Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn zaterdag ook naar Nederland gereden om de voorraad weer aan te vullen. Voorbij Liberec stond aangegeven dat de grensovergang met Zittau nog dicht was. Aangezien we geen zin hadden in eventueel oponthoud, zijn we maar via Petrochovice gereden. We zijn woensdag weer Tsjechië binnen gereden. Nu wel via Zittau. De grens was nu natuurlijk gewoon open, maar de container van politie/douane/militairen staat er nog wel.
Wat mij opviel is dat de situatie in Tsjechië toch wel wat relaxter is dan in Nederland.
 
Wat mij opviel is dat de situatie in Tsjechië toch wel wat relaxter is dan in Nederland.

Wij hebben veel op het terras gezeten in Nederland en daar was de sfeer echt heel relaxt.
Het tafeltje naast ons daar zat een echtpaar, kwam een bekende voorbij en die schoof gewoon aan.
wel eerst gevraagd aan de eigenaar, maar die had daar totaal geen problemen mee.
 
Ik ben afgelopen zondag naar Tsjechie gereden. Bij Lubawka de grens over gegaan met Tsjechie, ik was er om 22 uur en om 24 uur zouden de grenzen open gaan. Ik werd meteen aangehouden, liet mijn verblijfsvergunning zien maar ze wilden een COVIG verklaring. Ik zei; nou als ik niet verder mag ga ik wel 2 uur wachten in Polen. Op dat moment zag hij ook in dat dit erg bureaucratisch was en mocht ik doorrijden. Ter plekke vooral opmerkelijk dat mijn straat bewoners me allemaal een hand gaven maar dat in elke winkel 99% met een mondkapje liep. OP terug weg werd ik op de PL-DE grens aangehouden. Ze doorzochten mijn auto, zelfs mijn koffer (alleen vuile was :-). Maar goed, ik mocht door, maar ik ben al minstens 200x die kant op gereden en nooit aangehouden, nu op heen reis 1 keer in Polen terwijl grens open was. In TSjechie iets minder opmerkelijk en terug weer in Duitsland. Kortom; de politie is toch wat scherper. Maar was heerlijk om er weer te zijn, ook al was het kort,
 
Morgen ga ik weer. Met de trein via Zittau vanaf Meppen in Duitsland. MijnTsjechische auto staat al 3,5 maanden geparkeerd in de buurt van het station in Turnov. De accu zal wel leeg zijn. Daarom een volgeladen starthulp meegenomen en ik hoop hem daarmee te starten. Ik had al zo'n 8 retour treinkaartjes van de DB Meppen-Zittau vv voor de periode maart-juni van te voren ingekocht. Deze kon ik niet gebruiken. Voor de kaartjes tot mei kreeg ik vouchers en de kaartjes vanaf mei die ik voor begin maart al had gekocht mag ik flexibel tot 31 oktober gebruiken. Dus op elke willekeurige dag. Ik kon gelukkig ook een aantal vrije dagen opnemen zodat ik nu 2 weken naar Tsjechië kan. Ben benieuwd hoe de treinreis wordt. Met 10 uur met mondkapje op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij zijn zaterdag ook naar Nederland gereden om de voorraad weer aan te vullen.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe de situatie in Duitsland is. Moet je bijv. een mondkapje op bij het afrekenen bij tanken? Of anderszijds zodra je een openbare gelegenheid in gaat... Sowieso nemen wij straks een voorraadje mondkapjes mee op vakantie
 
Ja bij het tanken moest je een mondkapje op en ook als je een Raststätte binnen loopt.
En dat geldt ook voor in de winkels, maar daar zal je minder last van hebben als je alleen maar op doorreis bent.
 
