Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Tsjechië mondmaskers van Crea Bea's.

Nederlandse nieuws heeft ook gemeld dat in Tsjechië mensen op straat hun mond en neus moeten bedekken. :zwijg:
Maarrr........ook in Tsjechië en de rest van Europa worstelen ze met gebrek aan de, voor medische zorg zo broodnodige, beschermende mondmaskers. :slik:
Weken geleden werd het de winkeliers, bij wet verboden, om deze aan de gewone mensen te verkopen.

Afgelopen week begonnen mensen in Tsjechië initiatieven te ontwikkelen, wat resulteerde in zelfgemaakte maskers.
Moje rouška tvoje ochrana, tvoje rouška moje ochrana!
Mijn masker zal jou beschermen, jouw masker zal mij beschermen.

Hoe eenvoudig kan je een mondmasker maken........
Je hebt een goede schone katoenen zakdoek nodig, twee elastiekjes en handige handjes.


Vreemd dat ik filmpje hier niet kan zien, maar wel op youtube. :confused:
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Italië beschuldigt Tsjechië en Polen van diefstal mondkapjes uit China

Mondkapjes en beademingsapparatuur zijn door de coronacrisis bijzonder gewild. Zo gewild dat Tsjechië en Polen partijen uit China voor Italië hebben onderschept.

Iedereen in Italië spreekt er schande van. Is dit nu Europese solidariteit, vragen artsen en media zich af. Volgens onderzoek van de Italiaanse krant La Repubblica hebben twee andere EU-lidstaten, Polen en Tsjechië, Chinese zendingen maskers en medische apparatuur onderweg naar Italië voor eigen gebruik in beslag genomen.

In het eerste geval zou het gaan om 680.000 maskers en duizenden stuks apparatuur, onderschept door Tsjechische beambten. De tweede levering was kleiner – 23.000 maskers – en is door Polen geconfisqueerd. Allebei de zendingen hadden het predicaat ‘noodhulp aan Italië’, het land in Europa dat het zwaarst wordt getroffen door de crisis rond het coronavirus.

Media in Tsjechië berichtten aanvankelijk dat al het materiaal in het land zelf zou zijn gestolen en daarom in beslag was genomen. Maar op foto’s bleek later dat het wel degelijk ging om Chinees materiaal voor Italië. Op alle verpakking stonden de vlaggen van de twee landen.

‘Een misverstand’
Alle spullen zijn inmiddels verdeeld over de ziekenhuizen in Tsjechië, aldus La Repubblica. Op Twitter spreekt de minister van Binnenlandse Zaken, Jan Hamacek, inmiddels van ‘een misverstand’. ‘Een klein deel’ van de levering zou zijn aangewezen als humanitaire zending voor Italië. Hamacek belooft de zaak te regelen. Italië heeft intussen van China de toezegging gekregen dat er zo snel mogelijk een tweede partij met mondkapjes en apparatuur zal worden geleverd.

Ook in het geval van Polen spreken Italiaanse bestuurders van ‘een ernstig, absurd voorval’. De minister van Buitenlandse Zaken in Rome heeft zich ook beklaagd bij zijn Poolse collega en eist opheldering.

Bron: bndestem.nl
 
@Azum:
Wat dacht je van Nederlanders die niet meer het land uit kunnen om naar Nederland te gaan?
Onze oudste zoon studeert in juni (eindelijk) af en we zouden maar wat graag naar die diploma uitreiking gaan.
Familie zien we al weken niet meer en daar kunnen nog wel wat maanden bijkomen.
We hebben iemand in de naaste de fam. die Corona heeft en ik moet er niet aan denken dat dat slecht gaat aflopen etc.
Ik dacht, dat Nederlanders die nu nog in Tsjechie zijn, wel het land uit naar NL kunnen, maar dan niet meer het land in. Weet iemand hoe dat precies zit?
 
Is voor ons niet van toepassing (en met ons nog vele anderen).
Wij zijn geëmigreerd naar Tsjechië, wonen dus hier en hebben in Nederland geen huis meer oid.
Eruit en dan niet meer terug mogen is dan geen optie.
Hebben wel onze hele familie daar wonen natuurlijk.
 

kuurgast

Donateur
Op alle verpakking stonden de vlaggen van de twee landen.
Zie irozhlas.cz.
------------------------------
Het vliegtuig van hoop landde, het heeft miljoenen maskers geleverd.

