Rondreis Tsjechië 2020

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Zámek Sychrov, hoe bijzonder is dat

Zaterdag 31 augustus. Vanmorgen zijn we redelijk vroeg op pad gegaan. In Jablonec nad Nisou wat boodschappen gedaan bij Kaufland. Na wat omzwervingen kwamen we ook nog bij een Albert terecht.
Plotseling viel mijn oog in dat winkelcentrum Central op een vinotheek, die voor 330 kronen (Є12,60) een liter Becherovka in de aanbieding had. Altijd neem ik wel wat flesjes van dit vocht mee naar huis. Ik heb dus alvast 2 flessen gescoord. Of de drank daar nu een rol in speelde zal nooit aan het licht komen, maar door wat wegopbrekingen kwamen we deze plaats niet meer uit in de richting van Turnov/Liberec. Truus, mijn trouwe reisgenote, kwam er ook niet meer uit en stuurde ons steeds terug naar het beginpunt.
Ik heb maar het initiatief genomen om enkele plaatsen in te typen, die een andere route zouden volgen en dat lukte, waardoor wij toch terecht kwamen in Sichrov.

Wat we zien is een prachtig kasteel, dat ligt op 16 kilometer ten zuiden van Liberec en 6 kilometer ten noordwesten van Turnov. Het is eigendom van de staat en sinds 1950 opengesteld voor het publiek. Het complex is een uniek voorbeeld van een neogotische aristocratische residentie uit de tweede helft van de 19e eeuw.

upload_2020-8-30_11-57-12.png
De voorzijde van zamek Sychrov

Oorspronkelijk stond op de plaats van dit kasteel een gotische vesting, die tijdens de dertigjarige oorlog is verwoest. Het verlaten landgoed werd gekocht door Albrecht van Wallenstein. Na de moord op hem in Cheb, werd het in 1669 gekocht door de Lamotts van Frintrop, die er een barok kasteel bouwden met twee verdiepingen. In 1820 werd de Franse prinselijke familie van de Rohans eigenaar en werd Sychrov een van hun belangrijkste residenties. Verbouwingen en uitbreidingen waren aan de orde van de dag en steeds ontstond een andere stijl. Het kasteelpark kreeg vooral aandacht in de tweede helft van de 19e eeuw.
De Rohans bleven eigenaar totdat na de Tweede Wereldoorlog de eigendommen in bezit werden genomen door de Tsjechoslowaakse staat.

upload_2020-8-30_11-58-16.png
Het binnenhof dat ontstond na de vele uitbreidingen

Zámek Sichrov beschikt over een grote verzameling antiek meubilair en oude boeken. Vooral staat het bekend om zijn collectie portretschilderijen.
Door de jaren heen heeft men veel bekende personen ontvangen. Meerdere keren is de componist Antonin Dvořák hier geweest. De schoonheid van het park, waar hij menige voetstap heeft staan, inspireerde hem tot het schrijven van een aantal composities, waaronder het vioolconcert in a klein, opus 53. Ter ere van deze gast vindt jaarlijks het Dvořák’s muziekfestival plaats. Logisch dat meerdere nazaten van de verschillende koningshuizen hier eens te gast waren.
Achter het kasteel is op een terrein van 23 hectare een groot Engels park aangelegd. Prins Kamill uit de Rohan dynastie was de grote initiator met hulp van de tuinmannen Vincent Zakouřil, Vojtĕch Mašek en de bouwer Josef Pruvot, die de architectuur voor zijn rekening nam. Middelpunt van het park is wel de Oranjerie naar ontwerp van Pruvot in 1852. Voor de gevel bevindt zich een arcade gang, de entree is mogelijk via drie ronde trappen die leiden naar drie portieken. Na de dood van Kamil raakte het gebouw in verval, maar na een reconstructie in 2009 tot 2011 is het dienst gaan doen als restaurant. Zo konden wij in één van de portieken een glaasje fris nuttigen, wat halverwege een parkwandeling heel goed uitkomt.

upload_2020-8-30_12-0-38.png
De Oranjerie met ernaast een watertoren uit 1891

Een evenement dat hier sinds 2001 jaarlijks wordt gehouden, zijn de Highland Games. Heel leuk dat we deze dag hebben mogen meemaken.

