Verblijfsvergunning

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

woon hier nu 15 jr, heb ongelooflijk veel mensen zien komen voor een verblijfsvergunning.
kostte mij misschien 30 minuten, vreemdelingenpolitie in jindrichuv hradec (permanente verblijfsvergunning)
en hij sprak een beetje engels/duits.
in brno, waar het elke dag overvol is (vreemdelingenpolitie), wachttijd lang, maar de afhandeling misschien 10-20 minuten.
voor een Europeaan...
 
Wanneer je hoort dat er 45000 Engelsen in Nederland wonen kun je je voorstellen dat de immigratiedienst in veel landen het druk hebben. Blijkbaar is de organisatie in Liberec toch anders dan elders. Eerder moest ik mijn tijdelijke verblijfsvergunning in Semily halen. Dat kostte toen inderdaad niet zo veel tijd.
En je vraagt je niet af of het niet handig geweest was om in de jaren de taal te leren?
Nee, zal echt geen invloed hebben gehad. Zie ook mijn verhaaltjes over de Nederlandse vrouw die heeft getracht Tsjechisch te leren. Zich wel verstaanbaar kon maken maar niets kon volgen van wat er werd gezegd als toelichting op een concert. Met een minimale kennis van het Tsjechisch kom je echt niet verder!
 
Wat een mooi verhaal waarbij volgens mij vooral de wachttijden en Tsjechische taal onduidelijkheden vervelend zijn.
Volgens mij kan een deel ook sneller gaan als het eea. meer gedigitaliseerd wordt (niet verplicht voor de mensen zonder computer).

Gefeliciteerd met de verblijfsvergunning trouwens :)
 
In de jaren is "mijn" vreemdelingenpolitie 5x verhuisd. En het is er niet beter op geworden. Door het centraal samenvoegen lopen de wachttijden alleen maar op.

Het is wel opvallend dat ze uitgerekend bij de Vreemdelingenpolitie geen woord over de grens spreken (of willen).
 
Dat lijkt bewust beleid, Kobus. Je moet het migranten niet te makkelijk maken, he?? :denk:

Edit: overigens vind ik zelf dat er een apart loket voor EU-onderdanen zou moeten zijn! Het is namelijk vrijwel overbodig dat wij een "vergunning" zouden moeten aanvragen, aangezien we op grond van het gelijkheidsbeginsel tussen alle EU-onderdanen niet gediscrimineerd zouden mogen worden.
 
Een paar aanvullingen.

Het is in Nederland onmogelijk dat een meisje (vrouw) ergens op een kantoor gaat werken zonder een behoorlijke kennis van de Engelse taal. Natuurlijk spreken oudere dames Russisch, maar de jeugd zou nu toch wel Engels moeten kunnen beheersen.

Tijdens het werk dat de lokettiste deed kon ik niet in de papieren kijken, maar zag natuurlijk wel het een en ander. Zo kon ik zien dat mijn aanvraag op minstens 10 bureaus in een stapel heeft gelegen.
 
Zijn in Usti geweest voor onze permanente verblijfsvergunning in 2018. Het gebouw daar heeft 2 afdelingen. Eentje voor EU mensen en eentje voor NIET-EU mensen (veelal Aziaten).
In het gebouw voor EU mensen sprak men geen woord over de grens. Dat verbaast me wel moet ik zeggen.
Overigens stonden we ook binnen 30 minuten weer buiten. Hadden het goed voorbereid.
Daarna de site in de gaten houden wanneer de zaak geregeld is en toen weer naar Usti.
Dit keer kostte het 20 minuten.
 
Het is in Nederland onmogelijk dat een meisje (vrouw) ergens op een kantoor gaat werken zonder een behoorlijke kennis van de Engelse taal. Natuurlijk spreken oudere dames Russisch, maar de jeugd zou nu toch wel Engels moeten kunnen beheersen.
Weet je wat mij opvalt?
In Nederland heeft iedereen het er hoog mee op dat buitenlanders eerst maar eens moeten inburgeren, de taal moet leren en de cultuur moet snappen voordat ze een woonvergunning ofwel verblijfsvergunning krijgen. Moet je dit verhaal eens lezen.

Hr Stadla (neem zomaar aan dat het een Hr is en geen Mvr...) komt hier wonen.... hoera.... hang de vlag uit. Verstaat blijkbaar geen woord van de taal, kent niets van de cultuur en wil een verblijfsvergunning zelfs zonder te weten hoe of dat heet in het Tsjechisch.
Kom nou toch, je maakt een aantal fouten in mijn optiek. Taal, dat had ik al gezegd, is belangrijk. De Tsjechen hebben geen vreemde taal geleerd, dat weet iedereen. En verder kan je hier verwachten dat je een paar keer weggestuurd wordt, dat hoort bij de cultuur, eerder geholpen worden als je kennissen hebt ook.
Dus Hr Stadla, volgens mij heeft u de verblijfsvergunning nu, maar heeft u hem in mijn ogen niet verdient. Eerst maar is inburgeren !!
 
