reizen mogen echt wel weer een keer. En naar ik hoop snel, want ik wil zelf ook weer graag eens naar Nederland toe. Maar hoe langer we blijven ageren tegen de lockdown, hoe langer deze gaat duren.
 
Maar hoe langer we blijven ageren tegen de lockdown, hoe langer deze gaat duren.
Dat ageren zie je mogelijk wel overal. In ieder geval niet alleen in Tsjechië maar ook in Nederland. denk alleen maar aan de rellen rondom de avondklok. En dan vallen de reacties hier op dit forum nog 100% mee als je die gaat vergelijken met wat er allemaal op Facebook geplempt wordt. Walgelijk soms.
 
@Olivier stoom uit de oren is ook een emotie.
Hoe jij de dingen ziet , ziet blijkbaar het merendeel van de bevolking het niet meer .
Op een gegeven moment, stopt de impact op de corona catastrofe .
Je kunt het zo erg maken als je wilt ,maar als de omgeving er niets van voelt of ziet, vloeit het draagvlak langzaam weg.
Ik ben geen ontkenner en laat me graag met het pfizer vaccin vaccineren, maar kan me ook verplaatsen in de mening van anderen. Pick your battles .
Avondklok gaat mij veeeel te ver.

Zou liever zien dat het debat ging richting ,wie laten we overleven en waarom.
Maar dat ligt gevoeliger .
Een minister die zich bemoeit met de beslissing wie als eerste wordt geholpen op de ic !
Wil je mensen echt laten meeleven ,geef dan keiharde richtlijnen wie wel en niet geholpen worden.
Worden ze bang van, (eigenbelang vs meeleven.)
 
Dat debat hoeft niet gevoerd te worden, omdat de triageprotocollen al lang klaar liggen en sterker nog, ook al worden toegepast. Omdat de ziekenhuizen en IC's overstromen.

Voorbeeld? Voorbeeld!
Man van 54 met een hartstilstand en een 82 jarige vrouw met COVID worden gelijktijdig het ziekenhuis binnengebracht. Beiden kandidaat voor de IC en voor intubatie-beademing. Slechts 1 bed ter bechikking. Wie neem je op?
In de triageprotocollen wordt de vrouw van 82 opgenomen omdat ze de beste prognose heeft om zo kort mogelijk op de IC te liggen aan de beademing. En hoe korter aan de beademing, hoe korter op de IC en hoe sneller het IC bed weer vrij is.
De man van 54 gaat dus simpelweg dood.
Het criterium is dus niet wie de beste prognose op een langer leven heeft, maar wie het kortst op de IC ligt....

En een debat over wie het recht heeft op leven en wie niet, los van de IC, is mijns inziens niet voerbaar. Want het antwoord op de vraag wie mag blijven leven en wie gaat dood, is niet te geven. Los van het feit dat je daar heel anders over denkt als het 'anderen' zijn en als het je familie betreft.
 
nu wordt het interessant ,dus de 54 jr wordt niet gereanimeerd ? (of lees ik dit nu verkeerd?)
En de 82 jarige die ieder moment vanzelf omvalt heeft dan voorrang ?
Dus ongeacht wie of wat de patient heeft ,de opnameduur van de ic bepaalt wie overleeft ,dat is een mooi debat.

Hier een filmpje over de ernstige situatie ,https://www.seznamzpravy.cz/clanek/...&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
goed om te zien hoe ernstig het is.
maar in de volgende discussie ,neem ik weer de andere kant ,grotere uitdaging :)
 
nu wordt het interessant ,dus de 54 jr wordt niet gereanimeerd ? (of lees ik dit nu verkeerd?)
En de 82 jarige die ieder moment vanzelf omvalt heeft dan voorrang ?
Dus ongeacht wie of wat de patient heeft ,de opnameduur van de ic bepaalt wie overleeft ,dat is een mooi debat.
ja, klopt
 
Omdat de ziekenhuizen en IC's overstromen.

En laat dat nu net de reden zijn, dat ik voor mezelf beslist heb om de maatregelen wel degelijk correct op te volgen. Ik wil mijn naasten, en ook mijn niet naasten de kans geven op een behoorlijke behandeling. Iedereen heeft recht op leven, of we het nu over een op het eerste gezicht gezond schoolkind hebben maar met onderliggende problemen, iemand uit de medische wereld of een 80 jarige.
Ik wil niet de oorzaak zijn van de gruwelijke keuze die artsen soms moeten maken!
Dit moet verschrikkelijk zijn!
 
Bovenaan