Op zaterdag voor middernacht landde een groot Oekraïens vliegtuig An-124 Ruslan op de luchthaven van Pardubice. Hij heeft vijf miljoen maskers, twee miljoen ademhalingsapparatuur, 120.000 beschermende pakken, 80.000 beschermende brillen en tienduizenden coronavirustests gebracht vanuit Shenzhen, China.
Zaterdag vloog het vliegtuig door Myanmar, Bangladesh, India en werd bijgetankt in Karachi. De reden voor deze route zijn de gespannen relaties van Oekraïne en Rusland.

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat Tsjechië heeft geprofiteerd van strategisch luchtvervoer uit het SALIS-programma om materiaal te leveren in nood vanwege het coronavirus. De volgende twee vluchten van gigantische Ruslan-machines van en naar China zullen volgen. Dit is alleen mogelijk dankzij de NATO en het is bevestigd dat het leger het kan gebruiken, aldus voormalig luchtmachtchef Jiri Verner.
In dit geval was het een grote lading medische voorraden uit China, één vlucht in plaats van tien Airbus-machines.
Vrachtvliegtuigen zullen nog twee keer in Pardubice landen, zei minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek , de vluchten zijn gepland voor dinsdag en vrijdag.
De vlucht kostte 35 miljoen CZK. Volgens de minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch is het een van de grootste transporten van medisch materiaal in de geschiedenis van Tsjechië.
Pardubice Airport is de enige die voldoet aan de behoeften van vliegtuigen met een grote capaciteit. 'Alle grote vliegtuigen landen hier. Het Ruslan-vliegtuig landt alleen hier ', zegt Iva Machová, woordvoerder van de luchthavenadministratie van Pardubice.
Bron idnes.cz.
 
In Tsjechië stierf de eerste met coronavirus geïnfecteerde patiënt. Hij is een 95-jarige man die in het ziekenhuis Na Bulovce in Praag werd opgenomen. Volgens iDNES.cz was de man niet eens op de intensive care-afdeling en had hij andere bijbehorende ziekten.

In totaal zijn er in Tsjechië meer dan 1100 bevestigde gevallen van infectie met een nieuw type coronavirus, waarvan de eerste op 1 maart plaatsvond. Er zijn meer dan 70 patiënten in ziekenhuizen, de meeste in quarantaines. Er zijn 19 van hen op intensive care-afdelingen, 11 van hen hebben longventilatie nodig en één apparaat voor extracorporale oxygenatie van bloed.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/koronavirus-v-cesku-ma-prvni-obet.A200322_200115_domaci_jan
 
Zou het mogelijk zijn om in de zomervakantie, juli en augustus dus, Tsjechie weer in te reizen?

Ik mis het erg.

Tsjechen zijn wel altijd erg brave mensen en zijn altijd erg goed voorbereid op ziekten of criminaliteit en zeer goed en efficient georganiseerd (en ook nog eens heel erg in harmonie met de natuur), dus dat men zeer strikte maatregelen oplegt, veel strikter dan Nederland en dat de Tsjechische overheid de Nederlandse overheid sterk wantrouwt, snap ik ook wel.

Ik mis mijn land gewoon erg.

De Kofola natuurlijk, pivo, slivovice, pernik, knedlik, de maffe treintjes van de Ceske Drahy, de taal die voor niemand te verstaan is behalve voor de Tsjechen zelf, de vriendelijkheid van de mensen in de dorpen (steden wel wat minder), de rust en eenvoud, de onmetelijke schoonheid van het land met kilometers lange boswandelingen zonder iemand tegen te komen, herten, wilde zwijnen, hermelijnen, eekhoorns, de bergen, de watervallen vodopady ...
 
's Morgens om 5 uur ben je blijkbaar op je allerbest. Want ik dacht eerst nog na het lezen van je eerste bericht: "Wat is dit eigenlijk voor een onzin en wat doet dit nu op het forum?". Maar je beschrijving van Tsjechië van vandaag is wel weer heel erg goed, want zo (her)kennen we het land allemaal en daarom houden wij allen zo van dit land. In je eerste berichtje heb je jezelf denk ik gewoon wat ongelukkig uitgedrukt.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk op de universiteit Groningen en heb daar ook een klein flatje waar ik van maandag t/m donderdag verblijf. En -gelukkig- wordt er geen deeltijd WW aangevraagd maar zijn we druk bezig met digitaal onderwijs/onderzoek/begeleiding aan het opzetten. Feitelijk gaat zo'n 50% van het academisch onderwijs min of meer door.
Zojuist de mededeling ontvangen dat de RUG tot einde van het academisch jaar alle fysieke colleges, werkgroepen etc niet door laat gaan. Dus tot einde studiejaar alleen maar digitaal onderwijs, digitale toetsing en digitale begeleiding. Ook de universiteit Leiden heeft dit besluit al genomen. Waarschijnlijk zullen andere universiteiten volgen.
Ik hoor van mijn collega's van de universiteiten Brno en Praag dat men daar hetzelfde overweegt.

Bijzondere situatie en naar mijn persoonlijke mening ook wat voorbarig. Alhoewel ik het vanuit organisatorische redenen wel kan plaatsen.

Dus mijn probleem dat ik - bij de herstart van de universiteit in Nederland - vooralsnog Tsjechie niet uitkom, is bij deze opgelost.....
 

kuurgast

Donateur
Minister Plaga gaat ervan uit dat kinderen in de tweede helft van mei naar school gaan.

Ook minister van Onderwijs Robert Plaga verwacht niet dat de zomervakantie wordt bekort, hoewel er momenteel veel verschillende scenario's worden overwogen. Wat betreft de openingsdatum van scholen wacht het Ministerie van Volksgezondheid op een evaluatie van de situatie.
Minister van Onderwijs, Robert Plaga, heeft scholen ook gevraagd om de komende weken samen met de schoolhoofden een curriculum op te stellen. Het moet vooral een vorm van lichaamsbeweging zijn. Het schoolverlatingsexamen vindt plaats drie weken na vernieuwing van het onderwijs. “Het enkele toelatingsexamen vindt zo snel mogelijk na de heropening van scholen plaats; Deze examens vinden plaats twee weken na de opening van de scholen in één ronde. Het staatgedeelte van de schoolverlatingsexamens vindt 21 dagen na de opening van de scholen plaats zonder een schriftelijk gedeelte uit het Tsjechisch en vreemde talen. Didactische testen worden direct op de scholen geëvalueerd om tijd te besparen ”, aldus de minister. Hij verklaarde ook dat als de school niet op 1 juni zou zijn geopend, het schooluittredingscertificaat zou worden uitgereikt als gemiddelde van de laatste drie schoolrapporten en dat de classificatie zou worden voltooid volgens verdere ontwikkeling.

In Midden-Bohemen gaan sommige kleuter- en basisscholen weer open. Dit is het onderwerp van de maandagwet. Voor kinderen waar hun ouders volgens de huidige overheidsregels tegen coronavirus niet voor kunnen zorgen. Dit komt door de regulering van de regio, volgens welke elke stad moet zorgen voor kinderen onder de 10 jaar, wiens ouders de zogenaamde noodzakelijke beroepen uitoefenen (bijv. paramedicus, dokter, brandweerman). Om een kind naar school te laten gaan, moet het worden voorzien van maskers. Ouders moeten ook een werkcertificaat overleggen.
Bron irozhlas.cz.
 
Heeft iemand enig idee wanneer ik weer naar Tsjechie kan reizen?
Ik denk dat velen met deze gedachte "worstelen". Maar wat is nu belangrijker denk ik dan:denk:. Daar komt nog eens bij, en dat is echt mijn persoonlijke mening, dat het beleid van Nederland, afgezet tegen dat van de overige landen, niet echt in ons voordeel zou kunnen werken. Maar ook dat is puur koffiedik kijken. Het is voor nu een kwestie van aanpassen vrees ik.
 

kuurgast

Donateur
ČVUT ontwikkelt een gasmasker op 3D-printer

De Tsjechische Technische Universiteit in Praag ČVUT heeft een gasmasker ontwikkeld op een 3D-printer. Het speciale filter gaat ongeveer een week mee. Het is zelfs hoger dan FFP3. We spraken af om ze te gaan leveren aan universitaire ziekenhuizen. Nu stemmen we de details af. Vanaf volgende week zouden ze tot 10.000 eenheden per dag kunnen produceren.
Bron ceskenoviny.cz.
------------------------------------------------------------------------------------------
De experimentele behandeling van coronavir met remdesivir wordt stopgezet.