De oudere Tsjechen hebben russisch gehad als tweede taal en nu leren ze ook Engels op de scholen. Er zijn in Karlovy Vary ook zat die Duits spreken. Neemt niet weg dat wij gast zijn in dit land en hoe lastig het ook is, het is aan ons om de taal te leren.

Voor een permanent verblijfsvergunning moet je hier vijf jaar wonen en ingeschreven staan. Tot die tijd kun je een tijdelijke aanvragen en het kost geen klauwen vol met geld. Het heeft mij 28 euro gekost. Je moet ook niet bij de vreemdelingenpolitie zijn, maar bij binnenlandse zaken en daar vraag je netjes welke afdeling je moet hebben voor de aanvraag van de pas.
Vreemdelingenpolitie is voor mensen die uit een land komen dat geen verdrag heeft met Tsjechie!!

De arrogantie om te gaan klagen, terwijl je zelf niet de moeite neemt om je daadwerkelijk eerst in dingen te verdiepen, is voor mij echt een brug te ver! Je bent in een ander land en ja, het is even wennen dat dingen anders gaan en soms ook frustrerend, maar je kiest er voor om hier te wonen. Dus pas je aan! En wat mij vreemd voorkomt, is dat je hier al zolang komt, maar blijkbaar niemand hebt die hier vandaan kom en met je mee kan gaan naar de instanties?!
Ik kende geen mens in Tsjechie, maar ik heb gezorgd dat ik in de omgeving waar ik wilde wonen een persoon heb gevonden die engels spreekt en mij hielp met alle dingen die ik nodig had in Tsjechie, vóór ik er ging wonen.

Blaas wat minder hoog van de toren en vraag bijvoorbeeld hier op het forum of op fb of er iemand is die jouw kan (wil) helpen in je omgeving daar en doe jezelf een plezier en leer de taal!

succes met alles.
 
De arrogantie om te gaan klagen, terwijl je zelf niet de moeite neemt om je daadwerkelijk eerst in dingen te verdiepen, is voor mij echt een brug te ver!
Overigens stonden we ook binnen 30 minuten weer buiten. Hadden het goed voorbereid.
Vind ik ook spookje21. Gewoon de moeite nemen om iets uitgezocht te krijgen en als het dan echt niet lukt, vragen. Niet andersom.
 
Het heeft mij 28 euro gekost. Je moet ook niet bij de vreemdelingenpolitie zijn, maar bij binnenlandse zaken en daar vraag je netjes welke afdeling je moet hebben voor de aanvraag van de pas.
Vreemdelingenpolitie is voor mensen die uit een land komen dat geen verdrag heeft met Tsjechie!!
Wel, bij mij ging het iets anders. Ik moest 4 verschillende formulieren uit Nederland hebben, allen met apostille stempel a 20 Euro, daarna moesten deze via een beëdigd vertaler vertaald worden, samen ongeveer 6000Kc. Ik werd eerst naar de vreemdelingenpolitie gestuurd om formulieren aldaar te krijgen en voor de eerste inschrijving (ik noemde dat ik uit Nederland kwam, maar dat hielp niets), toen met dat door de vreemdelingenpolitie getekende formulier naar het Ministerie alwaar ik goed geholpen werd. Je moet de eerste keer wachten, maar daarna kon alles op afspraak. Misschien was het voor mij anders, omdat ik hier ging werken via het bedrijf waar ik al jaren voor werkte in Nederland.
Wat betreft EU, toen wij wilden trouwen moest ik de week voor de trouwdag naar de vreemdelingenpolitie om een verblijfsbewijs te halen. De agent ter plaatse vond dat maar vreemd en belde met de trouwambtenaar. Die verklaarde dat ik het volgens de EU regels niet hoefde, maar dat ze de papieren niet kon downloaden en uitprinten omdat het systeem het niet als zodanig herkende...
Ik had wel voor alle bezoeken mijn vrouw of een Tsjechische vriend mee, alleen de laatste keer kon ik het alleen en dat ging snel en zonder veel kosten,
 
Dit is eigenlijk meer voor Stadla bestemd gezien zijn communicatieprobleem. Maar wellicht ook wel handig voor anderen.

Ik gebruik tegenwoordig wel eens een vertaal app op mijn smartphone. Die kun je gratis downloaden. Je spreekt wat in (in het Nederlands) en het staat er dan vervolgens in het Tsjechisch uitgeschreven. Dat gaat tegenwoordig beter dan vroeger vind ik. Maar het kan nu nog veel sneller en beter met dit apparaat:

https://www.muama-enence.net/Enence...SZ06KaSKjhxuLt5m_M2nGHkkGUZN2gHRoC0IcQAvD_BwE

Dus als je er toch permanent gaat wonen lijkt dit ding me geen overbodige luxe. Het kost denk ik rond de 150 euro. En anders in elk geval gewoon de gratis app hiervoor gaan gebruiken op je mobiel. Dus dit soort communicatieproblemen is niet echt meer nodig vandaag de dag.

