Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sommige landen werken inmiddels al met een certificaat voor grensoverschrijding in het kader van de corona situatie. Maar dan moet je wel een cruciaal of vitaal beroep hebben. In Frankrijk kan dit volgens mij inmiddels al en in België wordt er ook aan gewerkt. Misschien komt er ook wel iets soortgelijks voor Tsjechië lijkt mij. Maar dan moet je natuurlijk wel een gegronde reden hebben. Vrachtwagens gaan volgens mij wel nog steeds gewoon de grens over. Ik denk dat je ook eerder moet denken in weken dan in maanden, laat staan in jaren. Anders isoleert een land zich wel erg lang lijkt mij. Gewoon goed in de gaten blijven houden denk ik.

Zie bijvoorbeeld dit:

https://crisiscentrum.be/nl/news/gr...eroep-kunnen-sneller-de-grens-over-met-vignet
 
Laatst bewerkt:
Er werd wel over gesproken, zelfs over twee jaar, maar premier Babis heeft het afgedaan als onzin.
Dit werd gesuggereerd door een ambtenaar, Roman Prymula (hoofd crisisstaf), in geval de maatregelen buiten Tsjechië niet het gewenste effect hebben. Maar hij sprak op eigen titel, niet namens de regering. De minister van Volksgezondheid, Adam Vojtěch, was het overigens wel met hem eens.

https://news.expats.cz/weekly-czech...sed-for-the-next-two-years-say-top-officials/
 

kuurgast

Donateur
Sommige landen werken inmiddels al met een certificaat voor grensoverschrijding in het kader van de corona situatie. Maar dan moet je wel een cruciaal of vitaal beroep hebben. Misschien komt er ook wel iets soortgelijks voor Tsjechië lijkt mij. Maar dan moet je natuurlijk wel een gegronde reden hebben.
Is er al in meerdere talen:
Certificate and confirmation form for traveling during the state of emergency. Zie mvcr.cz/mvcren.
Certificaat en bevestigingsformulier voor reizen tijdens de noodtoestand.
En meer op mvcr.cz/mvcren/article/coronavirus-information-of-moi.

--------------------------------------------------------------------------------
Grenspendelaars moeten kiezen.
Hamáček aan de pendelaars: "We hebben een compromis bereikt. We geven de pendelaars een keuze. Als ze in Duitsland of Oostenrijk willen blijven werken, moeten ze daar minimaal drie weken blijven. Ze moeten na terugkeer twee weken in quarantaine worden geplaatst.
Volgens Hamáček zullen werkgevers zelf inspanningen leveren omdat ze werknemers uit Tsjechië willen behouden. Ze zouden donderdag onderdak moeten vinden, volgens Hamáček bijvoorbeeld de hostels.
'We kunnen onze burgers niet verbieden terug te keren. Als iemand terugkeert, wordt hij in quarantaine geplaatst. We zullen weten wie de grens is overgestoken, we hebben een naam, ID-nummer, woonplaats. De politie zal het controleren ', zei Hamáček.
------------------------------------------------------------------------------------
SNELLE LIJNEN VOOR VRACHTWAGENS.
De landen van de Europese Unie moeten ervoor zorgen dat het goederenverkeer over de grenzen heen soepel verloopt na de invoering van grenscontroles. Vrachtwagens met lading mogen bij grensovergangen niet langer dan 15 minuten wachten. Dit zei de Europese Commissie vandaag in haar aanbevelingen als reactie op de kilometerslange wachtrijen waar mensen lange uren tussen bepaalde landen doorbrengen.
Bron novinky.cz.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Azum

kuurgast

Donateur
Honderden schippers zullen de komende weken niet kunnen werken. Ze werken in Duitsland of Nederland en de Tsjechische autoriteiten zullen hen niet de grens laten oversteken.
Het inreisverbod als bedoeld in punt I van de resolutie is niet van toepassing op:
A driver who is e.g. transporting sailors has to be employed in given company – external drivers cannot be accepted due to fluctuation among people.
Een chauffeur die bijvoorbeeld schippers vervoert moet een werknemer van het bedrijf zijn - externe chauffeur wordt niet geaccepteerd vanwege fluctuatie onder andere mensen.

