Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds enige maanden pin ik niet meer bij Česká Spořitelna omdat die je extra 195 kronen in rekening brengen. Lees maar goed wat er in die mooie Nederlandse tekst staat en welk bedrag er staat bij de afrekening van je Nederlandse bank.
KB en CSOB geven nog geen problemen.
 
Bancomat van Česká Spořitelna in Jirikov.
Op 30 mei 4000 kronen gepind door een vriend van mij met een ING pas.
150 kronen extra op de rekening gezet.

Je krijgt alleen de Nederlandse tekst zonder extra kosten, je geld zeker niet
 
Het geld dat ik in Tsjechië kan uitgeven komt binnen op een Nederlandse bankrekening. Een deelnemer aan dit forum meldde mij dat de nieuwe bank in Nederland (KNAB) geen extra kosten in rekening brengt voor het gebruik van een PIN-automaat. Dit klopt wel, maar ze brengen een wat minder gunstige koers in rekening zodat het effect minder groot is. Ik tracht ook grotere bedragen in Tsjechië cash te betalen en PIN daarvoor. Haalde op 11-6-2019 enkele minuten na elkaar 10500 Czk uit de automaat ten laste van mijn rekening bij de ING (betaalde daarvoor 416,50 euro) en van mijn rekening bij KNAB (betaalde daarvoor 411,68 euro). Gebruikte een automaat van de KB omdat die bank geen extra kosten in rekening brengt bij de keuze links-onder.
 
Vandaag weer een nieuwe vorm van "ik ga je naaien" ontdekt en meegemaakt.

Getankt bij een Tsjechisch tankstation. Weliswaar pal aan de grens, maar toch Tsjechisch.
Ik betaal daar altijd met pinnen, maar wel met een pas van een Tsjechische bankrekening (de CSOB)
Ging altijd goed, tot deze week.

Ze vroeg me eerst of ik in euro's wilde betalen.
Nee natuurlijk niet gewoon in kronen. met een kronenpas.
De rekening was 877 kronen. Dat stond ook op de kassabon, met daaronder omgerekend in euro's € 34,57.

Vandaag zag ik dat er bij de CSOB 907 kronen is afgeschreven !!
Wat hebben ze gedaan? Tegen de CSOB gewoon gezegd dat er € 34,57 euro afgeschreven moest worden en die hebben dat gewisseld voor kronen.
 
Wij pinnen in Vrchlabi altijd kronen bij de bank zelf, hier bij CSOB: https://goo.gl/maps/fYqYvCkXQNZ3zwF17
Uiteraard 'without conversion'. En dan soms gewoon pinnen in de winkel of het restaurant. Dat is eigenlijk met veel Nederlandse banken nog het voordeligste.

Ik zag dat hier "Transferwise" genoemd werd. Je zou ook eens kunnen kijken naar Revolut.
Het is gratis (met wat ruime limieten van gebruik). Ze claimen dat je zonder fee kan pinnen. Als je cash gaat opnemen dan is dat tot 200€ (omgerekend) per maand gratis. Het werkt via een smartphone app en je kan gratis een pas aanvragen. Ik ga het deze zomer proberen in zowel China als Tsjechië. China is wat lastiger met pinnen omdat veel plekken onze westerse passen niet accepteren en je dus alleen met cash kan betalen.
 
Het is ons opgevallen dat het pinnen bij de bank sinds kort behoorlijk duur geworden is. Er wordt nu ineens vaak een vast bedrag voor gerekend en het maakt bij sommige banken dan niet uit hoeveel je dan pint. Je kunt in dat geval ook niet meer kiezen tussen links of rechts zoals dit voorheen wel kon. Wij wisselen daarom nu vaak bij de supermarkt (betalen met euro's en vragen vervolgens kronen terug) of betalen met een bankpas (tanken, restaurant etc.). Heeft dit soms iets te maken met de huidige rentestand? Omdat banken nu vrijwel niets meer verdienen? Het betreft enkel maar bankpassen die van buitenlandse banken afkomstig zijn. Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? Het speelt pas sinds kort (4 maanden?).

En heeft iemand dan misschien ook een tip bij welke banken je dan nu nog wel gewoon terecht kunt met je Nederlandse bankpas (ABN of ING) zonder meteen dat vaste (vrij hoge) bedrag te moeten betalen? Het zijn ook niet alle banken die hier aan mee doen. Bij sommigen kun je nog wel net zoals voorheen kiezen tussen links of rechts. Maar misschien is het pinnen van kleine bedragen voor sommige banken nu niet interessant meer. Pin je namelijk ineens een fors bedrag en betaal je dan die vaste bankkosten, dan valt het wel weer mee.
 
