Vrachtwagens lopen vast bij grensovergangen Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Verkeersinfarct Harrachov en Hradec Králové richting Nachod

Aan de Tsjechische grenzen naar Polen en Slowakije staan vrachtwagens en busjes in lange files. De reden hiervoor is de strenge grensbewaking aan de Poolse en Slowaakse zijde.

Kolommen begonnen zich te vormen vóór de Poolse grensovergang op maandagochtend, toen de Polen bij de kruising grondige controles begonnen bij mensen die het land binnenkwamen. De Polen zullen ongeveer tien vrachtwagens per uur inchecken. Buitenlanders mogen Tsjechië niet binnenkomen. Polen verbood ook de toegang van buitenlanders tot het land. Er zijn uitzonderingen op uitgegeven beperkingen, bijvoorbeeld voor pendelaars, mensen die de grens oversteken voor werk.

Náchod is de enige in de regio Hradec Králové, waar de Tsjechisch-Poolse grens kan worden overgestoken voor het vervoer van goederen. Andere grensdoorlaatposten zijn gesloten.
De rij vrachtwagens die via de grensovergang Náchod naar Polen rijdt, strekt zich uit tot aan de snelweg D11 voor Hradec Králové.

In Náchod stort de stad met 21.000 inwoners in, volgens het stadhuis. “Vrachtwagens staan vanaf maandag in de stad. We hebben mobiele toiletten voor vrachtwagenchauffeurs langs de route geplaatst, de situatie is ondraaglijk ”, zegt woordvoerster Nina Adlof. De politie regelt nu het verkeer op het hele traject van Hradec Králové tot Náchod.

Polen heeft onmiddellijk weer drie grensovergangen met Tsjechië in gebruik genomen voor vrachtwagens, die de problemen zouden kunnen verlichten. Aan Tsjechische kant zijn dit de grensovergangen bij:
Královec regio Hradec Králové
Mikulovice (okres Jeseník) regio Olomouc
Závada (Petrovice u Karviné) regio Moravië-Silezië

Bij de Slowaakse grens staat een file van 15 kilometer op de D2.

Bron oa idnes.cz.
Zie kaart op google.com/maps.

Groene kruisingen zijn open voor goederenvervoer, oranje kruisingen zijn alleen voor grenspendelaars met speciale toestemming.
Andere kaart COVID-19 Truck border crossing times.
 

kuurgast

Donateur
De gesloten grenzen dwongen het Ministerie van Verkeer om het inhaalverbod voor vrachtwagens in te trekken.

We introduceren groene rijstroken voor vrachtvervoer op grensvakken.
Om de kolommen in te korten en voertuigen met belangrijke lading snelle doorgang te geven, hebben we besloten inhalen te verbieden
voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton op de grensvakken van de snelwegen D1, D2, D5, D8 en D11.
Deze maatregel heeft geen betrekking op voertuigen die bedoeld zijn om:
- Het vervoer van bederfelijke goederen.
- Transport van levende dieren.
- Transport van brandstof voor tankstations.
- Postvervoer.
- Transport van medisch en biologisch materiaal, medicijnen en materiaal voor hun productie.
Bron facebook.com/mdcr.cz.

Tot 3 april 2020 geldt een uitzondering op het rijverbod op zaterdag, zondag en feestdagen ook voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton of meer. De reden is om de levering van medicijnen en alledaagse goederen te verzekeren tijdens de coronaviruscrisis.

Het internationale goederenvervoer over de grens is toegestaan voor voertuigen met een maximaal toegestane massa van niet meer dan 3,5 ton en voertuigen van meer dan 3,5 ton, het moeten echter voertuigen van categorie N zijn die bestemd zijn voor goederenvervoer.
Bij het overschrijden van de grens moet worden bewezen:
a) dat het een voertuig van categorie N is (bijvoorbeeld een voertuigcertificaat);
(b) dat het vervoer wordt uitgevoerd in het kader van het bedrijf van de vervoerder, zij het voor anderen of uw eigen gebruik (bijvoorbeeld door bewijs van vracht, factuur of bestelling)
(c) de relatie van de persoon die het voertuig bestuurt tot de vervoerder (in de vorm van een arbeidsovereenkomst of een attest voor internationale transportmedewerkers)
d) uittreksel uit het handelsregister