upload_2020-8-30_12-2-56.png
Een overzicht met handhaving van 1½ meter

Het zijn traditionele culturele en sportieve evenementen afkomstig uit de Schotse hooglanden. Wij zagen een rijke Schotse folklore met doedelzakken en de Schotse kilt.

upload_2020-8-30_12-4-5.png
Veel mannen in kilt en bier aan de riem

Dansgroepen, begeleid door doedelzakken en drums, strijden om de prijzen. In de Schotse spelen zijn verschillende sportdisciplines opgenomen, individueel en als team. Zo is er het gewichtwerpen, waarbij een steen zo ver mogelijk geworpen moet worden of zo hoog mogelijk over een lat. Er is het Schotse kogelslingeren, het zo lang mogelijk volhouden gewichten rond te dragen en het paalgooien over afstand. Onder teamprestaties vallen het touwtrekken en het groepsklassement.

Op een andere plaats in het park zagen we een demonstratie van valkeniers. Spektakel omdat ze hun vogels zo laag mogelijk over de hoofden van de toeschouwers lieten vliegen. De man in het rode kostuum vertoonde ook kunstjes, maar zijn valk had er geen zin in en vloog de wijde wereld in. Eerst werd gedacht aan een geintje, maar dat veranderde nogal rap in rennen en paniek. Na een kwartiertje zijn we doorgelopen en we weten niet of de valk is teruggekeerd bij zijn baas.

upload_2020-8-30_12-5-0.png
Valkeniers, die voor spektakel zorgden

De populariteit van de Highland Games strekt zich uit over grote delen van de wereld. Uiteraard zijn ze terug te vinden in Schotland, Canada en de Verenigde Staten. Daarnaast nog in Brazilië, Hongarije, Bermuda, Indonesië, Zwitserland en Nieuw-Zeeland.

upload_2020-8-30_12-5-48.png
Pipebands te kust en te keur op deze dag

Naast spel en sport is er veel muziek door bands en is er een doorgaande tapperij van whisky en bier dat gedragen wordt aan de broeksriem. Groots was overigens de manier waarop de regels van Corona gehandhaafd werden door middel van 1½ meter.

Voor meer info over deze spelen: www.skotskehry.cz

wordt vervolgd. Maandag 31-8.
 
Het zijn de traditionele culturele en sportieve evenementen afkomstig uit de Schotse hooglanden. Wij zagen een rijke Schotse folklore met doedelzakken en de Schotse kilt.

Dansgroepen die begeleid door doedelzakken en drums strijden om de prijzen. In de Schotse spelen zijn verschillende sportdisciplines opgenomen individueel en als team. zo zijn er het gewichtswerpen, waarbij een steen zo ver mogelijk geworpen moet worden, of zo hoog mogelijk over een lat. Er is het Schotse kogelslingeren, het zo lang mogelijk volhouden gewichten rond te dragen en het paalgooien over afstand. Onder teamprestaties vallen het touwtrekken en het groepsklassement.

De populariteit van de Highland Games strekt zich uit over grote delen van de wereld. Uiteraard zijn ze terug te vinden in Schotland, Canada en de Verenigde Staten. Daarnaast nog in Brazilië, Hongarije, Bermuda, Indonesië, Zwitserland en Nieuw-Zeeland.

Naast spel en sport is er veel muziek door bands en is er een doorgaande tapperij van whisky en bier dat gedragen wordt aan de broeksriem. Groots was overigens de manier waarop de regels van Corona gehandhaafd werden door middel van 1½ meter.

Voor meer info over deze spelen: www.skotskehry.cz)

Het was uiteraard niet 31 augustus, maar 29 augustus. Er deden ook enkele Nederlanders mee bij de pipes en drums.
 

Ad Verschoor

Donateur
Oh, en toen was er politie

Maandag 31 augustus. Vanmorgen afscheid genomen van ons o zo geliefde pension in Splzov om verder te trekken naar Zuid-Moravië. Onderweg waren er nogal wat omleidingen, maar aan het einde van de rit konden we na aankomst in Moravský Zizkov zo’n 377 kilometer wegtikken. Van Splzov reden we langs Mlada Boleslav, Kutna Hora en Jihlava naar Znojmo. Het is wat om, maar ik wilde dolgraag Znojmo bezoeken.
Meerdere keren waren we erlangs gereden, maar nog nooit een stap binnen de muren gezet. Het moet er nu maar is van komen.

