Wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste allemaal, ik denk dat we na jullie bevindingen en tips Tsjechië en Hongarije moeten vergeten als woonplaats, de talen zijn best moeilijk, laat staan het lezen en schrijven.
Misschien zijn toch de koelere gedeelten van Portugal en Spanje een betere optie.
We blijven tips van jullie lezen en er diep over nadenken, en mocht er positieve ideeën komen waar we heengaan, dan bericht ik dat jullie.
Ik wens jullie heel veel geluk en gezondheid toe waar jullie ook zitten, of heengaan.

Met een hele hartelijke groet,
J.J en zijn lief.

Ps. Bijzonder goed dat jullie hier zo actief zijn, in deze korte tijd hebben we veel aan jullie gehad.
Mijn aandeel komt ook wel, dat is een verrassing.
 
Het is wat onbevredigend het onderwerp hiermee af te sluiten. De conclusie moge wel zijn dat het geen goed idee is zonder een gedegen onderzoek je in Tsjechië te gaan vestigen. Ben je van mening dat voor alle problemen een oplossing te vinden is, dan is Tsjechië een prima land om te wonen. Het landschap is zeer divers. De natuur is prachtig.
Toen ik ruim 15 jaar geleden een keuze had gemaakt, schakelde ik een tolk in Nederland in die tweetalig was opgevoed. Hij dacht een mooi handeltje te kunnen opzetten op basis van mijn ervaringen. Daar is niets van gekomen. De animo om als Nederlander in Tsjechië te gaan wonen is toch te gering. Wanneer je ergens in het buitenland wilt gaan wonen, kies dan vanwege de taal voor het oosten van Duitsland of voor Frankrijk. Zo nodig ga je naar Benidorm. Daar kun je met Nederlands goed terecht. Kijk dan maar eens naar een recente aflevering van het programma van 'Gort over de grens'.
 
Beste allemaal,

Het onderwerp is nog niet afgesloten de tip dan de mobile vertaalcomputer kan een grote hulp zijn, en opent een deur.
Wij vinden het fijn om natuur om ons heen te hebben, maar beseffen ook dat je op onze leeftijd niet al te ver van een ziekenhuis af moet wonen, je weet maar nooit. Niet dat we heel bang zijn, want eerlijk gezegd is de kwaliteit van de gezondheidszorg hier in NL er ook niet beter op geworden. Een mens lijkt hier van steeds minder belang te zijn, vooral als je niet meer werkt, zeg maar AOW gerechtigd bent.

Ons leven in NL is geen leven, je wordt zo beknot en in een klein hoekje gedreven dat het niet echt leven meer is.
En de mensen in NL moeten het hier hebben van voorspoed want dan ben je iemand, de uiterlijke schijn telt hier meer dan de menselijkheid. Als je er behoorlijk voor staat, dan kan je aan elke vinger wel tussen haakjes vrienden krijgen, best triest, het gaat ten koste van de menselijkheid.
Aardige vriendelijke mensen daar heeft men geen respect voor, daar moet je gewoon netjes gezegd gebruik van maken, zo wordt er gedaan in dit verharde land.

De ouderen die we meemaken hier in de flat stralen een en al verveling uit, een triest gezicht heel jammer. Een zorgboerderij zie ik voor mensen als leven, wat kunnen planten of verbouwen, wat kunnen knutselen, van de dieren genieten, ze wat koesteren, fietsen in een mooie omgeving en dan weer verlangen naar je thuis met mensen die leven zo gezond ouder kunnen worden. Als je familie of vrienden hebt, is het voor hun ook lekker. Bij opa en oma op bezoek gaan, want het is er knots leuk en gezellig want de oudje leven ze hebben een mooi en voldoening schenken leven, en gezond om de voedsel die verbouwd kan worden op vruchtbare niet verarmde grond.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden dat er met menselijkheid word beschreven, een stukje persoonlijkheid wat er uit komt.

Ja gezondheid daar hebben we ons ook in verdiept, weten nu aardig wat niet te vaak of zelden moet eten, roken hebben we nooit gedaan, drinken doen we zelden, een heel goed glas rode wijn ook af en toe. Wij hebben ook al een beetje kennis van wat je uit de natuur kunt eten, waar nog de natuurlijke en geneeskrachtige bestanddelen in zitten om de zelfgenezende werking van het lichaam te ondersteunen of weer te activeren. Vele mensen hebben gebreksziekten door verarmde groenten, het lichaam is niet meer bestand tegen ziekten en gebreken, daarom lopen vele mensen bij artsen ziekenhuizen en belanden vaak in zorgafdelingen, dan heb je het gehad dan is het maar afwachten hoe lang je het nog maakt.

Wij hebben al jaren een campertje. Eerst een Volkswagen T3-campertje waar we heel veel mee hebben gereden en later een Volkswagenbusje T5 die we tot campertje hebben laten ombouwen. Wij vinden het leuker in een meer natuurlijke omgeving te wonen. NL is overbevolkt, heel veel natuur is er niet meer, ongerepte natuur al helemaal niet meer. Tsjechië heeft dat wel, ook sneeuw en natuurijs, dat hoort ook bij ons leven, heerlijke zomers met de frisse lucht is ook heerlijk, ja wij zijn levensgenieters en willen graag leven en genieten. Nu hebben we de mogelijkheid om te verkassen naar een betere plek voor ons, waar mensen nog om elkaar geven en zelf ook genieten van wat ze hebben en kunnen.

Ik kan zo nog wel een tijd doorgaan, maar het moet ook leuk voor jullie blijven.

Dus het hoeft niet onbevredigend te zijn, komt tijd komt raad word er wel gezegd.
We houden contact, tot gauw.

Mhg,
J.J en zijn lief.
 
Mooi bericht J.J.
De basistaal valt wel te leren en belangrijke dingen zijn te vertalen door een tolk (ik heb natuurlijk mijn Tsjechische vrouw, maar ik heb veel contacten met tolken door mijn werk).
De gezondheidszorg ben ik erg over te spreken hier, het ziet er misschien niet altijd nieuw uit in de klinieken en de ziekenhuizen, maar de zorg is goed en niet duur. Wij veranderden van dokter afgelopen jaar en dan wordt je compleet gescreend voor acceptatie. Ben compleet doorgelicht, kostte 2x 20 kronen administratiekosten en zeker geen honderden Euro's. Ik had ook jarenlang elke dag last van mijn rug door een ongeluk 30 jaar geleden; de verschillende dokters in Nederland zeiden dat ik er maar mee moest leven, ze konden niets voor me doen. Ben naar een dokter hier gegaan, oude man nog van de oude "harde" school. Hij onderzocht me, vertelde dat het probleem niet was wat de dokters in Nederland zeiden, 2 maanden behandeling zonder extra kosten" en de pijn is weg.
Qua gezondheidszorg kan je dus best in Tsjechië wonen.
Veel succes in de toekomst.
 
kom je hier met een nl pensioen, heb je een goed leven.
Qua gezondheidszorg kan je dus best in Tsjechie wonen.
waar mensen nog om elkaar geven en zelf ook genieten van wat ze hebben en kunnen.
Ik woon nu 1,5 jaar permanent in Tsjechië en kan alleen maar bevestigen wat mijn mede forumgenoten zeggen.
Ik wil nooit meer terug naar NL of het moet voor familie-vriendenbezoek en/of vakantie zijn!!
 
Zo is dat, Heer Kukel...
Ik herken Nederland totaal niet in hoe J.J ons kikkerlandje beschrijft. Natuurlijk, niet alles is goed en geweldig, en ja, er gebeuren ook nare dingen, maar vergeleken met andere landen vind ik Nederland nog altijd een soort luilekkerland waar je heel goed, prettig en vrij kunt leven. Maar als je je alleen maar blind gaat staren op negatieve zaken, tja, daar word niemand vrolijk van. Dat moet je gewoon niet doen.
Helaas vallen er hier, net als overal ter wereld, ook mensen tussen wal en schip, en dan kan het leven keihard zijn. Maar dat is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden.
En a-socialen die zich totaal niet om hun medemens bekommeren en ze het liefst belazeren, heb je overal hoor, dat ontloop je echt niet door naar een ander land te verkassen.
 
Oh ja zeker. Wij wonen hier bijna 12 jaar met heel veel plezier.....
Het woonklimaat is hier prima.
Alleen: iedereen heeft wel gelijk wat de taal betreft. Dat is voor ons ook het enige wat (nog steeds) tegenvalt. Maar ik moet zeggen: in die 12 jaar merk je dat steeds meer Tsjechen ook (wat) Engels en/of Duits spreken. Ze beginnen zelfs vaak al in het Engels of Duits als ze merken dat je geen Tsjech bent:D
 
Dank je wel @Kukle :knuffelen:
We gaan trouwens nog wel even verhuizen in NL, want in de Ouderenflat hier wonen kan echt niet meer.
We kunnen een huisje betrekken dat echt ideaal voor ons is, en in een andere provincie, he gelukkig.

Er zijn ook postieve reacties hier J.J. meer dan genoeg ;)
Ja fijn @feertje22 dat doet een mens goed.

Allicht is dit een waardevolle site, maar zelfs na 10 jaar snap ik er nog niks van. Over Tsjechië weet ik wel eea.
Ik zie er naar uit @reuzengebergte2, als je er nog dingen over kunt schrijven, wij kunnen er wat aan hebben, maar zeker ook andere bezoekers die heel veel kunnen hebben aan jullie ervaringen.
 
Hoe denken jullie dat het komt dat de Tsjechen volgens jullie zo vriendelijk zijn.
Een kennis van ons woont in Brazilië, hij zegt de mensen daar zien de buitenlander als mensen met een dikke beurs portemonnee, en zijn dus ook heel vriendelijk.
Zijn ze door heel Tsjechië zo vriendelijk of verschilt dat?

Als ik vragen blijf stellen is dat een goed teken, dat geeft aan dat de belangstelling er nog steeds is.

Veel Nederlanders zullen zich afvragen waarom.
Waarom zijn jullie in Tsjechië gaan wonen en hebben dus geen van allen spijt, waarschijnlijk veel Nederlanders zullen zich afvragen waarom doen Nederlanders zoiets, het gaat immer hier zo goed, waar kan je nu beter zijn dan hier.
 
J.J. Ik krijg het gevoel dat je jezelf veel te veel laat beïnvloeden door wat anderen er van vinden. Lijkt me dat je dat niet moet doen. Wat ik vind hoef jij nog niet te vinden en vice versa.
Ik zei 10 jaar geleden al dat ik Tsjechië vind lijken op Nederland uit de jaren 50-60
Ook toen waren de mensen veel socialer en een stuk vriendelijker naar elkaar toe dan vandaag de dag.
Respect was er toen ook veel meer.
Hulpverleners te lijf gaan was ondenkbaar. Politie bekogelen, je haalde het niet in je hoofd.
Respect voor docenten in het onderwijs. Ik heb 40 jaar in het onderwijs gewerkt en geloof me dat is de laatste 10-15 jaar echt een stuk minder geworden.
Hier is dat voor een groot deel anders. Hier is nog respect voor mensen van de brandweer - ambulance - politie, mensen in het onderwijs. Dat interpreteer je dan misschien als zijnde vriendelijkheid.
Ik merk ook dat bijvoorbeeld kinderen hier altijd, maar dan ook altijd goedendag tegen je zeggen als je ze tegen komt
Ik denk dat hier in Tsjechië meer speelt dan in Nederland, dat de mensen elkaar ook nodig hebben. Dan is elkaar helpen een vanzelfsprekendheid.
Ik heb het op Facebook ook al eens gezegd. Ik wil hier nooit meer weg om terug te gaan naar Nederland.
Zijn hier ook nadelen? Vast en zeker, maar die neem je er dan maar bij vind ik.
 
Bovenaan