Stroomstoringen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is in Tsjechië redelijk normaal dat bij een flinke storm of onweer de stroomvoorziening is onderbroken. In de nacht van zondag op maandag 11 maart waren minstens 300.000 adressen stroomloos. Ook in de middag nog 50.000. Ik mag dus van geluk spreken dat ik om 9 uur al weer elektriciteit had. Dit na 10,5 uur zonder. Ik heb internet via de telefoon. Het modem moet je na het ontbreken van stroom weer zelf inschakelen. Normaal lukt dat vrij snel. Nu na allerlei pogingen niet. Het vaste telefoonnet is van O2. Na 1,5 uur maar eens op de rekening gezocht naar een telefoonnummer. Dat gebeld. Gelijk al een mededeling dat je op de nul-toets moet drukken om contact in het Engels te krijgen. Daarna wat mededelingen in het Tsjechisch. Rustig afgewacht en daarna in prima Engels te woord gestaan. Ik kan echter maar heel slecht horen wat er wordt gezegd. Al pratend wordt duidelijk dat wellicht de sterkte van het signaal van de telefoon de boosdoener is. Wanneer ik tegen de avond weer het modem probeer is inderdaad het probleem opgelost. Daar had ik nog nooit aan gedacht.
 
Na 10 jaar vaak 6 a 7 keer per jaar met een langdurige stroomuitval te zijn geconfronteerd, hebben we afgelopen zomer maar een (diesel)aggregaat gekocht. Maakt enorme herrie, maar wat een zaligheid dat je bij de zoveelste stroomuitval gewoon de aggregaat aanzet en weer kunt koken, licht hebt en gewoon door kunt gaan.
Kaarsjes aan is best romantisch, maar als je net bezig bent, is licht aan en stroom hebben toch wel prettig.

En al helemaal om koffie te kunnen zetten. Alhoewel sneeuw scheppen en laten smelten/koken op de houtkachel ook wel iets heeft. Maar ja, oploskoffie, foei!
 
Het is in Tsjechië redelijk normaal dat bij een flinke storm of onweer de stroomvoorziening is onderbroken. .....
Met stroomuitval moet je inderdaad leren leven, zeker als je, zoals wij, in een groot bosgebied leeft en bomen altijd een gevaar zijn voor de bovengrondse leidingen.
Wat me wel opvalt de laatste jaren, is dat men na korte tijd weer inschakelt, en na een minuut is het weer voorbij, en dat herhaalt zich meerdere malen, en dan moet je wachten tot de volgende middag.
En vriend van mij, 20 km hier vandaan, zat maar een uur zonder stroom. Ik vraag mij af: hier worden steeds meer huizen en pensions gebouwd die voor verwarming op het stroomnet zijn aangewezen. Als al die verwarmingen door een thermostaat worden ingeschakeld, wordt het stroomnet met een hevige piek belast en, zo veronderstel ik, wordt er automatisch weer uitgeschakeld. Ik ben maar een amateur, maar zo zou het kunnen zijn.
Wat mij verontrust is dat deze winter bij min 15 graden, midden in de nacht, de stroom ook een paar keer aan en uit ging, buiten was geen zuchtje wind.
Wat het modem betreft, ik heb een HUAWEI modem, en die schakelt automatisch weer in of misschien zit er in China een mannetje die mijn modem in de gaten houdt en op een knop drukt.
 
Ik dacht in 'the middle of nowhere' te zitten, maar korte onderbrekingen van de stroomvoorziening als hierboven aangeduid heb ik toch niet ervaren. Wel een paar keer per jaar voor langere tijd en dan denk je ook aan de aanschaf van een generator.
 
Vreemd. Wij hebben ook O2 en een modem van O2. Wij hebben in de beginjaren (8 tot 9 jaar geleden) 3 keer een modem stuk gehad in een vrij korte periode vanwege piekspanningen (een toen veel voorkomend probleem in CZ). Huawei modems waren inderdaad de eerste modems van O2 (zelf ook gehad). Nu hebben ze weer een ander merk in gebruik. Een eigen gekocht modem installeren kan natuurlijk ook gewoon. De laatste jaren is het gelukkig allemaal veel beter geworden qua stroom (al lange tijd hetzelfde modem in gebruik). Zelf hebben we ook de nodige voorzieningen daarvoor getroffen (o.a Brennenstuhl overspanningsveilige stekkerdozen geplaatst). Een modem wat je zelf weer moet opstarten na een stroomstoring ken ik niet, echt nog nooit van gehoord en zelf toch ook vele modems gehad/versleten. Volgens mij starten modems altijd uit zichzelf weer op. We hebben meerdere ip camera's draaien. Omdat die na verloop van tijd soms "vol" kunnen lopen met data, gebruik ik altijd doodgewone tijdschakelaars daarvoor. Ook voor het modem zelf dus (stroom af, stroom weer aan, 2 x daags). Op deze wijze wordt juist alles weer even helemaal opnieuw gereset, ook als je er zelf niet bent.

Afgelopen dagen was er inderdaad weer geen stroom (veel bomen gevallen op de bovengrondse stroomkabels). Ik kon het zelf zien (camera's werken dan niet meer, maar gaan dan na een paar dagen ook weer vanzelf aan) maar kreeg ook een berichtje van onze huismeester over de verwarming. Dat is namelijk wel iets om 's winters altijd rekening mee te houden ingeval van geen stroom, want sommige verwarmingssystemen vallen dan helaas ook spontaan uit en sommigen daarvan die starten dus niet meer uit zichzelf weer helemaal correct op (soms moet je daarvoor eerst een resetknop een tijdje ingedrukt houden). En dat laatste lijkt me eerlijk gezegd een veel groter en ingrijpender probleem.

Daarom sowieso altijd antivries in je radiatoren gebruiken. Er is daarvoor speciale antivries voor cv's in de handel in CZ. En mocht je er zelf dan toch niet zijn, dan helpt een scheut antivries in het toilet natuurlijk ook meteen (wel eerst de stortbak helemaal leeg spoelen). Krantenproppen daarvoor gebruiken is een heel gedoe en ook tamelijk ouderwets. Ik doe dit echt al vele jarenlang zo (in Frankrijk en in CZ) en heb daarmee nog nooit een probleem gehad met mijn septic tank mocht iemand dat zich nu ineens gaan bedenken (het is gewoon veel te weinig daarvoor). En waterleidingen en boilers moet je dan natuurlijk ook meteen leeg laten lopen. Dat is dus het echte probleem als je huis 's winters ineens langere tijd zonder stroom komt te zitten. Het alarmsysteem daarentegen werkt wel altijd gewoon lekker door, want daar is wel altijd goed rekening mee gehouden bij het ontwerp van zo'n systeem (om een hele andere reden natuurlijk). Zelfs de berichtgeving daarvan gaat gewoon door (4G telefoonverbinding).

Maar het beste is gewoon je buurman of buurvrouw vragen om na een flinke stroomstoring toch maar even je hele huis te controleren. Dat voorkomt echt een hele hoop ellende (er zijn mijzelf meerdere gevallen daarvan van bekend).
 
Laatst bewerkt:
Blijft me natuurlijk wel een beetje fascineren, dat verhaal van je over wel stroom hebben maar een telefoonlijn die maar half werkt. Meestal werkt een telefoonlijn wel of hij werkt niet. Dat je steeds je modem opnieuw moet opstarten is ook vreemd. Werkt je splitter (ISDN en telefoonlijn apart) nog wel goed? Volgens mij heb je die als je internet + bellen gebruikt namelijk niet altijd nodig. Maar ik heb de splitter zelf ook wel eens defect gehad in CZ en toen werkte het ook niet meer helemaal goed.

In Nederland hebben een hoop mensen hun oude splitter er nog steeds tussen hangen (was vroeger nodig voor de uitsplitsing van internet en voor apart "ouderwets" bellen). Nu bel je via internet. Geen internet, dan kun je dus ook niet bellen. Dat kon in het oude systeem natuurlijk wel. Je kon bellen terwijl het internet er uit lag. Je belt nu eigenlijk via voip (internetbellen). Je kunt gewoon zelf een voip telefoontje kopen (wel eens gedaan) en dan bellen met een ander die ook een voip telefoon beschikbaar heeft (kost niks). Daar heeft de provider natuurlijk weer een prachtig verhaal van gemaakt, waardoor je nu apart voor internet betaalt, apart voor internet bellen betaalt en apart voor internet TV kijken (TV rechten) betaalt. Wel raar natuurlijk, want het komt allemaal door hetzelfde lijntje naar binnen bij je (de bites en bytes die je hiervoor nodig hebt) en je kunt alles zelf ook doen met een simpele laptop (bellen via voip, whatsapp of skype, het internetten zelf en gewoon live tv kijken naar de publieke zenders via datzelfde internet). Dan betaal je uitsluitend voor internet.