Bron mvcr.cz/mvcren.
 
De KLM vliegt nog tot vrijdag van Amsterdam naar Praag, maar alleen voor Tsjechische staatsburgers.
Ik kreeg als Flying Blue member het bericht dat KLM beziet of men vanaf 6 april weer vluchten kan gaan opstarten. Dat hangt erg samen met de situatie in Nederland op dat moment, maar nog meer met die in Tsjechie. Tsjechie is dan, zoals de berichten nu luiden, in ieder geval nog "dicht", dus dat idee lijkt mij niet haalbaar.

Dit werd gesuggereerd door een ambtenaar, Roman Prymula (hoofd crisisstaf), in geval de maatregelen buiten Tsjechië niet het gewenste effect hebben. Maar hij sprak op eigen titel, niet namens de regering. De minister van Volksgezondheid, Adam Vojtěch, was het overigens wel met hem eens.

https://news.expats.cz/weekly-czech...sed-for-the-next-two-years-say-top-officials/

Deze ambtenaar heeft als hoofd crisisstaf wel veel in de melk te brokkelen... en de minister van Volksgezondheid, Adam Vojtěch, wordt door veel Tsjechen als een "natte krop sla" betiteld. Je kunt er alle kanten mee op...
 
"Natte krop sla" :lache: Staat leuk op je CV'tje...

Maar goed, ja, die ambtenaar heeft ongetwijfeld veel in de melk te brokkelen, maar je mag toch hopen dat de impact van zijn uitspraken niet verder gaat dan het "aan het denken zetten" van politici die vervolgens bepalen wat er gebeurt. Ik hoop niet dat een ambtenaar, hoe belangrijk ook, de beslissingen neemt.
 

kuurgast

Donateur
Diverse oppositie-leden wilden al van die "Natte krop sla" af vanwege zijn gebrekkige werk, maar Babis wil hem niet ontslaan, want dan heeft hij niemand meer over van zijn ANO-partij.
Er is een persoon die heel erg opvalt op een goede manier, dat is minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamáček (ČSSD), die in een rode trui verscheen op een persconferentie en daar uitgebreid het woord nam waar de anderen een voorgeprogrammeerd verhaaltje hielden. Hamáček was ook degene die ervoor heeft gezorgd dat alle politici een mondmasker opzetten.
Wat ik begrepen heb zou hij het hoofd van de crisisstaf moeten zijn, maar heeft Babis de vice-minister van Volksgezondheid Roman Prymula die functie gegeven. Partijpolitiek blijft belangrijk, zelfs in crisistijd.....
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Italië beschuldigt Tsjechië en Polen van diefstal mondkapjes uit China
Mondkapjes en beademingsapparatuur zijn door de coronacrisis bijzonder gewild. Zo gewild dat Tsjechië en Polen partijen uit China voor Italië hebben onderschept.
Tsjechische bus met 110.000 gezichtsmaskers naar Italië, komt terug met gestrande Tsjechen
'Ik ben blij dat we naar Italië een vervanger hebben gestuurd voor het Chinese geschenk, dat zich om onbekende redenen in Tsjechië bevond - 110.000 maskers. Als verontschuldiging hebben we ook afgesproken met de Italiaanse ambassade om 41 Italianen terug te brengen naar hun thuisland. De evacuatiebus komt morgen terug met 34 Tsjechen”, zei de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček op Twitter.

Bron news.expats.cz.
 

kuurgast

Donateur
Welke maatregelen de regering heeft verlengd.

Beperkingen op het vrije verkeer van personen in Tsjechië blijven van toepassing tot ten minste 1 april, terwijl restaurants en de meeste winkels tot dezelfde tijd gesloten blijven. Maandag is dit besloten door de regering. Het kabinet heeft ook de tijden veranderd waarin senioren kunnen winkelen.

