Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je merkt nu al dat men de eis een mondkapje op te hebben aan de laars lapt. Laat staan in de zomer bij hete dagen
Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch (voor ANO) zei donderdag op de Tsjechische televisie dat mensen vanaf half juni geen mondkapjes hoeven te dragen. Zo bevestigde hij wat hij woensdagavond in het Parlement had gezegd.

'We zijn voorbereid om het algemeen dragen van mondkapjes in de loop van juni te beëindigen', zei de minister woensdag in de Kamer van Afgevaardigden. De vrijgave zal echter alleen plaatsvinden als de epidemiologische situatie in Tsjechië zich goed ontwikkelt.

Op plekken waar veel mensen geconcentreerd zijn, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer of winkels, zou men echter nog mondkapjes moeten dragen.

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/povinne-noseni-rousek-skonci-v-polovine-cervna-40323271
 
Ik was iets te snel met mijn vorige reactie. We leven allen met een zekere stress. De een meer dan de ander. Wanneer er dan een wat ongelukkig geformuleerde reactie wordt geplaatst kan die net te veel zijn.
Ik heb gemakkelijk praten. Woon alleen. Wanneer ik mijn pension zal kunnen starten zullen we wel zien. Nu ook geen geldzorgen. Kan weinig geld uitgeven. Mijn pensioen wordt elke maand keurig overgemaakt en daar kan ik goed van leven.
Anderen hebben veel groter problemen en dat levert de nodige spanningen op.
Nu voor mij alleen oppassen met afstand houden tot de medemens. Mondkapjes worden weinig gebruikt, ondanks alle voorschriften. Zag wel een bijdrage dat het algemene voorschrift half juni zal vervallen. Gebruik in de supermarkt is natuurlijk positief. De 1,5 m-maatschappij zal wel een illusie blijken te zijn. Controle daarop is gewoon niet te realiseren.
 
Ook in je vorige bericht schreef je dat mondkapjes weinig worden gebruikt. Volgens mij wordt over het algemeen het mondkapjesverbod in onze regio goed nagevolgd.
 
Als de Tsjechen zaken als net op het NOS nieuws hier zien , --- beeld opening basisschool na lock down waarbij de kinderen nog net niet op elkaars schoot zitten ,in plaats van 1.50 m afstand ! Dan blijven ze wijs en houden de boel nog op slot, voor die eigenwijze Nederlanders die altijd alle regels aan hun laars lappen ! Hoe erg ik ook betreur dat ik in mijn afgelopen 2 weken voorjaars vakantie het mooie CZ niet in mocht en dan dus ook mijn zomervakantie drie weken in CZ kan vergeten .
Ik hoop echter toch snel van dit mooie land met zijn natuurschoon ,vele musea en de prachtige kastelen en de heerlijke parek roliku en pivo weer kan genieten .
 
Als de Tsjechen zaken als net op het NOS nieuws hier zien , --- beeld opening basisschool na lock down waarbij de kinderen nog net niet op elkaars schoot zitten ,in plaats van 1.50 m afstand !

Ach, ook in Tsjechie houdt men zich niet altijd aan de regels, hoor. Afgelopen weekend in een overvolle bus geweest. Alle zitplaatsen bezet, plus nog 10 mensen die stonden. Wel allemaal netjes met mondkapje, dat dan wel.

Maar bij de cafeetjes onderweg bij de wandeling terug, waren alle mondkapjes "verdwenen"...

Ja, de café's verkopen al wekenlang hun drankjes en hamburgers uit raampjes, en dat is erg populair :-)
 
Soms dan denk ik echt: Hoe verzinnen ze het.
Een vriend van mij heeft hier al 2 jaar een huis, is met pensioen en zat zowat de helft van de tijd ook in Tsjechië.
In november was hij in Usti voor zijn (tijdelijke) verblijfsvergunning, maar de slimmerik was vergeten om 2 pasfoto's mee te nemen. Dus dan maar de volgende keer. Na de carnavalsvakantie is hij voor even weer naar Nederland gegaan en toen werden hier de grenzen dichtgegooid.
Nu heeft hij via Hartmanova zijn tijdelijke verblijfsvergunning toch nog kunnen regelen, zodat hij daarmee toch nog Tsjechië in komt om naar zijn huis te gaan. Hij heeft nu bericht gekregen dat ze klaar liggen in....... Usti N. L. :fool::stom:
 

kuurgast

Donateur
De grote versoepeling van de coronavirusbeperkingen in Tsjechië.

Maandag zijn de beperkingen vanwege het coronavirus in Tsjechië aanzienlijk versoepeld, met winkels en diensten, galerijen, bioscopen, pubs en restaurants die na een pauze van twee maanden weer opengaan.

Winkelcentra, kappers, massage- en wellness-salons mogen onder strikte hygiënische voorwaarden weer open. Pubs, cafés en restaurants kunnen klanten nu buiten bedienen.

