Rondreis Tsjechië 2020

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2020 (Deel 4)

Woensdag 29 april. Een gebied waarvan ik vind dat je het gezien moet hebben bij een bezoek aan Tsjechië, is "Český ráj", of het Boheems Paradijs. Een dagtocht naar dit gebied is niet meer dan 150 kilometer, gerekend vanaf Dolni Brusnice. We beginnen met een wandeling door Prachovské Skaly en rijden langs Hrdonovice, waar de vakwerkhuizen tegen de rotsen zijn gebouwd.

upload_2020-3-3_15-29-0.png

Voor een historische burcht gaan we naar Hrad Kost, vanwaar we de natuur in duiken. Langs het Věžický meer, met z'n uit het water rijzende rotsen, bereiken we tenslotte kasteel Hrubá Skalá. Vanaf het gezellige terras hebben we er een schitterend uitzicht op de rotsenstad, die aan hun voeten ligt.

upload_2020-3-3_15-32-19.png

Donderdag 30 april. Een dag, waarvan ik vind dat ze deze zelf mogen invullen met uitslapen, een spelletje of zomaar met telefoon cq. tablet. De liefhebbers zouden een bezoekje kunnen brengen aan het oude en nieuwe centrum van Hradec Kralové, hoewel Josefov, als vestingstad ook de moeite waard kan zijn. Zijn ze nog niet uitgekeken, dan is er nog het Opočnokasteel, waarvan de binnenplaats opvalt door de drie verdiepingen met arcaden.
De avond staat in het teken van de traditionele heksenverbranding "Paléni Čarodĕjnic", waarbij het plaatsje Mostek in de buurt ligt.

upload_2020-3-3_15-33-58.png

Vrijdag 1 mei. Het wordt alweer de laatste dag voor de kinderen en we blijven in de buurt. Een dagje dierentuin met z'n safaripark in Dvur Kralové mag niet ontbreken.

upload_2020-3-3_15-34-22.png

Zaterdag 2 mei. De kinderen gaan weer op huis aan. Twee van de 16 brengen Marja en ik naar het vliegveld in Praag, de rest gaat met de auto's terug naar Drenthe. Vooral de jongens komt het goed uit, want de volgende dag is de grote Formule 1-wedstrijd in Zandvoort en die mag niet gemist worden.

Terwijl de auto's worden ingeladen, brengen wij onze spullen naar het hotel. Hier blijven we nog een ruime week om uit te rusten en wat op stap te gaan. Terugkomend van Praag willen we pauzeren in Mlada Boleslav om er enkele foto's te schieten van onder andere het kasteel.

wordt vervolgd. Deel 5
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2020 (Deel 6)

Nu de kinderen vertrokken zijn, beginnen wij aan een rustige periode van onze vakantie. Een tijdje waarin we ons nog even heerlijk laten verwennen. Ik schrijf dit allemaal op terwijl al bekend is dat de grens van Tsjechië gesloten is voor Nederlandse toeristen waartoe wij uiteraard ook behoren. We blijven echter positief, maar in het ergste geval moeten we deze gehele vakantie verplaatsen naar de voorjaarsvakantie 2021. Voorlopig doe ik dus nog net alsof er niets aan de hand is en vervolg ik het openbaren van ons programma.

Zondag 3 mei. De nacht naar deze zondag hebben wij weer in het hotel mogen doorbrengen en op de vroege morgen staat het ontbijt weer klaar. We vinden dit steeds een belangrijk onderdeel en zorgt voor een volstrekt rustig begin van iedere dag. Het lijkt me niet verkeerd om te hopen op een mooie zonnige dag, zodat we ons kunnen zetelen op het terras en we een portie gezondheid kunnen opsnuiven.

Maandag 4 mei. Eerst een stukje geschiedenis, waarbij ik terugga naar woensdag 3 mei 2017. Ik begon mijn dagboek met het welluidende opschrift: “Een hoge en spannende dag”
Het was deze dag niet alleen hoog, maar ook spannend. Hoog, omdat we het Reuzengebergte zijn ingetrokken. De bergen ten oosten van Trutnov zijn op deze woensdag onze prooi geworden. Spannend is het ook geweest, want nog voor we maar één bezoekje hadden afgelegd, krijgen we een kleine aanrijding. In een moment van onoplettendheid schuur ik rond 11.00 uur langs een bestelbusje. Een klein zoentje veroorzaakt aan mijn auto wat schade en heel weinig aan de andere auto. Wel even politie erbij. Het gesprek met hen verloopt eigenlijk heel humoristisch, omdat ze alleen het Tsjechisch machtig zijn. De politionele taak wordt zeer professioneel aangepakt, waarbij zelfs situatiefoto’s worden gemaakt en letterlijk alles wordt vastgelegd door een agent. De ander heeft in de politiewagen de gesprekken met betrokkenen. Het stellen van de schuldvraag was daarbij een formaliteit, omdat ik direct alle schuld op mij nam. Gevolg was dat ik ongeveer 36 euro (1000 Tsjechische kronen) moest betalen. Volgens de agent was dit geen boete, maar een vast bedrag bij tussenkomst door de politie. Alle schadeformulieren werden netjes ingevuld en van stempels voorzien en vanzelfsprekend moest er geblazen worden. Na ongeveer anderhalf uur, want zolang duurde dit akkefietje toch wel, konden we onze reis voortzetten.
Op weg naar Broumov en de Braunauer Region zijn er nogal wat omleidingen door wegaanleg en onderhoudswerkzaamheden. Het maakt het zoeken naar de rotsstad, of Broumovské Steňy, vanaf Hlavňov moeilijk en uiteindelijk zelfs onvindbaar.

upload_2020-3-14_16-10-29.png

Het zal niemand verbazen dat Broumovské Stěny opnieuw is opgenomen in onze reis. Geen aanrijding, of omleidingen door wegaanleg en onderhoudswerkzaamheden is vandaag ons devies. We gaan op zoek naar Hlavňov en kijken hoe hier de rotsstad er bij staat. Er moet zich nog een barokke bedevaartskapel bevinden en 't is altijd leuk hiernaar op zoek te gaan.

Dinsdag 5 mei. Het Adelaarsgebergte , of Orlických Horách, is een bergrug aan de grens met Polen ten zuidoosten van Nachod. Het berggebied is ongeveer 20 kilometer lang en 10 kilometer breed. Een toeristische route, die begint in Olešnice v Orlických horách en eindigt in Králíky, doorkruist het gebergte. Voor het plaatsje Šerlich moet ik even van de route afwijken. Een bergweg leidt naar het hoogste punt van dit gebied, de Velká Deštná, met een hoogte van 1115 meter. Hier is een opvallend gebouw te vinden - Masarykova turistická chata - dat werd gebouwd door de toeristische club van Hradec Králové. Mocht er nog tijd over zijn dan zijn er twee kastelen, in Doudleby nad Orlici en in Častolovice, die ik nog niet ken.

upload_2020-3-14_16-11-34.png

Woensdag 6 mei. Ieder jaar staat een bezoek aan Jicin op ons programma en ook nu slaan we dit niet over. Op het plein gaan we altijd even naar binnenbij de plaatselijke Cukrarna voor koffie met gebak en de boekwinkel slaan we vast niet over om een kalender 2021 te kopen. Op de terugweg gaan we dan nog langs in Dolni Kalna.

wordt vervolgd. Deel 7
 
Ad, ik ben er enkele jaren geleden geweest en het is inderdaad niet gemakkelijk te vinden. Je kan de wandeling naar Broumovské stěny op 2 plaatsen aanvatten.

Willen jullie een zeer inspannende wandeling doen, dan vertrekken jullie op de parking langs de weg, onderaan de rotsen. N 50° 33' 10.76'' - O 16°15' 25.72''. Je slaat de eerste weg linksaf en na een tiental meters loopt een pad tussen de huizen door (rechts). Daar vertrekt de bewegwijzerde route naar boven. Het is een pittige wandeling van een 4-5 kilometer met zeer mooie uitzichten onderweg. Nadeel is dat je na afloop terug naar auto moet wandelen, en dat is toch ook weer snel 1-1,5 km.

Je kan ook naar boven rijden, waar een parking is > N 50° 33' 56.98'' - O 16° 16' 02.24''. Dan kan je van daaruit ook een mooie en veel minder inspannende wandeling maken naar o.a. Kaple Panny Marie Sněžné na Hvězdě.

upload_2020-3-15_8-12-10.png
Kaple Panny Marie Sněžné na Hvězdě

Er is ook een restaurant boven op de berg, "Chata Hvezda" genaamd. Deze plek moet je bezocht hebben!!! Voor gezinnen met kids is dit een fantastische ervaring, daar er onderweg veel natuurlijke hindernissen en objecten (verticale ladders en passages op planken van 10 cm breed) moeten overwonnen worden. Er moet dan uiteraard onderaan de weg begonnen worden.
Veel plezier!
 

Ad Verschoor

Donateur
Dan kan je van daaruit ook een mooie en veel minder inspannende wandeling maken naar o.a. Kaple Panny Marie Sněžné na Hvězdě.
Keesie dat was nu onze bedoeling. Voor Marja moet ik er rekening mee houden, dat ze geen grote afstanden meer loopt.
Het is ook onze reden om in voor- of naseizoen te gaan, omdat bijvoorbeeld kastelen makkelijker te bereiken zijn. De meeste betaald parkeerplekken zijn opgeheven en meestal rijden we tot aan de poort. Bedankt trouwens voor je leuke aanvulling.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2020 (Deel 7)

Donderdag 7 mei. Janské Lázně is behalve een skidorp, ook bekend als kuuroord. Het ligt in het Reuzengebergte tussen de plaatsen Liberec en Trutnov. Het dorpje telt slechts zo'n 900 inwoners en ligt omgeven door bossen op een hoogte van 519 meter boven zeeniveau. We hopen om met de kabelbaan naar de top te gaan van de berg Cerná Hora, maar waarschijnlijk is hij doordeweeks nog niet in gebruik. We zien het wel.

Vrijdag 8 mei. Vandaag hopen we op tijd te gaan rijden naar het kasteel Kunětická Hora. Dit kasteel ligt tussen de steden Hradec Kralové en Pardubice. De laatste jaren zou er veel aan gerestaureerd zijn en is eveneens het peperkoekhuisje in ere hersteld. We hopen in deze tijd van het seizoen naar boven te kunnen rijden, zodat we dicht bij het kasteel kunnen komen.
Op dezelfde dag is in Pardubice bij het kasteel het Lebkuchenfeest "Slavnosti perniku 2020". Een jaarmarkt waarin versierde peperkoeken centraal staan, sprookjes worden opgevoerd en nog veel meer, vooral op kinderen gerichte activiteiten worden georganiseerd.

upload_2020-3-22_7-34-58.png

Zaterdag 9 mei. Mogelijk dat er nog wat boodschappen gehaald moeten worden in Dvur Kralové, maar in principe blijven we bij het hotel. Deze dag wordt de opening van het toeristenseizoen hier gevierd. Uit ervaring weten we dat dit steeds een leuke en boeiende happening is en geregeld komen we er Nederlanders tegen die in de buurt wonen.

Zondag 10 mei. In de ochtenduren nemen we afscheid van Hotel pod Zvicinou en rijden naar ons volgende logeeradres in Splzov bij Zelezny Brod. Een rechtstreekse route gaat wat te snel, want het ligt eigenlijk slechts op enkele tientallen kilometers. We rijden naar Vrchlabi om vanaf daar richting Mrklov te gaan naar Na Sychrové. Via Stěpanická Lhota en Jilemnice naar Vysoké nad Jizerou. Vanaf hier een bergweg langs Jesenný - Bohuňovsko - Horská Kamenice waarna we arriveren bij Penzion Formanka (www.formanka.cz). We blijven hier 3 nachten, want donderdag hebben we de verjaardag van een kleindochter en moeten we weer thuis zijn.

Maandag 11 mei. Al meerdere keren hadden we plannen om de reliëfs in de rotsen bij Kacanovy te gaan bekijken. Het is er tot nu niet van gekomen. We hopen dat het ons deze keer gaat lukken. Aansluitend willen we dan nog even gaan kijken in Turnov.

upload_2020-3-22_7-35-48.png

Dinsdag 12 mei. Het is de laatste dag van onze vakantie en dus een dag om nog wat boodschappen te doen. Voor mij betekent dit altijd het aanvullen van mijn krat Birell, zodat ik in Nederland nog even terug kan denken aan deze periode. Voor de lange termijn sla ik nog wat Becherovka in om te nuttigen gedurende de winterse koude dagen, rond Kerst en de jaarwisseling. Niet vergeten wordt om de tank van de auto vol te gooien met benzine.

Woensdag 13 mei. Na een laatste vakantieontbijt vertrekken we richting Nederland waar we in het begin van de avond hopen aan te komen.

Afsluitend een Corona noot: Meestal ben ik behoorlijk optimistisch. Het is de reden dat ik mijn plannen volledig heb gepresenteerd. Ik ben volledig op de vakantie voorbereid. Ook mijn reismap met daarin de dagelijkse documentatie heb ik klaar liggen om mee te nemen. Mocht het zo zijn dat door de gesloten grenzen we Tsjechië niet in kunnen, dan hebben we al het plan om in september nog een poosje te gaan. De week samen met de kinderen schuift dan door naar de volgende voorjaarsvakantie in 2021. We zien wel waar dit virus op uitdraait. Meest belangrijk blijft toch gezondheid, die bepaalt wat we wel en niet kunnen. Dit verhaal krijgt dus een vervolg.

wordt vervolgd.
 
Jullie hebben er zo lang naar uitgekeken, wij duimen voor jullie dat het door kan gaan.
Maar inderdaad gezondheid voor alles.
Vorig jaar stonden wij voor de gesloten gondel in Janzke Lazne, wij zijn toen door gereden naar Pec en daar met de gondel naar boven gegaan.
Achteraf waren we blij dat Janzke gesloten was, want in Pec boven is ook heel bijzonder.
 
Ik ga voor de zekerheid mijn reis naar Nachod verplaatsen van 15 Mei naar 28 Augustus - 5 September. De regering hier in België heeft al laten horen dat deze situatie nog minstens 8 weken kan aanhouden. Mij verlof op souperen om thuis te blijven zie ik niet zitten, weet ook niet of de dierenopvang dan al terug open is, en nog tal van organisatorische zaken, en … of Tsjechië zijn grenzen dan al geopend heeft? Uitstellen wel, …. afblazen ZEKER niet, daarvoor houd ik teveel van het land. Het is een moeilijke knoop om door te hakken, ik weet het, maar het gezond verstand zegeviert meestal. Blijf in elk geval allen HEEL gezond, dat is het belangrijkste nu!!!!
 
Ik hoop echt voor iedereen dat Tsjechie haar grenzen weer zeer spoedig opent, toch zeker voor de zomervakantie. Desnoods met termometers en desinfectiemiddelen zoals in Wuhan het geval is.

Het is zo'n mooi land, ik moet er ook niet aan denken de hele zomer hier thuis in een flatje alleen door te brengen. Ik houd erg van natuur - daar kan je in Tsjechie ook prima op 1.5 meter afstand blijven van de anders, zelfs 1.5 kilometer afstand is in de regel in de Tsjechische bossen geen probleem :D - de bergen, ja en alle foto's hier brengen weer hele mooie herinneringen bij. Ik heb zelf ook wat foto's, ook digitaal en analoog, maar ik snap niet precies hoe je dit op een website geplaatst krijgt.
Ik ben net zo'n digibeet als Milos Zeman. :confused:

Een hele zomer zonder goed bier en zonder Kofola (in de regel met wespen erin zo rond augustus op een terrasje in Tsjechie), ik moet er niet aan denken.

Tsjechie is volgens mij het enige land ter wereld waar een mens ook echt tot rust kan komen en God kan ervaren. Juist door de stilte en de rust, de natuur, de eenvoud. :ja:
 
Beroun is echt schitterend. Beroun to je mnoho krasne mesto!

Beroun Zavodi is echt ook een prachtig grappig stationnetje en het hoofdstation van Beroun ook. Het spoorlijntje van Praha Smichovske nadrazi via Beroun Zavodi is echt aan te bevelen en tevens het lijntje richting Rakovnik en een maffe vertakking van Zadni Treban westwaarts. Fietsen is waarschijnlijk sneller, maar het uitzicht uit het treintje is fascinerend, vaak herten die ook gefascineerd naar het treintje kijken, maar nooit instappen. :D
 
Bovenaan