Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben besloten om ook dit jaar niet naar Tsjechië te gaan.
.....
Maar we durven het niet aan en blijven, net zoals in 2020 in Nederland.
Begrijpelijk. mei en juni zou ik nu ook niet aan durven denken.
Ben zelf bezig met plannen voor augustus naar de regio Nový Bor/Česká Kamenice.
Maar of dat door kan gaan is nog maar de vraag.
We zien wel.
Is het niet dit jaar, dan wordt het gewoon volgend jaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We hebben besloten om ook dit jaar niet naar Tsjechië te gaan.
.....
Maar we durven het niet aan en blijven, net zoals in 2020 in Nederland.
.....
Afijn, volgend jaar beter.
Vriend,
Schroom niet.
Focus op je mogelijkheden en welke stappen noodzakelijk zijn.
Doe wat je moet doen.
Ooit treffen wij elkaar. In gezondheid. In Tsjechie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat nu met onze vriend Kofola, de starter van dit Item?
Ik ben benieuwd:top:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoewel het aantal besmettingen nog hoog is, maar wel gezakt tov vorige week is de PES risico score wel flink gedaald van 90 enkele weken geleden naar 75 nu. Dat zou betekenen dat binnenkort van stap 5 naar stap 4 geschakeld zou kunnen worden. Want onder de 75 begint stap 4. De Ro die de besmettingsfactor aangeeft is gedaald naar 0,84. Dit betekent dat het aantal besmettingen afneemt. Als de PES score 7 dagen onder de 75 blijft, dan gaat fase 4 in. Dat betekent o.a. dat alle winkels weer open kunnen onder beperkingen en de avondklok van 21:00 naar 23:00.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik mag toch hopen dat ze niet zo onverstandig zijn, daadwerkelijk terug te gaan naar niveau 4.
De ramp die dit heeft veroorzaakt, door voor Kerst twee weken op niveau 4 te acteren, aanschouwen we nu.
Aangezien het vaccin pas mondjesmaat wordt toegepast, is lang niet iedereen veilig.
Ga je nu winkels, horeca, scholen en dergelijke weer openen, ben je binnen twee weken weer terug bij af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Olivier, wij hebben sinds vorig jaar mei geen huis meer in Tsjechië en daarom lees ik ook niet meer zo vaak het forum als vroeger (een beetje zelfbescherming, want het doet me nog steeds zeer). Ik las je verhalen altijd graag en soms hadden we ook wel eens een gezonde discussie met elkaar. Wat jullie nu overkomt vind ik echt heel erg en daarom reageer ik hier toch ook maar op. Mijn nichtje is internist in Leiden en daar hoor ik ook wel eens het e.e.a. van. Een hele hoop (vaak jonge) mensen onderschatten dit virus nog steeds en overschatten daarbij hun eigen gezondheid. Dat daarom iemand dit moet overkomen die er juist van alles aan doet om dit virus te kunnen bestrijden maakt het extra schrijnend. Ik wens jullie hele gezin echt heel veel sterkte toe voor de komende tijd (jullie zullen dit nodig hebben) en dat je echtgenote hier helemaal gezond weer uit mag komen.
 
We zullen het zien. Maar Tsjechië houdt zich wel aan het risicosysteem. Wanneer de risicofactor weer 3 dagen achtereen boven de 75 gaat komen zal weer opgeschaald gaan worden naar stap 5. Ik vind die risicoscore en de stappen van maatregelen niet zo verkeerd. En beter als in Nederland. Het geeft meer zekerheid en houvast. Zeker in vergelijking met het hak op de tak beleid in Nederland wat veel onzekerheid geeft. Met name voor winkeliers die het water aan de lippen staat. Dat het aantal besmettingen na de kerst flink toenam komt natuurlijk ook door de traditionele kerstviering in Tsjechië met de complete familie. In mijn kennissenkring in Tsjechië werd die gewoon zoals gebruikelijk gevierd. Terwijl in Nederland de meeste mensen zich goed aan de beperking van bezoekers buiten het gezin tijdens de kerstviering hielden. In heb mijn twijfels dat het openen van de winkels tot een sterke toename gaat leiden. Er blijven immers beperkende maatregelen zoals mondkapjes, maximum aantal klanten etc. van kracht. Bovendien gaat iedereen nu ook naar de supermarkt. Fase 3 van het systeem gaat verder. Dan gaat de horeca ook weer open en die fase was van kracht tot 18 december.

