kuurgast
Donateur
Nepbericht biedt kortingsbon Albert aan, leidt naar frauduleuze website
Via WhatsApp en Messenger wordt een frauduleus phishing-bericht onder Tsjechische gebruikers verspreid; het biedt digitale voordeelcoupons aan ter waarde van 3.000 Kč van Albert-supermarkten. Het bericht bevat een link die de gebruikers naar een frauduleuze pagina leidt. Vervolgens worden ze aangemoedigd om persoonlijke informatie in te voeren, inclusief creditcardgegevens, en om het bericht verder te delen. De zwendel is nog steeds actief en verspreidt zich snel, aldus het antivirusbedrijf Avast.
Het nepbericht informeert over een bon van de Albert-supermarkt, die de ontvangers van het bericht gratis kunnen krijgen als ze hun persoonlijke gegevens invoeren. De website zal ook basisvragen stellen zoals "Hoe bent u op de hoogte van dit aanbod?" en "Bent u een vaste klant van Albert supermarkten?". Zodra de vragen zijn beantwoord, zal de website mensen aanmoedigen om het te verspreiden.
"Natuurlijk verwacht je geliefde geen frauduleuze boodschap van jou. Dat is het succes van deze misleiding. Het is eenvoudig en maakt gebruik van de relatie en het vertrouwen tussen jou en naar wie je het bericht stuurt," zegt Avast op zijn blog.
Als de gebruiker zijn persoonlijke gegevens al heeft ingevuld, moet hij zijn betaalkaart blokkeren, contact opnemen met zijn bank en de situatie toelichten. Hij moet dan de wachtwoorden op al zijn e-mailadressen wijzigen.
Bron irozhlas.cz + blog.avast.com/cs.
Via WhatsApp en Messenger wordt een frauduleus phishing-bericht onder Tsjechische gebruikers verspreid; het biedt digitale voordeelcoupons aan ter waarde van 3.000 Kč van Albert-supermarkten. Het bericht bevat een link die de gebruikers naar een frauduleuze pagina leidt. Vervolgens worden ze aangemoedigd om persoonlijke informatie in te voeren, inclusief creditcardgegevens, en om het bericht verder te delen. De zwendel is nog steeds actief en verspreidt zich snel, aldus het antivirusbedrijf Avast.
Het nepbericht informeert over een bon van de Albert-supermarkt, die de ontvangers van het bericht gratis kunnen krijgen als ze hun persoonlijke gegevens invoeren. De website zal ook basisvragen stellen zoals "Hoe bent u op de hoogte van dit aanbod?" en "Bent u een vaste klant van Albert supermarkten?". Zodra de vragen zijn beantwoord, zal de website mensen aanmoedigen om het te verspreiden.
"Natuurlijk verwacht je geliefde geen frauduleuze boodschap van jou. Dat is het succes van deze misleiding. Het is eenvoudig en maakt gebruik van de relatie en het vertrouwen tussen jou en naar wie je het bericht stuurt," zegt Avast op zijn blog.
Als de gebruiker zijn persoonlijke gegevens al heeft ingevuld, moet hij zijn betaalkaart blokkeren, contact opnemen met zijn bank en de situatie toelichten. Hij moet dan de wachtwoorden op al zijn e-mailadressen wijzigen.
Bron irozhlas.cz + blog.avast.com/cs.