Rondreis Tsjechië 2020

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2020
Het begin van wat een feest moet worden !


Ik vind het fantastisch om weer te kunnen beginnen met schrijven over de voor ons liggende reis naar Tsjechië. Ik kan niet wachten voor het zover is en we weer in de auto kunnen stappen.
Uiteraard breekt een lange periode aan van allerlei voorbereidingen, maar juist dat maakt het zo leuk.

Ruim op tijd was ik met het reserveren van twee grote vakantiehuizen, die te vinden zijn naast Hotel pod Zvicinou in Dolni Brusnice.
Al in augustus 2018 waren deze woningen vastgelegd voor de periode van zaterdag 25 april 2020 tot en met zaterdag 2 mei 2020. Ik moest wel, omdat ik toen al wist dat we in 2019 een jaar niet op vakantie zouden gaan. Alles had dit te maken met de bouw van ons nieuwe huis. Begin december 2019 was het zover dat we hierin konden gaan wonen. Iets dat ons, tot nu toe, heel goed bevalt.

Deze week vakantie wordt voor ons heel bijzonder, omdat we dan vieren dat we 50 jaar getrouwd zijn. We hopen dit te doen met alle kinderen, kleinkinderen met eventuele aanhang en ons achterkleinkind. In totaal hebben we het over 18 personen en we houden nog slaapplaatsen over voor nieuwe aanhang.

c.jpg
Het gehele complex van hotel Pod Zvicinou in Dolni Brusnice

Ik stel mij een week voor, waarin ik kan laten zien waarom wij ons vakantieland zo mooi vinden. Uiteraard willen ze allemaal naar Praag. Een wens, waaraan ik dus zeker zal gaan voldoen. Wij nemen ze mee naar de dierentuin en het safaripark in Dvur Kralové en naar het prachtige Cesky Raj met z'n kastelen en de Prachovské Skaly's.

Waar vooraf aan gedacht moet worden
Het zal september, vorig jaar, zijn geweest dat onze uitnodiging aan de kinderen is gestuurd. Ruim op tijd, zodat datums kunnen worden vastgelegd bij de verschillende werkgevers. De oudste kleindochters waren direct enthousiast. Zij hebben nog plezierige herinneringen aan de Tsjechië reis van 2010, bij ons 40-jarig huwelijksfeest, naar Hroubovice in de regio Chrudim.

Bij al onze reizen kopen we ons wegenvignet bij een tankstation in de buurt van de grensovergang.
Nu hebben we ze allemaal besteld via www.hartmanova.eu. Ik heb het over drie vignetten voor 10 dagen en één vignet voor een maand. Er hoeft niet gezocht te worden naar een verkooppunt en de kids kunnen zo doorrijden. Een ideale service op deze manier!

Enkele van de kleinkinderen komen met het vliegtuig naar Praag, zodat de anderen ruim kunnen zitten in de auto's. De tickets hiervoor zal ik later regelen.

4f009fd8-88b2-456a-9fcc-34d5fc1232d7_235.jpg
De beide chalets, behorend tot hotel Pod Zvicinou

Nu de feestweek is vastgelegd kan ik verder met het programma in de weken dat we samen zijn, alhoewel er natuurlijk wel uitgerust zal moeten worden na zo'n intensieve familieweek.
In een volgend verhaal vertel ik meer over verblijf en programma, waarbij een paar onderdelen al vastliggen. Zo is er de heksenverbranding op 30 april en de activiteiten in het kader van de opening van het toeristisch seizoen. Een paar programma onderdelen, die wij al meerdere keren hebben mogen meemaken en die toch steeds weer een genoegen zijn om erbij te zijn.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2020 (Deel 2)

Terug van even niet geweest.

Zo'n titel boven mijn nieuwe bijdrage kan meerdere betekenissen hebben. Ik zal ze kort beschrijven om alle onduidelijkheid weg te nemen. Zo zijn we vorig jaar niet naar Tsjechië geweest, omdat wij gekozen hebben voor een nieuwe woning. Hierop ingeschreven in juni 2018 en in oktober verkochten wij het huis waarin we zo'n 48 jaar gewoond hebben. Gedurende de bouw, die in januari 2019 van start ging, verbleven wij in een vakantiebungalow in een park in Spier.
Begin december 2019 konden wij dan eindelijk ons nieuwe huis betrekken in het dorp Hollandscheveld, dichtbij Hoogeveen. In dit dorp ben ik zo'n 20 jaar en met heel veel genoegen, werkzaam geweest binnen het welzijnswerk.
Hier staat ons huis dat bestaat uit een hele grote woonkamer met open keuken, 2 slaapkamers, badkamer met toilet, garage, bijkeuken, gastentoilet en tuin met groot terras. Het geheel staat op de begane vloer, zodat we geen trappen meer hoeven te lopen. Bovendien wekken we zelf onze energie op door gebruik te maken van zonnepanelen en warmtepomp. Gevolg hiervan is dat we niet meer op gas zijn aangesloten.
Het heeft allemaal weinig te maken met Tsjechië, maar wel met terug van even niet geweest. Terug in een normale woning, terug in een dorp dat mij lief is, terug naar Tsjechië en terug geldt ook voor het westen van Bohemen.

