Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Helaas, dat weet ik niet.
Maar als je een goede reden hebt om de uitslag van zo'n test te krijgen, dan lijkt mij de betaaloptie een perfecte keuze. Tenzij je wilt wachten op "gratis".
 

kuurgast

Donateur
In Sluknov vraagt de arts 2200 kronen voor zelfbetalers.
Bij opgedragen test door huisarts of hygiëne gaat het naar je ziektekostenverzekering, je krijgt dan geen formulier die je waarschijnlijk wil hebben voor buitenlandse reizen.
In Duitsland is het nog gratis tot 15 oktober.
 
Laatst bewerkt:
Goed geluisterd naar mijn eigen bronnen, en zoals eerder hier aangekondigd: ZSM wegwezen hier.
Aldus gedaan. Zijn al weer twee weken thuis.
Wel wrang: ontsnapt uit een "groene zone" in Tsjechië, nu aangekomen in de poel des verderfs Amsterdam Code rood.
En als ik nu om mij heen kijk in Amsterdam Nieuw West, dan snap ik het wel!

Het kan verkeren!
 
Dit is wel een beetje paniek zaaien, hoor. Je mag altijd naar huis, dat mocht ook tijdens de eerste lockdown.
Nederland zal ook wel volgen met een lockdown, het loopt qua cijfers enkel 1-2 weken achter op Tsjechie.
 
De testen in Duitsland zijn er voor degenen die daar blijven (overnachten). Niet voor doorreizigers. Die kunnen tot nu toe ongetest door Duitsland. Net zoals boodschappen over de grens in de grensregio's nog steeds is toegestaan zonder quarantaine en test.

Het gaat wel heel hard nu. In zowel Nederland als Tsjechië. Ik las vandaag een artikel in het AD dat er naar aanleiding van schattingen van het RIVM dat er in Nederland nu zo'n 100 duizend mensen per week besmet raken. Want maar een deel van de besmettingen komen door een test aan het licht. Gezien de cijfers in Tsjechië die nog hoger zijn, kunnen daar ook wel eens vergelijkbare aantallen zijn. Dus als het zo doorzet zijn er mogelijk over 2 maanden wel 20% procent van de bevolking besmet geweest. En ook nog eens vooral in het deel dat het meest sociaal actief is. Waarna de besmettingsgraad gaat dalen. En de Rnul onder de 1 komt. Net zoals in andere delen van de wereld is gebeurd. New York, delen van Brazilië etc. Dus ik heb nog wel een beetje hoop dat tegen de jaarwisseling de situatie weer enigszins genormaliseerd kan zijn.
 
Inderdaad josef.
Verder wordt er nergens gesproken over het (her)sluiten van de grenzen. De EU heeft ook een dringend advies aan de landen gegeven om de grenzen niet te sluiten. Dus afwachten maar.
 
Ik denk ook dat de grenzen niet gesloten worden. Maar Duitsland kan natuurlijk nog wel de maatregelen verscherpen. Zoals een negatieve test eisen wanneer je de grens passeert. Met de nieuwe sneltesten wordt dit beter mogelijk en goedkoper. Maar ik denk dat de huidige maatregelen al behoorlijk afschrikken om op vakantie te gaan. Als je werkt, eist je werkgever vaak dat je in quarantaine gaat. Dus voorlopig ga ik niet. Eerst maar even wachten tot een stabilisatie/daling intreedt. Als je bijvoorbeeld gepensioneerd bent, is het natuurlijk anders. De aanbevolen quarantaine wordt toch niet gecontroleerd. Misschien ga ik over een maand weer. Ik heb veel snipperdagen geannuleerd, zodat ik nog wat over heb om dan een paar weken te gaan en meteen de quarantainedagen erbij te rekenen.
 
Maar Duitsland kan natuurlijk nog wel de maatregelen verscherpen. Zoals een negatieve test eisen wanneer je de grens passeert.

