Kijk- en luistergeld

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mocht je zo slim zijn om je televisiebelasting van 500 kc niet te betalen of te verklaren dat je geen tv hebt... op den duur hebben ze je toch.
Hier in het dorp zelfde geval, dacht slimmer te zijn...
Meteen incasso/executie van bijna 10000 kc, half maandloon weg.
 
Ik was zo slim om niet te betalen.
Om de eenvoudige reden dat ik niet wist dat die belasting bestond.
Dus..... Ik heb geluk gehad.

Of kan het zo zijn dat wij niet naar de Tsjechische tv keken?
We hadden canal digital.
 
De belasting telt per TV-toestel en/of radio. Het is niet relevant waar je wel/niet naar kijkt ....

Aanvulling: tegenwoordig kun je ook TV kijken op je computer of smartphone, dus het is bijna ongeloofwaardig als je zegt nooit een apparaat als TV of radio te gebruiken....
 
Het gaat er denk ik vooral om waar die belasting nou voor betaald moet worden. Wat voor definitie hanteren ze.

Het zou mij logisch lijken dat ze de belasting innen voor de publieke omroep zenders. Vroeger werd dat in Nederland volgens mij ook apart betaald?

Maar alle bovenstaande berichten roepen bij mij veel vragen op:
- moet de belasting betaald worden per TV en per radio?
- moet de belasting betaald worden per aansluiting naar Tsjechische zenders, in combinatie met de vraag hierboven misschien?
- hoe wordt die belasting geïnd?
- wat nou als je wel een TV hebt, maar nooit naar reguliere TV kijkt (dus alleen bv. Netflix via internet)?
- en zoals Josef ook zegt, je hebt ook nog computers/smartphones/tablets waarmee je wel of niet TV kan kijken via internet.
 
Voor huishoudens:
- men betaalt per huishouden voor (hooguit) 1 TV (dus is er een TV aanwezig, dan MOET je betalen; het is niet relevant hoe je hem gebruikt of naar welke zenders je kijkt. Ook als je hem nooit gebruikt, moet je betalen). Geen TV = niets betalen.
- men betaalt voor (hooguit) 1 radio, ongeacht het gebruik. Geen radio = niets betalen.

Voor ondernemers (let op, dus ook als je huis in een SRO zit !!):
- je betaalt per toestel, zowel bij TV als radio.

Zoals altijd in Tsjechie: aangiftes dien je altijd zelf te doen, en zelf op de betalingen te letten.

https://tvp.ceskatelevize.cz/StaticPages/Persons.aspx
https://www.rozhlas.cz/poplatek/portal/
 
Ooit ook zo'n aanslag van 10.000 kronen ontvangen, terwijl ik altijd die 135/maand had voldaan. Ik boos naar dat kantoor van "Televizní poplatek". Het bleek een fraude te zijn en er zijn altijd wel mensen die dan betalen. Ik heb niet die 10.000 kronen betaald en nooit meer wat gehoord. Ik weet natuurlijk niet of mijn casus dezelfde is als hierboven beschreven.
 
Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Geldt deze belasting misschien enkel maar voor mensen die permanent in Tsjechië verblijven en niet voor mensen met een 2e huis? Wel een beetje vreemd, want in Nederland hebben ze nog niet zo lang geleden geconstateerd dat er eigenlijk steeds minder mensen naar de "ouderwetse" en directe TV kijken. De (smart) TV van vandaag is ook enkel nog maar een "scherm" waar je van alles mee kan doen (TV kijken, films mee kunt afspelen, internetten, muziek luisteren enz.). Hetzelfde geldt voor je laptop, tablet en telefoon. Bijna niemand kijkt meer naar directe televisie maar veel vaker naar uitgestelde TV. Of men cast via een phone, tablet of laptop een uitzending naar het grote scherm waar we nu over praten. In Nederland worden momenteel steeds meer mensen op het glasvezelnet aangesloten. Nu ook de laatste woningen in het buitengebied. Wij hebben bijvoorbeeld een app van Solcon (KPN) en daarmee kan ik in heel Europa gewoon alle zenders bekijken met alle functies erbij (stil zetten, later kijken etc.). En dat kan ik dan eventueel doorspelen naar dat grotere scherm wat in de kamer staat. Vandaar dat CD (in Nederland) bijna niet meer gebruikt wordt. Dus dit verhaal snap ik daarom niet zo goed. Het ding waar we nu over praten is enkel nog maar een groter scherm en dat kun je bijvoorbeeld op je modem van O2 aansluiten en dan kijk je inderdaad naar een "televisie uitzending" als dat in je pakket zit. Net zoals je vroeger wel eens een groter scherm koppelde aan je laptop of PC. Maar geldt dit ook voor vakantiewoningen? Dat is mijn vraag. Anders worden er nu waarschijnlijk een heleboel mensen ineens behoorlijk nerveus. Zelf denk ik van niet.
 
Het geldt voor alle huizen met een of meerdere toestellen, dus ook die in vakantiewoningen.
In Nederland wordt de publieke omroep tegenwoordig uit de inkomstenbelasting betaald, en niet meer uit "kijk- en luistergeld". Maar geld kost de publieke omroep nog steeds, zowel in Nederland als in Tsjechie. En of je nu via "directe TV" kijkt, of "uitgesteld", dat maakt (natuurlijk) niets uit.

(Zie de links boven voor de officiele info en hoe je aangifte kunt doen, en betalen.)
 
Ik heb het bewuste linkje geopend en dit lees ik onder het item "veel gestelde vragen" (zie hieronder). Dus ga ik er maar van uit dat ik dit niet hoef te betalen want ik betaal immers elders al belasting want daar is ook mijn woonadres. In Nederland betaal je weliswaar geen aparte tv belasting meer maar nog steeds (indirecte) belasting voor de zenders 1, 2 en 3 want dit is al jarenlang verwerkt in een andere meer algemene belasting. Of men bedoelt met "een ander adres" een "ander adres in Tsjechië" in de tekst. Maar dat staat er duidelijk niet dus ben ik daarom nu maar eens gewoon een beetje dom.

Dit staat er:

"dat ze geen belastingbetaler zijn (dat wil zeggen dat ze geen televisietoestel bezitten of gebruiken, om gezondheidsredenen zijn vrijgesteld, enz.) of zijn geregistreerd als belastingbetaler op een ander adres. De belastingbetaler, die valse informatie in de verklaring heeft vermeld, is onderworpen aan een boete van CZK 10.000 (in het geval van ondernemers voor elk niet-ondertekend tv-toestel)."
 
Laatst bewerkt:
Haha, ja deze uitleg kun je geven, maar als het tot een controle komt, kom je er niet mee weg.
In Nederland betaal je voor de NL-omroep, in Tsjechie dien je dit voor de Tsjechische omroep te doen (ook al kijk je die nooooooooooit). Je bent nu eenmaal niet in Nederland geregistreerd als CZ-omroep-belastingbetaler.

Het is niets nieuws overigens, en de pakkans zal wel erg laag zijn, anders had het forum er hier wel vol mee gestaan...
 
Ik heb er echt nog nooit van gehoord. Dit is ook nooit aan ons verteld door de Nederlandse verkoopmakelaar in CZ. Ik denk dat velen met mij dit niet weten. Dat je ook 2x tv belasting betaalt binnen 1 Europa lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. Maar in Tsjechië kan inderdaad alles, al valt het in de praktijk inderdaad vaak wel mee zoals je zegt. Weer een nieuw avontuur (zie het andere topic over verblijfsvergunningen). Nooit saai hier.
 
Laatst bewerkt:
En zo zijn er een heleboel dingen, die je in een buitenland niet (direct) weet inderdaad.
Er zullen niet heel veel Nederlanders, die hun huisjes verhuren met toeristisch oogmerk, ingeschreven staan bij het Tsjechische beroepsregister; wat toch echt wel verplicht is. En daarbij ook de aangifte inkomstenbelasting indienen....
 
Josef heeft volkomen gelijk.
Aangeven dat je het niet wist, hebben ze geen boodschap aan. Net als in elk ander land ben je geacht de wetgeving te kennen (dit is ook zo in Nederland).
 
Bij de aankoop was de Nederlandse makelaar en een advocaat aanwezig en die hebben alles voor ons geregeld. Dit vonden ze blijkbaar toen niet nodig, wat niet weg neemt dat ze het wel degelijk hadden moeten zeggen want dan hadden we er waarschijnlijk ook gewoon voor betaald. Dat je de Tsjechische wetgeving zo goed kent vind ik knap want ik denk dat de meeste mensen net zoals ik de Nederlandse wetgeving niet eens echt goed kennen op de basis daarvan na. Ik zal wel eens bij onze huismeester informeren wat nu te doen, want je praat hier ook niet over een enorm maandelijks bedrag. Tienduizend kroon (400 euro) is natuurlijk wel weer veel. Dat is het bedrag wat ongeveer 6.5 jaar kijkgeld is. Maar bekijk je het van de zonnige kant dan heb ik in die 11.5 jaar toch nog altijd 300 euro (5 jaar) bespaard. Toch niet gek voor iemand die de Tsjechische wetgeving niet goed kent. Zo leer je altijd weer wat van elkaar op dit forum. Had ik misschien ook nog ergens subsidie voor kunnen krijgen of ergens recht op gehad wat ik de afgelopen jaren heb gemist? Want dat zou ook wel leuk zijn!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan