Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dus België is ook Oostblok volgens jou?
Das een geval apart. Maar ook daar is het sluiten van de grenzen van weinig nut. De situatie is daar vergelijkbaar met die in Noord Brabant. Als landen zo paranoia maandenlang aan die grenssluiting vast blijven houden, kan de Schengenzone beter opgeheven worden. In het begin van de Coronacrisis is een tijdelijke sluiting aanvaardbaar, is ook toegestaan. Maar de boel maandenlang gesloten houden vooral om burocratische redenen niet in mijn ogen.( Iemand met verblijfsvergunning, maar er niet permanent woont mag wel). Door middel van een verplichte test kun je veel ongewenste drukte mbt reisverkeer en toerisme voorkomen als je meent dat de situatie daar nog niet rijp voor is. Als je geen test hebt een boete. Maar niet zo absurd als 3000000 kc. Als je als toerist weet dat je een boete kunt krijgen als je je niet aan de regels houdt , zorg je er wel voor dat je de boel voor elkaar hebt. Daarom kunnen de grenzen onder voorwaarden best wel open. Zonder willekeur. Of je nu wel zo'n verblijfsvergunning papiertje hebt of niet. Als de grens met Duitsland weer open gaat, en de trein vanaf Zittau weer rijdt, ga ik weer. Of dat mag als Nederlander of niet. Voor de zekerheid zal ik mijn verlopen verblijfsvergunning meenemen inclusief documenten voor de aanvraag van een nieuwe. En zo'n ingevuld formulier ivm covid19. Als ze me controleren heb ik dan in ieder geval iets. En wanneer ik niet verder mag reis ik wel weer terug met de trein. Ik heb nog zo'n 12 stuks treinkaartjes voor heen en terug. Die ik voor begin maart al je had gekocht voor de periode tot en met september. Van de Deutsche Bahn mag ik deze nu flexibel gebruiken in de periode tot oktober.
 

kuurgast

Donateur
Onderstaande artikel viel me laatste dagen op via twitter:
Voorbij de start, maar nog niet aan het einde van het begin.

3 april 2020 - Freek van Beetz.

Tsjechië

Ook Tsjechië nam, zodra de eerste Corona-gevallen werden vastgesteld, meteen stevige maatregelen. Al op 26 februari, naar aanleiding van eerste besmettingsgevallen in Oostenrijk en Duitsland, droeg premier Babis de ziekenhuizen op om een voorraad gezichtsmaskers aan te leggen, genoeg voor vier maanden.
Bron opiniez.com.
Hierbij wil ik wel wat kanttekeningen plaatsen:
Op 26 februari gaf Vojtěch ziekenhuizen de opdracht om zichzelf de komende maanden te voorzien van beschermende uitrusting. Volgens individuele ziekenhuizen waren er echter niet zoveel hulpmiddelen op de markt en hebben sommige ziekenhuizen niet eens zoveel opslagruimte.
Op dat moment was ieder land haastig op zoek naar beschermende middelen.
Premier Andrej Babiš zei echter op 3 maart dat de aankoop van hulpmiddelen centraal moet worden beheerd door het ministerie van Volksgezondheid.
Minister Vojtěch beloofde eind februari op Twitter dat de staat ook beschermingsmiddelen voor huisartsen zou leveren. De plaatsvervanger van Vojtěch, Roman Prymula, die tot voor kort de centrale crisisstaf leidde, zei op 24 maart dat de steun in de regio niet was verstrekt zoals oorspronkelijk was gepland.
Op 27 maart verklaarden de ziekenhuizen dat ze maar voor een paar dagen beschermingsmiddelen op voorraad hadden.
Op zaterdag 28 maart kreeg minister van Binnenlandse Zaken, Jan Hamáček (CSSD), op Twitter ruzie met Vojtěch. Hij zei dat de bevoorrading van de regio's een zaak van het Binnenlandse Zaken was, maar dat zijn ministerie hem graag zou helpen. Hamáček verklaarde vervolgens dat de verdeling van de distributie in twee systemen - via de ministeries van Binnenlandse Zaken en Gezondheid - absurd is.

Zo bleef Tsjechië net als Nederland lange tijd worstelen met tekorten hieraan.

Bronnen seznamzpravy.cz + ceskenoviny.cz.
 
Als ik de foto's van vandaag in Nederland bekijk, denk ik dat Nederland voorlopig best nog wel een tijdje als risicoland beschouwd gaat worden. Terecht of niet terecht, de drukke stranden, parken en het moeten afsluiten van toegangswegen geeft toch wel te denken.
 