Wij hebben ook een betaalrekening lopen bij de CSOB voor alle betalingen in CZ (belasting, verzekering, internet e.d). Of we er ook een bankpasje bij hebben weet ik niet (even kijken, maar ik denk van wel), maar dan kan dat natuurlijk ook. Dan betaal je niet dit extra bedrag, want dan gebruik je een pasje van een Tsjechische bank. Maak ik geld over van een Nederlandse bank naar de CSOB, dan wordt er wel iets gerekend aan kosten maar dat is vrijwel niets. Je betaalt denk ik dan ook nog een bedrag aan de Nederlandse bank, maar ook dat zie je tegenwoordig vaak niet meer staan (vroeger stond er altijd: gedeelde kosten, kosten voor mij of kosten voor de ontvanger). Dus dat zou een optie (een Tsjechisch bankpasje) voor ons kunnen zijn. Maar weet iemand ook waardoor dit allemaal zo ineens ontstaan is? En zijn er nog meer mensen die dit is opgevallen? Het is echt iets van de laatste 3 a 4 maanden. Iemand die permanent in Tsjechië woont, die valt dat natuurlijk niet zo snel op lijkt mij.
 

dennuzzz

Donateur
KB rekent bij opname vanuit ing nog geen extra kosten. Van sommige Tsjechen hoor ik dat zij ook bij elke geldopname kosten betalen bij een atm. Vermoed dat dit gewoon onderdeel is geworden van het verdienmodel van de banken. Schofteriger vind ik het nog als de kosten niet getoond worden en zichtbaar zijn op het bankafschrift of als je ervoor kiest om een bon te laten afdrukken bij het pinnen. Dit is mij vorig jaar in een hotel overkomen in BRNO.
 
@ Plank: Ik ben heel nieuwsgierig of je het al uitgeprobeerd hebt in Tsjechië

Ja ! Afgelopen zomer (juli) waren we 2 weken in Tsjechië en we hebben alles betaald met de Revolut (VISA) pas.
Ook hebben we wat (niet veel) kronen gepind met deze pas. In beide gevallen gebruikt Revolut de op dat moment geldende koers, het meest gunstige dus. Met de gratis variant van Revolut kan je enkele duizenden euro's per maand pinnen, en €200 per maand cash opnemen in vreemde valuta.

Het beviel zo goed dat we thuis onze extra Rabobank rekening hebben opgezegd en we nu deze gebruiken als onze gezamenlijke rekening. Met een extra Revolut (maestro) pas zodat je echt overal kan betalen ermee. We kunnen via de app geld overmaken van Rabobank naar Revolut. En zo dus overal in Nederland betalen. Limieten in euro's zijn nog lager dan in vreemde valuta.


Hiermee hebben we dus zowel in het buitenland met vreemde valuta (Tsjechië dus ook) en in Nederland geen extra kosten.
 
Als er Maestro op staat is het een Mastercard en als er VPay of iets dergelijks op staat is het volgens mij een Visacard. Twee verschillende betaalsystemen maar beiden veilig. Je hebt het in je verhaal zowel over een Revolut Visa kaart als over een extra Revolut kaart, maar dan is het een Meastro kaart. Geven ze dan 2 verschillende betaalsystemen uit bij Revolut en zo ja wat is daar het nut dan van? Het komt overigens wel vaker voor, dat je bij dezelfde bank kunt kiezen tussen of een Meastro of een Visa kaart. Dat moet je dan wel duidelijk aangeven. Maar waarom je keuze om 2 verschillende betaalsystemen te hebben van Revolut (is er dan soms een betere betaaldekking in het buitenland?). M.a.w. als het ene systeem niet werkt, dan werkt het andere systeem waarschijnlijk wel. Dat is me nu een beetje onduidelijk.

Overigens is het voor ons nog steeds een raadsel waarom je sinds kort (het betreft de banken rondom het plein te Rumburk) ineens extra kosten moet betalen bij iedere geldtransactie van soms wel 5 a 6 euro per keer. De tweehonderd euro per maand die je overigens noemt (bij Revolut) lijkt me nou ook niet erg veel voor een vakantie van 2 of 3 weken. Soms heb je gewoon cash geld nodig (kronen), want niet alles is nu éénmaal pinbaar. In sommige hospoda's hebben ze bijvoorbeeld nog steeds liever baar geld (vanwege de belasting denk ik). Hetzelfde geldt soms ook bij kappers etc. hoewel de belastingdienst tegenwoordig wel streng controleert. Als je pint in de winkel of kroeg o.i.d. dan heb je het probleem natuurlijk ook helemaal niet, dus daar heb ik geen Revolut kaart voor nodig. Je betaalt dan inderdaad wel iets, maar niet erg veel. Misschien is er een ontmoedigingsbeleid bij de banken om maar vooral geen cash geld meer te pinnen. De ING doet dit namelijk sinds kort ook. Als je weinig (paar keer per jaar) of geen cash pint (uit de pinautomaat), dan krijg je nu ineens korting op je kaart.
 