Scholen zijn heropend voor leerlingen met toelatingsexamens, met een maximum van 15 leerlingen in de klas.

Kerkelijke vieringen en bruiloften tot 100 personen zijn toegestaan en de kastelen en in het land openen hun deuren weer voor bezoekers.
----------------------------------------------------
Na 25 mei zijn gezichtsmaskers buiten niet verplicht.

Gezichtsmaskers zijn na 25 mei buiten niet verplicht, op voorwaarde dat mensen de sociale afstandseisen van twee meter kunnen handhaven, meldde minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch na de regeringszitting van maandag.

Gezichtsmaskers blijven verplicht in winkels en instellingen en in gesloten openbare ruimtes met een hoog risico op overdracht zoals openbaar vervoer of taxi's.

Vojtěch zei dat de verordening volgens welke winkels, postkantoren en andere diensten zijn voorbehouden aan mensen ouder dan 65 jaar van 8.00 uur tot 10.00 uur elke dag, voorlopig van kracht blijft.
Bron radio.cz/en.
 

kuurgast

Donateur
Wanneer is het veilig om weer aan het werk te gaan in Praag?
Hoe gaan bedrijven en co-working spaces in Praag om met de overgang naar het werk?

Nu lockdowns in heel Europa beginnen te verminderen, is een terugkeer naar de 9-to-5-grind onvermijdelijk. En misschien is een van de grootste vragen die bij iedereen op de voorgrond staat, 'hoe veilig zal mijn kantoorruimte dan zijn?'

Maar terwijl de quarantainevoorschriften versoepelen, wordt van de werknemers verwacht dat ze naar hun kantoor terugkeren - en bedrijven werken eraan om uit te zoeken hoe ze dit veilig kunnen doen.

Wanneer gaan arbeiders precies terug?
Het korte antwoord is: niemand weet het. "Deze vraag is echt moeilijk te beantwoorden omdat we niet weten hoe de situatie zal evolueren en of er al dan niet nieuwe beperkingen zullen gelden", zegt Chroustovská. "Als de situatie stabiel is, denk ik dat werknemers medio mei naar de kantoren kunnen terugkeren, maar ze zullen een aantal regels moeten volgen - een maximum aantal mensen op kantoor houden, gezichtsmaskers dragen."

Zonder duidelijke richtlijnen van de overheid, is het aan elk bedrijf om te heropenen. Sommigen heropenen mogelijk zodra de noodtoestand op 17 mei afloopt, terwijl anderen wachten tot 25 mei, de laatste stap van het heropeningsplan. Op 25 mei openen restaurants, bioscopen en hotels hun deuren en mogen culturele en sportevenementen met maximaal 100 mensen worden georganiseerd. Het is logisch om te denken dat kleinere kantoren dan ook klaar zijn om te openen, terwijl grotere bedrijven misschien wat langer wachten om hun deuren te ontgrendelen.

Lees verder op news.expats.cz.
 

kuurgast

Donateur
Hamáček: crisisteam wordt na einde noodtoestand afgebroken

Het centrale crisisteam in Tsjechië zal na het einde van de noodsituatie blijven werken, maar in beperkte mate. Hij kwam dan alleen met grotere tussenpozen bijeen. Hij was het eens met premier Andrej Babiš, zei vice-premier en chef van de crisisstaf Jan Hamáček dinsdag voor journalisten in Lány. De noodtoestand eindigt deze zondag en zal niet worden verlengd, bevestigde de sociaal-democraat.

Hamáček heeft eerder met president Miloš Zeman op het kasteel van Lány gesproken. De vice-premier zei dat hij met het staatshoofd heeft gesproken over de bestrijding van de pandemie van het coronavirus en de programma's die de regering had aangenomen, waaronder hulp aan de economie. De uitweg uit de crisis zal niet gemakkelijk zijn, maar iedereen in de regering is ervan overtuigd dat Tsjechië het zal doen. Hiervoor moet de staat ondernemers en burgers echter nog sneller helpen, was hij het eens met Zeman, benadrukte Hamáček.

Bron radio.cz/de
 
Ach, ook in Tsjechie houdt men zich niet altijd aan de regels, hoor. .....
Dat sommigen lak aan de regels hebben, hoorde ik 3 weken geleden ook al. Een vriendin die in Podoli, provincie Klatovy, woont, zei dat ze bij haar in het dorp vanuit Praag uitgebreid aan het feestvieren waren.
 
Ik ben benieuwd hoe de lokale autoriteiten jouw test gaan beoordelen
Ik ook! Voor dat geld mag ik hopen dat het serieus genomen wordt! We zullen het meemaken volgende week.
Heb je geen mogelijkheid om die test hier in Tsjechië te laten afnemen? ..... Ik weet niet of die prijzen verschillen in Tsjechië, maar onze huisarts ..... doet het voor ik meen 2850 kronen.
Ik zal is kijken wat het kost in Karlovy Vary. Dat moet ik een vriendin even vragen. Dank je voor de tip!
 