En dan de APP. en een soort paspoort wat die Gates wil als je ingeent bent. Wat een super idee.
Zo'n papiertje bestaat al jaren. Ik heb er ook een. Het VN vaccinatie boekje. Nog steeds verplicht in sommige landen of gebieden daarvan waar besmettelijke ziekten heersen.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië wil vanaf 8 juni afzien van de verplichte tests voor covid-19 voor mensen die het land binnenkomen als ze afkomstig zijn uit landen die epidemiologisch risicovrij zijn.
Op dit moment zouden volgens de minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch bijvoorbeeld Oostenrijk, Slowakije of Kroatië onder hen vallen. Volgens hem zal de lijst van landen met een hoog risico en niet-risico landen regelmatig worden bijgewerkt. Volgende week moet de grensregeling worden versoepeld wanneer gebiedscontroles aan grensovergangen worden vervangen door willekeurige. Het zal echter nog steeds nodig zijn om te melden dat de aankomst een negatieve test voor coronavirus heeft. Anders is een 14-daagse quarantaine verplicht.
Bron ceskenoviny.cz.
 
Als ik de foto's van vandaag in Nederland bekijk, denk ik dat Nederland voorlopig best nog wel een tijdje als risicoland beschouwd gaat worden. Terecht of niet terecht, de drukke stranden, parken en het moeten afsluiten van toegangswegen geeft toch wel te denken.
Zal in Tsjechië niet veel anders zijn. Maar met een telelens lijken de mensen altijd dichter op elkaar te lopen dan in werkelijkheid. Mijn ervaring is de dat de overgrote meerderheid zich aan de afstandregels en andere hygiëne regels houdt. En het heeft groot effect. Kijk de grafieken van het RIVM er maar eens op na. Die zien er beslist niet slechter uit als die in Tsjechië. Overigens in de buitenlucht vinden niet veel besmetinngen plaats. Lees aub wat interessante informatie van Maurice de Hond daar over. In het begin vond ik de RIVM laks en hun mening over mondkapjes niet goed. Maar ze werken vanuit de wetenschap en als ik de effecten zie, had ik achteraf ongeijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Tsjechië zien ze deze foto's ook en lezen ze niets van Maurice de Hond. Wij zijn ook gedeeltelijk afhankelijk van de Nederlandse toerist en willen ook graag dat de Nederlanders weer welkom zijn, maar deze berichten en foto's uit Nederland werken daar niet echt aan mee. Of ze nou gemaakt zijn met een telelens of niet.
 
Iedereen begint corona moe te worden, zeker nu het al maanden duurt. En dat is te zien op de terrassen en winkels.
 
Mensen, overal is men coronamoe. Gisteren uit eten geweest op terras in CZ. Echt geen 1,5m afstand tussen tafels, rennende kinderen door de tuin, etc., etc.
Het is overal hetzelfde, reisrestricties zijn nu vooral (populistische) politiek, denk ik.
Slowakije en Polen openen de grenzen met CZ niet, vanwege het "hoge" aantal besmettingen...
 

kuurgast

Donateur
614


Hoewel nog maar weinig mensen de ontwikkeling van een coronaviruspandemie durven te voorspellen en de regelgeving van de Tsjechische overheid van dag tot dag verandert, trekt de Agrofert-holding op haar website de zogenaamde familiedag aan, die ze op 5 september van dit jaar bij Stork's Nest houdt.Ze stelde de capaciteit van de deelnemers op 6000 mensen. Tegelijkertijd heeft de regering via de minister van Cultuur Lubomír Zaorálek al aangekondigd dat er deze zomer geen grote evenementen zoals festivals zullen plaatsvinden.
Bronnen echo24.cz + reflex.cz.

Nu afwachten hoeveel tijd Babiš nodig heeft om in coronatijd 6000 mensen te laten samenkomen.........
 
Gaat snel hoor. Vanaf 22 juni mogen er al bijeenkomsten van max. 1000 mensen in CZ. (Met uiteraard social distancing... ahum!)
 