Als gouverneur Kubis geen versterking krijgt voor grenscontroles, is hij klaar om passagiersgegevens in te voeren, ongeacht congestie. 'Ik heb de crisisstaf gevraagd om het leger met apparatuur zoals containers en tenten naar grensovergangen te verplaatsen. Via het regionale militaire hoofdkwartier heb ik ook gevraagd of het niet mogelijk zou zijn om reservisten op te roepen."
Soldaten helpen momenteel op verschillende plaatsen. De belangrijkste taak is het helpen van politieagenten bij het controleren van de landsgrenzen. Het leger wees 941 mensen toe voor deze taak. De exacte inzet op de plaatsen wordt bepaald door de door de politie vastgestelde behoeften.
Bron oa auto-mania.cz.
Verdere informatie in Engels en Duits op mvcr.cz/mvcren + mdcr.cz/Media.
 

kuurgast

Donateur
Bij de grens D2 naar Slowakije staat 12 kilometer file

Op de snelweg D2 staat vanmorgen weer een kolom van twaalf kilometer vrachtwagens op de kruising Lanžhot-Brodská richting Slowakije.
In de middag werd dat wintig kilometer voor de grensovergang Lanžhot - Brodská op de snelweg D2. Het begon in Podivín in het Břeclav-gebied. De reden was een niet-functionerend computersysteem in Roemenië, dat vervolgens geen vrachtwagens het land in liet.
Het is het resultaat van informatie op de website van weg- en snelwegdirectie Dopravniinfo.cz. Het probleem ligt al op de grens van Slowakije met Hongarije. De Hongaren hebben op grensovergangen strikte maatregelen genomen voor de verspreiding van het coronavirus. Lange kolommen aan de grens waren vooral vorige week.

De file begint ongeveer bij de afrit naar Břeclav. Van daaruit kunt u doorgaan naar de grensovergang Hodonín-Holíč.

Het probleem doet zich voor op de grenzen van Roemenië en Hongarije en loopt over naar de grenzen van Hongarije en Slowakije en de Tsjechisch-Slowaakse grens. Grensproblemen worden veroorzaakt door strikte maatregelen om COVID-19 te verspreiden.

Begin deze week lag de D2 volgens de politie relatief rustig bij de grens, een kleinere file stond bij de kruising maandagochtend, dinsdag waren er geen colonnes. Significante verkeerscomplicaties kwamen opnieuw voor bij de kruising op woensdag, toen de grenslijn na de middag begon te vormen. Later was het meer dan tien kilometer en de politie leidde het verkeer in de golven om naar afrit 48 Břeclav. Ze reed rond middernacht.

Dertig kilometer lange kolommen stonden vorige week - ze begonnen op dinsdag, toen een aantal vrachtwagens ongeveer Rakvice bereikte. Maar toen verkortten ze. De eerste dag zonder file was zondag.

Vanwege bezorgdheid over de verspreiding van het coronavirus mogen Tsjechische burgers niet naar het buitenland reizen. Buitenlanders mogen Tsjechië niet binnenkomen. Voor het vervoer van goederen bleven de grenzen open.

Bron ceskenoviny.cz.

-----------------------------------------------------------------------

Computerstoring in Roemenië, vrachtwagenfile regio Břeclav 20 km

Twintig kilometer op donderdag na de middag stond een colonne vrachtwagens voor de grensovergang Lanžhot - Brodská op de snelweg D2. Het begon in Podivín in het Břeclav-gebied. De reden was een niet-functionerend computersysteem in Roemenië, dat vervolgens geen vrachtwagens het land in liet.

Hongarije heeft besloten te vertragen om de binnenkomst van vrachtwagens op zijn grondgebied te stoppen, zei de Slowaakse politie. De maatregel zal het vervoer aan de open grensdoorlaatposten met Slowakije verder beïnvloeden. Boedapest heeft bij de grens vorige week strenge maatregelen ingevoerd om het coronavirus te verspreiden, het resultaat was bijvoorbeeld al files aan de grensovergang Lanžhot-Brodská tussen Tsjechië en Slowakije.

Ook chauffeurs die niet op weg zijn naar Hongarije zitten gevangen in de file. De meer gelukkigen verlieten op tijd de snelweg en ondanks het verbod op zware auto's, passeerden ze de file langs de parallelweg van Hustopeče naar Břeclav en vertrokken ze naar Hodonín om via Holíč naar Slowakije te gaan. Volgens Hodonin-politiewoordvoerder Petr Zamecnik probeerden ze echter geen auto's te sturen op de alternatieve route van Břeclav naar Hodonín, omdat maandag een zes weken durende reparatie van de weg bij Lausitz begon en het verkeer daar wordt bestuurd door shuttle-verkeerslichten.