Becov nad Teplou in West Bohemen.

Het was half april 2015, toen we deze plaats eerder bezochten. Ik herinner mij nog dat wij bij Bozi Dar de grens passeerden en ik uitgleed in de nog aanwezige sneeuw. Van beneden tot boven zat ik onder de blubber de blubski. Aangekomen op het centrale plein in Becov is ons Penzion U Zamku (www.penzion-uzamku.cz)hier gelegen. Het staat op nog geen 70 meter van de ingang tot het kasteel.

upload_2020-2-7_8-19-27.png
Becov nad Teplou met penzion U Zamku voorzien van groene zonneluifel

Zondag 19 april. Het is de dag van ons vertrek en waar we West-Bohemen in 2015 hebben aangereden vanaf Emmen via Maagdenburg en Leipzig, nemen we deze keer de route via Kassel naar Chemnitz. Na zo'n 725 kilometer hopen we in de middaguren in Becov te arriveren, waarbij we voor die tijd al wat boodschappen hebben gedaan in Lachimov. De inwendige mens heeft wat nodig na zo'n reis. Ik begin, geheel in stijl, met een Becherovka. Lang gewacht, stil gezwegen en toch gekregen. Ik vind dat ik het meer dan verdiend heb.

Maandag 20 april. Bij het reserveren van een kamer in hotel of pension, vinden wij het belangrijk dat het tevens beschikt over een restaurant. Wij boeken dan de kamer inclusief ontbijt, zodat we altijd met een gevulde maag op pad kunnen. Tegen de avond weten we dat we niet meer weg hoeven en in het pension kunnen dineren. We maken ons op deze dag nog niet al te druk en houden het bij een autoritje door de bergen rond het skigebied van Klinovec.

Dinsdag 21 april. Karlovy Vary. Je raakt er nooit uitgekeken. Vandaag maar even die kant op, waarbij ik nu naar binnen wil in het Becher Museum. Bij ons vorige bezoek stonden we voor een gesloten deur. Wie weet scoor ik nog zo'n mooie groene fles, want dat moet goed zijn voor je gezondheid.

upload_2020-2-7_8-20-44.png
Becherovka, medicijn voor al uw maagklachten

Woensdag 22 april. Marianské Lazne. Meerdere keren heeft het al in ons reisprogramma gestaan, om het miniatuurpark te gaan bezoeken. Het is er echter nooit van gekomen. Voor vandaag staat het er als enige op. Zou het deze keer dan toch gaan lukken om op één dag geheel Tsjechië te zien?

Donderdag 23 april. We verlaten het pension in Becov om door te reizen naar hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz) in Dolni Brusnice, dichtbij Dvur Kralové. We passeren Praag aan de zuidzijde om een bezoek te brengen aan kasteel en tuinen van Pruhonice. Veel heb ik gehoord en gelezen over de tuinen, die vermeld staan op de Unesco lijst van werelderfgoederen. Ik probeer zoveel mogelijk de snelwegen te mijden en ga ervan uit dat we na ongeveer 280 kilometer in de middaguren bij ons hotel arriveren.

upload_2020-2-7_8-22-37.png
Kasteel en park van Pruhonice

wordt vervolgd. Deel 3
 
Rondreis Tsjechië 2020
Het begin van wat een feest moet worden !


Ik vind het fantastisch om weer te kunnen beginnen met schrijven over de voor ons liggende reis naar Tsjechië. Ik kan niet wachten voor het zover is en we weer in de auto kunnen stappen.
Uiteraard breekt een lange periode aan van allerlei voorbereidingen, maar juist dat maakt het zo leuk.
.....
Deze week vakantie wordt voor ons heel bijzonder, omdat we dan vieren dat we 50 jaar getrouwd zijn. We hopen dit te doen met alle kinderen, kleinkinderen met eventuele aanhang en ons achterkleinkind. In totaal hebben we het over 18 personen en we houden nog slaapplaatsen over voor nieuwe aanhang.

