Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Maar van één ding kunnen we zeker zijn: als het niet goed afloopt en de regering de Tsjechische Republiek in januari weer sluit, zullen we van de premier (Babiš) leren dat het aan ons ligt. Omdat de overheid winkels en restaurants opende, maar wij gingen erheen.
Babiš zei het zelfs al veel eerder.....zondag in zijn wekelijkse praatje "Hallo luitjes" dat de cijfers omhoog gingen en de mensen in Praag zich niet goed gedroegen. Terwijl juist Praag landelijk gezien het beste is in beheersing.
 
De Duitsers hebben hier vandaag de grens dichtgegooid. Er staat politie en niemand wordt doorgelaten tenzij je kunt aantonen dat het noodzakelijk is.
 
De Duitsers hebben hier vandaag de grens dichtgegooid. Er staat politie en niemand wordt doorgelaten tenzij je kunt aantonen dat het noodzakelijk is.
Enigzins begrijpelijk. Veel Tsjechen gaan kerstinkopen doen in Duitsland. En de lockdown in Sachsen begint pas maandag. Daarna zullen de grenscontroles minder worden. Want dan valt er niets meer te winkelen en zal het verkeer ook afnemen. Toch zullen ze je als Nederlander door moeten laten als je op doorreis naar Nederland bent.
 
Nu 20 paarse districten, misschien binnenkort naar 29. Nog maar 1 stap verwijderd van 5e graad

De index van het anti-epidemische systeem blijft op 64, ondanks het feit dat het aantal geïnfecteerde mensen sinds half november op woensdag het meest is gestegen. Voor de vijfde dag op rij bevindt de PES zich boven het vierde waarschuwingsniveau. De meeste districten zijn in het rood, wat de vierde graad aangeeft, maar sommige gaan langzaam naar het ergste, naar paars, wat de 5 de graad inhoudt!
MBB87fae7_pes.png

Huidige score van het anti-epidemische systeem PES in de districten van Tsjechië. (10 december 2020) | foto: iDNES.cz

De regering heeft donderdag een verlenging van de noodtoestand goedgekeurd vanwege het groeiende aantal geïnfecteerden. Hij zal tot 23 december zijn. Vanaf die datum heeft de regering alle geldige maatregelen verlengd, zei minister van Volksgezondheid Jan Blatný. Volgens hem is het waarschijnlijk dat de regering de deputaten voor de kerstvakantie opnieuw om verlenging zal vragen. Volgens hem is de toename van het aantal nieuw geïnfecteerden traag, maar merkbaar.

De kaart van de wijken wordt gedomineerd door rood, wat de vierde graad van alertheid aangeeft. Er zijn in totaal 39 van dergelijke gekleurde wijken, bijna de helft van de wijken in de hoogste - vijfde graad. Vergeleken met het begin van de week werden vijf wijken rood, het aantal paarse wijken bleef op twintig. Een deel van West-Bohemen verbeterde en verhuisde naar de derde graad.

De districten Vsetín, Břeclav, Prostějov, Chrudim, Pelhřimov, Tábor, Rakovník, Louny en Most zijn dan slechts twee punten verwijderd van de overgang naar de paarse, vijfde graad.

Het ergste is het district Jeseník, dat een PES-score van 86 punten heeft. Er zijn 442,6 besmette mensen per 100.000 inwoners en op 9 december waren er 32 nieuwe gevallen in het district. In de regio Jesenice was de score woensdag zelfs 91. Volgens burgemeester Zdeněk Blišťanová verschenen er twee plaatsen die de PES-score voor het hele district significant beïnvloedden.

Bron: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...virus-nouzovy-stav.A201210_101410_domaci_ajez
 
Gisteren aangekomen via Praag Airport. Zonder Public Health Passenger Locator Form kom je echt niet binnen. Natuurlijk een aantal dat zo'n formuliertje niet bij zich had. Dus een behoorlijke opstopping en vraag me af hij zoiets bij de grensovergangen op snelwegen gaat.

De PCR-test op het vliegveld was prima geregeld.

Onlangs weer per vliegtuig aangekomen in Praag. Nog steeds dezelfde procedure. Wel viel het me op dat er nu geen wachtrij meer stond bij de Covid-test. Sterker nog, ik was de enige klant voor beide teststraten. En het was duidelijk dat daar de verveling had toegeslagen.

Verder lijkt het erop dat alleen degene die per vliegtuig in Tsjechië aankomen zo'n PL-formulier bij zich moeten hebben. Kom je per auto of per trein, dan ken ik niemand die gecontroleerd is.