Als je de splitter er tussen uit haalt, dan wordt het internet soms ook wat sneller. En misschien doet die telefoonlijn het dan ook wat beter, al hangt het één en ander wel af van het modem dat je nu gebruikt. Vroeger zat er bijvoorbeeld altijd een splitter bij in de doos als je een nieuw modem van KPN kocht. Nu ontbreekt die splitter vaak in de doos, omdat het niet meer nodig is. Gewoon uitproberen zou ik zeggen of eens een andere splitter plaatsen.

Een telefoonlijn die maar half werkt ken ik zelf eigenlijk niet echt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Er staat altijd wel een heel klein beetje stroom op zo'n lijn vermoed ik. Je kunt aan O2 vragen of ze de telefoonlijn voor je willen opmeten. Ze kunnen dat net zoals hier in Nederland op afstand voor je doen (dus gewoon bellen naar O2 en vragen of ze de verbinding willen opmeten voor je, het is echt zo klaar). Dan zien ze meteen of de lijn nog wel optimaal werkt. Er wordt namelijk nog nauwelijks geïnvesteerd in telefoonlijnen vanwege 4G en glasvezel en dit is de goedkoopste oplossing voor hen. Als de verbinding tot aan het woonhuis niet meer goed werkt, dan kunnen ze vaak een andere nieuwe verbinding voor je maken door simpelweg een ander adertje aan te prikken in de patchkast in het dorp en in het kleine kastje wat je in CZ aan de muur hebt hangen. Hier in Nederland moeten ze vaak eerst voor je deur (rand tuin-straat) staan te graven, want bij ons zit die aansluiting onder de grond.
 
Laatst bewerkt:
Men heeft blijkbaar verschillende leidingen van het elektriciteitsnet hersteld en ging tijdelijke oplossingen veranderen in definitieve (ideeën van een leek). Dat betekende dat we zeker 10 keer in het donker werden gezet. Het modem leverde nu geen problemen. Wel moest de computer telkens opnieuw worden opgestart, maar gelukkig ook zonder problemen. Als leek denk je dan: doe dit tussen 17 en 18 uur en niet tussen 18 en 20 uur.
 
Wij hebben eens een keer 15 uur lang zonder stroom gezeten. Volgens mij werden er toen nieuwe metalen stroompalen geplaatst bij ons in de buurt. Gelukkig was het voorjaar en begon het al 's morgens vroeg, want anders wordt het natuurlijk wel een beetje beroerd. Zie het maar als een klein stukje avontuur in spannend, sprookjesachtig mooi en uitdagend Tsjechië (want anders wordt alles ook zo saai). Alhoewel? Ik meen me toch ook te kunnen herinneren dat mijn eega na verloop van tijd toch knap chagrijnig begon te worden. Ze kon niet koken en ook niet internetten. Ik moest de buurman de hele tijd maar vragen of het allemaal nog lang duurde (maar die had natuurlijk ook geen idee).

Wat ik me ook wel eens afvraag; waarom de lantaarnpaal bij ons voor de deur (heeft bijna elk huis daar op het platteland) 's avonds soms 10 minuten lang uit gaat en daarna ook weer gewoon aan, terwijl we in huis toch gewoon de hele tijd stroom hebben. Geen idee waarom ze dat zo regelmatig doen (echt al zolang als dat we daar een huis hebben). Controle van iets misschien? Controle van de lampen gebeurd altijd overdag.
 
Laatst bewerkt:
Een langere geplande onderbreking van de elektriciteitsvoorziening wordt hier in de buurt gemeld met papieren meldingen op allerlei palen en bomen.
Wel plezierig te weten dat ik niet de enige ben met problemen. Daar kan ik me dan beter op instellen.
Duidelijk is ook dat een groot computercentrum van Google nu dicht bij Delfzijl zit. Door het internationale koppelingsnet zijn de onderbrekingen in NL minimaal. Bovendien hebben ze daar een kolencentrale dichtbij en hebben ze koeling van de Waddenzee. Ook in de toekomst zitten ze dicht bij de bron.
 