De Amerikaanse firma Gilead Sciences, die een potentieel effectieve remedie voor coronavirus remdesivir heeft ontwikkeld, stopt met het verlenen van experimentele behandelingen vanwege de buitensporige vraag van de afgelopen dagen. De enige uitzondering zijn zwangere vrouwen en kinderen onder de 18 jaar.
Het farmaceutisch bedrijf zei dat het de afgelopen dagen een exponentiële toename van het aantal verzoeken van individuele patiënten voor behandeling met dit niet-goedgekeurde medicijn heeft gezien en dat het programma gedwongen werd te stoppen. Het zal zich nu concentreren op hoe het medicijn voor een groter aantal mensen beschikbaar kan worden gemaakt.
Remdesivir is ontwikkeld door een team bij Gilead Sciences onder leiding van de Tsjech Tomáš Cihlář.
Bron novinky.cz.
Er waren wel voor 2 patiënten in Tsjechië aanvraag gedaan voor dit geneesmiddel, maar dat was nog niet gekomen.
Dus die John Kratochv... op twitter kan stoppen met onzinnige berichtgeving.
---------------------------------------------------------------------------
In Tsjechië is het aantal mensen dat is geïnfecteerd met het nieuwe type coronavirus op maandag gestegen tot 1165, tot dusver zijn zes mensen genezen. Volgens minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zijn 74 mensen opgenomen voor coronavirus. Er zijn er 19 op intensive care-afdelingen, waarvan 11 zijn aangesloten op kunstmatige beademing en één, een man van het Algemeen Universitair Ziekenhuis, op een speciaal ECMO-apparaat dat bloed van zuurstof voorziet. De rest wordt thuis behandeld.

Strenge maatregelen in Tsjechië vanwege de verspreiding van het coronavirus zouden volgens het hoofd van de Central Crisis Staff Roman Prymula kunnen worden vrijgegeven, als er eind maart minder dan 8500 besmet zijn in het land. Hij zei het zondag op de Tsjechische televisie.
---------------------------------------------------------------------------
Een ander vliegtuig met een miljoen maskers landde in Praag
CSA-vliegtuigen die deel uitmaken van de bevoorradingsbrug met China, hadden problemen met het verkrijgen van vergunningen voor overvliegen.Tsjechië betaalt Chinese leveranciers voor medische benodigdheden. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek zei vrijdag op Twitter dat zijn ministerie tot nu toe 1,5 miljard kronen heeft uitgegeven aan beschermende uitrusting. In totaal zou de staat de komende weken meer dan drie miljard kronen moeten uitgeven aan de aankoop van medische hulpmiddelen.
-------------------------------------------------------------------
Met coronavirus in Tsjechië is besmet 22 leden van de brandweer. Momenteel blijven er 267 brandweerlieden in quarantaine.
------------------------------------
De pandemie van het coronavirus veroorzaakte een overloop van het personeelsbestand dat Tsjechië niet heeft meegemaakt. Zo verhuizen werknemers van een volledig verlamde gastronomie- en toeristenindustrie naar e-shop magazijnen, voedselketens of koeriersdiensten.
-----------------------------------
Dame Vera Lynn viert haar 103e verjaardag.
De 103-jarige legende adviseert hoe om te gaan met moeilijke tijden.
Bron irozhlas.cz.
 
ES8C3xhXQAIPQw-.jpg
 

kuurgast

Donateur
Busting the COVID-19 myths circulating in Czech.
De COVID-19-mythen doorbreken die in het Tsjechisch circuleren.

In verband met de COVID-19-pandemie worden veel halve waarheden en mythen gedeeld onder Tsjechen. Sommige Tsjechische politici, waaronder leden van het Europees Parlement, zijn, na aanvankelijk te hebben opgeroepen tot sociale cohesie, misbruik begonnen te maken van de situatie en nemen hun toevlucht tot bedrog als onderdeel van hun poging om politieke punten te scoren.

Anderen bieden "100% gegarandeerde" verhalen van oude vrouwen en absurde instructies om te voorkomen dat u COVID-19 oploopt. Dankzij social media worden deze onwaarheden razendsnel verspreid.
Lees hele artikel op romea.cz/en/news.

Dit is niet alleen in Tsjechië maar ook in alle andere landen zoals Nederland.
 

kuurgast

Donateur
Tijdelijke sluiting Tsjechisch Consulaat Den Haag per 23 maart

Als gevolg van de in de Tsjechische Republiek uitgeroepen noodtoestand, is de Consulaire Afdeling van de Tsjechische Ambassade vanaf 23 maart 2020 tot nader order gesloten.
Cliënten kunnen ons maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur telefonisch bereiken.

Zie bron mzv.cz/hague/en.

Voor Tsjechische staatsburgers informatie over terugkeer van Nederland naar Tsjechië op mzv.cz/hague/cz.

De KLM vliegt nog tot vrijdag van Amsterdam naar Praag, maar alleen voor Tsjechische staatsburgers.
 

kuurgast

Donateur
Nee, zie alle voorgaande berichten.
Zodra je hoort ....... "Het verhaal gaat"....... is dat fake !!!
Situatie is nu tot 15 april grenzen dicht, maar dat kan enkele weken langer worden.
Het ligt er helemaal aan hoe corona verloopt in Tsjechië en of het in de buurlanden afneemt.
 
Bovenaan