Ik heb er geen bezwaar tegen om telkens bij aankomst getest te worden, maar kan me een betere besteding van de 67 euro bedenken.
 
Krijg je na het invullen van het online formulier dan een bevestiging en kun/moet je de Covid19 negatief verklaring dan ergens naar toe sturen via e-mail of is het invullen van het online formulier en het bij je hebben van het Covid19 negatief certificaat voldoende?

Ik stuur mijn PL-formulier en m'n negatieve Covid-testresultaat naar het lokale hygiënestation en krijg na een dag een bericht dat mijn quarantaine is opgeheven.
 
Verder lijkt het erop dat alleen degene die per vliegtuig in Tsjechië aankomen zo'n PL-formulier bij zich moeten hebben. Kom je per auto of per trein, dan ken ik niemand die gecontroleerd is.

Een vaak gemaakte vergissing. Dat iets niet of weinig gecontroleerd wordt, betekent niet dat een regel niet zou gelden...
Het maakt niet uit hoe je Tsjechië binnen reist, de regels gelden voor iedereen.
 

kuurgast

Donateur
Wel skiën in Tsjechië - zonder pension, hotels, restaurants en café?

Noodtoestand in Tsjechië verlengd - volgende "lockdown" dreigt

Het ministerie van Volksgezondheid zal maandag een overgang voorstellen van het derde naar het vierde risiconiveau van het PES-coronawaarschuwingssysteem van de overheid. Dat maakte minister Jan Blatný vrijdag bekend. Dat betekent een nieuwe aanscherping van de anticoronamaatregelen in dit land, die medio tot eind volgende week in werking zou moeten treden.
Er dreigt weer een avondklok, horeca, musea en andere culturele instellingen zullen moeten sluiten. De aanscherping zou ook gelden voor scholen en ook staat de verlenging van de kerstvakantie met twee dagen op het spel.
Alle winkels zullen open blijven, mits ze zich houden aan de voorschriften.

Een uitzondering op de lockdown is van toepassing op bedrijven, die ondanks het hogere risiconiveau open blijven. Bovendien zijn bezoeken aan bejaardentehuizen toegestaan, maar bezoekers moeten worden getest en een beschermend masker dragen.
"Het beste cadeau voor grootouders is een grote set FFP2-gasmaskers. Het kan hen helpen uit het ziekenhuis te blijven en in moeilijkheden te raken. Ik vraag senioren ook om ze zelf te dragen en vraag hun familieleden om hetzelfde te doen," zei Blatný.

Volgens het voorstel van het ministerie van Volksgezondheid zou de bediening van de skiliften in de vierde fase mogelijk moeten zijn, maar moeten hotels en pensions in de bergen sluiten, net als elders in het land. Je kan in de bergen komen skiën, maar je kan daar niet blijven, naar het Oostenrijkse model.

De risico-index stond woensdag voor de zesde dag op rij op 64 van de 100 punten. Dit komt overeen met het vierde waarschuwingsniveau, maar momenteel is niveau drie nog steeds van toepassing. Het aantal reproducties neemt al enkele dagen toe; de waarde is momenteel R 1,16.

De Tsjechische parlementsleden voerden woensdag zes uur ruzie - het ging over verlenging van de noodsituatie vanwege de coronapandemie. Donderdag besloten de ministers om de noodtoestand te verlengen tot 23 december. Hoe het daarna gaat, is niet duidelijk.

Koffie of thee in een kopje is een van de dranken die niet meer door het raam verkocht kunnen worden, vergelijkbaar met alcohol.
---------------------------------------------------------
Ondanks de oproep van de overheid wordt slechts een fractie van de leraren getest.

Ongeveer 12.000 leraren hebben tot dusverre gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zich gratis op Covid-19 te laten testen, meldde Jarmila Rážová, de chef hygiëne van het land. Ongeveer 3,4 procent van de geteste personen was positief. De regering heeft opdracht gegeven voor gratis antigeentests voor de 200.000 leraren in het land, maar testen is niet verplicht. De anderen hebben tot 18 december de tijd om zich in te schrijven voor een gratis test.
----------------------
Corona-antigeen-massatests: 40% van de Tsjechen wil meedoen.