Volgens Bratislava is nog niet bekend hoelang de nieuwe maatregelen aan de Slowaaks-Hongaarse grens zullen duren. De Slowaakse politie zei dat ze vrachtwagens zal omleiden naar parkeerplaatsen of direct op de wegen zal stoppen. De filevorming is om 15.00 uur tot ongeveer negen kilometer ingekort.
De vertraging van het verkeer over de Slowaaks-Hongaarse grens vorige week veroorzaakte een kolonie vrachtwagens bij Bratislava, niet alleen op de snelweg D2 vanuit Tsjechië, maar ook op de snelweg D1 vanuit Trnava, West-Slowakije.
Ten tijde van de pandemie veroorzaakt door het coronavirus, is de grensovergang Čunovo-Rajka in de Slowaakse metropool een van de vele open kruisingen met Hongarije, ook voor vrachtwagenvervoer.

Bron dnoviny.cz.
 

kuurgast

Donateur
De snelweg D2 naar Slowakije bij grensovergang Lanžhot-Brodské blijft probleem.

Zaterdagmiddag begon op de snelweg D2 voor de grensovergang naar Slowakije Lanžhot-Brodské na 13.00 uur een kolom met vrachtwagens te vormen. Na de lunch sloten de Slowaken de toegang tot het land opnieuw omdat de Hongaren ook geen vrachtwagens over de grens toelaten.

De problemen aan de grens lopen al enkele dagen door tot aan de Roemeens-Hongaarse grens, daarom laten de Hongaren en Slowaken op verschillende tijden geen vrachtwagens de grens over. Dit is een gevolg van strikte maatregelen vanwege de verspreiding van COVID-19.
Bron ceskenoviny.cz.
 

kuurgast

Donateur
Mogelijk iets snellere doorgang bij grens van Tsjechië naar Slowakije.
Slowakije - De politie stippelt routes uit voor vrachtwagens.
Benzinestations en rustplaatsen zijn ook beschikbaar op aangewezen routes. De politie vraagt de chauffeurs de instructies van de politieagenten op te volgen, de hygiënische principes (handen wassen, masker dragen, etc.) na te leven en de situatie niet te onderschatten.
Bron info.odoprave.cz.

TIRParking is een gratis app voor het vinden van rustplaatsen voor vrachtwagens. Staat gebruikers toe om beschikbaarheid te melden, foto's toe te voegen en algemene beoordeling rustplaatsen.
Met de applicatie kunt u een waarschuwing instellen voor een aanstaande verplichte pauze en berichten uitwisselen met andere chauffeurs in de buurt. De applicatie heeft betrekking op parkeren in Tsjechië inclusief hun uitrusting (toilet, douche, verfrissing ...) Zie appadvice.com/app/tirparking. + tirparking.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechisch transport gaat hard onderuit

Zonder transport staat alles stil is een mooie geuzenleus in deze bijzondere tijden, maar in Tsjechië merkt zowel het goederenvervoer als het personenvervoer juist een toenemende mate van stilstand. Een alarmerende situatie, noteert onze ITOY-collega Milan Olšanský.

Functioneel wegtransport van goederen is voor een land als bloed in de slagaders van een gezond lichaam. Als het vast komt te zitten, kunnen we verwachten dat een gezond persoon snel een ziekenhuispatiënt wordt. Mensen moeten thuis blijven, goederen moeten altijd blijven bewegen. En dat gebeurt gelukkig ook in delen van het wegtransport.

Transport_Czech_6-1024x682.jpg


In de sector van het personenvervoer is de situatie echter iets anders. Toen de grenzen van Tsjechië werden gesloten en er maatregelen werden genomen om het verkeer van personen te beperken, was logischerwijs een van de eersten die de achteruitgang van hun activiteiten of hun economische positie voelde, de langeafstands-, regionale, intercity en zelfs stedelijke openbaar vervoersbedrijven. De situatie is beslist ernstig. Hoewel vrachtwagens op de wegen en snelwegen rijden, is een hoog percentage van de voertuigen al in opslag en zijn veel voertuigen al geschorst. Vervolgens worden deze vrachtwagens en opleggervloten bedreigd door de banken die ze financieren. De vervoersbedrijven worden risicopartners en moeten zeer snel opnieuw onderhandelen over de financieringsvoorwaarden.

Na twee weken crisis heeft de Tsjechische vervoerdersassociatie Česmad Bohemia, lid van de IRU, begin april een enquête gehouden onder Tsjechische vervoerders over de gevolgen van het Coronavirus voor hun bedrijf. Helaas is de totale daling van het aantal bestellingen van busvervoerders bevestigd, waarvan meer dan de helft ook door 40 procent van de vrachtvervoerders wordt geregistreerd. Terwijl 80 procent van de casual en commerciële vervoerders twee weken geleden alle orders verloor, is het vandaag de dag bijna 90 procent en nog eens 8 procent verloor meer dan de helft van de orders.

Transport_Czech_1-1024x678.jpeg


Het tourvervoer is in principe gestopt, 43 procent van de bedrijven zijn al gedwongen om hun werknemers te ontslaan, 45 procent van de werkgevers laten hun mensen thuis. Er is ook een alarmerende situatie voor busvervoerders die vervoerdiensten aanbieden, waar ze minder dan 10 procent van de passagiers vervoeren.

Het is duidelijk dat de quarantaine-noodmaatregelen de busdienst volledig hebben lamgelegd en dat er staatssteun nodig is om na de crisis weer te kunnen opereren.

Transport_Czech_4-1024x648.jpeg


De situatie verslechtert ook snel in het vrachtvervoer. Terwijl ongeveer 15 procent van de vervoerders twee weken geleden meer dan de helft van hun orders verloor, is dat nu bijna 40 procent en nog eens 20 procent is gedaald van een derde naar de helft. Dit heeft vooral te maken met de stopzetting van de automobielindustrie. 90 procent van alle respondenten verwacht een verdere verslechtering van de situatie. Ook hier zal staatssteun nodig zijn om bedrijven draaiende te houden. Het zal echter nodig zijn om de betalingsdiscipline voor haar klanten, die snel achteruitgaat, te verbeteren en om leasebedrijven te ondersteunen bij onderhandelingen over uitstel van betalingstermijnen. Een welkome steun zou een grotere loyaliteit van de in Tsjechië gevestigde bedrijven aan hun nationale vervoerders zijn, in plaats van de voorkeur te geven aan de diensten van buitenlande bedrijven, zoals we al lange tijd zien in het westen van Europa.

Bron: ttm.nl
 

kuurgast

Donateur
Duitsers wijzen op enorme files aan de grens met Tsjechië.

Federale minister van Transport Andreas Scheuer bekritiseert het gebrek aan overeenkomsten op Europees niveau over het grensoverschrijdende verkeer van waren en goederen. 'Ik ben enigszins ontevreden over de Europese aanpak', zegt Scheuer in het ARD-ochtendmagazine. Het goederen- en goederenverkeer loopt en de bevoorrading van de winkels in Duitsland is gegarandeerd. Aan de grenzen zijn er echter vaak achterstanden. "We kunnen dit alleen bilateraal oplossen omdat we geen Europese inzet hebben voor het grensregime." Hij moest daarom veel directe telefoontjes plegen aan de verantwoordelijken, vooral in Polen en Tsjechië. De communicatie met de Fransen en de Oostenrijkers veel beter werkt.
Volgens hem moet eraan worden herinnerd dat zelfs tijdens de coronaviruscrisis het beginsel van vrij verkeer van goederen in de EU moet blijven gelden. 'Toch vormen zich vaak kolommen aan de grens', voegde hij eraan toe.

De grenscontroles aan Duitse zijde werden met 20 dagen verlengd tot 4 mei. Dit geldt voor overtochten naar Oostenrijk, Frankrijk, Luxemburg, Denemarken en Zwitserland. De Duitsers voeren geen grenscontroles uit aan de grens met Nederland en België.

Ontevreden Tsjechische vervoerders.
In Tsjechië hebben vrachtwagenchauffeurs de regering woensdag gevraagd om de grenscontroles aan te passen, die volgens de vereniging van vervoerders Cesmad Bohemia veelvuldig veroorzaken. De controles zijn gericht op de verblijfsduur van chauffeurs in het buitenland.

Op de D8 richting Duitsland bereikte de colonne auto's tientallen kilometers. Vóór de grensovergang van Rozvadov op de D5 bij de afrit van Tsjechië naar Duitsland bereikten de vrachtwagens 10 tot 15 kilometer stilstaand verkeer.
Bron novinky.cz.

"Volgens hem moet eraan worden herinnerd dat zelfs tijdens de coronaviruscrisis het beginsel van vrij verkeer van goederen in de EU moet blijven gelden."
Waarom sluiten ze dan hun grenzen?????
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Tsjech stierf in Polen, vanwege grensmaatregelen weigeren Polen het lichaam te vervoeren.

In Polen stierf een Tsjechische man door een arbeidsongeval. Vanwege strikte grensmaatregelen weigert de Poolse kant nu zijn lichaam terug te vervoeren naar Tsjechië.
De echtgenoot van Ladislav Dusilová werkte als vrachtwagenchauffeur. Voor zijn werk pendelde hij dagelijks naar Polen, waar hij hooi en strobalen laadde. Vervolgens werden ze naar de verbrandingsoven in Kutná Hora gebracht. Om meer tijd met zijn gezin door te brengen, besloot hij van baan te veranderen. 'Na Pasen zou hij ergens anders heen gaan, donderdag zat hij in zijn laatste dienst. Ik kon hem de hele ochtend niet bereiken en 's avonds klopte de politie op mijn deur. Er was een arbeidsongeval, hij keerde niet naar huis terug ', zegt Ladislav Dusilová.

Ze nam donderdag contact op met het Poolse consulaat om het lichaam van haar man te vervoeren. Daar moesten ze wachten tot dinsdag. Ze zeggen dat alle Polen sterk religieus zijn, ze vieren Pasen en niemand wil nu iets oplossen. “Ik verwachtte veel stress en hoopte dat we dinsdag een krappe date zouden maken op de veerboot. Toen belde de consul me en zei dat hij geen goed nieuws voor me had, 'zei Dusilova. De Poolse kant weigerde het transport toe te staan en het enige aanbod dat ze aan de vrouw deden was het lichaam van haar man te cremeren. Dusilová weigerde krachtig. 'Mijn man is gedoopt en wilde niet gecremeerd worden', legde ze uit.

Het aanbod van Poolse zijde is volgens haar onbeschoft. 'Ze vertelden me dat ik van gedachten moest veranderen om te beseffen dat de grenzen voor een half jaar, een jaar, konden worden gesloten. Het lichaam ligt elke dag in een koelbox en kost zevenhonderd kronen. Ik heb geen geld over, maar ik blijf betalen, tenzij het anders is. Voor mij is crematie de ultieme optie ', zegt Dusilová.

Zelfs als de Poolse zijde het vervoer van het lichaam toestond, zou de familie 30.000 kronen moeten betalen. 'Dat is ongelooflijk veel, maar ik ben bereid het te accepteren om mijn man thuis te krijgen', zegt de vrouw. De transportproblemen zijn volgens haar strikte grensmaatregelen vanwege het coronavirus. 'We willen niet dat Polen Tsjechië binnenkomen en vice versa. Ik ben hier met de uitvaartdienst van ons, uit Rychnov nad Kněžnou, om het lijk bij de grens op te halen, naar hun auto te brengen en te vervoeren, ze hebben er geen probleem mee, ”legt Dusilová uit. Toch weigert Polen.

'Ik weet nog steeds niet echt wat er is gebeurd. Ik heb geen ongevallenverslag, overlijdensakte, niets. Alle informatie die ik krijg van artikelen die me via Poolse kennissen bevriend hebben gemaakt. Er gaan veel geruchten, maar niemand heeft me zelfs laten weten of het een ongelukkig ongeluk was of dat er iemand anders 'schuld was', zegt hij verontwaardigd. 'Ik ga niemand aanklagen, ik wil niets. Gewoon om het lichaam van mijn man thuis te krijgen. Ik wil hem zoals hij vertrok ', besluit Dusilová.

In samenwerking met de ambassade zal Dusilová nu aan Poolse zijde om een uitzondering vragen waardoor ze het lichaam van haar man terug naar Tsjechië zou kunnen verplaatsen. Wat het antwoord zal zijn en wanneer ze het zal ontvangen, heeft de vrouw nog geen idee.
Bron seznamzpravy.cz.

Triest.
Een Europa zolang ze geld krijgen uit Brussel, maar daarna is het grenzen dicht.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Tsjechische grens ergste van Europa, volgens vervoerder wanhopige situatie

Strengere controles en registratie van vrachtwagenchauffeursgegevens vanaf dinsdag blokkeerden de drukste grensovergangen naar Duitsland voor vrachtverkeer. Op de kruising van de D8 Petrovice stond een rij van 17 kilometer, in Rozvadov op D5 hetzelfde. Vanaf de middag Covid-19.sixfold.com data, die de toestand van de grenzen in heel Europa beoordeelt, toont aan dat de Tsjechische grens de slechtste is geworden wat betreft de overslag van vrachtwagens over het hele continent.

'De situatie is wanhopig. We staan op de grens van 4 tot 8 uur te wachten. Dit heeft ernstige economische gevolgen voor ons, er zijn enorme vertragingen ”, zei Miroslav Konečný van ČSAD Logistik Ostrava voor Lidovky. De gevolgen van een overheidsmaatregel waarbij de politie bij grensovergangen de data van overschrijding van de grens registreert en elke vrachtwagenchauffeur controleert, zijn tragisch volgens Konečný.

"We doen veel zaken in het buitenland, maar nergens zijn zulke strikte en gecompliceerde maatregelen", voegt Erhard Tůma toe, eigenaar van klein transportbedrijf ITT.CZ uit Mladé Buky. Een andere transportondernemer vertelt hoe de politiecontrole en het scannen van documenten voor acht mensen aan de grens gisteren een half uur duurde.

'Waarom hebben ze niet de technologie om het te versnellen? Petrovice was dinsdag een groot probleem. Twee rijen vrachtwagens, ik heb de kolom op 17 kilometer gemeten, dat is gek. Tegelijkertijd beloofde de regering dat ze het transport van goederen over de grenzen zo min mogelijk zou beperken ', zei een andere vrachtwagenchauffeur tegen Lidovky.

Weer een klap voor de economie van vervoerders?
Vrijwel alle transportmaatschappijen die op weg zijn naar Duitsland bevinden zich in een vergelijkbare situatie. De politie registreert alle Tsjechische vrachtwagenchauffeurs in het systeem om te controleren of ze na 14 dagen terugkomen uit het buitenland. Dit is de drempel die de regering vorige week heeft gesteld als criterium om al dan niet een terugkeerder een 14-daagse quarantaine te laten gebruiken.

“De economie van bedrijven is op zichzelf nu wanhopig en deze maatregel verpest het nog meer. Het veroorzaakt vrij specifieke verliezen voor transportbedrijven. De prijzen zijn overeengekomen voor het standaard transport, niemand zal ze extra betalen, integendeel, ze zullen nog steeds een sanctie krijgen, ”waarschuwt de secretaris-generaal van de vervoerdersvereniging Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř, voor de gevolgen van lang wachten aan de grens.

De Vereniging van Vervoerders vraagt het Ministerie van Binnenlandse Zaken daarom om de vastgestelde procedures te wijzigen en de doorgang van grensovergangen te herstellen. “Vrachtwagenchauffeurs zitten onnodig vast in hun voertuigen. De voordelen zijn twijfelachtig, de overgrote meerderheid van hen keert binnen enkele dagen naar huis terug en overschrijdt een verblijf van 14 dagen niet, ”voegt Hromíř toe.

De EU roept op tot maximaal 15 minuten vertraging
In het kader van de coronaviruscrisis heeft de Europese Commissie aanbevelingen gedaan aan de EU-lidstaten om zogeheten groene rijstroken aan te leggen aan de grenzen. Dat wil zeggen, speciale rijstroken voor vrachtvervoer om de soepelheid ervan te garanderen. De controles moeten willekeurig zijn en maximaal 15 minuten vertraagd zijn. De Tsjechische maatregel maakt een dergelijk regime echter nagenoeg onmogelijk.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken beantwoordde geen vragen over de mogelijkheid om de inspecties te versnellen en groene rijstroken in te voeren, verwijzend naar de buitenlandse politie. Renata Grecmanová, woordvoerder van het directoraat Vreemdelingenpolitie, legde uit dat de grensprocedure was gebaseerd op resoluties van de regering over de noodtoestand, op de tijdelijke herinvoering van de bescherming van de binnengrenzen van Tsjechië en enkele anderen.