'Alle maatregelen die de regering in noodtoestand heeft genomen, worden verlengd tot 1 april', zei minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek op een persconferentie.

De maatregelen waren oorspronkelijk van toepassing tot dinsdag 6.00 uur. De meeste winkels en restaurants blijven gesloten. Het verbod is niet van toepassing op de levering van voedsel aan het raam of de verkoop van voedsel zonder het etablissement binnen te gaan Senioren kopen nu in grote winkels van 08:00 tot 10:00 uur, in kleinere winkels gelden geen restricties meer. Het kabinet heeft de maatregelen voor de tweede keer sinds donderdag aangepast.

Beperkingen op het vrije verkeer van personen:

- Geldig van maandag 16 maart tot 1 april.
- Het is niet van toepassing op reizen naar werk, zaken, noodzakelijke gezinsuitstapjes, basisbehoeften van het leven of medische voorzieningen.
- Er wordt geen verbod opgelegd aan reizen voor het afhandelen van dringende officiële zaken.
- Het is ook niet van toepassing op buitenactiviteiten of parken.
- Niet deelnemen aan een begrafenis.
- De beperking is niet van toepassing op openbaar vervoer, dienstverlening aan de bevolking, inclusief bevoorrading, distributie of veterinaire zorg.
- De regering heeft de sanctie niet aangekondigd, volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek is het een persoonlijke verantwoordelijkheid van iedereen voor gezondheid en het leven van hun dierbaren.
- premier Andrej Babiš had al genoemd dat de verspreiding van het coronavirus een misdrijf is en een boete van drie miljoen kronen wordt opgelegd voor schendingen van de individuele quarantaine.

Wat mag open blijven:
- Apotheken, supermarkten, banken, krantenwinkels, benzinestations, drogisterijen, dierencentra, optica
- Locaties waar u goederen of zendingen ophaalt
- Opslag van medische benodigdheden
- kaartverkoop winkels
- Mails - alleen schotten aangepast aan indirect contact
- Openbaar vervoer
- Autoriteiten twee keer per week gedurende drie uur (ma en wo)
- Autowerkplaatsen met minder dan 30 personen
- Sleepdiensten
- Onderdelenwinkel
- Tuin-, bouw- en hobbymarkten voor ondernemers die hun assortiment nodig hebben voor hun activiteiten, niet voor het grote publiek
- Winkels met kleine huisdieren
- Spafaciliteiten voor zorg gedekt door een openbare ziektekostenverzekering (het kuuroord mag sinds 19 maart echter geen nieuwe patiënten meer accepteren)
- Bouw, ontwerpbedrijven (geologen, landmeters, bouwanalisten)

Wat kan doorgaan:
- Verkoop onverpakt brood, maar met beperkingen
- Czech Post blijft pakketten bezorgen (behalve voor mensen in quarantaine)

Het is verboden:

- Verkoop van accommodatiediensten
- Exploitatie van elektrische winkels
- Autorijscholen
- Gedeelde taxi's (behalve die eten afleveren)
- Taxi's
- Zelfbediening was- en stomerij, fournituren
- Publieke aanwezigheid in bouwwinkels (behalve ondernemers)
- Aanwezigheid op sportvelden binnen en buiten

Het onderwerp van de regeringsvergadering was ook financiële steun voor werkgevers en eenmanszaken die te maken hebben met de effecten van coronavirus. 'Laat mensen niet gaan. Ze moeten in dienst blijven. Onze leningen zullen helpen', zei Babiš vorige week.
Bron novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië staat voor de grootste uitdaging tot nu toe, zegt premier Babiš

Babiš bedankte maandag de burgers voor het naleven van de beperkende maatregelen en zei dat Tsjechië het heel goed doet in een toespraak op televisie.

Tsjechië heeft nog nooit eerder met zo'n uitdaging te maken gehad als de huidige coronapandemie, niemand was erop voorbereid en de hele wereld leert hoe erop te reageren, zei premier Andrej Babiš.

Tsjechië doet het heel goed en het zal de situatie zeker beheersen, zei Babiš. Hij gaf gedeeltelijke fouten en problemen toe en vroeg om mildheid. 'De hele wereld heeft te maken met een pandemie van enorme omvang. We leren allemaal alleen maar te reageren. Vergeef alstublieft onze gedeeltelijke fouten en problemen. Er zijn er veel. Dit kan niet worden geholpen", voegde hij eraan toe. "Dit is een crisissituatie waarvoor geen enkel land in Europa was voorbereid."

Zowel de regering als de staatsinstellingen doen hun uiterste best voor de bescherming van het leven en de gezondheid van burgers, voegde hij eraan toe. Babiš bedankte voor het geduld waarmee mensen de beperkende maatregelen accepteren, die voor niemand gemakkelijk zijn. “Misschien duren de maatregelen langer dan we aanvankelijk dachten. Ik zeg het eerlijk. Dit is slechts de stand van zaken. Maar wees niet bang", voegde hij eraan toe.

Babiš bekritiseerde al diegenen die willekeurig de beperkende maatregelen schonden die zijn genomen om de verspreiding van de infectie te beteugelen.

Hij zei dat dit noch moed noch plezier was, omdat het de complicaties waarmee Tsjechië nu wordt geconfronteerd alleen maar zal verlengen. De noodmaatregelen die de regering heeft genomen om de uitbraak van het coronavirus tegen te gaan, kunnen langer duren dan de regering had verwacht, zei Babiš. Hij gelooft dat het effect van de maatregelen snel tot stand zal komen en dat de natie de situatie zal beheersen.

Babiš bedankte al het gezondheidspersoneel, de politie, brandweerlieden en vrijwilligers die onbaatzuchtige hulp bieden aan de rest. Alle burgers zijn gezamenlijk opgekomen tegen de crisis en ook de natie zal deze gezamenlijk overwinnen, voegde hij eraan toe.

Babiš prees de publieke media voor het lanceren van instructieprogramma's en het programma voor ouderen, evenals andere media die de burgers helpen kalmeren.

Hij zei dat het goed was dat mensen niet bezweken voor hysterie.

Babiš zei met de quarantaine dat de regering de contacten tussen mensen probeerde te beperken, waardoor het risico op verspreiding van de infectie werd verkleind, terwijl het economische leven niet mag worden belemmerd.

Hij sprak ook over het tekort aan beschermingsmiddelen, waarover hij en minister van Volksgezondheid Adam Vojtech kritiek kregen. Babiš zei dat er een wereldwijd tekort aan gezichtsmaskers en ademhalingstoestellen is en dat ze begin februari al niet beschikbaar waren op de wereldmarkt.

----------------------------------------------------------

Zowel coalitiepartners als oppositiepolitici bedankten de premier voor de solidariteit en samenwerking die hij in zijn toespraak over de natie tot uiting heeft gebracht tijdens de uitbraak van het coronavirus.

De toespraak was geschikt voor de ernstige situatie in Tsjechië en andere landen die door de coronavirusepidemie zijn getroffen, zeiden de leiders van de sociaal-democraten en de communisten, Jan Hamacek en Vojtech Filip.

De oppositie zegt dat de regering meer met het publiek over haar plannen moet spreken.

“Het is juist dat Babiš in zijn toespraak opriep tot cohesie en reageerde op de fouten van de regering die zich hebben voorgedaan. Nu is er de vraag welke specifieke stappen de regering moet ondernemen, 'zei Petr Fiala, de leider van de oppositiepartij Civic Democratic Party.

'We zijn nog steeds klaar om alle voorstellen te ondersteunen om mensen te helpen, 'zei Fiala.

De toespraak van Babiš was zodanig dat hij door president Milos Zeman had moeten worden gehouden, zei de leider van de oppositie TOP 09, Marketa Pekarova Adamova.

“Het verschil is dat de woorden van Zeman uit zijn eigen hoofd kwamen, terwijl de woorden van Babiš afkomstig zijn van zijn PR-team. Ik ben het echter met de inhoud eens en dank voor zijn dank aan de burgers van Tsjechië. Ze gaan echt op een bewonderenswaardige manier om met de situatie, 'voegde ze eraan toe.