Ongeveer 40 procent van de Tsjechen is van plan zich te laten testen op het coronavirus. Minister van Volksgezondheid Jan Blatný aangekondigd. De overheid organiseert een gratis proefserie voor burgers. Het vindt plaats van 18 december tot 15 januari en er zullen zogenaamde antigeen-testen worden gebruikt.
Deelname is vrijwillig. De test kan na vijf dagen worden herhaald. Daartoe worden in het hele land ongeveer 2000 testcentra opgericht.
---------------------------------------------------------------
Covid-19 explodeert in januari, waarschuwen statistici.

In januari zou de epidemie de records van oktober dit jaar breken en het dagelijkse aantal positief testen zou omhoogschieten tot meer dan 40.000.
Tsjechië staat voor twee scenario's van hoe de coronavirus-epidemie zich na nieuwjaar zal ontwikkelen. De tweede optie ziet er catastrofaal uit, maar de verslechterende cijfers van de afgelopen dagen maken het een steeds reëler gevaar.

Het eerste scenario verwacht positieve testcijfers van ongeveer 5.000 tot 6.000 per dag, wat overeenkomt met de cijfers van deze week. Het reproductiegetal, dat de mate van verspreiding van de ziekte van één persoon aangeeft, zou dan op de huidige 1,1 tot 1,2 blijven.
Volgens een meer pessimistisch scenario van gezondheidsstatistici zou de verspreiding van de ziekte na nieuwjaar de waarden van oktober en november aanzienlijk overschrijden.
Als het reproductieaantal blijft stijgen boven R1,2 - tot 1,3 of hoger - zal onvermijdelijk hetzelfde gebeuren als in oktober. Al in december zou het dagelijkse aantal positief geteste personen verdubbelen ten opzichte van het huidige aantal tot acht à tienduizend.
Dit betekend dat er veel meer mensen opgenomen moeten worden in ziekenhuizen dan in oktober.

Bronnen deutsch.radio.cz + english.radio.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfertjes en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 

kuurgast

Donateur
stel dat je WEL wordt gecontroleerd........

Tsja.....de boetes zijn verhoogd, daarnaast 10 dagen quarantaine die gecontroleerd zal worden en bij terugkomst in NL weer 10 dagen quarantaine.
Of met dikke prent direct de grens weer over.
In slechtste geval kan het op rechtbank uitdraaien want je kan mogelijk bewust de bevolking schade toebrengen.........
 
Dus wij zouden wel naar ons eigen huis mogen als we willen gaan skiën, of we dat willen is een tweede natuurlijk!!
 

kuurgast

Donateur
Het blijft gissen.
Maandag zal duidelijk moeten worden wat Tsjechië zal toestaan.
Aan de andere kant, vanuit Nederland gezien alleen noodzakelijke reizen naar je eigen huis in Tsjechë.
Dan nog...wat gaat Duitsland doen? Komen daar strenge controles?
 

kuurgast

Donateur
Het aantal Covid-19-gevallen blijft stijgen.

Volgens gegevens van het ministerie van Volksgezondheid registreerde Tsjechië vrijdag 6.202 nieuwe gevallen van coronavirus, dat zijn er bijna 1.500 meer dan op dezelfde dag van de vorige week.

De contra-epidemische score steeg tot 69, wat overeenkomt met de vierde van vijf niveaus van risicowaarschuwing. Het aantal reproducties is nu gestegen naar 1,22.

Ongeveer 63.000 mensen bestrijden momenteel de ziekte. Sinds het begin van de epidemie zijn ongeveer 9.450 mensen overleden aan Covid-gerelateerde complicaties.
--------------------------------------------------------------
De overheid verbiedt al het eten en drinken om mee te nemen op kerstmarkten.

De regering heeft de verkoop van zowel alcoholische als niet-alcoholische dranken in plastic bekers met onmiddellijke ingang verboden bij verkoopvensters en kraampjes op straat, zei minister van Volksgezondheid Jan Blatný op een persconferentie in Praag op vrijdag. De minister zei dat de reden voor de maatregel is om mensen ervan te weerhouden samen te komen, kerstmarkten te bezoeken en op straat te eten en te drinken. Drankjes voor afhaalmaaltijden kunnen echter nog steeds worden verkocht bij drive-ins.
Bron english.radio.cz.
 