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...stvo-zdravotnictvi.A210114_070834_domaci_misl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar wat het Tsjechische PES systeem betreft, ik vindt het een goed systeem. Je voert een aantal gegevens in die belangrijk zijn voor de risicobepaling van de epidemie en er rolt een score uit die bepaalt welke fase van maatregelen van toepassing is. Dat is beter dan steeds weer aanpassingen die gevoed worden door emoties, paniek, oeverloze discussies over wijzigingen zoals in Nederland en politieke keuzes. Hoewel Tsjechië voor de kerst hiervan afweek omdat pas opgeschaald werd nadat de termijn van 3 dagen boven de 75 allang was overschreden. Dat hadden ze niet moeten doen. Waarschijnlijk ingegeven door het niet willen nemen van impopulaire maatregelen tijdens de voor Tsjechen heilige kerstperiode. Waarschijnlijk wordt binnenkort afgeschaald, maar zover is het nog niet. Eerst 7 dagen onder de 75. Bovendien gaat de horeca in fase 4 nog niet open. Dat is pas in fase 3 het geval. Maar perfect kan zo'n nieuw systeem natuurlijk niet zijn. Mogelijk dat later nog wat gefinetuned moet worden naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek en nieuwe feiten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@zapalky: Met de start van deze vraag is een topic geopend waarin op de voet wordt bijgehouden wie, wanneer, waar naar toe mag. Dat is een zeer nuttig topic, waar nu bijna al 600 berichten in staan. Dat het er zoveel zijn komt natuurlijk omdat de situatie soms met de dag veranderen. De vraag: "wanneer kan ik weer naar Tsjechië" mag dan wel door kofola gesteld zijn maar gaat natuurlijk over alle Nederlanders in Tsjechië en alle Nederlanders in Nederland die naar Tsjechië toe willen. Ik poneer de stelling dat de topicstarter inmiddels helemaal los staat van het topic. Snappie??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Communicatie van het ontwikkelteam
Overzicht van vaccindoses

Gemelde vaccinaties

70.680

Dit cijfer komt overeen met het cumulatieve aantal van alle gerapporteerde vaccindoses vanaf: 13 januari 2021 om 18.00 uur.
De update vindt één keer per week plaats, altijd op donderdagochtend .

Deze telling spreekt me meer aan dan het dodental! :top:

bron: https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19
 
Beste Olivier, wij hebben sinds vorig jaar mei geen huis meer in Tsjechië en daarom lees ik ook niet meer zo vaak het forum als vroeger (een beetje zelfbescherming, want het doet me nog steeds zeer). Ik las je verhalen altijd graag en soms hadden we ook wel eens een gezonde discussie met elkaar. Wat jullie nu overkomt vind ik echt heel erg en daarom reageer ik hier toch ook maar op. Mijn nichtje is internist in Leiden en daar hoor ik ook wel eens het e.e.a. van. Een hele hoop (vaak jonge) mensen onderschatten dit virus nog steeds en overschatten daarbij hun eigen gezondheid. Dat daarom iemand dit moet overkomen die er juist van alles aan doet om dit virus te kunnen bestrijden maakt het extra schrijnend. Ik wens jullie hele gezin echt heel veel sterkte toe voor de komende tijd (jullie zullen dit nodig hebben) en dat je echtgenote hier helemaal gezond weer uit mag komen.

Dank je, dat waardeer ik zeer!
En enorm jammer dat jullie uit Tsjechie weg zijn!
 

kuurgast

Donateur
Prymula: restaurants behoren tot de meest risicovolle wat betreft de verspreiding van de ziekte. Maatregels zeker tot maart geldig, daarna geleidelijk opening.

Tot ongeveer maart kunnen een aantal relatief harde beperkingen worden verwacht, tussen april en juni zal er een fase van geleidelijke desintegratie zijn. Vanaf juni zouden alleen milde maatregelen moeten gelden die overeenkomen met de afgelopen zomer, of mildere maatregelen. Dat zei Prymula vandaag in een discussie die is georganiseerd in het kader van het HORECA 112-project.
Volgens de epidemioloog en voormalig minister van Volksgezondheid Roman Prymula is het infectierisico in restaurants in niveau 7 tot 8 van de 9.