Met die drukte maak ik mij ook wel zorgen of de dalende trend mbt Covid19 zich doorzet. Maar dat geldt ook voor Tsjechië. Misschien liggen ze straks hutje mutje op het strand in Kroatië. Tussen Duitsers, Nederlanders etc. Voor het ene land wel een verplichte test en voor het andere niet gaat dan echt niet helpen. Beter gewoon een test verplicht voor iedereen die het land in komt. Eigenlijk Europa breed dit invoeren. En als gezinnen dan duur uit zijn. So what. Dan maar dit jaar op vakantie in eigen land. Massatoerisme en het risico op een nieuwe besmettingsgolf wordt ermee voorkomen. En als je noodzakelijk moet reizen kan dat dan in ieder geval. Helaas nog met extra kosten. Dat ze de test voor Tsjechen die naar Kroatië gaan willen afschaffen heeft meer te maken met angst om impopulair te worden bij de achterban wanneer deze niet naar het favoriete vakantieland kunnen gaan als ze een dure test moeten doen. Off topic inderdaad Maurice de Hond. Zijn peilingen kloppen vaak niet maar met zijn visie over het verloop van besmetinngen heeft hij wel een punt vind ik.
 
Waarom helemaal geen test, voor niemand. De maatregelen staan , puur naar cijfers, in geen enkele verhouding naar het aantal slachtoffers. De gewone griep maakt er meer. Daarnaast is voor vele het virus het duwtje in de rug geweest van andere aandoeningen. Grofweg vandaag een 5 miljoen besmet, 2 miljoen weer gezond en 333 duizend doden. En dat met 7.6 miljard mensen.
De spaanse griep had tussen de 20 en 100 miljoen slachtoffers https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep
en dat op een veel kleinere wereldbevolking. Dan is dit niets meer dan een verkoudheid.
 
Ik vraag mij af of zonder maatregelen deze getallen ook zo zouden zijn. De mensen op de ic die het overleefd hebben, zagen het volgens mij toch niet als een simpele verkoudheid. Hetzelfde geldt voor het zorgpersonee.l
 
Daarom schrijf ik ook: Puur naar de cijfers.
En het is maar uit welke hoek je het bekijkt. En als je de cijfers ernaast legt, de leeftijd, al aanwezige ziektes.
Dat maakt het niet minder klote voor de familie van de overledenen en het zorgpersoneel, en of het komt door de maatregelen zullen we misschien nooit weten.
 
Maar als je naar de cijfers kijkt, is het nog steeds een verkoudheid? Uit welke hoek moet je kijken voor die verkoudheid? Het zal misschien wel aan mij liggen, maar ik vind dit iets te kort door de bocht.
 
Ik hoop dat de grenzen met Duitsland open gaan in juni. En de trein van Zittau naar Liberec weer rijdt. Dan ga ik zeker. En dan maar gelijk proberen om weer een verblijfsvergunning aan te vragen. Hoewel ik het niet eens ben dat die nodig moet zijn om een land in te kunnen komen. Een dringende reden zou voldoende moeten zijn. Maar hierover heb ik al genoeg gezegd. En ik verander daar toch niets aan. Dus ik blijf hopen op juni. Maar tot die tijd kan er nog veel gebeuren.
 
Voorbeeld is Zweden. Hoewel ze daar ook wel maatregelen hebben genomen. Maar veel minder. Ik zou het niet zien als een simpele griep. Gelukkig weten ze langzamerhand steeds meer over het virus. Over een aantal maanden zal de sterfte daarom veel minder zijn. Vooral de trombose die het virus veroorzaakt in verschillende organen is de doodsoorzaak. Daarom gaan in Nederland nu huisartsen preventief een bepaalde bloedverdunner geven aan mensen uit risico groepen die een Covid besmetting hebben. Dit kan voorkomen dat ze op de IC belanden. En misschien wordt door dit soort behandelingen het virus niet dodelijker als een griep. Ik ben trouwens benieuwd of in Tsjechië gesproken wordt over het feit dat daar vrijwel iedereen ooit is ingeent tegen TBC. In Nederland wordt gesteld dat door dit vaccin het verloop van Covid19 minder ernstig is. In Tsjechië zijn veel minder doden. Maar ook minder besmetinngen. Dus ik ben benieuwd of het sterftepercentage daar minder is dan in Nederland. Ook las ik dat veel mensen in Oost Europa een gen hebben die de ziekte minder ernstig laat verlopen.
 
met elke reactie verandert mijn mening weer, waarom in cz minder problemen als in nl.
ik dacht dat buiten de bijbeldriehoek ieder weldenkend mens toch wel ingeënt was tegen tbc en zo alles wat mogelijk is..
of zijn er zoveel meer ouderen met gezondheidsproblemen dan in cz ?
 
Bovenaan