Maar ik herken het probleem wel hoor. Ik ben eens bijna een uur lang bezig geweest met een mooie dame op het gemeentehuis (ik denk het afdelingshoofd), om haar uit te kunnen leggen dat ik geen vuilnisbak van de gemeente wilde hebben (we zijn er te weinig) maar gewoon een paar witte vuilniszakken die er speciaal zijn voor vakantiehuizen die niet vaak bewoond worden. Die mag je dan naast de glasbak zetten. Op het eind was ik helemaal murf van alle gebaren, aanwijzingen, Engelse en Duitse woorden die hiervoor gebruikt kunnen worden etc. Maar uiteindelijk ging ik dan toch naar huis met een grote rol witte vuilniszakken, waarbij de dame me aankeek alsof ze me wilde zeggen: "Zeg dat dan meteen man!".
 
Laatst bewerkt:
wel apart dat de een naar binnenlandse zaken moet en de ander het bij de vreemdelingenpolitie kan regelen.
de een hier 5 jr moet verblijven en de ander meteen een permanente verblijfsvergunning krijgt.
tsja
 
Curious slaat de spijker op z'n kop. Het is niet alleen een communicatieprobleem wat hier vaak mee speelt, ze doen de dingen ook nog eens overal weer anders (volstrekte willekeur). Toen ik ooit een internetabonnement bij O2 wilde afsluiten kon dat enkel maar gebeuren via een Tsjech. Die wilde daar natuurlijk uiteindelijk ook weer vanaf (want het abonnement stond op zijn naam) waarvoor ik dan eerst weer allerlei papieren moest gaan invullen en ondertekenen op het gemeentehuis waar hij toen woonde (?). Joost mag weten waarom, echt geen touw meer aan vast te knopen. Andere Nederlanders die ergens anders woonden konden het in diezelfde periode blijkbaar wel weer gewoon zelf doen en meteen ook op hun eigen naam zetten. Dit speelde in de tijd dat de SRO net niet meer noodzakelijk was voor het aankopen van een huis in Tsjechië, net zo min als een verblijfsvergunning.

Maar ik schat in dat je bij de vreemdelingenpolitie wel terecht kunt voor een tijdelijke verblijfsvergunning, dat je naar Binnenlandse Zaken moet voor een permanente verblijfsvergunning en dat iemand die van buiten Europa komt eerst 5 jaar moet wachten alvorens hij een permanente verblijfsvergunning krijgt. Dit zijn dus wel 3 heel verschillende situaties.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik tegenwoordig wel eens een vertaal app op mijn smartphone. Die kun je gratis downloaden. Je spreekt wat in (in het Nederlands) en het staat er dan vervolgens in het Tsjechisch uitgeschreven. Dat gaat tegenwoordig beter dan vroeger vind ik.

Gaat inderdaad best redelijk met verschillende apps.
Ik gebruik ook wel eens "Google Lens", bij sommige telefoons is dat geïntegreerd in de camera app.
Hiermee kan je allerlei dingen "live" opvragen aan google, waaronder ook vertalingen. Voorbeeldje hier:
word-lens-hero.png


Zo kwam ik er afgelopen zomer achter dat een gedeelte van een parkeerplaats gereserveerd was en ik dus mijn auto moest verplaatsen :)
 
Ik gebruik tegenwoordig wel eens een vertaal app op mijn smartphone. ..... Maar het kan nu nog veel sneller en beter met dit apparaat: ..... Kost denk ik rond de 150 euro.
Voor 150 euro kan je in de lokale kroeg een aardige les in Tsjechies krijgen. En dat zonder APP.
En het klinkt misschien raar, maar het beste werkt als je hun hun werk laat doen. Dus lachen, vriendelijk zijn en het totaal niet snappen (ook al weet je hoe het werkt). En vooral geen haast hebben. Dit werkt bij iedere overheidsinstelling.
Mijn vrouw: 2 uur kadaster en niets verder. :kwaad:
Ik: half uur en de vriendelijke dame stuurde het intern wel even door. Dan hoefde ik het hele gebouw niet door. :D
 
Toen ik ooit een internetabonnement bij O2 wilde afsluiten kon dat enkel maar gebeuren via een Tsjech.