Volgens Prymala is het niet eerlijk om de mogelijkheid om gebruik te maken van luchtvervoer, naar een openbaar evenement of naar een bedrijf te gaan, alleen te baseren op de vraag of iemand is ingeënt. Als iemand niet wordt gevaccineerd omdat zijn medische toestand het bijvoorbeeld niet toelaat, moeten ze zich kunnen bewijzen met een negatieve test, zei hij.

Minister van Financiën Alena Schillerová zei dat de regering het niet heeft over de invoering van een covidpaspoort, het is volgens haar voorbarig.

In verband met antigeentests wordt echter overwogen een aantal zakelijke activiteiten vrij te geven. Met een dergelijke voorwaarde zouden bijvoorbeeld hotels en pensions kunnen worden geopend in de vierde fase van het PES-systeem, aldus de minister van Industrie en Handel Karel Havlíček. Dankzij antigene tests zou het volgens Havlíček mogelijk zijn om congressen of beurzen te organiseren.
Bron oa novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
De groei van de epidemie is gestopt, de regering zal de verboden nog niet opheffen.

"Het is nu al duidelijk dat de situatie weer begint te verbeteren, maar dit betekent niet dat we de maatregelen op enigerlei wijze kunnen veranderen, deze trend moet nog enige tijd aanhouden", aldus Blatný. "Laten we aannemen dat de ziekenhuisinkomsten deze week hoog zullen zijn en misschien zelfs zullen groeien, volgende week zou de situatie daar ook moeten worden omgekeerd. De groei van de epidemie is gestopt, ook al hebben we grote aantallen besmette mensen uit kwetsbare groepen, het is 650 - 700 nieuwe inkomsten per dag, waarvan een deel wordt gecompenseerd door het ontslaan van patiënten."

De corona-situatie in Tsjechië is woensdag licht verbeterd. Landelijk daalde de risico-index naar de vierde van vijf niveaus. Het aantal reproducties daalde significant en bedroeg 0,82. Dit wordt beschouwd als een indicatie dat de lockdown effect begint te krijgen.
Ook het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus is gedaald. Woensdag waren er in Tsjechië 10.854 gevallen meer bekend.

Het aantal ziekenhuisopnames na twee dagen groei daalde licht: op woensdag waren dat er 7.182, de dag voor 7.500. Het aantal patiënten met covid-19 schommelt echter vaak binnen een dag met enkele honderden.
Het aandeel positieve PCR-testen is licht gestegen: woensdag bijna 35 procent, dinsdag minder dan dertig. Het aantal tests is licht afgenomen.
Het aantal sterfgevallen met corona is al een week boven de 150 per dag.
---------------------------------------
Het crematorium in Jaroměř is op zijn hoogtepunt, het heeft het meeste werk uit de geschiedenis.

Het crematorium in Jaroměř in de regio Náchod heeft de afgelopen twee weken 100 procent van zijn capaciteit bereikt. Het is de enige faciliteit in zijn soort in de regio Hradec Králové. Dat zei directeur František Fischer vandaag. Het crematorium in Jaroměř heeft een capaciteit van 600 lichamen per maand en verbrandt normaal gesproken ongeveer 300 doden per maand. De regio Hradec Králové is momenteel een van de regio's in Tsjechië die het meest worden getroffen door de coronavirus-epidemie. "We zitten nu ongeveer 14 dagen op 100 procent. Dit is precies wat de (epidemische) situatie in de regio kopieert. Het crematorium heeft de capaciteit om te doen wat er in de regio Hradec Králové gebeurt. Uit andere regio's
we accepteren het niet'', zei Fischer vandaag.
------------------------------------
In Tsjechië blijft de ziekte in de Trutnov-regio zich het snelst verspreiden.

De Trutnov-regio blijft de regio van Tsjechië waar het coronavirus zich het snelst verspreidt. In de afgelopen zeven dagen waren er ongeveer 1.136 gevallen per 100.000 inwoners, een dag eerder was er een zevendaagse toename van 1.119 gevallen van covid-19 per 100.000 mensen. De districten Rychnov nad Kněžnou, Náchod, Hradec Králové en Jičín zijn beter in de regio, waar er in de afgelopen zeven dagen ongeveer 886, 875, 808 en 546 gevallen per 100.000 inwoners zijn. "We hebben geen relevante verklaring voor de situatie in het Trutnov-district, dit zijn algemene stijgingen van het aantal positieven", zei Veronika Krejčí, een woordvoerster van het regionale hygiënestation, vandaag.
--------------------------------------------
Babiš: In Tsjechië zijn er al 75.000 gevaccineerd.

Premier Andrej Babiš zegt dat er in Tsjechië al tussen de 70.000 en 75.000 vaccinaties tegen het coronavirus zijn uitgevoerd. Hij zei woensdag in een vaccinatiecentrum in Brno dat het werkelijke aantal hoger was dan de 61.474 die waren gemeld.
Meer dan 169.000 doses van het Pfizer Covid-19-vaccin zijn al in Tsjechië aangekomen, waarvan de helft dinsdag arriveert.
De heer Babiš zei dat de regering overweegt om dagelijkse updates van de gevaccineerde aantallen te geven.

"Vanaf volgende week krijgen mensen de tweede dosis van het vaccin, dus het aantal nieuw gevaccineerde mensen zal langzamer toenemen en we zullen niet alleen informatie geven over het aantal nieuw gevaccineerde mensen, maar ook over het aantal doses. We zullen volgende week een deel van het vaccin moeten gaan gebruiken voor hervaccinatie met de tweede dosis," zei Blatný.
-----------------------------------------------------
Inschrijving voor de vaccinatiecampagne mogelijk vanaf vrijdag - in eerste instantie senioren vanaf 80 jaar.

Tsjechië start vrijdagochtend om 08.00 uur de aanmeldingen voor de coronavaccinatiecampagne. Dat zei premier Andrej Babiš op een persconferentie van het ministerie van Volksgezondheid. In eerste instantie kunnen alleen senioren van 80 jaar en ouder zich inschrijven. Dit moet zowel online via het portaal crs.uzis als via de hotline 1221 mogelijk zijn.
Het is nog niet duidelijk wanneer de eerste geregistreerde personen uit de leeftijdsgroep ingeënt kunnen worden. In totaal zullen 830.000 mensen worden geïmmuniseerd bij de eerste vaccinatiegolf. Volgens de strategie van minister van Volksgezondheid Jan Blatný zal dit plaatsvinden in januari en februari.
------------------------------------------------------------
Na vaccinatieschandaal: hoofd van het staatsgezondheidsinstituut neemt ontslag.

Na een schandaal met voorkeursvaccinaties nam het hoofd van het staatsgezondheidsinstituut (SZÚ), Pavel Březovský, donderdag ontslag. Dat maakte minister Jan Blatný van Volksgezondheid donderdag bekend.
Het nieuwsportaal Seznam Zprávy meldde woensdag dat het instituut niet alleen zo'n 1.000 vaccindoses had toegediend aan zijn eigen medewerkers (voornamelijk ambtenaren onder de 60), maar ook aan hun familieleden. Blatný ontbood toen Březovský, die na het gesprek besloot af te treden. Premier Andrej Babiš benadrukte dat "dergelijke excessen" niet moeten worden herhaald.

Iedereen die een voorraad vaccins krijgt, probeert deze zo gemakkelijk mogelijk kwijt te raken, vooral zodat de vaccinatiecijfers er op zijn minst een beetje goed uitzien en de premier er gepast over kan opscheppen.

Vaccins tegen covid-19 worden voor de tweede week op rij geleverd door lokale brandweerlieden in de regio Moravië-Silezië.

Babiš bekritiseert de trage vaccinatie. De bazen van de vaccinatiecentra zouden de schuldige zijn.
"Sommige regio's eisen al een ander vaccin, maar hebben nog geen tiende gemeld. Dan kunnen ze geen ander vaccin eisen als ze de voorraad niet hebben opgegeven," zei Babiš.
---------------------------------------------
Hamáček: Geen gevaar voor onvoldoende medische voorraden.

De Tsjechische Republiek heeft genoeg materiaal voor het toedienen van Covid-19-vaccins om 65 dagen mee te gaan, zei het hoofd van de coronavirus-taskforce, minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamáček, woensdag.
De heer Hamáček zei dat de staat vorig jaar materialen voor vaccinaties had besteld die de helft van het verwachte verbruik zouden dekken. De eerste nieuwe voorraden zouden tegen het einde van de maand moeten arriveren.
Uit een analyse van het ministerie van Industrie bleek dat er in verschillende regio's van het land sprake was van een onevenwichtigheid tussen de voorraden. De heer Hamáček zei dat als sommige regio's krap waren, ze injectiespuiten konden lenen van academische ziekenhuizen.

