Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat een leed allemaal, de banken zoeken een "verdien model" daar wil de klant niet aan mee werken, want ons bin zeunig, als dat zo doorgaat, zitten we zo na het bomen sterven, bijen sterven, met een banken sterven.
Maakt niet uit denken sommigen, klompen fabrieken hebben we ook niet meer, en het leven gaat toch door, dus banken kunnen we ook wel zonder.
Hier in Tsjechië kunnen banken nog geld verdienen met muntsoorten wisselen, in de bijbel worden dit soort beroepen al genoemd, dobbelen, tuisten, tollenaar, wisselaar, er schijnt maar één beroep te zijn wat nóg ouder is.
Vannacht naar een programma gekeken over de achtergronden van de bankencrisis, met de medewerking van mensen die er verstand van hebben, moeilijke materie, maar je wil er meer van weten, dus je blijft kijken tot je in slaap valt.
Probleem komt allemaal door Mario, Super Mario, en zijn gratis geld politiek, wat niet werkt, want er komt weer een crisis aan, met iets wat weinig of niets kost is het moeilijk geld verdienen.
Dus Mario is wanhopig, de wallen onder zijn ogen worden steeds groter, en hij gaat binnenkort met pensioen, de laatste kaart die hij nog in de mouw heeft is ; helikoptergeld, biljetten rondstrooien over stad en land, zodat mensen meer gaan kopen
kopen kopen.
Er schijnen nog bergen biljetten te liggen van oude muntsoorten van vóór de euro, die gaat Mario verdelen met de helikopter in de euro zone, dus niet in Tsjechië, maar ik woon dicht bij de grens, als de wind gunstig staat komt er wat deze kant op, en dan ga ik die oude marken, belse franken, pesossen, bij de bank in Susice inwisselen, zullen de dames bij zijn, hebben ze weer werk.
 
Als je 's nachts naar een documentaire over banken kijkt, is het niet gek, dat je in slaap valt :-)

Maar inderdaad, je conclusie, dat men tegenwoordig niet meer voor de diensten van banken wenst te betalen (of slechts een paar cent), lijkt correct.
We zitten in een transitie. Geld kan al geruime tijd giraal/digitaal en dat kan (bijna) gratis, zo lijkt het. Cash geld kost geld, en is in veel landen nog steeds het meest gebruikte betaalmiddel.
Banken zijn/waren vrij grote organisaties met veel personeel, dat verander je niet 1-2-3. Banken moeten dus wel ergens hun geld aan verdienen.
Een systeem als Revolut kan veeeeel goedkoper werken, omdat ze niet honderden filialen hebben met tienduizend(en) medewerkers, maar enkel een hoofdkantoor(tje) met tien, of misschien honder medewerkers.
Niet te vergelijken. Maar daar lijkt het wel heen te gaan, in sommige landen sneller dan in andere...
 
Ja dat klopt. Je legt contact via een telefoonnummer van Revolut (op een andere manier kan het denk ik ook niet) en dan kun je dus door middel van dit nummer een rekening openen en een betaalpas aanvragen. Het gaat denk ik ook tamelijk vlot.

Overigens klopte één ding in mijn verhaal niet. We hadden het er hier thuis nog even over (waar moet je dan nu nog contant betalen?) en kwamen vervolgens tot de conclusie dat je in 4 van de 5 hospoda's die wij regelmatig bezoeken nog steeds enkel maar kunt betalen met cash geld. Een ervan betreft zelfs een zeer goed draaiend restaurant (honderden mensen per dag) waar je enkel maar kunt betalen met cash. Dat heeft ons altijd verbaasd, want stel je hebt net lekker uitgebreid getafeld en de dame komt met de rekening aanzetten en je hebt dan enkel maar een pas bij je. Dan heb je dus wel een flink probleem. Wordt het dan meteen de keuken (afwassen)? Want het staat volgens mij ook nergens duidelijk aangegeven (enkel maar contant). Je krijgt overigens tegenwoordig wel overal netjes een uitgedraaide bon van de kassa, dus niet meer zo'n stuk papier waar de eigenaar nog wel eens met een vork op wilde schrijven. Dus niks zwart of zo. Maar er heeft wel eens iets op die bon gestaan wat wij helemaal niet besteld hadden en ook niet ontvangen hadden aan tafel (wel of niet per ongeluk). Dus toch altijd maar even goed controleren. Maar we gaan er binnenkort eens goed op letten (Doubice), want misschien kun je er inmiddels nu wel pinnen. Een mobiele pinautomaat was vroeger tamelijk duur voor een ondernemer maar kost vandaag de dag vrijwel niks meer. Dus daar kan het niet echt aan liggen.
 
Ja dat klopt. Je legt contact via een telefoonnummer van Revolut (op een andere manier kan het denk ik ook niet) en dan kun je dus door middel van dit nummer een rekening openen en een betaalpas aanvragen. Het gaat denk ik ook tamelijk vlot.
Veel makkelijker: je download een app op je smarthpone, vult je gegevens in, en tadaa je hebt een rekening. Allemaal automatisch. Daarna kan je je pas aanvragen(in de app) en deze wordt thuis bezorgd.
 