"Het is goed dat Babiš fatsoenlijk sprak, nadat hij het gezondheidspersoneel, de hulpdiensten en vele vrijwilligers die ons land aan de frontlinie redden, heeft bedankt", zei de leider van de oppositiepiraten, Ivan Bartos.

Hamacek zei dat de 'toespraak voldoende was voor de situatie'.

De leider van de anti-EU-vrijheid en directe democratie, Tomio Okamura, zei dat Babiš niets nieuws of concreets had gezegd.

'Helaas, geen woord over wat de regering en Babiš concreet doen, zodat we alles overwinnen. Niets dan rustgevend, excuses, complimenten, 'zei Okamura.
Bron news.expats.cz.
 
Bedankt voor de reacties. :ja:

Ik snap dat mijn betoog warrig overkomt.

Psychopaat of geen psychopaat, ik mis Tsjechie erg, de mensen daar, gewoon alles. Ik heb vrijwel uitsluitend mooie herinneringen aan Tsjechie en de Tsjechen. Soms een wat stug en niet erg spraakzaam volk, zeker in het begin. Maar ik ben van het land en de mensen gaan houden.

Waarschijnlijk heb ik wel iets van 427 jaar nodig om de taal te kunnen spreken, ik probeer al heel lang die taal onder de knie te krijgen a ja mozna mluvite pouze trocku Cestina, to je tesky jazika. :sterretjes::wow:

Ja miluje Ceska Republika en ik hoop dat Tsjechie goed en ongeschonden uit deze crisis komt.
Ik geloof in God (in tegenstelling tot de gemiddelde Tsjech :D ) en alhoewel Tsjechen behoorlijk atheistisch zijn in de regel, heb ik het idee dat ze de geboden van God beter opvolgen dan hun gelovigen buren. Criminaliteit is er bijvoorbeeld vrijwel niet, er wordt zeer goed voor de zieken gezorgd, ook voor de zieken zonder dikke portemonnaie of creditcard. Er wordt voor de natuur en het milieu gezorgd (rentmeesterschap is een bijbels principe, ook al houden de meeste Christenen zich hier niet aan) en Tsjechen zijn niet gewelddadig, moord komt er niet voor voor zover mij bekend.

Prachtig land, geweldige mensen en misschien wil ik er ook wel gaan wonen en werken, alleen is het salaris wel beduidend lager dan in Nederland en tsja, wederom het taalprobleem.

Hopelijk - en ik denk toch dat ik ook wel namens iedereen hier spreek, jullie blijken allemaal vol lof over Tsjechie als ik zo de onderwerpen lees - kan ik zeer binnenkort Tsjechie weer echt aanschouwen en niet louter via een beeldscherm.
Ik volg ook 'Honest Guide' op youtube, een meneer uit Praag met interessante onderwerpen. In het Engels (hij heeft ook onderwerpen in het Tsjechisch, maar dat volgen lukt me echt niet).
 
Wij als doorgewinterde kampeerders zouden dit jaar voor het eerst naar Tsjechië gaan met ons gezin.
Wel een camping geboekt omdat dit het eerste jaar is dat we naar Tsjechië zouden gaan.
Ik begrijp heel goed dat het naar alle waarschijnlijkheid niet doorgaat, maar hoop er toch stiekem op.
Wat zijn jullie verwachtingen?
Ik weet dat dat koffiedik kijken is maar toch..

vriendelijke groet,
Nienke
 
Leuk dat jullie voor Tsjechië kiezen, Nienke, maar wat een pech dat het net in deze ellendige tijd valt. Zoals je al zegt: het is koffiedik kijken, niemand kan je zeggen wanneer de grenzen weer opengaan en de situatie normaliseert.
Ik hoop dat het allemaal snel voorbij is. In de eerste plaats voor de zieken, maar ook lekker egoïstisch voor onszelf, omdat wij eindelijk weer eens een Tsjechische vakantie hebben geboekt in juli/augustus. :stout:
 

kuurgast

Donateur
Czech TV lanceert tijdelijk ČT3-station voor senioren

De Tsjechische televisie is maandagochtend begonnen met het uitzenden via een tijdelijke ČT3-zender voor senioren, om hen te helpen de situatie met betrekking tot het coronavirus beter te begrijpen en de quarantaine aan te kunnen.

Het station zal regelmatig 15 minuten durende nieuwsberichten voor senioren uitzenden, evenals een selectie van programma's uit de archieven van de openbare omroep, die waarschijnlijk interessant zijn voor oudere generaties. Het programma wordt dagelijks uitgezonden van 09.00 tot 17.25 uur.

Bron radio.cz/en
 
In Tsjechië is een tweede met coronavirus geïnfecteerde patiënt overleden. De 45-jarige man, die in het ziekenhuis in Havirov lag, had vergevorderde kanker en falende organen.

'Met spijt moet ik het tweede overlijden van een met coronavirus geïnfecteerde patiënt melden. De melding komt uit het ziekenhuis in Havířov. Een patiënt uit 1975 verloor de strijd om wijdverbreid orgaanfalen ten gevolge van vergevorderde kanker. Het Coronavirus verslechterde zijn toestand. Mijn condoleances aan zijn geliefden'', zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch op Twitter.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/umrti-koronavirus-havirov.A200324_104230_ostrava-zpravy_alh
 

kuurgast

Donateur
Ve středu bude zemí znít písnička Není nutno.
Woensdag klinkt in hele land het nummer Není nutno.

Zdeněk Svěrák en Jaroslav Uhlíř zingen woensdag 25 maart om 12.30 uur het nummer Není nutno op de Tsjechische televisie en radio.
Dit zal gebeuren op ČT1, České rozhlas, Evropě 2, Frekvenci 1, Blaníken en andere lokale radiostations. Alle mensen kunnen meedoen. Het nummer wordt gespeeld door Zdeněk Svěrák en Jaroslav Uhlíř.

Het is de bedoeling om moed en kracht te geven en ook om alle mensen te bedanken en te steunen in de eerste lijn van de strijd tegen de pandemie van het coronavirus, dwz artsen, verpleegkundigen, apothekers, chauffeurs, brandweerlieden, journalisten en alle mensen in de frontlinie van de coronavirus pandemie.

'Mensen zitten in hun woonkamer en kijken naar het nieuws over het aantal doden en geïnfecteerden. We willen een golf van één grote collectieve energie opwekken, wanneer een miljoen mensen één liedje tegelijk gaan zingen. Voor vreugde, voor aanmoediging en voor degenen die erom geven. Naarmate het virus zich verspreidt, neemt ook het verdriet toe. Met dit gebeuren willen we graag een vaccin in onze aderen injecteren, wat een gevoel van verbondenheid zal creëren ”, zegt horecaondernemer Ondřej Kobza van de Piána na ulici/Piano op straat, die het evenement organiseert.

Hij riep de burgers op om tv of radio aan te zetten, een raam te openen, aan de piano te gaan zitten, een gitaar, trompet, viool of zelfs de deksels uit de keuken te halen, en na het aftellen beginnen met het spelen en zingen van het nummer Není nutno.


Není nutno, není nutno,
aby bylo přímo veselo,
hlavně nesmí býti smutno,
natož aby se brečelo.

Chceš-li, trap se, že ti v kapse
zlaté mince nechřestí,
nemít žádné kamarády,
tomu já říkám neštěstí.

Nemít prachy - nevadí,
nemít srdce - vadí,
zažít krachy - nevadí,
zažít nudu - jó to vadí, to vadí.

Není nutno, není nutno,
aby bylo přímo veselo,
hlavně nesmí býti smutno,
natož aby se brečelo.

Není nutno, není nutno,
aby bylo přímo veselo,
hlavně nesmí býti smutno,
natož aby se brečelo.
 
Bovenaan