Hij zei ook dat er momenteel voldoende ziekenhuisbedden zijn om Covid-19-patiënten te behandelen.
-------------------------------------------
Tsjechische gezondheidsautoriteiten sturen gegevens over mensen in quarantaine naar de politie.

Deskundigen bekritiseren een bevel van het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid over de gegevens van mensen in corona-quarantaine. Volgens dit moeten de gezondheidsautoriteiten en de administratie van de sociale zekerheid deze gegevens sinds het voorjaar van vorig jaar aan de politie doorgeven.

Volgens gegevensbeschermingsdeskundige Oldřich Kužílek van de ngo Otevřená společnost (Open Society) is deze praktijk echter illegaal. De gezondheidsautoriteiten zijn wettelijk niet gerechtigd om dergelijke gegevens vrij te geven, zei Kužílek tegen de nieuwsserver Denik N. Daarnaast wijst de deskundige erop dat de omgang met de gegevens niet voldoende is gereguleerd door de politie.

Volgens het onderzoek van Denik N is sinds maart vorig jaar de informatie over 60.000 mensen in de Corona-quarantaine doorgegeven aan de politie. Alleen de gezondheidsafdeling in Praag verzendt echter regelmatig overeenkomstige gegevens, zei hij.
-----------------------------------------
Blatný ontkent dat triagebeslissingen worden genomen over Covid-patiënten.

De minister van Volksgezondheid, Jan Blatný, heeft de suggestie uitgesloten dat artsen in Tsjechië gedwongen worden te beslissen welke patiënten mogelijk levensreddende behandeling krijgen voor Covid-19. In een gesprek met verslaggevers ontkende dhr. Blatný ten stelligste berichten dat medici dergelijke triagebeslissingen uitvoerden.
De minister zei dat als sommige ziekenhuizen onvoldoende apparatuur hadden om mensen in kritieke toestand te behandelen, dokters ervoor moesten zorgen dat ze naar andere regio's werden overgebracht. Hij zei dat het niet ethisch of juist zou zijn om in dit opzicht gebruik te maken van de hulp van Duitsland, aangezien het meer overbelaste intensive care-afdelingen had dan Tsjechië.
Volgens Blatný is nog een vijfde van de beddencapaciteit in Tsjechische klinieken beschikbaar.

Bronnen english.radio.cz. + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
 
Laatst bewerkt:
Met de start van deze vraag is een topic geopend waarin op de voet wordt bijgehouden wie, wanneer, waar naar toe mag. Dat is een zeer nuttig topic, waar nu bijna al 600 berichten in staan. Dat het er zoveel zijn komt natuurlijk omdat de situatie soms met de dag veranderen. De vraag: "wanneer kan ik weer naar Tsjechië" mag dan wel door kofola gesteld zijn maar gaat natuurlijk over alle Nederlanders in Tsjechië en alle Nederlanders in Nederland die naar Tsjechië toe willen. Ik poneer de stelling dat de topicstarter inmiddels helemaal los staat van het topic. Snappie??
Maar nu een vraag: ga je zelf, en wie nog meer, gevaccineerd en al vrolijk weer naar Tsjechie of denk je............?
Een ding weet ik zeker: Ik wel! En graag zo spoedig mogelijk.
Groet,
Zaplaky:beleefd:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn te horen. Ik slechts voor 6 maanden per jaar. Ben dus in afwachting van alle ontwikkelingen. Sterkte en blijf gezond. Hoop dat je je vaccinatie zonder probleem kan krijgen.;)
 
Als de daling van het aantal besmettingen zich voortzet, dan ga ik misschien weer over een week of 3. Ik ben overigens benieuwd naar ervaringen van mensen die de afgelopen weken naar Tsjechië zijn gereisd. Zover ik weet, laat Tsjechië momenteel alleen reizigers toe met een essentiële reden. Maar ik vermoed dat daar bij het invullen van het Public Health Passenger Locator Form helemaal niet naar gevraagd wordt, en je gewoon de "Karta Pasazera" krijgt toegezonden als je de gegevens hebt ingevuld en verstuurd. Ik zie namelijk geen verschil bij de invulgegevens met bijvoorbeeld begin december, toen een essentiële reden niet noodzakelijk was.
 