Ad Verschoor heeft in het topic 'Het leven van Nederlanders in Tsjechië' bij #39 een verhaal uit de Gelderlander over genomen. De schrijver daarvan vergelijk het aantal door corona gemelde doden in Tsjechië van 331 op een bevolking van 10 miljoen met een soortgelijk getal in Nederland van 6000 op 17 miljoen. Wanneer hij goed op de nieuwsberichten uit Nederland had gelet dan had hij kunnen weten dat het aantal doden in Nederland aanzienlijk hoger ligt. Die 6000 is gebaseerd op het aantal mensen dat positief op corona werd getest en daarna is overleden.
Het cijfer van 331 kan ik niet goed plaatsen. Van medelid Olivier werkt zijn vrouw als arts met een grote verantwoordelijkheid in een ziekenhuis in Praha. De eerste weken had ze nauwelijks tijd om haar rust te nemen. Dat ze alle mensen met corona toen in leven heeft kunnen houden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Nederland is een heel open land met veel internationale contacten en handel all over the world. Tsjechië is dat in veel mindere mate. Dat Tsjechië geheel van de buitenwereld werd afgegrendeld zal beslist van invloed zijn geweest. De besmettingen zullen toch veelal van buitenaf zijn gekomen en wanneer je niemand toelaat voorkom je besmettingen. Hoe ieder weer in leven komt na deze lock-down moeten de meesten zelf zien op te lossen. Het aantal subsidies van de Tsjechische overheid is gering.
In Duitsland (en ook in Nederland) zijn er gebieden aan te wijzen met veel en gebieden met weinig besmettingen.
Nederlanders passen voorschriften wat naar hun eigen idee toe. Een voorbeeld is een stopbord. Wij zien zo'n bord vooral als een waarschuwing dat je extra moet uitkijken. Tsjechen staan compleet stil, ook wanneer er niets aan komt en gaan dan pas weer rijden.
In de winkels hebben de meeste mensen nog steeds een mondkapje op. In het zwembad volgt men tot in het uiterste de opdrachten op. Dat betekent dat je bij de kassa een mondkapje op moet hebben en geen kaartje krijgt wanneer je het bent vergeten. Bij de uitgifte van een sleutel voor een klerenkast ook nog het kapje op. Daarna zonder kapje tot je weer terug komt. In de sauna zit men gewoon weer dicht tegen elkaar en bekenden geven elkaar de hand.
Het zou ook interessant zijn te weten hoeveel verpleegtehuizen er in Tsjechië zijn. De doden vielen toch sterk bij de categorie zwakkere ouderen! Hoe is de levensverwachting van mensen die de 60 hebben gehaald in Nederland en in Tsjechië?
 
Tsjechen staan compleet stil, ook wanneer er niets aan komt en gaan dan pas weer rijden.
Dat is waar het bord voor is :ja:, de bekeuring is ook niet mals als je niet echt stopt.
In de winkels hebben de meeste mensen nog steeds een mondkapje op.
Ja, maar het wordt wel minder en vele hebben het niet voor hun neus. De 2 meter afstand wordt bijna nergens gedaan. Ik weet niet wat beter is. Ik zelf ben nog steeds erg voorzichtig (moet ook wel ik val in de hogere risico groep) , maar als je wat zegt als iemand in de wachtrij voor de kassa in je nek staat te ademen krijg je lelijke gezichten. Zal wel aan mijn matige Tsjechish liggen :confused:
vergelijk het aantal door corona gemelde doden in Tsjechië van 331 op een bevolking van 10 miljoen met een soortgelijk getal in Nederland van 6000 op 17 miljoen
Ik ben gestopt met het kijken naar cijfers het zijn geen appels met peren, maar erwten met meloenen :sterretjes:
 

kuurgast

Donateur
De besmettingen zullen toch veelal van buitenaf zijn gekomen
Dat geldt voor alle Europese landen. Momenteel meeste gevallen in regio Karvina mogelijk door de Poolse arbeiders.
Tsjechië versoepelt nu sneller dan Nederland.

covid tsjechie.PNG
Covid-19 Tsjechië. Bron onemocneni-aktualne.mzcr.cz

covid nederland.PNG
Covid-19 Nederland. Bron rivm.nl

Interactieve kaarten van Tsjechië en wereldwijd mbt covid-19 op seznamzpravy.cz.

Hoe wisselvallig sommige landen omgaan met coronamaatregelen blijkt uit artikel van Tsjechische vrouw die met de auto bij Griekse grens aankwam op seznamzpravy.cz.
De Griekse regering heeft maandag een update uitgebracht over maatregelen voor reizigers naar het land. Vanaf 15 juni zijn alle aankomsten per land verboden, behalve de grens met Bulgarije. Toeristen moeten daar voorbereid zijn op de mogelijkheid van nieuwe maatregelen die snel en zonder waarschuwing vooraf kunnen worden ingevoerd.
 

kuurgast

Donateur
Klopt, er komen nu geen Aziaten, Russen en Arabieren wat ze heel goed merken.
Daarom zijn er wat voordeeltjes voor de eigen mensen bv aanbiedingen voor kuuroord bezoek.
In toeristencentra hebben restaurants hun prijzen aangepast.
In de kastelen en musea is het heel rustig en de Tsjechen gaan daar zelf ook niet heen.
De parkeergarages van Praag hebben veel vrije plaatsen. Zie tsk-praha.cz.
Zelfs mijn favoriete goedkope garage Millennium in Praag heeft veel plaatsen vrij.
Maar de versoepeling heeft ook een politiek randje....Babis wil zijn kiezers te vriend houden, volgend jaar verkiezingen en hij heeft wat problemen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan