Kijk- en luistergeld

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
"Máte doma televizi? Pokud ano, Vaše jméno by mělo být uloženo v evidenci plátců televizních poplatků, kde ale není. Co se mohlo stát?"
"Heb je thuis een tv? Zo ja, dan moet je naam in het tv-register worden opgeslagen, maar dat is het niet. Wat had er kunnen gebeuren?" Een brief die begint met deze zinnen ontvangt van de Tsjechische televisie elk jaar 60 tot 100 duizend inwoners van Tsjechië, die proberen potentiële wanbetalers te "vinden".
Bron zpravy.aktualne.cz.

Als u een tv en/of radio in Tsjechië bezit, moet u maandelijks betalen.
Sinds 2008 bedraagt de maandelijkse licentievergoeding voor radio 45 Kč en voor televisie is dit 135 Kč.
Deze verhoging is bedoeld om de afschaffing van betaalde advertenties te compenseren, behalve in nauw omschreven omstandigheden tijdens een overgangsperiode. Elk huishouden betaalt voor één tv-licentie of radiolicentie, ongeacht hoeveel televisies en radio's ze bezitten. Bedrijven en zelfstandigen moeten een licentie betalen voor elke televisie en radio.
Aan de andere kant zijn mobiele telefoons vrijgesteld van het betalen van licentiekosten.
De kosten zijn het afgelopen decennium niet gewijzigd.
Maar......Tsjechië wil televisie en radio licentiekosten verhogen.
Bron news.expats.cz.

Betalen bij postkantoor of via tvp.ceskatelevize.cz ???
 
Wat ik begrijp, is dat je kunt betalen per maand, kwartaal of per jaar. Een automatische afschrijving is volgens mij (?) niet mogelijk. Of is dat soms een SIPO betaling?
 
Laatst bewerkt:
Goed bedankt voor de info! Ik ga kijken wat nu te doen. Ik snap nog niet zoveel van het formulier (lukt me uiteindelijk wel denk ik) want ik wil ook geen zwartkijker zijn. Het wordt voor ons (en de meesten andere mensen met een vakantiehuis) zo wel een beetje een kostbare grap voor die paar luttele weken dat we er per jaar maar zijn. Of je moet inderdaad per maand gaan betalen voor de maanden dat je er ook echt bent. Want ben je er niet, dan kun je natuurlijk ook niet kijken. Net zoals sommigen bijvoorbeeld bij een internetabonnement doen. Of geldt dat soms weer niet voor de belasting? Vast niet, want die wil waarschijnlijk wel voor het hele jaar gewoon geld zien, of je er nu bent of niet.

Het doet me ook een beetje denken aan mijn jonge jaren toen ik als gemeente-ambtenaar nog op de Veluwe werkzaam was (erg christelijk). Daar werden de televisies soms ook in een keukenkastje weggemoffeld maar dan weer om een hele andere reden.

Ik kan eventueel een tillift kopen voor TV's compleet met een kast erbij (klep open en klep weer dicht) en de schotel die nog steeds aan onze gevel hangt demonteren (wordt niet meer gebruikt). En dan vervolgens een dongeltje gebruiken van Chromecast voor als je wilt kijken (d.m.v. casten) en na het kijken de TV weer weg en de dongel er weer uit. Maar dan wordt het natuurlijk wel een beetje een J. Bond verhaal en daar zijn de Tsjechen met hun communistische verleden zich dan vast en zeker wel van bewust.

Misschien toch maar beter even onze huismeester een klein berichtje sturen..........
 

kuurgast

Donateur
Het wordt voor ons (en de meesten andere mensen met een vakantiehuis) zo wel een beetje een kostbare grap voor die paar luttele weken dat we er per jaar maar zijn.
Kdo je od poplatku osvobozený?
Wie is vrijgesteld?
Od platby koncesionářských poplatků je osvobozena:
Van de betaling van de licentievergoeding zijn vrijgesteld:
cizinci bez povolení k trvalému/dlouhodobému pobytu na území České republiky
buitenlanders zonder een permanente / langdurige verblijfsvergunning in Tsjechië
Bron zpravy.aktualne.cz.

Jak se přihlásit k platbě poplatků?
Hoe vraag ik een betaling aan?

- bij de Tsjechische post met territoriale jurisdictie om SIPO te betalen
- via applicatie voor afdrukken (voor Tsjechische televisie, voor Tsjechische radio)
- online aanvraagformulier (voor Tsjechische televisie, voor Tsjechische radio)
Na het verzenden van de aanvraag krijgt de belastingbetaler een variabel symbool en de datum vanaf wanneer hij begint te betalen. In het geval van bankoverschrijvingen is het mogelijk om te kiezen met welke tussenpozen de betaling wordt uitgevoerd (maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks).
Bron zpravy.aktualne.cz.
 
Laatst bewerkt:
Dus om de verwarring nu niet nog groter te maken dan hij al is; moet ik als 2e huisbezitter wel of niet (vrijgesteld) betalen voor tv en radio in een huis waar ik maar een paar weken per jaar aanwezig ben? Het huis wordt verder niet verhuurd of iets dergelijks. Want als dat niet zo is, dan halen er nu een hele hoop mensen met een 2e huis in Tsjechië waarschijnlijk opgelucht adem. Zucht.
 
Dus er zijn toch uitzonderingen ;)
Lijkt me ook een logische regeling... kans is groot dat mensen zonder permanente/langdurige verblijfsvergunning geen Tsjechische TV kijken en dus hoeven ze niet mee te betalen aan deze zenders.
Wat ook nog opvalt in de link van @kuurgast is dit:
  • viewers and listeners who exclusively use webcasting via a computer without a TV card or mobile phone
Kortom: als je alleen via een computer of laptop(zonder TV card, TV tuner of IPTV technology) kijkt ben je ook uitgezonderd.
MAAR als je een TV hebt in huis, en alleen via internet (casten, of hdmi kabel of iets dergelijks) kijkt dan moet je toch betalen.

Dus om de verwarring nu niet nog groter te maken dan hij al is; moet ik als 2e huisbezitter wel of niet (vrijgesteld) betalen voor tv en radio in een huis waar ik maar een paar weken per jaar aanwezig ben? Het huis wordt verder niet verhuurd of iets dergelijks. Want als dat niet zo is, dan halen er nu een hele hoop mensen met een 2e huis in Tsjechië waarschijnlijk opgelucht adem. Zucht.
Volgens die link van @kuurgast hoef je als 2e huisbezitter niet te betalen. Aangezien je geen verblijfsvergunning hebt, toch ?
 
Laatst bewerkt:
Ik kon het me maar heel moeilijk voorstellen allemaal. Kuur hartelijk bedankt voor je immer goede expertise! Ik wilde het voor alle zekerheid ook al aan Radka vragen (de andere expert). Ook erg bedankt namens een hele hoop anderen die dit forum enkel maar lezen en die de heer Josef met zijn resolute opmerkingen zeer overstuur heeft gemaakt en een slapeloze nacht heeft bezorgd (mijn vrouw wilde het huis al gaan verkopen en greep meteen haar kans). En Josef, de volgende keer kost zo'n cruciale vergissing je natuurlijk gewoon een borrel, uitgebreid, aangekleed en wel te verstaan. Nu een hele diepe zucht van mij van totale opluchting. De vorige zucht was namelijk meer één van enorme gelatenheid, oftewel van mijn berusting in dat gekke rare Tsjechische systeem van een land waar we allemaal een haat liefde verhouding mee hebben. Zucht zucht.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
moet ik als 2e huisbezitter wel of niet (vrijgesteld) betalen voor tv en radio in een huis waar ik maar een paar weken per jaar aanwezig ben?
Ja, buitenlanders zonder een permanente / langdurige verblijfsvergunning in Tsjechië hoeven het niet te betalen voor kijk- en luistergeld.
Ik wist dat Tsjechen met een vakantiehuisje ook alleen maar 1 keer voor hun eigen huis moesten betalen en zo kwam ik dit tegen.
 
Let wel op, want er is natuurlijk ook een uitzondering op de uitzondering. Wat je hierboven beschrijft, klopt inderdaad voor prive-personen die niet verhuren, Kuurgast.

Maar verhuur met toeristisch oogmerk (korte verblijven, huisje aangeboden op Booking, Facebook, AirBNB) valt in Tsjechie onder ondernemersactiviteiten. En dan ben je helaas de verschuldigde vergoeding per toestel kwijt (dus niet beperkt tot 1 apparaat)...

Zie ook deze pagina op de website van Radka, bijna helemaal onderaan:
https://www.hartmanova.eu/appartement-huisje-verhuren-tsjechie/
 
Ok. Bedankt voor de info. Ik betaal nu elke maand automatisch kijk- en luistergeld. Een jaar of 7 geleden kreeg ik plotseling een hoge rekening voor deze belasting. Ik had ooit een keer een aangifteformulier ingevuld. Daarna nooit een rekening of brief gehad. Vele jaren later moest ik plotseling een hoog bedrag inclusief incassokosten van een of andere bijna criminele executor betalen. Het was meer dan duizend Euro over meerdere jaren. Sinds die tijd betaal ik elke maand automatisch. Maar ik heb daarna nooit enig bericht gekregen van de kijk- en luistergelddienst. Behalve dat er later nog een brief kwam dat ik ook nog achterstallig voor de radio moest betalen. Ik denk dat ze het uitbesteden aan minder frisse incassobedrijven, die er een leuke boterham aan verdienen. Mijn boekhoudster heeft toen een brief gestuurd waarin bezwaar werd gemaakt dat het een rekening betrof van meer dan 5 jaar oud en dat ze nooit eerder een rekening hadden gestuurd. Nooit meer iets van gehoord en dat is ook al meer dan 5 jaar geleden. Die 135 kc maak ik nog steeds netjes over elke maand. Maar ik ben nog steeds een beetje bang om plotseling weer zo'n akelige brief krijg van een of ander incassobureau.
 
Je hebt het over "je boekhoudster". Is het huis in prive-eigendom of in bezit via een SRO? Dat maakt erg veel uit.
En ook al heb je geen permanente verblijfsvergunning, maar verhuur je je huis, dan geldt weer wel de plicht om kijk- en luistergeld te betalen.
Het blijft ingewikkeld ...
 

kuurgast

Donateur
Elk huishouden betaalt voor één tv-licentie of radiolicentie, ongeacht hoeveel televisies en radio's ze bezitten. Bedrijven en zelfstandigen moeten een licentie betalen voor elke televisie en radio.
Aan de andere kant zijn mobiele telefoons vrijgesteld van het betalen van licentiekosten.
De kosten zijn het afgelopen decennium niet gewijzigd.
Maar......Tsjechië wil televisie en radio licentiekosten verhogen.
3 jaar later.......
De regering stelt voor om de omroepbijdragen voor publieke omroepen te verhogen.

Tsjechische televisiekosten kunnen binnenkort worden uitgebreid naar mobiele telefoons en tablets.
De regering zal voorstellen om de licentievergoedingen voor de openbare omroepen van het land, de Tsjechische televisie en de Tsjechische radio te verhogen, vertelde minister van Cultuur Martin Baxa aan de nieuwssite Novinky. Ook wil het ministerie de bestaande wetgeving aanpassen om licentiekosten verplicht te stellen voor mensen die een smartphone of tablet hebben, waarop ook tv- en radioprogramma's kunnen worden bekeken. Hierdoor zou het aantal huishoudens dat licentiegeld betaalt met ongeveer 600.000 toenemen. De Tsjechische radio, die op 18 mei zijn honderdjarig bestaan vierde, zou graag zien dat de huidige maandelijkse licentievergoeding van 45 kronen wordt verhoogd naar 60. De maandelijkse licentievergoeding voor de Tsjechische televisie bedraagt momenteel 135 kronen.
De laatste keer dat de jaarlijkse betaling voor de Tsjechische televisie werd verhoogd, was in 2008. De prijzen voor radio zijn sinds 2005 hetzelfde gebleven.
Ongeveer 3,5 miljoen huishoudens in Tsjechië betalen momenteel de jaarlijkse licentievergoeding voor televisie.

Bronnen english.radio.cz + expats.cz.

Van de betaling van de licentievergoeding zijn vrijgesteld: buitenlanders zonder een permanente / langdurige verblijfsvergunning in Tsjechië.
Maar let op !!!
Verhuur met toeristisch oogmerk (korte verblijven, huisje aangeboden op Booking, Facebook, AirBNB) valt in Tsjechie onder ondernemersactiviteiten, ook als je huis in een SRO zit. Dan betaal je per toestel, zowel bij TV als radio (dus niet beperkt tot 1 apparaat).
Zie ook hartmanova.eu.
 
Bovenaan