upload_2020-9-1_11-19-17.png
Zicht op de Raadhuistoren „Radnični Vĕž“

Znojmo. We bezoeken een stad met ongeveer 34.000 inwoners, die bekend staat als centrum van de wijnproductie in Zuid-Moravië. De geschiedenis gaat terug tot de 9e eeuw en de stad stond vaak in het centrum van burgeroorlogen. Regelmatig brandde de stad af, of werd ze overstroomd door de Dyje. De pest ging ook niet aan de stad voorbij. Voor de Tweede Wereldoorlog was het gebied grotendeels Duitstalig. Na 1945 werden alle Duitstaligen, zoals overal in Tsjechië, verdreven.

Zoals blijkt uit de aanhef, zijn we hier op maandag en is veel gesloten. Onder de bezienswaardigheden van Znojmo zijn er het kasteel, de Rotunda van de heilige Katharina en de toren van het Raadhuis (zie foto), die samen met de toren van de Sint Nicolaas Kerk het stadsbeeld domineert.

upload_2020-9-1_11-20-38.png
Rotunda Panny Marie a sv. Kateřiny

De Rotunda staat op het terrein van de plaatselijke bierbrouwerij en op enkele meters bevindt zich de toegang tot het Znojemský Hrad (kasteel). Op die plek is het genieten van het uitzicht dat wordt voorgetoverd. Ik krijg een prachtig vergezicht over de Dyje, die zich in de diepte voortkronkelt door het gebied. Helemaal niet verkeerd om hier enige tijd op een bankje door te brengen en weg te dromen.

Niet onvermeld mag blijven het ondergronds gangenstelsel met een lengte van ongeveer 40 kilometer. Dit stelsel diende oorspronkelijk als schuilplaats voor de bevolking in tijden van oorlog en is verbonden met de kelders van vele huizen.
De schoorstenen van de tunnels liepen door in de gewone schoorstenen van de huizen bovengronds. Zo zouden de huizen, vanwege de rokende schoorsteen, toch bewoond lijken. Vijandelijke soldaten dachten vervolgens dat het een spookstad was en gingen er als een haas vandoor.

upload_2020-9-1_11-24-47.png
Zicht op de Dyje vanaf de Rotunda

Het is bijna etenstijd wanneer we Znojmo verlaten. We rijden via Mikulov naar ons pension in Moravský Zizkov. Mogelijk dat ik, na zoveel kilometers, de stal begon te ruiken, maar aan de uitgaande weg van Mikulov stond een agent met apparatuur snelheid te meten. Een eindje verderop werd ik aangehouden door twee plaatselijke agenten. Men vroeg me om de papieren en op mijn vraag hoe hard ik reed, bleek dit 66 kilometer te zijn waar ik 50 mocht. Overigens uiterst vriendelijk kreeg ik de prent van 1000 kronen aangeboden. Men liet me nog zien dat dit 38,50 aan euro’s is. Vanzelfsprekend moest er cash worden afgerekend.
Na een goede reis en wat we nog meer voor plannen hadden, mochten we op ons einddoel af.
Het blijkt een fantastisch pension Madèřič (www.penzionmaderic.cz) in Moravský Žižkov.

P.S. Op het moment dat ik dit verhaaltje het licht laat zien, is het buiten nogal donker. Ja erger, het regent pijpenstelen. Het hoost uit de hemel en er is zoveel wind, dat ik al menig paraplu heb zien omslaan. Grote vraag is, of wij ons buiten gaan begeven in dit weer. Jullie horen van mij in een

wordt vervolgd. Dinsdag 1-9
 
Je zult tussen Jablonec nad Nisou en Turnov last hebben gehad van het feit dat men de kruising met de snelweg tussen Liberec en Turnov volkomen over hoop heeft gehaald. Zal wel geweldig worden, maar de zaak staat al maanden op z'n kop.

Ik vind het altijd leuk dat je een grote oude bibliotheek in een kasteel ziet. Men zou kunnen volstaan met de kaften want vraag je wat over een boek dan krijg je geen antwoord en inkijken van een boek is een heel vreemde vraag.
 

Ad Verschoor

Donateur
Regen, regen, regen en Mikulov.