Ik ken niet alle EU regels omtrent vrij verkeer van goederen en personen, maar als je van land A naar land B wil en je moet daarvoor door land C dan denk ik dat beperkingen niet aan de orde zijn.
 
:D
De vraag nu is; ben je nu beter uit op het "platte land", de "Krajina" van Tsjechie, of in code Rood, Randstad/Amsterdam west, waar de oorzaak van de uitbraak nu wel in kaart is gebracht (zoek zelf maar op!).
Dus: Afstand, Mondkapjes en een mooie fles bier.
Een beetje cocoonen dus. Maar wel in stijl: Keep your distance.

:denk:
 
Dus ik heb nog wel een beetje hoop dat tegen de jaarwisseling de situatie weer enigszins genormaliseerd kan zijn.

Persoonlijk denk ik, ook op basis van de info van mijn wederhelft dat we zeker tot aan maart in deze situatie blijven zitten.
De zomer is over, mensen gaan weer allemaal naar binnen en zoeken ook vertier buitenshuis maar dan wel binnen. Het skiseizoen komt er aan, waarbij ook weer allemaal mensen bij elkaar zijn.

Gezien het feit hoe vreselijk slordig best veel Tsjechen met mondkapjes en hygiene omgaan, zie ik het zwaar in.
Als we komende week niet overgaan naar een totale lockdown, dan gaan we tot en met begin van de lente in deze ellende blijven.
 
Volgens mij is het nu wel helder!

Als er nu één groep van mensen is die al vele maanden lang, elke week, vaak meerdere keren per dag een uitleg krijgen over de actuele zaken en controleerbare feiten, conclusies, adviezen en aanbevelingen,dan is die hier te vinden!
Hier op dit forum.:top:

Maar voor alle vragenstellers: Wordt deze informatie nu begrepen, snapt men de boodschap, komt die nu aan?

Of je nu in Tsjechie bent of in Nederland; creëer je eigen lock-down, ga in de safe mode, meng je niet met de met de besmettende feest-en vakantievierende meute. Hoe moeilijk ook: creer je eigen bubbel en ga vooral niet naar plein 40-45 in Amsterdam.

Daar werken mondkapjes uberhaubt niet, en ook niet op de Karlův most,
 
Net terug met Easyjet vanuit Praag naar Amsterdam. Bijna niet mijn appartement uit geweest, in een bijna lege tram en bus naar Praag Airport met een bijna lege vertrekhal, een vliegtuig met zo'n 20 passagiers en een lege aankomsthal. Geen idee hoe je op deze manier een groot risico op Corona loopt.
 

Bijlagen

  • IMG_20201011_220949.jpg
    IMG_20201011_220949.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 21

kuurgast

Donateur
Zaterdag was een weekendrecord van COVID-19.

Zaterdag werden 4.635 mensen positief getest in Tsjechië, het is de hoogste stijging op een weekenddag waarop minder wordt getest.
Zondag staat het aantal op 3.104, maar daar was eerder de dag een fout in het systeem dus kan dit aantal nog aangepast worden.

Momenteel zijn er 2.106 mensen in het ziekenhuis opgenomen, van wie er 438 in ernstige toestand verkeren. Het totale sterftecijfer in Tsjechië is 982 sinds COVID-19 op 1 maart voor het eerst in het land werd geregistreerd.

Het grootste deel van de covid-19 heeft zich recentelijk verspreid in de regio Náchod. In de afgelopen zeven dagen zijn er ongeveer 558 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners geweest. De op een na belangrijkste toename is in Uherské Hradiště met 510 gevallen per 100.000 inwoners. De regio's Příbram en Zlín hebben meer dan 400 nieuwe besmettingen.
De toename van het aantal besmette personen betekent ook een hogere belasting voor het Náchod ziekenhuis. Het probeert het aantal bedden te verhogen voor patiënten die in het ziekenhuis moeten worden opgenomen.

Maar liefst 50 procent van de mensen in Praag weet niet waar ze besmet zijn geraakt. Ongeveer een derde van de patiënten zijn in de familie besmet, ongeveer een derde is besmet op de werkplek en de overige 50 procent is onbekend.