Gelukkig is het weer iets minder ingewikkeld om naar Tsjechië te gaan. .....
Misschien zinloos om te melden, maar de noodtoestand blijft nog steeds bestaan. Voor de Nederlanders die er wonen is dit de keiharde realiteit, voor de groep "bezoekers" nog steeds een heikel item! Ondanks de paginagrote, en dagelijks gedeelde/vertaalde informatie uit de Tsjechische media.
Zelf denk ik dat enig afstand nemen van de dagelijkse updates, die overal zelf zijn op te zoeken, wat rust gaat geven.
Mijn credo: je bent al in Tsjechië; en dan moet je je maar voegen naar de omstandigheden, of je wílt naar Tsjechië en moet je inlezen over de voorwaarden om er naar toe te mogen.
Voor degene die er al zijn: Sterkte en succes. Blijf gezond!
Voor degene die er straks naar toe willen gaan: Ook hier gezondheid toegewenst, en straks weer gewoon naar Tsjechië als het kan.

https://www.expats.cz/czech-news/ar...ernment-approves-state-of-emergency-extension
 
Sterkte in Nederland ook, daar is het minstens net zo erg... Hier zijn restaurants, winkels en hotels gewoon (nog) open...
Je hoeft met mij geen medelijden te hebben hoor :-)
Groeten uit sfeervol Praag!
 
Misschien zinloos om te melden, maar .....
Misschien ook zinloos om te melden. Maar ik ben mij echt wel bewust van alle gevaren. En houd mij aan de regels. Erg frustrerend dat mensen menen dat ik onvoorzichtig ben en waarschijnlijk denken dat ik geen geldige reden zou hebben om naar Tsjechië te gaan. Ook frustrerend om in dat verband te zien hoe de mensen op bijvoorbeeld de kerstmarkten in Praag omgaan met de "strenge regels". Terwijl ik na drie maanden wachten eindelijk weer eens naar Tsjechië wilde gaan om - na eerst een Covid19 test te ondergaan - mijn vriendin weer eens te zien en een paar zaken nog voor de winter te regelen. Helaas ben ik niet in de situatie om mijn werk bijvoorbeeld in Tsjechië vanuit huis doen. Door de harde lockdown in Saksen en alle strenge regels daaromtrent, heb ik besloten niet meer te gaan. Het geld voor de Covid19 test die ik al had gereserveerd ben ik ook kwijt. Hopelijk zie ik mijn vriendin volgend jaar weer, die ondertussen met hartproblemen zit door een chronische ziekte van Lyme. Ik had mij de komende dagen anders voorgesteld en ben echt een beetje moe van de mensen die menen mij een dringend advies te moeten geven om toch maar niet te gaan. En die menen dat ik geen dringende reden zou hebben. Ik ben mij bewust van de situatie en handel daar ook naar. Fijne feestdagen verder.
 
Sorry voor de ietwat geprikkelde reactie van gisteravond. Maar ik leefde al weken naar het moment toe om weer naar Tsjechië te gaan. Ik heb gewacht tot de situatie beter werd en de strengste maatregelen werden opgeheven en daarna de treinkaartjes gekocht en de Covid19 test gereserveerd. Het is dan heel frustrerend om te zien dat de cijfers weer de verkeerde kant opgaan mede door het kuddegedrag van mensen zoals in de winkelcentra en kerstmarkten. Zoals de situatie nu is, zou ik nog naar Tsjechië kunnen gaan wanneer ik aan de voorwaarden voldoe. Ik heb dat nagecheckt en doe dat (tenminste als de Covid19 test negatief is). Maar Sachsen gaat nu in strenge lockdown. De mensen mogen zich niet verder dan 15km van hun huis begeven er is een avondklok en bezoek aan een aangrenzende deelstaat wordt ten strengste afgeraden. Ik heb nu erge twijfels om nog te gaan. Want wordt ik nog wel in Duitsland toegelaten als ik terugreis naar Nederland? De treinen blijven in ieder geval rijden voor zover ik gezien heb. Ik hoop dat het doorreisrecht bestaan blijft want dan zou het nog kunnen. Ik wacht de komende dagen nog af en houd alle nieuwe regels in de gaten. Ik ga in ieder geval de Covid19 test doen waarvoor ik toch al betaald heb. De feestdagen zou ik weer thuis in Nederland zijn om die dagen tegelijk als quarantaine periode te gebruiken.
 
Ik ben bang dat je gewoon moet accepteren dat het reizen van en naar Tsjechië momenteel geen (verstandige) optie is. Zeker nu de maatregelen in Duitsland (en waarschijnlijk ook weer in Nederland) flink aangescherpt gaan worden. Ik zou niet gaan als ik jou was, dan verklein je ook het risico op besmetting van jezelf en anderen...
..... ben echt een beetje moe van de mensen die menen mij een dringend advies te moeten geven om toch maar niet te gaan.
Oeps... doe ik het toch. :fool:
 
Bovenaan