Dinsdag 1 september. Het was me het dagje wel. De regen kwam met bakken uit de hemel en bovendien waaiden we uit onze laatste verschoning. Gelukkig heeft ook dat weer zijn charme.
We besloten tegen het middaguur toch maar een ritje te doen en zijn naar Mikulov gereden. Hoewel ik er al eerder was vind ik het een feest er te zijn. Wat een buitengewoon mooi stadje is het.
Gelukkig konden we de auto in de nabijheid van het centrum parkeren, zodat we niet teveel hoefden lopen.
Na een kort straatje kwam de pestzuil al in beeld.

upload_2020-9-2_10-29-7.png
De fraaie pestzuil in Mikulov

Met zo’n 7625 inwoners is het echt een klein stadje en op deze regenachtige dag is er niet veel toerisme. Aan het plein waar de pestzuil staat, is veel terug te vinden van wat dit Mikulov te bieden heeft. Er is het VVV-kantoor dat ik als eerste bezocht heb, het raadhuis, een bankgebouw en een memorial waarin de resten zijn geborgen van de familie Dietrichstein. De familie heeft ongeveer 400 jaar het beleid voor deze regio bepaald na de Dertigjarige Oorlog, waarbij vooral kardinaal František Dietrichstein een grote rol heeft gespeeld. Hij kreeg al snel de bijnaam „Moravische Koning“. Door hem zijn veel Italiaanse invloeden in Mikulov terug te vinden. Zo bouwde hij de burcht om en gaf het een uitstraling die tot op vandaag is terug te vinden.

upload_2020-9-2_10-29-43.png
Zámek Mikulov, waarin het regionaal museum

Veel is er nog te vertellen, zoals over de geschiedenis van de Joodse Gemeenschap, of de heilige Berg met z’n Kruisweg. Het zijn dingen die ik bewaar voor een latere bijdrage over Mikulov.

upload_2020-9-2_10-30-27.png
De heilige Berg „Svatý Kopeček

Na dit bezoek ben ik de rit gaan vervolgen naar de plaatsen Klentnice, Pavlov en Dolni Vestonice. Een weg van 11 kilometer door het Pollauergebergte. We rijden er door een schitterend natuurreservaat langs wijngaarden, kalkstenen rotsen, diepe dalen, schilderachtige bossen, rozebottels, ruÏnes en een groot meer.
Een streek, dat mocht je in de buurt zijn, volg deze weg. Ik beveel het van harte aan. Het is veelzijdig en gewoon prachtig.

upload_2020-9-2_10-31-40.png
Het Archeo park in Pavlov met Divči hrady op de berg

wordt vervolgd. Woensdag 2-9
 

Ad Verschoor

Donateur
Lednice - Valtice. Te mooi om waar te zijn.

Woensdag 2 september. De dag begint vanmorgen weer met zonneschijn en volgens de voorspellingen zal dat de hele dag zo blijven. Ik heb er de korte broek maar weer bij aangetrokken.
Na het ontbijt en het schrijven van mijn dagboekverhaaltje gaan we op stap om een beetje in de buurt te blijven. We gaan ons vertier zoeken in Lednice, op pakweg 13 kilometer van ons pension.
Aangekomen valt het op dat het druk is, we vinden het opvallend omdat de vakanties hier afgelopen zijn.
Gelukkig vinden we een particuliere parkeerplaats waar we voor 1000 kronen de hele dag mogen staan. Bovendien is het op hooguit 200 meter van het toegangshek tot de kasteeltuin.
Na wat getreuzel en foto’s van raadhuis en pestzuil, blijkt het kantoor van de VVV gesloten van 11.00 tot 12.00 uur. Toch een wat vreemde tijd in zo’n toeristische plaats.
Jammer, ik had willen vragen of in Lednice e-bikes worden verhuurd en zo ja, door welk bedrijf. We moeten het later nog maar eens proberen.
Vol goede moed wandelen we de kasteeltuinen in en zien het kasteel voor ons.

upload_2020-9-3_10-20-58.png
Zámek Lednice

Ik beschouw het kasteel als één van de mooiste van Tsjechië. Van 1249 tot 1945 is het gedurende 700 jaar in bezit geweest van de familie Liechtenstein. Het gebouw kreeg zijn huidige aanzicht na een renovatie halverwege de 19e eeuw. In de stijl is de Engelse Tudor-gotiek terug te vinden. De tuin is ook al vele jaren aan het kasteel verbonden. Grenzend aan de rechterzijde van het gebouw zien we een zogenaamde Palmkas. Deze is aangebouwd tussen 1843 en 1845. Niet onvermeld mag blijven het kasteelpark met zeldzame bomen, vijvers en opmerkelijke gebouwen. Het gehele landgoed tussen Lednice en Valtice, inclusief alle gebouwen zijn in 1996 terechtgekomen op de werelderfgoedlijst van de Unesco.

upload_2020-9-3_10-21-50.png
Per boot door het park

Achter het kasteel is een aanlegsteiger voor rondvaartboten. Voor 150 kronen p.p. varen zij je naar de Moorse minaret. Het is een uniek architectonisch gebouw naar ontwerp van Josef Hardmuth, die het bouwde in de jaren 1797 tot 1804. Het is het enige overgebleven voorbeeld van Moorse architectuur in Tsjechië.
Het landschapspark waar we doorheen varen, kent een unieke bomencollectie en we zien een vijver die aan het begin van de 19e eeuw gegraven is en waarin 16 eilandjes zijn aangelegd. Sommige zijn zelfs door bruggetjes met elkaar verbonden.

upload_2020-9-3_10-22-36.png
De Moorse minaret

Vanaf de minaret kunnen we nog weer verder met een rondvaartboot na betaling van 180 kronen p.p. Zij brengt je naar Janův Hrad. Het is een pseudo-gotische imitatie van de kasteelruïne. Gebouwd in de jaren 1801 tot 1808 in opdracht van John 1 van Liechtenstein en evenals de minaret ontworpen door Hardmuth.
Gedurende de zomermaanden is het mogelijk om vanaf deze plek per paardenkar terug te gaan naar kasteel Lednice. Nu het september is, zijn we aangewezen op de boot. Ook nu betalen we weer 180 kronen p.p. en 150 kronen p.p., waarmee duidelijk is dat men hier zo zachtjes aan ook wat hogere prijzen hanteert. Voor ons beiden hebben we totaal 50 euro uitgegeven voor deze rondvaart. Dit soort bedragen zijn we nog niet eerder tegengekomen in dit land, maar het is het waard want we beleefden toch bijzondere boottochten.

upload_2020-9-3_10-23-34.png
Janův Hrad

Na het schrijven van dit verslag stond voor vandaag een rit door Slowakije op ons programma. Marja vond echter op de site van Buitenlandse Zaken dat Nederlanders niet meer welkom zijn, tenzij voor zaken. We zullen dus iets anders moeten gaan bedenken.

wordt vervolgd. Donderdag 3-9
 
..... aan de uitgaande weg van Mikulov stond een agent met apparatuur snelheid te meten. Een eindje verderop werd ik aangehouden door twee plaatselijke agenten. Men vroeg me om de papieren en op mijn vraag hoe hard ik reed, bleek dit 66 kilometer te zijn waar ik 50 mocht. Overigens uiterst vriendelijk kreeg ik de prent van 1000 kronen aangeboden. Men liet me nog zien dat dit 38,50 aan euro’s is. Vanzelfsprekend moest er cash worden afgerekend.
Ook ik viel dit jaar voor het eerst sinds 2011 in de prijzen. Nog geen week thuis lag er een bekeuring uit Tsjechië op de mat. En of ik de print even in kronen wilde overmaken:sterretjes:. Dankzij hulp via dit forum is alles betaald. Schade € 23,00.
 

Ad Verschoor

Donateur
We maken er een ratjetoe van

Donderdag 3 september. Nadat ik vanmorgen had laten weten dat we Slowakije niet meer in mogen als toerist, hebben we eerst een kopje koffie op de kamer gedronken. Sowieso hadden we wat boodschappen nodig, vooral Birell, zodat we eerst maar naar Breclav gereden zijn. Er is een groot winkelcentrum met een Tesco, maar ook de Kik, Jysk, Sportissimo, de Lekarna en nog wat bedrijven. Opvallend aanwezig en nog niet eerder gezien in Tsjechië een speciaalzaak voor dieren Pet’s Place, die we in Nederland overal wel kennen.
We hebben hier gelijk maar even getankt, want de prijs van 26,90 kronen per liter is goedkoper dan elders.

In dit winkelcentrum zagen we zowaar veel mondkapjes gebruiken, veel meer dan we tot nu toe gezien hadden. Mogelijk heeft het iets te maken met een Corona-piek in Hodonin, waar code oranje geldt en dat slechts op 20 kilometer afstand ligt.
Na de boodschappen gaan we op pad en hebben wel zin in een parkwandeling. We komen voorbij aan wat genoemd wordt „Diana’s Rendez-vous“ en dat aan een mooie vijver ligt.

upload_2020-9-4_10-16-36.png
Rendez-vous. De tempel van Diana aan de zuidzijde

Het is klassisistisch jachtslot, dat gebouwd is in 1812 en 1813 naar een ontwerp van Josef Hardtmuth. Het heeft de vorm van een Romeinse triomfboog. Het is opgedragen aan de jachtbeschermer Diana. Het diende als ontmoetingsplaats tijdens jachttochten. Het valt op dat de gevels aan elkaar gelijk zijn.
Aan de noordzijde is de vloer verdeeld door een paar ramen, aan de zuidzijde door drie reliefs . Bovendien zijn de gevels versierd met een paar vierkante reliëfs en een paar ronde . De versieringen worden aangevuld met allegorische beelden en reliëfs uit de legende van de godin Diana. De auteur van deze sculpturen is ene Josef Kliebe.
Na deze wandeling rijden we verder en komen langs het grensslot „Hraničnimu zámečku“.

upload_2020-9-4_10-17-39.png
Hranični Zámeček

Het classicistisch gebouw dateert uit de jaren 1826-1827 naar ontwerp van de architect Josef Hardtmuth. Het is te vinden boven de vijver van Hlohovec en staat op de historische grens van Moravië en Neder-Oostenrijk. Op de gevel is dit aangebracht en staat er te lezen: „Zwischen Osterreich und Mähren“.
Deze grens werd gevormd door de stroom Včelinek, die door de hal van het kasteel stroomt. Het kasteel werd gebouwd op drassige grond, die eerst moest worden versterkt met houten palen en roosters, waarop vervolgens de fundering van het gebouw werd gelegd. Een grote renovatie vond plaats in 1995.
Momenteel is in het kasteel een hotel met luxe restaurant, café en wijnkelder gevestigd.

Moravský Žižkov
Nog weinig had ik geschreven over de plaats waar wij momenteel logeren. Het is een dorp ten noorden van Breclav en jongste gemeente in het district. Het ziet er welvarender uit dan andere plaatsen in de omgeving.
Het telt ongeveer 1500 inwoners. Rond de plaats is veel akkerland en zien we boomgaarden en vooral wijnranken in grote hoeveelheid.

upload_2020-9-4_10-18-55.png
Penzion - Restaurace „Madĕřič“

Aan het drukste kruispunt in de plaats ligt ons pension Madĕřič (www.penzionmaderic.cz). Naast ons pension het raadhuis en het cultuurhuis. Aan de overzijde een busstation en een school. Ik doe het niet zo vaak, maar mocht men deze buurt willen bezoeken dan beveel ik dit pension van harte aan. Niet alleen zijn het mooie kamers, ze zijn heel schoon en er is een goed restaurant bij. Bovendien ligt Lednice met haar uitzonderlijk mooie kasteel en park op slechts 12 kilometer.

wordt vervolgd. Vrijdag 4-9
 

Ad Verschoor

Donateur
De laatste dag in Zuid-Moravië

Vrijdag 4 september. Het is de laatste dag van ons verblijf in het Zuid-Moravische Moravský Žižkov. Alleen de plannen voor een fietsdag konden niet worden waargemaakt. Hoewel ik mij gisteren, bij de VVV, had laten informeren over de huur van e-bykes bleken ze niet meer verkrijgbaar. Het is waar, je ziet in dit gebied zo ontzettend veel fietsers, dat je echt vroegtijdig zal moeten reserveren. We hebben besloten om er een gezellige wandeldag van te maken.

In het gebied achter kasteel Valtice zijn uitgebreide druivenplantages voor de wijnbouw. Het is jammer, dat geen foto hiervan gelukt is, maar een trosje in rijping kon ik nog wel vinden.

upload_2020-9-5_6-50-6.png
Druiven in overvloed voor het wijnproces

We zijn trouwens in de Lichtenštejnský region, of het Lednice-Valtice areaal. Wanneer we langs de druivenvelden wandelen zien we plots een colonnade. Deze staat heel groots te staan op de heuvel „Na Reistné“ vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op de plaats Valtice. Het zal inmiddels niet meer verbazen dat ook deze colonnade een ontwerp is van Josef Hardtmuth. Wel was er aardig lang voor de bouw nodig. Hij is gebouwd in de jaren 1810 tot 1817. De decoraties zijn van de hand van Josef Klieber, die hier tot 1823 aan gewerkt heeft.

upload_2020-9-5_6-51-55.png
De kolonáda „Na Reistné“

We verlaten deze plek om naar Valtice te gaan. Het is een kleine wijnstad met ongeveer 3600 inwoners en ligt dicht aan de grens met Oostenrijk, op 9 kilometer ten westen van Brečlav. De historische kern van de plaats is beschermd als stadsmonument. We kunnen de auto gelukkig kwijt in het centrum voor het raadhuis en tegenover het VVV kantoor. Hier gaan we eerst even heen voor wat nieuwe informatie.

upload_2020-9-5_6-53-5.png
Het centrum van Valtice met de pestzuil en de Maria Hemelvaart kerk

Vanaf de auto kunnen we zo naar de overkant, om naast de VVV door te lopen naar het Valtice kasteel. Het barokke slot behoort tot één van de grootste van de Tsjechische republiek. Duidelijk zichtbaar is dat het einde van de laatste renovatie nabij is. Het geeft een frisse aanblik en steigers ontbreken inmiddels.
Gedurende eeuwen en tot 1945 is het kasteel de residentie geweest van de familie Liechtenstein.
Zijn huidige vorm kreeg het in de jaren van 1643 tot 1730 van de Italiaanse bouwers Domenik Martinelli en Johann Bernhard Fische van Erlach. In de afgelopen 10 jaar zijn verschillende gebouwen voor een bedrag van 200 miljoen kronen gerepareerd, waaronder de manege en een barok theater.

upload_2020-9-5_6-55-6.png
Zámek Valtice

Op tijd zijn we teruggegaan naar ons pension en hebben alvast de koffers weer ingepakt, want morgen staat ons de lange reis naar Dolni Brusnice te wachten

wordt vervolgd. Zaterdag 5-9
 

Tabe

† In Memoriam
Tijd steken we eveneens in een ontmoeting met bekenden deze morgen. Hiervoor rijden we naar Dolni Kalna en om nog wat preciezer te zijn: camping de Sprookjesmolen .

We waren er uitgenodigd voor een kopje koffie door Doety en Tabe, die als forumleden eerder een huisje hadden in Zbyslav. Heel leuk ze nu hier terug te zien en zo hartelijk ontvangen te worden. De koffie wordt ons aangeboden in de nieuwe ontmoetingsruimte van de camping en gezet door Frans, de partner van Miranda, op het forum bekend onder de naam Clowntje. Goed geteld zijn we inmiddels met zes personen en hebben we elkaar heel veel te vertellen en bij te praten. Na twee bakjes koffie komt Lina, ook een oude bekende van het forum, af op deze ontmoeting met haar partner Stuart. Gezelligheid kent geen tijd en zo verging het ons, want het werd maar zo 3 uur in de middag. Het werd een hele leuke en fijne ontmoeting, waarvoor ik alle deelnemers hartstikke wil bedanken.
Was inderdaad jullie weer even te zien en te spreken. Een minimeeting. Leuk.
 
..... aan de uitgaande weg van Mikulov stond een agent met apparatuur snelheid te meten. Een eindje verderop werd ik aangehouden door twee plaatselijke agenten. Men vroeg me om de papieren en op mijn vraag hoe hard ik reed, bleek dit 66 kilometer te zijn waar ik 50 mocht. Overigens uiterst vriendelijk kreeg ik de prent van 1000 kronen aangeboden. Men liet me nog zien dat dit 38,50 aan euro’s is. Vanzelfsprekend moest er cash worden afgerekend.
Ook wij hebben "de draad van jullie verslag weer kunnen oppakken" nu wij niet langer in Zeeland vertoeven en weer gewoon thuis zijn.
Jullie komen goed weg met een boete à € 38,50, want in Nederland was je rond de € 130,- kwijt geweest, dus dit kun je nog wel een aantal malen doen, Ad.
Overigens is het weer een leuk reisverslag en op deze manier leren wij Tsjechië ook redelijk kennen, al zijn wij er nog nooit geweest. :zwijg::stom:
 
Bovenaan