Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
wat het kost in Karlovy Vary.
Karlovy Vary + Cheb nemocnice:
- de zelfbetaler wordt besteld voor een gespecificeerde dag en uur. Hij kiest deze keer in de applicatie op de gegeven webinterface volgens de beschikbare vrije capaciteit.
- de zelfbetalende tests vinden plaats van maandag tot en met zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur en op zon- en feestdagen van 8.00 tot 12.00 uur.
- de zelfbetaler arriveert op de vastgestelde datum voor incasso met een exacte CONTANT-betaling van 2 000 Kč. ;)
- resultaat na 48 uur ophalen of wordt naar het door hem verstrekte e-mailadres gestuurd.

Bron kkn.cz.
 
Dus wat ik eruit begrijp is dat als je geen Tsjechische nationaliteit hebt en geen verblijfsvergunning en je wilt voor max. 72 uren in het land blijven je dus een uitslag van een PCR-test aan de grens moet laten zien. Maar in Nederland kun je je zonder klachten nergens laten testen :denk:
 

kuurgast

Donateur
...........In de hierboven vermelde specifieke gevallen kan de PCR-test op Tsjechisch grondgebied worden uitgevoerd en moet het certificaat van de medische testresultaten binnen 72 uur na binnenkomst bij het lokaal relevante regionale hygiënestation worden ingediend.
 
Afgelopen zaterdag was het dan zover; onze dorpskroeg opende vanaf 1300 uur haar deuren! Althans het terras ging weer open.
Het nieuws ging rond als ware het dat onze vrijgezelle dorpsdame Dana zwanger was van Zeman en Babis tegelijk. Er kwam weer reuring in het durp!

Wij gingen tegen 1800 uur wandelen richting kroeg en aangekomen bij het terras zat het vol, gezellig vol. Tafels erbij, stoelen erbij en genieten maar. En tja, die 2 meter afstand. Naar mate de alcohol in het systeem kwam, werd de afstand toch niet meer zo nauwkeurig aangehouden. Bediening va het raam, en het kroeg-echtpaar hing vrolijk keuvelend uit het raam mee te doen.
Mijn eerste biertje in 9 weken (ja, Punk echt waar, het kan want ik drink alleen bier in de kroeg) smaakte overdonderend lekker. Het tweede nog beter en bij het vierde biertje kwam de routine er weer in.

Enorme gezellige avond gehad, ook de politie kwam nog even gezellig bijpraten, want in ons dorpje woont een politieagent die regelmatig even thuis langs komt rijden tijdens zijn dienst. Tegen 2300 uur ging de kroeg dicht en ging iedereen tevreden, uitgelaten weer naar huis.

Onze dorpskroeg is echt een soort sociaal buurtcentrum. Gezellig dat het weer open is. We hebben het gemist!
 
Exception for EU citizens for the purpose of economic activity up to 72 hours.

...........In de hierboven vermelde specifieke gevallen kan de PCR-test op Tsjechisch grondgebied worden uitgevoerd en moet het certificaat van de medische testresultaten binnen 72 uur na binnenkomst bij het lokaal relevante regionale hygiënestation worden ingediend.

Bron mvcr.cz/mvcren.

Economic activity performance on the Czech territory:
Confirmation of an economic activity performance on the territory of the CZ of the up to 72 hours (CZ / EN) (docx, 58 kB)
Bron mvcr.cz/mvcren.

In Plzen en Praag is ook een zelfde soort tent met testen als Dolni Dvoriste.
In Sluknov is een geschikte huisarts die testen doet. Had ik al elders op forum geschreven. HIER.

Bedankt voor de info maar het is me nog steeds niet duidelijk. Op die site staat inderdaad het volgende: In specific cases listed above, the PCR test may be undergone on the Czech territory and the ´medical testing results certificate must be submitted within 72 hours from the entry to the locally relevant regional hygienic station.