Ik zal het sterker vertellen. Ik heb al 4 jaar hier een internet Abbo van O2. Wel zelf af kunnen sluiten hoor. 2 maanden geleden wilde ik dat upgraden naar een sneller internet en moest daarvoor ook het modem veranderen die dat aan kon. Ik moest toen 2000 kronen Deposit betalen enkel en alleen omdat ik buitenlander was. Ik zei nog: Ik woon hier permanent, ben hier belastingplichtig en heb zo'n mooi groen boekje (perm verblijfsvergunning). Niks mee te maken, alleen als ik een paspoort kon overleggen was dat goed. Let wel!! Een Tsjechisch paspoort!!
Vroeg nog waarom ik dat 4 jaar geleden dan niet hoefde te betalen. Toen woonde ik nog in Nederland en had geen perm. verblijfsvergunning, alleen een tijdelijke. Hun antwoord: Toen kon het systeem het nog niet aan om verschil te maken tussen Tsjechen en buitenlanders, nu wel !!
Ik heb ze toen maar verteld wat ze konden doen met hun sneller internet.... afijn, laat maar.
 
Inderdaad allemaal heel herkenbare verhalen. En het klinkt misschien een beetje raar wat ik nu ga zeggen, maar dat maakt Tsjechië eigenlijk ook wel weer heel erg leuk vind ik zelf, want het is er nooit saai, soms inderdaad ook onvoorspelbaar en daarom juist wel weer spannend. Toen we 11 jaar geleden een huis wilden kopen in deze streek, konden we kiezen tussen huizen in Oost Duitsland of huizen in Tsjechië. Ze lagen dus allemaal in dezelfde grensstreek verspreid. Hier in Nederland wonen we ook "aan de grens" dus we spreken beiden prima Duits. Maar toen we moesten kiezen werd het toch Tsjechië voor ons beiden. Want we zagen de vervallen huizen, het plodderige wasgoed bij de Roma's aan de lijn (ik weet het, dit slaat helemaal nergens op), mensen met karretjes oud ijzer rondlopen, oude auto's rondrijden etc. Gewoon lekker bohemien. Geen orde zoals in Nederland of Oost Duitsland. We zagen een hele hoop teksten staan op allerlei borden, in huis aan huis krantjes en in winkels waar we eigenlijk totaal niets van begrepen.

Inmiddels rijden de Tsjechen in betere auto's rond dan wij zelf in Nederland, worden de huizen en openbare gebouwen in een rap tempo gerenoveerd, alleen de teksten die zijn dus gebleven en daar maken we nog steeds helemaal geen jus van. Ook niet na 11 jaar. Ik denk dat iedereen die nu een huis heeft in Tsjechië me helemaal begrijpt. Het is iets wat je een ander niet goed kunt uitleggen zoals bijvoorbeeld die J.J van "Wonen in Tsjechië" wat weer een ander onderwerp op dit forum is. Het is gewoon de ruimte, de overweldigende natuur, de mensen, hun cultuur, hun gewoonten, het is gewoon alles. En dat vind je of heel erg leuk of juist totaal niet. Dat moet je gewoon aanvoelen. Dat kun je aan iemand die Tsjechië niet goed kent (bijvoorbeeld enkel maar van een vakantie wat beslist niet hetzelfde is) eigenlijk niet goed uitleggen. Het zit diep in je hart of niet. Mijn vrouw zou er niet kunnen wonen (huis mag wel weer weg zegt ze wel eens), maar ik zelf had er wel dood kunnen gaan. En dat gebeurde een aantal jaren geleden bijna ook, want ik kreeg een hartinfarct in onze boomgaard. Ik lag toen in het ziekenhuis van Liberec en later in het ziekenhuis van Rumburk. En geloof het of niet, zelfs dat vond ik weer een geweldige ervaring. Ik had er een heel boek over kunnen schrijven en ik genoot werkelijk van elk moment van elke dag dat ik er in lag. Tsjechië is gewoon een heel erg leuk land met heel veel leuke mensen. De Nederlanders en Belgen die ik er vaak tegen kom of die ik al veel langer ken zijn eigenlijk ook allemaal van hetzelfde soort en ras. Het zijn avonturiers. Dus geen land wat geschikt is voor saaie pieten, dit land.
 
Plank had het over de "Google Lens" app (een goede tip). Op zoek hier naar kwam ik zelf "Microsoft Vertaler" tegen. Werkt echt supersnel en heeft alle functies (spraak omzetten in tekst, tekst vertalen via tekst invoeren, tekstherkenning via een fotoscan en meteen omzetten in tekst etc. Je kunt er echt hele pagina's met één druk op de knop er zo mee omzetten in het Nederlands. Hij herkent zelf de buitenlandse taal die hij moet vertalen. Je kunt er hele documenten die in het Tsjechisch zijn opgesteld er snel mee vertalen. Vertaling klopt niet altijd 100% maar is duidelijk genoeg. Echt stukken beter dan een aantal jaren terug. Dus wie dit nog niet kent; snel downloaden en uitproberen!
 
Bovenaan