De besmettelijke Britse coronavirusmutatie nu ook gemeld door een laboratorium in Tsjechië

In Tsjechië wordt de zogenaamde Britse coronavirusmutatie vermoed, die besmettelijker is dan de inmiddels wijdverbreide variant. Meer gedetailleerde resultaten zullen volgende week volgen, zei het State Institute of Public Health, dat verwees naar de resultaten van testen volgens het National Reference Laboratory for Influenza and Non-Influenza Respiratory Viral Diseases. Het mogelijke aantal gedetecteerde gevallen is nog niet bekend. Minister van Volksgezondheid Jan Blatný wilde geen commentaar geven op de informatie.
Informatie over het optreden bracht Diary N . Het feit werd bevestigd door het hoofd van het nationale referentielaboratorium Helena Jiřincová. "Er is een zeer sterke aanwijzing dat waar we een gevoeligheidsverschuiving in de (test) kit hebben, we mogelijk een zogenaamde Britse mutatie hebben," vertelde ze het medium.

Ze voegde eraan toe dat het niet duidelijk was of de variant uit Groot-Brittannië afkomstig was. Het had zich eerder over Europa kunnen verspreiden.

"Ja, ik kan deze informatie bevestigen, precies zoals we hadden verwacht, de zogenaamde Britse mutatie komt ook voor in Tsjechië", zei immunoloog Zdeněk Hel van het Snow Initiative, dat Tsjechische wetenschappers samenbrengt, op de website.

Jiřincová waarschuwt vervolgens in een persbericht dat de Britse mutatie de gevoeligheid van testkits die door laboratoria worden gebruikt, kan beïnvloeden. Tegelijkertijd nodigde het Nationaal Referentielaboratorium laboratoria uit om alle gevallen waarin waarden zijn verschoven te rapporteren. Het advies werd ook uitgebracht door het Staatsinstituut voor Volksgezondheid , dat de indicatie beschreef.

Het gezondheidsinstituut zei dat het referentielaboratorium nu tien materialen verwerkt die in PCR-tests kenmerken hadden die overeenkomen met de zogenaamde Britse mutatie. "De resultaten zullen volgende week beschikbaar zijn", aldus de EAA. Het referentielaboratorium ontving de materialen aan het begin van de week van het laboratorium van het ziekenhuis in Bulovka, zei ze.

Het Nationaal Referentielaboratorium heeft ook alle laboratoria met behulp van de geschikte testkit uitgenodigd om het en het relevante hygiënestation op de hoogte te stellen van mogelijke gevallen van mutatie en het materiaal ter verificatie op te sturen. Het doel is dat "adequate maatregelen kunnen worden genomen om de verspreiding van de Britse variant te beperken", aldus het referentielaboratorium.

Volgens het hoofd van het laboratorium is het op dit moment niet mogelijk om het specifieke aantal monsters met de Britse mutatie vast te stellen dat zich mogelijk in Tsjechië bevindt. "We hebben het niet opgehaald, we zullen het waarschijnlijk pas volgende week zien."

De zogenaamde Britse mutatie van een nieuw type coronavirus werd half december gemeld in Engeland. Een meer besmettelijke variant van de infectie is tot dusver bijvoorbeeld bewezen in Duitsland, Slowakije en Hongarije, en Oostenrijk heeft een vermoeden van een mutatie gemeld.

"De Britse variant wordt in verband gebracht met een snellere verspreiding van het virus. Het zou daarom nog belangrijker zijn om maatregelen te nemen om contacten tussen mensen te verminderen en om anti-epidemische maatregelen te nemen, 'zei minister van Volksgezondheid Jan Blatný tegen Deník N. Hij wilde geen commentaar geven op de informatie over de nieuwe variant.

De verspreiding van de Britse mutatie kan de last voor ziekenhuizen die voor patiënten met covid-19 zorgen, vergroten. Vaccins worden echter tegen mutaties beschermd door bestaande vaccins, waaronder die van Pfizer en BioNTech, die nu worden gevaccineerd, vooral in Tsjechië

bron; idnes.cz
 
Bovenaan