Online tv kijken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb de ziggo app al twee jaar op mijn mobiel, laptop en iPad. Ik woon nu in Duitsland en was twee weken terug in Tsjechië ( vanaf morgen woon ik in Tsjechië!!) en kijk alle zenders, van NPO tot Nat.Geo, tot BRT enz. Kijk alles live, herhaal tv. Vrijwel alles dat je op de tv kan, kan op de app ook. En Met mn HDMI kabel sluit ik mijn laptop aan op de tv en kijk ik daar Nederlandse tv. Heerlijk dat dat kan.
 
Wij hebben sinds een week ook een glasvezelaansluiting van Solcon (KPN) hier in het buitengebied van Nederland gekregen en daar zit ook een app bij waarmee je alle zenders overal in Europa kunt bekijken (laptop, telefoon en tablet). Je kunt ook 7 dagen terugkijken. Om TV te kunnen kijken kun je dit inderdaad doen via HDMI (ikzelf gebruik daarvoor een kabel van 10 meter met versterker, op internet zijn meerdere lengtes te koop) of je kunt gewoon streamen met bijvoorbeeld een Chrome stick of rechtstreeks naar je smart TV maar dan moet je snel internet hebben. En de rest (langer dan 7 dagen terug) bekijken we nog steeds gewoon via internet met VPN. Want bijna alle zenders waren al een paar jaar voor iedereen beschikbaar via internet en te bekijken met behulp van VPN in heel Europa.

Inmiddels is in dit voorjaar vrijwel het gehele buitengebied in de Achterhoek en Twente aangesloten op glasvezel, waardoor Canaal Digitaal nu in één keer heel erg veel klanten verliest. Misschien worden ze daardoor ook weer wat duurder (wij zelf hebben tenminste een flinke prijsverhoging gehad vorig jaar). Overigens heeft CD sinds een paar jaar zelf ook een app waarmee je alles kunt bekijken in heel Europa, maar wij namen liever de kaart mee naar Tsjechië want dat was net zo handig vonden wij. Ik vraag me wel af of je met de app ook goed kunt multitasken, want dat moet ik zelf nog even uit proberen. Want loopt het casten dan via je telefoon/ tablet of loopt het casten (streamen) dan via je modem, want dat scheelt aanzienlijk in snelheid. Sommige uitzendingen werken in Nederland soms wel zo maar de meesten helaas niet, maar in België werken vrijwel alle programma's zo. In dat geval kun je je laptop of telefoon gewoon uitzetten of ergens anders voor gaan gebruiken en dan loopt de uitzending toch gewoon verder via het modem.
 
Laatst bewerkt:
Begin 2020 heb ik de knoop doorgehakt om met een betaalde versie van VPN rechtstreeks o.a. naar de NPO te kunnen kijken. Ik koos voor de Tsjechische firma met een hoofdkantoor in Brno, genaamd Avast. Deze oplossing werkt probleemloos. Nu met de corona-problemen wil je toch wel graag direct programma's zien die je interesseren. Maak dan ook gebruik van de functie dat je een wat eerder uitgezonden programma nog kan zien (ook interessant wanneer je te laat inschakelt).
Koos ervoor in januari hiermee te beginnen omdat je dan ook de Olympische Spelen via Nederland zou kunnen zien. Ik ben geen sportman, maar de opening en sluiting wil ik wel graag zien plus wat fragmenten van sportgebeurtenissen.
Heb dus nu erg veel plezier van mijn keuze. Voor het eerste jaar boden ze een korting aan van 50%.
Trachtte ook naar Graubünden in Zwitserland te kijken. Ik bracht daar een praktijktijd door. Nu zou ik langer moeten kijken om het dialect van die streek te kunnen volgen.
De VPN geldt voor vele landen.
 
Avast is bij velen wel bekend maar dan als virusscanner (betaald of gratis). Als je België ook wilt bekijken dan moet je eerst een adres opgeven in België zelf (een postcode) en een emailadres. Anders werkt het niet, ook niet met VPN. België wijkt sowieso flink af want alles kan ik bij Solcon (KPN) tot een week terug kijken maar de zenders van België alleen niet. Ik denk dat het iets met de kijkrechten te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:
De postcode voor België kan een nummer zijn van een gemeente, bijvoorbeeld Antwerpen en dat is gemakkelijk te vinden. Ik kijk regelmatig naar het spelletje Blokken en volg het Elisabeth concours.
 
BVN-TV zendt inderdaad het spelletje Blokken uit. Ik neem aan dat dit ook mijn eerste kennismaking daarmee was. De NPO zendt programma's via internet uit met verschillende kwaliteit. Ik moet geloof ik kiezen voor de gemiddelde kwaliteit omdat mijn verbinding via een vaste telefoonlijn een hogere kwaliteit niet aan kan. Het beeld is echter prima gedetailleerd. BVN-TV doet dit niet, waardoor ik te vaak een stagnatie heb. Met mijn VPN van Avast (inderdaad bekender van een virusscanner) kan ik BVN-TV vergeten en kan ik mijn eigen keuze maken uit programma's van de NPO, de Duitse publiekszenders, BRT enz.
Loopt vrijwel gesmeerd. Een enkele keer een stagnatie die de computer meestal snel oplost. Wel is dan het vinden van de 'host' een wat langzamer proces.
 
Bovenaan