Ik stel mij een week voor, waarin ik kan laten zien waarom wij ons vakantieland zo mooi vinden. Uiteraard willen ze allemaal naar Praag. Een wens, waaraan ik dus zeker zal gaan voldoen. Wij nemen ze mee naar de dierentuin en het safaripark in Dvur Kralové en naar het prachtige Cesky Raj met z'n kastelen en de Prachovské Skaly's.
.....
Het zal september, vorig jaar, zijn geweest dat onze uitnodiging aan de kinderen is gestuurd. Ruim op tijd, zodat datums kunnen worden vastgelegd bij de verschillende werkgevers. De oudste kleindochters waren direct enthousiast. Zij hebben nog plezierige herinneringen aan de Tsjechië reis van 2010, bij ons 40-jarig huwelijksfeest, naar Hroubovice in de regio Chrudim.
.....
Enkele van de kleinkinderen komen met het vliegtuig naar Praag, zodat de anderen ruim kunnen zitten in de auto's. De tickets hiervoor zal ik later regelen.
ik heb er weer erg zin in !
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2020 (Deel 3)

Familieweek in Dolni Brusnice.

Komende week verblijven wij in twee chalets, elk voor 11 personen, die behoren tot hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz). Ieder huis beschikt over een keuken met woonkamer en een 2-persoons slaapkamer op de begane grond. Op de 1e verdieping zijn 3 slaapkamers, 1 x 2-persoonskamer, 1 x 3-persoonskamer en 1 x 4-persoonskamer met stapelbed. Alle kamers hebben eigen sanitair. Wij zijn met 18 personen, dus dat moet lukken.

Vrijdag 24 april. Deze dag moeten we benutten om met Nancy, Nederlandse eigenaresse van het hotel, de nodige afspraken te maken. We ontkomen er niet aan om alvast de eerste boodschappen te doen in Dvur Kralové, omdat er op zaterdag niets van komt.

Zaterdag 25 april. Nadat we nog ontbeten hebben in het hotel, brengen we onze spullen over naar de chalets. We gaan al op tijd, rond 10.00 uur, richting "Mezinarodni letiště Václava Havla Praha", oftewel het internationale vliegveld Praag "Václav Havel". De oudste kleindochter en haar vriend kiezen ervoor per vliegtuig naar Tsjechië te komen. Zij arriveren rond 13.30 uur. Wij zijn er vroeg, zodat we de tijd hebben om het vliegveld en z'n omgeving te bezichtigen. In de loop van de middag zijn we terug in Dolni Brusnice en zal het wachten worden op de aankomst van de rest van het gezelschap uit Nederland.

upload_2020-2-24_9-40-5.png
Mezinarodni letiště Václava Havla Praha

Zondag 26 april.
We kunnen ons voorstellen dat de meesten van ons gezelschap behoefte eraan hebben om uit te slapen en het wat rustig aan te doen. Het programma is simpel gehouden. Op slechts enkele kilometers van het hotel is een stuwdam bij Bilá Tremešná, die een bezoekje waard is en wie weet kunnen we er nog wat tijd doorbrengen in een kano op het stuwmeer. Als men er zin in heeft, kunnen we het ziekenhuis in Kuks bezichtigen, want ook dat is in de buurt.

Maandag 27 april. Praag, de gouden stad. Met het hele gezelschap bezoeken we Praag. Ik probeer dat we de auto's niet hoeven te nemen. Vanuit Dvur Kralové rijden bussen, binnen 2 uur, rechtstreeks naar de hoofdstad. Ik heb een wandeling uitgestippeld van circa 7 kilometer, die begint bij de Spaanse Burcht. Via het Loreto-heiligdom en het Strahov klooster lopen we over de Karelsbrug naar de Joodse wijk. Tenslotte gaan we naar het Oude stadsplein om bij het Wenceslasplein de route te beëindigen.

upload_2020-2-24_9-42-8.png
Zicht op Praag vanaf Vyšehrad

Dinsdag 28 april. Na een waarschijnlijk vermoeiende dag in Praag staat vandaag, alleen voor de liefhebbers, Nachod te wachten. Ik vind een tochtje naar boven om bij het kasteel te komen de moeite waard en bovendien geeft het een schitterend uitzicht op het centrum van Nachod. Voor mensen die het niet kennen, is de Vietnamese markt net over de grens met Polen best wel aardig.
Op de terugweg even langs bij het kasteel van Ratibořice, dat bekend geworden is door de schrijfster Božena Němcová, die er haar boek over "Grootmoeder" schreef.

upload_2020-2-24_9-43-14.png
"Babička" met hondjes en kleinkinderen

wordt vervolgd. deel 4
 
Ha Marja en Ad. Heel leuk dat jullie, met het hele gezin, weer richting Tsjechië gaan om daar het 50 jarig huwelijk te vieren. Jouw verslaglegging van het gebeuren gaan wij zeker volgen. Zorg ervoor dat je goede muziek en voldoende foerage "aan boord" hebt, op de dag van vertrek, zodat de "(positieve) toon is gezet". Vanuit (het pittoreske dorpje) Rhoon, wensen wij jullie veel voorpret!!
 
Bovenaan