Ik heb het opgezocht op internet en even vluchtig gekeken. En daar staat inderdaad een verwijzing van een app bij (even over het hoofd gezien, roze balletje).

https://www.revolut.com/nl-NL/

Maar wat betaal je voor een betaalpas als je voor de "standaard" versie kiest? Dat is me niet zo duidelijk op hun site. Je kunt overigens ook meer dan 200 euro per maand pinnen, maar dan betaal je daarover 2% extra. Dat was dus bij nader inzien ook niet zo'n probleem. Als het echt helemaal gratis is en je enkel maar een bedrag hoeft te storten op een rekening, dan kan het inderdaad wel handig zijn om een extra pinpas te hebben.

Maar in ons geval denk ik dat ik toch maar voor een betaalpas van de CSOB kies (kost ook niet veel). Ik heb er nu wel een rekening lopen maar dan zonder pas. Want dan heb ik dat extra scherm ook niet meer en daar is het mij nu om te doen. Ik vraag me af of de Tsjechen die Nederland bezoeken en bij ons cash pinnen dan ook zo'n extra scherm te zien krijgen. Of is het misschien toch iets meer van een aantal Tsjechische banken?
 
Wat een zielige verhalen over de banken. De jaarrekeningen geven toch wel een ander beeld. Winsten van honderden miljoenen euro's!
Hier in Turnov is de kassa gesloten bij de CSOB. Je kunt nog wel pinnen maar geen geld storten.
Dan maar mijn rekening bij de KB geactiveerd.
Voordeel voor cash betalen voor mij is dat ik bij mijn jaaropgave voor de s.r.o. niet zoveel posten heb te bekijken.
 
De rampen aangegeven in bovenstaande video zijn niet zo omvangrijk. Van de site van ING haalde ik de volgende tekst:
"In het buitenland geldt een standaard opname-daglimiet van €500,-. Dit limiet kan je niet verhogen."
Toen ik een keer in Sobotka pinde lukte het iemand die Duits sprak niet het gewenste bedrag uit de automaat te halen. Blijkbaar hanteerde zijn bank ook een soortgelijke limiet.
 
Maar wat betaal je voor een betaalpas als je voor de "standaard" versie kiest? Dat is me niet zo duidelijk op hun site. Je kunt overigens ook meer dan 200 euro per maand pinnen, maar dan betaal je daarover 2% extra. Dat was dus bij nader inzien ook niet zo'n probleem. Als het echt helemaal gratis is en je enkel maar een bedrag hoeft te storten op een rekening, dan kan het inderdaad wel handig zijn om een extra pinpas te hebben.

De standaard versie is helemaal gratis. De pas ook. Ik bestelde, zoals ik eerder schreef, een extra pas en toen stond er dat deze eenmalig 6 euro zou kosten. Maar nu (na 2 maanden) is die nog steeds niet betaald...
Het is inderdaad enkel een bedrag storten op de rekening. Dat kan met creditcard (dan staat het er meteen op) of door gewoon een overboeking te doen (dan is het 1 werkdag later).
 

dennuzzz

Donateur
Stadla, u zegt dat ik niet goed lees.....het maakt verder niet uit maar de video is bedoeld voor mensen van over de hele wereld, de hoge bedragen staan niet in beeld als niemand dit pinnen kan lijkt me...toch?
 
Dat is nu bij de Rabobank € 7 geworden in 2020 en over het bedrag nog eens 0,1 koersopslag, het beste kun je nu bij de Tesco in het wisselkantoortje euro's wisselen. Als je 400 euro wisselt, ontvang je 400 czk meer dan wanneer je het bij de Rabobank overmaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geld overmaken naar mijn Tsjechische bankrekening doe ik tegenwoordig via Transferwise. Veel goedkoper dan via mijn Nederlandse bank en heel eenvoudig met een appje op mijn telefoon.
Ik merk ook dat steeds meer Tsjechische banken overgaan tot hoge kosten bij een pintransacties van niet klanten. Volgens mij berekenen KB, Raiffeisen en Airbank dit niet. Maar ik wilde een keer pinnen bij Ceska Poritelna en daar moest ik dacht ik 150 kc transactie betalen ongeacht het bedrag. Uiteraard de transactie afgebroken.
 
Geld overmaken naar mijn Tsjechische bankrekening doe ik tegenwoordig via Transferwise. Veel goedkoper dan via mijn Nederlandse bank en heel eenvoudig met een appje op mijn telefoon.
Gebruik het al bijna 1,5 jaar met regelmaat en ben er heel tevreden over. Koers is prima. Als je op dit moment 1000 euro zou omwisselen dan krijg je er netto 27,225.39 kronen voor.
 
Bovenaan