Volgende week ga ik voor een zakelijke reis in de auto naar Tsjechië voor maximaal 3 dagen. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dat zit met een testverklaring. Het is naar mijn weten niet mogelijk om zonder klachten (heb al met diverse instanties gebeld, waaronder huisarts en GGD) in Nederland een PCR-test af te laten nemen en daar een verklaring van te krijgen.

Is het zo dat je een negatieve testverklaring aan de grens moet laten zien of mag je je na binnenkomst ook in Tsjechië laten testen (waarvan je dus de uitslag een dag later krijgt en een dag later vertrek ik weer naar Nederland)? En ik heb gelezen dat het mogelijk is aan de grens tussen Oostenrijk en Tsjechië je te laten testen in Dolni Dvoriste, maar goed, dan moet je eerst weer een dag wachten op de uitslag en moet je ook nog eerst Oostenrijk in zien te komen zonder testverklaring.

Dus weet iemand hoe het zit bij de grens met Tsjechië voor een Nederlander die maximaal 72 uren in Tsjechië is? Heb je bij de grens een negatieve testverklaring nodig of niet? En zo ja, waar kun je je dan laten testen?
 
Het ligt eraan waar je moet zijn, maar is via Oostenrijk gaan rijden niet een omweg? Je hebt in ieder geval een bewijs (het liefst met de nodige stempels) nodig dat het noodzakelijk is dat je in Tsjechië moet zijn. Ook een mondkapje op als je bij de grens komt. In principe moet je je binnen 72 uur laten testen, maar je bent altijd afhankelijk van de ambtenaar die je bij de grens controleert. Houd er ook rekening mee dat niet alle grensovergangen open zijn en dat ze 's nachts dicht zijn.
 

kuurgast

Donateur
of mag je je na binnenkomst ook in Tsjechië laten testen
Exception for EU citizens for the purpose of economic activity up to 72 hours.

b) EU citizens provably entering the territory of the CZ for a one-off / irregular economic activity, if their stay does not exceed 72 hours.

A PCR testing results certificate (template available at the MoI website) must be submitted upon entry, otherwise the person will not be allowed to enter the territory.

Submitting upon return to the Czech Republic the proof of an irregular economic activity or document proving a performance of an irregular economic activity.

This applies to the EU citizens only. Their stay in the Czech Republic cannot exceed 72 hours.

Voor alle personen geldt een beperking van het vrije verkeer op het grondgebied van de Tsjechische Republiek voor de periode van hun verblijf op het Tsjechische grondgebied, met uitzondering van reizen naar het werk, noodzakelijke reizen om in de eerste levensbehoeften te voorzien, reizen naar de dokter, reizen reis voor dringende officiële zaken terug naar de woonplaats, begrafenissen.

Entiteiten die EU-burgers ontvangen met het oog op economische activiteit op het grondgebied van de Tsjechische Republiek, zijn verplicht ervoor te zorgen dat deze personen alle regels naleven die zijn vastgelegd in IV van regeringsresolutie nr. 332, met name de volgende regels: draag een FFP2-klasse ademhalingstoestel tijdens het werk, gebruik kamers voor rust en maaltijden alleen (zonder de aanwezigheid van iemand anders), minimaliseer contact met andere werknemers, beperk beweging op de werkplek tot een noodzakelijk minimum, meet regelmatig de lichaamstemperatuur.

Documenten voor invoer (dit is geen uitputtende lijst):
- uitnodiging voor een zakelijke bijeenkomst, officiële reis, reisopdracht,
- bewijs van contract,
- contract voor de uitvoering van een functie,
-extract uit het handels- of handelsregister,
- arbeidsovereenkomst,
- diplomatieke nota van een ambassade van het thuisland
OF
bevestiging van de prestaties van de economische activiteit tot 72 uur - alleen geldig voor de inschrijving (sjabloon beschikbaar op de MoI-website).

...........................
...........In de hierboven vermelde specifieke gevallen kan de PCR-test op Tsjechisch grondgebied worden uitgevoerd en moet het certificaat van de medische testresultaten binnen 72 uur na binnenkomst bij het lokaal relevante regionale hygiënestation worden ingediend.

Bron mvcr.cz/mvcren.

Economic activity performance on the Czech territory:
Confirmation of an economic activity performance on the territory of the CZ of the up to 72 hours (CZ / EN) (docx, 58 kB)
Bron mvcr.cz/mvcren.

In Plzen en Praag is ook een zelfde soort tent met testen als Dolni Dvoriste.
In Sluknov is een geschikte huisarts die testen doet. Had ik al elders op forum geschreven. HIER.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan