Verblijfsvergunning

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is maar goed dat we niet allen gelijk zijn. Dank voor de positieve reacties op mijn verhaal. Jammer dat er zoveel is gereageerd op het feit dat ik geen Tsjechisch spreek. Ondanks het feit dat ik vele jaren vreemde talen heb geleerd op de HBS, is mijn talenkennis minimaal. Een gesprek in het Duits of Engels is moeizaam voor me. Ik red me wel met beide talen.
Heb heel veel goede mensen bij mij in de buurt die me helpen!!
Als voorbeeld van mijn talenkennis nog dat ik in het zwembad bij het weggaan onlangs de lokettiste wilde groeten en 'dobrý den' zei.
Ik ben bezig alle verhalen over mijn belevenissen hier van de afgelopen jaren opnieuw te lezen. Wanneer je ziet hoeveel problemen ik heb overwonnen dan is het taalprobleem een minimaal probleem. De tip de taal te leren door in een bar mensen te ontmoeten moet ik in de wind slaan. Je maakt contact met mensen die je liggen en ik heb problemen met spreken in een rumoerige omgeving.
Een van de mensen die reageerde, is vergeten dat ik vertelde over een verblijfsvergunning. Dat is niet meer dan een vergunning van de overheid om in Tsjechië te verblijven en de economie te spekken met de ontvangsten die je elders hebt genoten.
Ik blijf een Nederlander die in Tsjechië woont! En dat met veel plezier!
 
Een ieder schrijft toch vanuit zijn eigen standpunt. En er zijn mensen genoeg die ergens in het buitenland wonen zonder ooit de lokale taal te leren. En daar is iedereen ook vrij in. Maar dan moet je ook niet klagen dat je ze je niet begrijpen, dat je problemen hebt met je begrijpbaar maken.
 
In de reactie van smileyfromcz noemt hij dat ik niet aan 'cultuur' doe. Dat is een opmerking van iemand die niets van mijn situatie weet. Wanneer hij spreekt over toneel en film dan heeft hij gelijk. Ook zal hij mij niet met een hoeveelheid bier in een bar aantreffen. Is dat 'cultuur'? Verder heeft hij volkomen ongelijk. Ik reageerde al eens met een korte opmerking. Ik versta onder 'cultuur' bijvoorbeeld concerten. Uit mijn verslagen maak ik op dat ik ongeveer 250 concerten heb bezocht. Een grote verscheidenheid. Uitvoeringen van een big band bij een muziekschool; kinderen die net met vioollessen begonnen idem. Wat ik aanduid met een 'boerenblaaskapel' in een kuuroord, maar bedoel ik veel positiever: aangenaam met een paar honderd mensen naar muziek luisteren op een zondagmiddag bij een muziektent. 'Kamermuziek' in de schouwburg in de buurt (dit is een serie; het eerste concert had nummer 527, het meest recente nummer 537). Fantastische uitvoeringen van opera en musical in Liberec. Ballet op verschillende plekken van hoog niveau. Dat noem ik 'cultuur'.
 
wij als hier permanent verblijvende Nederlanders, zijn hier te gast(arbeider).
derhalve zou het fijn zijn voor de Tsjechen om de taal te leren, te integreren en bovenal de problemen/redenen om nl te verlaten, in nl te laten.
en dat is de beste informatie die er is....
soms zijn mensen even de weg kwijt en belanden in Tsjechië, maar het gras is altijd groener bij de buurman...
 
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een gastarbeider en iemand die zijn eigen geld meeneemt (bijvoorbeeld een gepensioneerde). Daar wordt in Nederland ook anders tegenaan gekeken. Maar wil je ook echt willen aarden in een ander land, dan is het natuurlijk wel beter om de taal in elk geval toch een heel klein beetje te kunnen spreken. Leer 100 zelfstandige naamwoorden en je bent al een hele "boven jan". Voor iemand die een 2e huis bezit in Tsjechië ligt het ook weer anders, want die neemt eigen geld mee en die besteedt dat daar. Hij "bezet" ook niet echt meteen een woning voor een andere inwoner in Tsjechië, want op het platteland staan er toch genoeg te verpauperen. Sterker nog, hij draagt er zelfs vaak aan bij dat het platteland niet helemaal ontvolkt wordt of enkel nog maar wordt bewoond door hoogbejaarden. Maar dan moet je er wel regelmatig zijn denk ik, want anders staat zo'n huis altijd leeg. En de meesten van ons doen dat natuurlijk helaas niet.
 