Bij alle problemen kreeg ik gisteren te maken met vier keer binnen een uur van een korte onderbreking van de stroomtoevoer. Het regende flink en dan heb je in Tsjechië blijkbaar gelijk storingen in het elektriciteitsnet. Leuk wanneer je TV kijkt via de computer. Telkens weer helemaal opstarten en extra werk om ook de VPN weer aan de gang te krijgen. Gelukkig rond 17 uur en dan is het in ieder geval licht.
 
Stadla, ik las ergens dat je pas onlangs je huis in Nederland verkocht hebt en dus definitief in Tsjechië woont.
Wij zitten hier al wat langer en dan weet je dat dit hier echt wel vaker voorkomt. Veel leidingen liggen gewoon boven de grond en dat is gevoelig voor weersinvloeden.

TIP: Wij hebben hier op een paar plaatsen een zaklamp in het stopcontact zitten die een heel zacht blauw licht geven en zodra de stroom uitvalt gaan die aan. Je zit dan nooit in het donker.
 

Bijlagen

  • zaklamp.jpg
    zaklamp.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 12
Ja, bij ons was het ook raak gisteren rond 17.30 uur. Duurde ongeveer 2 uur voordat er bij ons weer elektriciteit was, het dorp naast ons had geen stroom tot in de nacht. Net als Feertje schreef, gebeurt hier wel vaker.
 
Heeft waarschijnlijk met sterke wind te maken. Bij onweer, sterke sneeuwval en wind vallen soms bomen op stroomkabels. In Chuchelna ook vaak meegemaakt. In Tsjechië lopen vrijwel alle stroomkabels bovengronds. Zeker op het platteland. Hoewel het lijkt dat ik minder last van stroomuitval heb dan vroeger. Er is de afgelopen jaren ook veel geïnvesteerd in het stroomnet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een computer gebruik ik bijna niet meer. Ik kan vrijwel alles tegenwoordig via de smartphone doen. En als de stroom een paar uur uitvalt is er meestal nog wel internet via de dataverbinding van de telefoonaanbieder. En mijn Nederlandse data GB's kan ik tegenwoordig ook in Tsjechië gebruiken. Licht heb ik dan via een paar ledlampen met batterij. Meestal duurt de stroomuitval geen dagen. En voor dat geval heb ik eventueel nog een klein draagbaar noodaggregaat en een hout/kolenkachel en een kookplaatje op gas. Alleen de koelkast kan een probleem zijn in de zomer. De gevolgen van stroomuitval zijn voor mij minder erg in Tsjechië dan in Nederland. Want daar valt de verwarming dan ook uit. Maar in Nederland heb ik de laatste jaren juist meer last van stroomuitval. Niet door weersomstandigheden maar door toegenomen complexheid van het net denk ik. Door zonnepanelen die leveren etc. Een Tesla thuisbatterij zou ideaal zijn. Maar ik vind de kosten nog niet opwegen tegen de voordelen. Ook omdat ik geen zonnepanelen heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De beheerder zal hier zelf een topic van hebben gemaakt. Was zelf verbaasd! Ik ben het wel gewend dat we vaak een onderbreking van de elektriciteitsvoorziening hebben. Nu gelukkig maar kort. Een groot deel van de dag komt vaker voor. Had mijn tekst gekoppeld aan de informatie over corona en de consequenties van leven in Tsjechië. Vandaar het begin van de tekst.
 
De clou was dat je hier toch onder een zekere spanning leeft door de corona en dat je dan zo iets als een stroomonderbreking er net niet bij kunt hebben: de beroemde druppel die de emmer doet overlopen. Vandaar mijn aanvulling bij informatie over corona. Hier prima! Er is elders een topic waar ook veel tips zijn gegeven over hoe te reageren op een stroomonderbreking. Olivier was het bijvoorbeeld zo zat dat die een aggregaat heeft gekocht. Bevalt minder door het lawaai.
 
Bovenaan