Winterseizoen 2019 - 2020

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het heeft gesneeuwd vanaf ongeveer 600 meter, en hoger ligt al een behoorlijke laag:

1600x1200.jpg


Helaas zal het de komende dagen warmer worden, veel moeite voor niks dus ;)
 
Met de kerst richting Nova paka, maar hou angstvallig de weerberichten in de gaten. Zou dit dan een kerst zonder sneeuw worden... Het kan snel gaan, maar vooralsnog valt er helaas nog niet veel.
 

kuurgast

Donateur
Overal staan de sneeuwkanonnen aan in de Tsjechische skigebieden..
Komend weekend wil men beginnen met het skiseizoen in Špindlerův Mlýn en Černá hora.
14 december zullen ook Skiareál Lipno en Pec pod Sněžkou open gaan.
2 december zal er sneeuw vallen en volgende week wordt ook sneeuw voorspeld, zie portal.chmi.cz.
Met kerst zijn dus de pistes wit en met de jaarwisseling zal heel Tsjechië onder een laag sneeuw bedekt zijn.
Het maand-weeroverzicht van Špindlerův Mlýn geeft aan hoe alle wintersportgebieden in Tsjechië zullen zijn.
 
Bewonder Uw bijdragen en optimisme, alleen begin december voorspellen hoe het weer met de kerst zal zijn, is koffiedik kijken. Die laatste site die U daar vermeldt, heeft meer belangstelling voor mijn data en wil mij een skipas verkopen. Van een serieus weerbericht is geen sprake.
Sneeuwkanonnen hebben we in het nationaal park Sumava niet, zou ook geen zin hebben, want het is nog steeds droog, van waar water te halen?
Men is hier nog druk bezig met dode bomen uit het bos te halen, de brandhoutprijs is al gezakt tot 200 kr per m3.
 
Komend weekend wil men beginnen met het skiseizoen in Špindlerův Mlýn en Černá hora.
Ik zou het knap vinden als ze dit halen. Waarschijnlijk slechts een enkele piste met nepsneeuw.
Er is een klein beetje echte sneeuw gevallen en hoger in de bergen staan de kanonnen aan.
 

kuurgast

Donateur
...begin december voorspellen hoe het weer met de kerst zal zijn, is koffiedik kijken.
.....meer belangstelling voor mijn data en wil mij een skipas verkopen. Van een serieus weerbericht is geen sprake.
Sneeuwkanonnen hebben we in het nationaal park Sumava niet,
Český hydrometeorologický ústav = Tsjechisch Hydrometeorologisch Instituut heeft deze vergelijkbare maandelijkse voorspelling ook uitgegeven. De sneeuwmapy van hen werkt nog niet, maar wel een Tsjechische lijst van sneeuwhoogtes op portal.chmi.cz.
Een adblocker voorkomt een hoop onnodige reclame. ;)

winter 2019 3 december 4.PNG Vandaag op webcam Lyžařský Areál Zadov, Šumava was wel degelijk te zien dat de sneeuwmakers aan staan.

winter 2019 3 december 1.PNG winter 2019 3 december 2.PNG winter 2019 3 december 2.PNG winter 2019 3 december 5.PNG
Andere webcams vandaag Klínovec, Špindlerův Mlýn, Medvědín + Lipno nad Vltavou.
De Špindl SkiOpening 2019 7 december.

Volgende week opnieuw sneeuw in Tsjechië volgens 9-daagse schema op portal.chmi.cz.
Laatste nieuws over skiën in Tsjechië kan men ook vinden op bv facebook Czech Skipass + Holidayinfo.cz.

Sobota s Lipno bez bariér = Zaterdagen van Lipno nad Vltavou zonder barrières.

Deze dagen staat in het teken van alle gehandicapte atleten die materiaal in het Intersport huur chalet Lanovka volledig GRATIS kunnen huren en bijvoorbeeld een monoski proberen.

Bron lipno.info/akce.

Data 14 december 2019, 11 + 18 + 25 januari, 1 + 22 februari en 14 maart 2020.
 

Bijlagen

  • winter 2019 3 december 3.PNG
    winter 2019 3 december 3.PNG
    698,4 KB · Bekeken: 3

kuurgast

Donateur
Meteorologen voorspellen regen en ijzel, maar ook sneeuwval voor het weekend. Twintig centimeter verse sneeuw kan bijvoorbeeld vallen in de bergen Krkonoše en Šumava boven 900 meter.
CHMI-waarschuwing tegen ijzel is geldig van zaterdag 02.00 tot 15.00 uur voor de regio Liberec (Frydlant, Jablonec nad Nisou, Jilemnice, Liberec, Semily, Tanvald, Turnov, Zelezny Brod), Hradec Kralove Region, Pardubice Region, Vysocina Region (Bystrice nad Pernstejnem) , Havlickuv Brod, Humpolec, Chotebor, Jihlava, Moravske Budejovice, Namest nad Oslavou, Nove Mesto na Morave, Svetla nad Sazavou, Telc, Trebic, Velke Mezirici, Zdar nad Sazavou), Zuid-Moravië, Olomouc, Zuid-Moravië.
Bron tn.nova.cz.
 
Laatst bewerkt:
Morgen gaan er 3 grote pistes open bij Spindler, met ook 3 stoeltjesliften.
Maar ik ben toch wel benieuwd hoelang ze het gaan volhouden. Vanaf zondag gaan de temperaturen zelfs in Spindler boven 0 en vriest het een hele tijd niet (ook niet snachts): https://www.yr.no/sted/Tsjekkia/Hradec_Králové/Špindlerův_Mlýn/langtidsvarsel.html
Of Pec pod Snezkou: https://www.yr.no/place/Czech_Republic/Hradec_Králové/Pec_pod_Sněžkou/long.html

Ik hoop voor ze dat deze weerberichten nog flink wijzigen, echter op dit moment is daar nog geen uitzicht naar. Witte kerst zit er nog niet in.
 
Is er iemand die enig idee heeft of de skipiste in cerny dul open is? Wij vertrekken 21 dec richting Nova paka en de kinderen zouden zo graag skiën. Alleen bekruipt mij het gevoel dat er weinig pistes open zijn als ik probeer rond te neuzen op internet. Zeker gezien de weersvoorspellingen.
Anders moeten we toch op zoek naar alternatieve dingen om te doen in de omgeving... een zogenaamd plan B maken... al
 
Zal aan de weersomstandigheden liggen volgende week, nu sneeuwt het volop maar de vooruitzichten voor volgende week zijn niet zo geweldig .
We wachten geduldig af, ook bij ons zijn er voor de kindjes de lessen besproken op Cerny Dul ⛷⛷
Op Janzke Lazne en in Spindl zijn ze wel aan het skiën.
Op Holidayinfo.cz zie je de webcams en kun je het zo volgen.
 
ik wou dat het al zover was.......

images
 
De weersvoorspellingen zijn nog altijd niet positief veranderd, voor de wintersport in Tsjechië. Deze week blijft het boven 0, ook hoog in de bergen. Er zijn een paar pistes open maar er zullen er voorlopig geen bij komen verwacht ik.
Hopelijk veranderd het snel !
 
Bovenaan