“Er wordt onder meer gecontroleerd op de voorwaarden en vereisten voor binnenkomst en vertrek naar en van het grondgebied van Tsjechië met betrekking tot uitzonderingen op het verbod op vrij verkeer, opgelegd door noodmaatregelen van het ministerie van Volksgezondheid. Nogmaals, veranderingen kunnen alleen worden bepaald door een resolutie van de regering van de Tsjechische Republiek ”, aldus een woordvoerder van de buitenlandse politie.

Bron lidovky.cz

En dan te bedenken dat de regels zeker twee keer per week veranderen........
 
duidelijkheid in regels zijn niet alleen in cz een probleem. in nl kunnen ze er ook wat van. mijn tsjechische kennissen lopen soms ook tegen een muur van steeds weer veranderende regels. helaas...
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië kondigt versoepeling grenscontroles vrachtwagens aan

De regels voor chauffeurs van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton aan de grensovergangen naar Duitsland en Oostenrijk moeten worden versoepeld. Dit om te voorkomen dat er lange achterstanden ontstaan bij de grensovergangen, schreef minister van Binnenlandse Zaken en chef van de crisiseenheid, Jan Hamáček donderdagavond via Twitter. Vrijdag zouden er geen problemen meer moeten zijn, vertelde Hamáček aan persbureau ČTK.

Volgens de informatie op de politiewebsite moeten enkele administratieve stappen aan de grens worden vermeden. Daarnaast is het aantal politieagenten aan de grensovergangen vergroot om hun capaciteit te vergroten.

De Duitse minister van Transport, Andreas Scheuer, had kritiek op het gebrek aan een Europese aanpak van het onderwerp grensverkeer op donderdag. De problemen kunnen momenteel alleen bilateraal worden opgelost aan de telefoon, vertelde hij aan ARD. Bovenal bekritiseerde hij de controles aan de grenzen met Tsjechië en Polen, wat resulteerde in lange achterstanden.

Bron radio.cz/de.
 

kuurgast

Donateur
Tsjech stierf in Polen, vanwege grensmaatregelen weigeren Polen het lichaam te vervoeren.

In Polen stierf een Tsjechische man door een arbeidsongeval. Vanwege strikte grensmaatregelen weigert de Poolse kant nu zijn lichaam terug te vervoeren naar Tsjechië.
De weduwe uit Synkov-Slemeno probeerde twee weken de overleden man uit Polen te vervoeren.

De weduwe van een jonge man die na een tragische dood in Polen na bijna twee weken werd vervoerd naar Tsjechië. Vanwege een regeringsbesluit ten tijde van de coronavirusepidemie weigerden de Poolse autoriteiten de overledene vrij te laten, behalve na crematie. De vrouw uit de regio Rychnov gaf echter niet op. Onder druk van diplomaten heeft de Poolse regering haar eigen regelgeving gewijzigd.
De overhandiging van de verzegelde kist met het lichaam van de overleden Viktor D. vond woensdagmorgen plaats aan de grensovergang Náchod-Běloves.

De Poolse en Tsjechische begrafenisdiensten en de weduwe konden met uitzonderlijke toestemming van de autoriteiten bijeenkomen in de ruimte tussen de huidige grenscontroles.

Uiteindelijk duurde het maar tientallen minuten, maar Tsjechische diplomaten en mensen met contacten aan de Tsjechisch-Poolse grens zijn al vele dagen intensief met de zaak bezig.

Aanvankelijk leek het erg hopeloos, omdat de Poolse kant weigerde een ontheffing te verlenen om de overledene te vervoeren. Om de opslagkosten van het lichaam niet te verhogen, waren de Polen bereid de man te cremeren en de urn aan de grens over te dragen.

De man stierf in het dorp Nowice, ongeveer zeventig kilometer over de grens. Het dodelijke arbeidsongeval dat hem bij het laden van stro is overkomen, wordt nog onderzocht.

Polen moest zijn wetgeving wijzigen.
Hoewel het vervoer van overleden buitenlanders door de buurlanden is toegestaan, heeft Polen hier ten tijde van de coronavirusbeperkingen helemaal geen rekening mee gehouden.

De Tsjechische ambassade in Warschau probeerde eerst de teruggave van de overblijfselen op de gebruikelijke manier te regelen, maar toen de Poolse autoriteiten weigerden een ontheffing te verlenen, ging er een briefje naar het Poolse ministerie van Buitenlandse Zaken. Zelfs in dat geval kwam minister Tomáš Petříček tussenbeide met zijn tegenhanger.
Bron idnes.cz.
 
Bovenaan