Als op een dag 5.000 mensen besmet raken en 3 of 4 procent van hen in het ziekenhuis belandt, dan heb je over circa tien dagen 150 tot 200 mensen die een bed in het ziekenhuis nodig hebben voor een langere periode.
Er zijn nog genoeg vrije bedden, maar probleem kan het aantal positief geteste artsen en verpleegkundigen worden.
--------------------------------------------------
Woensdag wordt een nieuwe reeks COVID-19-tegenmaatregelen genomen.

Een nieuwe reeks maatregelen om de ongebreidelde verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zal woensdag worden ingevoerd, kondigde premier Andrej Babiš aan tijdens zijn reguliere Facebook-briefing op zondag aan burgers. Wat de maatregelen precies inhouden, zal eerst worden besproken in de Staatsveiligheidsraad, met de oppositie en de Raad voor Economische en Sociale Consensus.

Babiš zei dat het doel van de maatregelen is om een evenwicht te vinden tussen een effectieve bescherming van ouderen tegen het virus en een functionerende economie. Andere ministers van binnen het kabinet verklaarden zondag al dat de nieuwe maatregelen niet tot doel hebben de economie te sluiten. De premier herhaalde zijn eerdere verklaring dat de staat het zich niet kan veroorloven om de hoeveelheid geld (200 miljard CZK) in de economie te pompen, zoals tijdens de zomer.
“Er zijn suggesties om restaurants te sluiten of alcohol te verbieden. We zullen het maandagochtend bespreken," zei Babiš.

De Tsjechische regering is niet van plan een volledige lockdown op te leggen die gevolgen heeft voor de Tsjechische economie, maar laat winkels, restaurants en diensten draaien ten koste van een dramatische beperking van toegestaan sociaal contact tussen mensen, zei minister van Financiën Alena Schillerová zondag tegen de Tsjechische televisie. Het plan is ook bedoeld om te worden besproken met epidemiologen op een breder EU-niveau.

Na de oproep van premier Andrej Babiš zaterdag, boden de bedrijven meer dan 300 extra callcentermedewerkers aan om hygiënisten te helpen bij het opsporen van met coronavirus geïnfecteerde contacten.
Momenteel zijn er ongeveer 1.000 callcentermedewerkers voor het contactonderzoek.

Bronnen english.radio.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Volgens gegevens van de Tsjechische Medische Kamer is het aantal momenteel geïnfecteerde beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg bijna verdubbeld in een week. Op 10 oktober waren er 978 artsen en 1862 verpleegsters.

https://www.idnes.cz/koronavirus/online

Laat dit nu net voor grote problemen kunnen zorgen, naast de nodige medicatie, machines en bedden, zijn er nog altijd professionals nodig... Uiteraard kunnen brandweer, leger en allerhande hulporganisaties ingeschakeld worden, maar indien ik in het ziekhuis zou terechtkomen, hoop ik toch op een dokter en verpleger (verpleegster).

De gezondheidszorg moet het wel blijven aankunnen hè?
 
Maatregelen geldend vanaf woensdag 14 oktober 2020 tot in ieder geval 2 november:

Alle scholen gaan dicht tot maandag 2 november; dan gaan in principe alleen de kleuterscholen en de klassen 1 t/m6 van de bassischolen weer naar school. De rest blijft vooralsnog thuis. Een en ander afhankelijk van het R-getal.

Kroegen en restaurants zijn vanaf woensdag gesloten tot nader order. Restaurants mogen tot 20.00 uur een afhaalservice bieden. Hotels mogen alleen koken voor de gasten. Alcoholverbod voor openbare ruimten en op straat voor restaurants en andere gelegenheden.

Universitair studenten worden verplicht ingezet in ziekenhuizen en sociale zorg.

Grote winkelcentra gaan waarschijnlijk dicht. Andere winkels blijven vooralsnog open.

Het gaat een zware herfst worden.... :zwaai2::zwaai2:
 
Bovenaan