Laatst bewerkt:
Het is helemaal wat je zelf wil. Er zijn genoeg expats die de taal niet spreken en jaren ergens werken. En dat je geld meeneemt is geen reden om de taal niet te leren. En ook mensen in de omgeving maken veel verschil. Leef je in een nederlandse "enclave" of ergens alleen in een dorpje.
De taal leren maakt het verschil tussen in de winkel aanwijzen wat je wilt en gewoon vragen ernaar als je het niet ziet. Je hand opsteken naar je buurman of even een praatje. Betrokken zijn in het dorpsleven of de "buitenstaander" zijn.
En in een dorp kan dat een groot verschil maken. Maar er wonen ook mensen midden in het niets van Alaska, en die zijn gelukkig zonder mensen om zich heen.

Je moet gewoon doen wat je gelukkig maakt, en als de taal leren daar niet bij hoort, moet je dat gewoon laten. En dat je je dan bij een "Urad" niet verstaanbaar en begrijpbaar kan maken moet je dan maar in koop nemen.
 
Laatst bewerkt:
bepaalde delen van cz worden bijv gedomineerd door russen, brengen een boel eigen geld mee.
maar als tsjech zie je dit toch anders en krijg je een raar negatief gevoel van binnen.
het is hier geen ontwikkelingsland, het enige wat ze enorm afremt is dat ze nagenoeg geen Engels kunnen...... voor de rest zijn ze identiek aan Nederlanders.
iemand die in mijn buurt alles opkoopt en de taal niet spreekt of dit doet als investering (lipno), zodat de lokale mensen geen huis meer kunnen betalen... word je ook niet vrolijk van.
er is geen verschil of je geld meeneemt of niet, integreren is een must.
 
bovenal de problemen/redenen om nl te verlaten, in nl te laten.
Niet iedereen verlaat Nederland omdat ze daar problemen zien/ervaren. Wij zijn om de meest pragmatische reden hier beland. We woonden in een rijtjeshuis met een tuintje van 5 bij 10 meter en wilden dolgraag in een vrijstaand huis met een flinke lap grond eromheen gaan wonen.
In Nederland totaal onbereikbaar voor ons. Hier kon dat wel, mits je met pensioen gaat in 2018 en je huis in Nederland verkoopt. Of je gaat met pensioen in 2023 en dan kan je ook je huis in Nederland nog wel aanhouden.
Vanaf september 2018 wonen we permanent in Tsjechië.
Dat groene boekje (met daaraan gekoppeld ook je fiscaal nummer) heeft wel al heel veel dingen een heel stuk makkelijker gemaakt voor ons. Alleen al daarvoor kan ik dat iedereen aanraden, mits je de mogelijkheid hebt.
 
Dat groene boekje (met daaraan gekoppeld ook je fiscaal nummer) heeft wel al heel veel dingen een heel stuk makkelijker gemaakt voor ons. Alleen al daarvoor kan ik dat iedereen aanraden, mits je de mogelijkheid hebt.
Is dat groene boekje niet je tijdelijke verblijfsvergunning? Ik had dezelfde toen ik hier ging wonen en werken, na 2 jaar kon ik mijn permanente verblijfsvergunning krijgen, dat is een rood boekje wat op een paspoort lijkt, daar staat ook mijn huidige adres, ned. paspoortnummer in.
Bijgevoegd de betreffende boekjes voor EU personen.
 

Bijlagen

  • imagesPWPYTKE7.jpg
    imagesPWPYTKE7.jpg
    10 KB · Bekeken: 20
  • IMG_6704-e1513287211742.jpg
    IMG_6704-e1513287211742.jpg
    98,7 KB · Bekeken: 17
Niet zozeer dat groene boekje, maar wel het Rodni Cislo (sofinummer).

Op de eerste foto van A. Smit het onderste papiertje. Dat nummer staat ook op het bovenste papiertje (tijdelijke verblijfsvergunning).
In de permanente verblijfsvergunning (dat boekje) staat het ook en dan heb je die papieren van de 1e foto niet meer nodig.
 
Lang geleden had ik een rood boekje. Bij een politiecontrole in Nederland schrok de beambte want hij dacht dat ik twee paspoorten had. Wanneer je een nieuw paspoort hebt gekregen moet je weer met dat rode boekje naar het Ministerie. Bedoeling is het nummer van je paspoort daarin op te nemen. Daar werd het vervangen door een velletje papier (tijdelijke verblijfsvergunning). Ook bij een nieuw paspoort krijg je weer zo'n papiertje. Past gelukkig wel in je paspoort. Nu bij een permanente verblijfsvergunning is het weer een document dat op een paspoort lijkt, maar groen is.
 
Bovenaan