Maar die 'specific cases' zijn naar mijn weten dus alleen als je de Tsjechische nationaliteit of een verblijfsvergunning hebt...
 
b) občané EU, kteří prokazatelně za účelem výkonu nárazové / nepravidelné ekonomické činnosti vstupují na území ČR, pokud doba pobytu nebude delší než 72 hodin
  • jako na občany EU se pohlíží i na občany Švýcarska, Lichtenštejnska, Norska, Islandu a Velké Británie,

  • při vstupu musí předložit lékařské potvrzení o absolvování testu PCR (vzor ke stažení na webových stránkách MV) - jinak nelze vstup na území ČR umožnit.

  • Předkládají při vstupu do ČR buď potvrzení o výkonu ekonomické činnosti nebo dokument prokazující výkon ekonomické činnosti.
Jedná se pouze o občany EU. Doba pobytu na území ČR nesmí přesáhnout dobu 72 hodin.

b) EU-burgers die aantoonbaar het grondgebied van Tsjechië binnenkomen met het oog op het verrichten van informele / onregelmatige economische activiteiten, als de verblijfsduur niet langer is dan 72 uur
  • burgers van Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk worden ook als EU-burgers beschouwd ,

  • bij binnenkomst moeten ze een medisch certificaat van voltooiing van de PCR-test overleggen ( model beschikbaar om te downloaden op de MV-website ) - anders kan binnenkomst in Tsjechië niet worden toegestaan .

  • Bij binnenkomst in de Tsjechische Republiek dienen zij ofwel een certificaat van economische activiteit in, ofwel een document waaruit de prestaties van een economische activiteit blijken.
Dit zijn alleen EU-burgers. De verblijfsduur in Tsjechië mag niet langer zijn dan 72 uur .

https://www.mvcr.cz/clanek/vyjimka-...m-vykonu-ekonomicke-cinnosti-do-72-hodin.aspx
 

kuurgast

Donateur
'specific cases' zijn naar mijn weten dus alleen als je de Tsjechische nationaliteit of een verblijfsvergunning hebt
b) EU citizens......economic activity.......economische activiteit voor EU-burger.
Je gaat toch voor een zakenreis binnen 72 uur???
Dan is dat ook voor jou geldig.

Je moet wel onderstaande formulier downloaden en meenemen:
Economic activity performance on the Czech territory:
Confirmation of an economic activity performance on the territory of the CZ of the up to 72 hours (CZ / EN) (docx, 58 kB)
Bevestiging van een economische activiteit op het grondgebied van de CZ tot 72 uur (CZ / EN) (docx, 58 kB)
Zie mvcr.cz/mvcren.
+ Medical certificate on SARS-CoV-2 PCR testing results op mvcr.cz/mvcren.

Als men de test gedaan heeft wordt er aangeraden om testresultaat en certificaat uit te printen op goed papier in kleur en meenemen naar de grens, want vooral in regio Plzen doen ze wel eens moeilijk aan de grens.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Het probleem met de gesloten grenzen

Tsjechië houdt de grenzen strak voor buitenlandse bezoekers. Dit heeft gevolgen voor zowel vakantiegangers als mensen die in een grensoverschrijdend partnerschap leven. De discussie over het openen van de grenzen is immers begonnen.

Op 16 maart sloot Tsjechië zijn grenzen vanwege de corona-pandemie. De eerste versoepeling is in april van kracht geworden. Maar buitenlanders zonder verblijfsvergunning mogen alleen onder beperkte voorwaarden naar Tsjechië reizen. Zeker om professionele redenen. Alle anderen zullen in ieder geval tot juni moeten wachten. Minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček is al in gesprek met de vertegenwoordigers van tenminste Oostenrijk en Slowakije. Premier Andrej Babiš bevestigde dit ook woensdag:

“Minister Petříček van Buitenlandse Zaken werkt hier intensief aan. We proberen een oplossing te vinden in het zogenaamde Austerlitz-formaat, namelijk Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije. We onderhandelen niet met Duitsland omdat de epidemiologische situatie in Beieren anders is dan bijvoorbeeld in Oostenrijk. ”

En de sociaal-democraat Petříček voegde toe: “We streven ernaar om de grenzen tussen deze drie landen tegen 15 juni te openen. En ik denk dat de situatie bij ons, in Oostenrijk en Slowakije, zich op de lange termijn goed ontwikkelt. We zien nog geen vergelijkbare stabilisatie in Duitsland.”

In een interview voor de binnenlandse uitzendingen van de Tsjechische radio verwees de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken ook naar de voorgestelde opening van de grens tussen Duitsland en Oostenrijk.
Het bemoeilijkt de gesprekken met Wenen, Petříček wil doorgelaten ...
“We onderzoeken momenteel samen met de Oostenrijkse kant onder welke voorwaarden ze hun grenzen voor Duitsland willen openen. Het gevaar in Oostenrijk of Slowakije is niet zozeer dat je besmet kunt raken met de lokale bevolking, maar bijvoorbeeld met een van de andere toeristen ', aldus de minister van Buitenlandse Zaken.

Dit kan allemaal één ding betekenen: dat je voor reizen binnen Europa, in ieder geval in de zomer, nog steeds een coronatest nodig hebt met een negatief resultaat. Zoals premier Babiš op het nieuwsportaal Idnes heeft bevestigd, maken deze tests deel uit van de onderhandelingen over grensopening.

Het is momenteel echter vrij duur om een corona-infectie te laten controleren. In Duitsland kost het meer dan 200 euro, in Tsjechië 2900 kronen, bijna 110 euro. Dus als een hele familie wil reizen, is het vakantiebudget snel op.

Dat zou nog meer onmogelijk zijn voor al diegenen die direct aan de grens wonen. Verschillende luisteraars van Radio Prag International hebben zich al aangemeld. Ze beschrijven hoe ze door de grenssluiting van hun partners en familie zijn gescheiden, ook al wonen ze bijvoorbeeld maar een paar kilometer uit elkaar. Deze mensen worden niet alleen gekweld door het feit dat ze soms een omweg van 50 kilometer moeten maken, maar ook door de verplichting om het bewijs te leveren van een negatieve coronatest, zoals die bestaat in Tsjechië en Oostenrijk. Duitsland dringt op zijn beurt nog steeds aan op 14 dagen quarantaine, tenzij u een "geldige reden voor binnenkomst" heeft.

Bron radio.cz/de

---------------------------------------------------------------

Vakantiegangers uit Tsjechië kunnen zonder coronatest naar Kroatië reizen

Vakantiegangers uit Tsjechië kunnen in de zomer zonder coronatest naar Kroatië reizen. Staatssecretaris Martin Smolek van het Tsjechische Ministerie van Buitenlandse Zaken legt uit dat zowel de reis door Oostenrijk en Slovenië als het verblijf op de Kroatische bestemming voldoende zijn om de reservering van accommodatie te bevestigen. Dit werd donderdag door de Kroatische kant bevestigd, zei Smolek.

Kroatië is al jaren de populairste vakantiebestemming van de Tsjechen. In 2018 bezochten in totaal 813.000 Tsjechische vakantiegangers het land aan de Adriatische Zee. Maandag is het ministerie van Buitenlandse Zaken van plan om met Griekenland te praten over vakantiemogelijkheden voor Tsjechische burgers.

Bron radio.cz/de

Zooo.....Babiš en zijn vriendjes kunnen wel op vakantie.......
 
Als ik ergens een Covid-19 test doe, aan de grens met Duitsland-Tsjechie tegen betaling van drieduizend Kc, is het dan wel mogelijk in juli en augustus in Tsjechie door te brengen?
 
Ja, als je eerst aan de andere voorwaarden voldoet... (ben je Tsjech, of heb je een verblijfsvergunning, of kun je je economische activiteit in het land aantonen?)
 
Ik ben benieuwd hoe ze het straks allemaal gaan controleren als je wel naar het ene land mag, maar niet naar het andere. Als Oostenrijk straks de grenzen met Duitsland opent, kunnen Tsjechen ook via Oostenrijk (als ze daar naartoe mogen) naar Duitsland, Nederland etc. Nederlanders kunnen straks op vakantie naar Griekenland en Kroatië en zitten straks in dezelfde hotels, cafés en restaurants als de Tsjechen. Moeten Tsjechen straks hun hotelrekeningen, bankafschriften, telefoondata overleggen om aan te tonen dat ze alleen in Oostenrijk of Kroatië zijn geweest? Lijkt me totaal onwerkbaar om zo zonder Coronatest en quarantaine de boel Covid19-vrij te houden. Ik denk dat het enige dat echt werkt, willen ze weer naar een redelijk vrij personenverkeer gaan, maatregelen zijn zoals die in bijvoorbeeld Nederland zijn. Afstand houden, regels in horeca etc. om de besmettingsgraad laag te houden. En nog even een paar weken wachten of dit ook echt werkt. Of de grenzen gewoon dicht houden tot na het vakantieseizoen.
 
Lijkt me totaal onwerkbaar om zo zonder Coronatest en quarantaine de boel Covid19-vrij te houden
Die test is nog niet afgeschaft. Dat is nu ook het probleem voor veel mensen. Je hebt in het vakantieland vaak een bewijs van een negatieve test nodig en als je terugkomt in Tsjechië heb je er weer een nodig. Ga je met een gezin van 4 personen op vakantie, dan ben je al een hoop geld aan testen kwijt. Inmiddels is daar nu een hele discussie over.
Maar is dit wederzijds ? Het lijkt van niet.
Oostenrijk heeft de controles aan de grens met Tsjechië vanaf zondag afgeschaft, maar van Tsjechische zijde zullen de controles volledig worden voortgezet en zullen alleen geselecteerde grensovergangen open zijn, bevestigt vice-premier Jan Hamáček (CSSD) aan Blesk Nieuws. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Heiko Maas, hoopt daarom dat Tsjechië en Polen binnenkort de grenscontroles afschaffen.

Hopelijk wordt de druk voor Tsjechië te groot en gaan ze toch over tot het afschaffen van de grenscontroles.
 
Ik hoop het ook. Ik weet niet of Tsjechen dit jaar massaal naar Kroatië willen, maar in dat geval zullen er lange wachttijden aan de grenzen ontstaan door alle regels en de controles daarop, lijkt me. Nu valt het nog te doen, maar bij massa's wordt het anders. Het valt me trouwens op dat de laatste tijd het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen niet echt afneemt en tussen de 50 en 100 schommelt. Niet echt veel natuurlijk, maar ook de R nul (besmettingsgraad) is weer gestegen en zit dicht tegen de 1. Daarmee doet Tsjechië het niet beter dan Duitsland, Denemarken en zelfs Nederland. Ik ben benieuwd wat hiervan de oorzaak is en waar deze besmettingen plaatsvinden. In de zorg, in de familie, vanuit het buitenland, op het werk.
 
Het valt me trouwens op dat de laatste tijd het aantal dagelijkse nieuwe besmettingen niet echt afneemt en tussen de 50 en 100 schommelt. .
Ik heb het even opgezocht. Van 6 t/m 16 mei zijn de getallen: 78-57-46-18-28-53-22-71-82-55-49.

Zegt niet zo heel erg veel, want je weet natuurlijk niet of ze meer dan wel minder zijn gaan testen.
 
Op de site van de Tsjechische RIVM vind je ook het aantal testen dat dagelijks wordt uitgevoerd. De ene dag meer, de andere minder. Maar de laatste weken wordt er niet duidelijk meer getest. Op Wiki worden deze cijfers bijgehouden en daar staan ook een aantal grafiekjes op waar je een trend uit kunt halen (Engelstalig). En daar zie je dat de Rnul (reproductie getal) weer stijgt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_the_Czech_Republic

Ik las vandaag dat de grens tussen Duitsland en Polen in juni ook weer opengaat. Ik ben benieuwd wat Tsjechië straks gaat doen. Want de druk wordt zo wel steeds groter nu steeds meer grenzen weer opengaan.
 
Bovenaan