Dat ligt eraan welke koers Revolut dan gebruikt. Heb je dit gecontroleerd, bijvoorbeeld bij de CNB (Tsjechische nationale bank)?
Je kunt daar ook terugzoeken op datum https://www.cnb.cz/en/
Heb een paar datums nagekeken, het scheelt een paar kronen cent. Bv 25.60 volgens die site, tegen 25.58 op Revolut op die datum.
Als er Maestro op staat is het een Mastercard en als er VPay of iets dergelijks op staat is het volgens mij een Visacard. Twee verschillende betaalsystemen maar beiden veilig. Je hebt het in je verhaal zowel over een Revolut Visa kaart als over een extra Revolut kaart, maar dan is het een Meastro kaart. Geven ze dan 2 verschillende betaalsystemen uit bij Revolut en zo ja wat is daar het nut dan van? Het komt overigens wel vaker voor, dat je bij dezelfde bank kunt kiezen tussen of een Meastro of een Visa kaart. Dat moet je dan wel duidelijk aangeven. Maar waarom je keuze om 2 verschillende betaalsystemen te hebben van Revolut (is er dan soms een betere betaaldekking in het buitenland?). M.a.w. als het ene systeem niet werkt, dan werkt het andere systeem waarschijnlijk wel. Dat is me nu een beetje onduidelijk.

Overigens is het voor ons nog steeds een raadsel waarom je sinds kort (het betreft de banken rondom het plein te Rumburk) ineens extra kosten moet betalen bij iedere geldtransactie van soms wel 5 a 6 euro per keer. De tweehonderd euro per maand die je overigens noemt (bij Revolut) lijkt me nou ook niet erg veel voor een vakantie van 2 of 3 weken. Soms heb je gewoon cash geld nodig (kronen), want niet alles is nu éénmaal pinbaar. In sommige hospoda's hebben ze bijvoorbeeld nog steeds liever baar geld (vanwege de belasting denk ik). Hetzelfde geldt soms ook bij kappers etc. hoewel de belastingdienst tegenwoordig wel streng controleert. Als je pint in de winkel of kroeg o.i.d. dan heb je het probleem natuurlijk ook helemaal niet, dus daar heb ik geen Revolut kaart voor nodig. Je betaalt dan inderdaad wel iets, maar niet erg veel. Misschien is er een ontmoedigingsbeleid bij de banken om maar vooral geen cash geld meer te pinnen. De ING doet dit namelijk sinds kort ook. Als je weinig (paar keer per jaar) of geen cash pint (uit de pinautomaat), dan krijg je nu ineens korting op je kaart.
Over de kaarten: bij Revolut kan je bij het aanvragen van een (extra) pas kiezen tussen VISA en Maestro. Volgens mij kan je ook nog kiezen voor Mastercard als je extra betaald aan Revolut.
Verder is het inderdaad erg verschillend wat er geaccepteerd wordt. In Tsjechië heb ik gemerkt dat overal waar je kan pinnen, VISA gewoon werkt. Echter in Nederland werkt dat niet overal. Vandaar dat we die extra Maestro hebben gekozen, dat wordt wel overal geaccepteerd. Aangezien de Nederlandse pinpassen dat ook gebruiken.

Je geeft aan dat 200 euro cash niet veel is om op te nemen in kronen bij een vakantie omdat niet alles pinbaar is. Echter merken wij juist dat sinds een paar jaar je steeds meer kan pinnen in Tsjechië. Wij hebben in ieder geval in 2 weken vakantie geen 200 euro in cash geld uitgegeven. We hadden altijd wat bij voor de zekerheid, maar het bijna nooit nodig. Verder kan je wel meer dan 200 euro pinnen met Revolut per maand, maar dan betaal je iets extra. Hoeveel dat is weet ik even niet.

Verder heb ik zelf nog nooit problemen gehad in Tsjechië als ik cash pinde bij een CSOB automaat. Met 'without conversion' handelde mijn Nederlandse bank het gewoon af.
 
Ja dat klopt inderdaad wel. Je kunt steeds meer pinnen en de mensen waarover ik het heb die sterven natuurlijk langzamerhand ook gewoon uit. Maar onze wat oudere huisbewaarder (70) wil bijvoorbeeld nog steeds cash geld hebben. Hij wil ook niet dat ik het overboek op zijn rekening wat ik zelf natuurlijk veel handiger vind. Jongeren hebben daar duidelijk veel minder moeite mee merk ik zelf nog wel eens (zwart of wit gewerkt). Misschien is het een overgebleven laatste gevoel wat nog uit de communistische tijd stamt, want daar lijkt het soms een beetje op.

Gelukkig worden euro's ook vaak bijna overal geaccepteerd, sterker nog het wordt tegenwoordig zelfs redelijk vaak gevraagd "euro's of kronen?". Maar wij hebben dan ook een huis wat in de grensstreek ligt. Maar misschien ook wel omdat de Tsjechen zelf natuurlijk ook steeds vaker de "euro" landen bezoeken (boodschappen, vakanties e.d.), gebruiken of in deze landen werken. En misschien toch ook wel een kleine tussenstap op weg naar de euro? Maar dat is wellicht wat "wishful thinking" van mij.

In elk geval bedankt voor je heldere uitleg over de Revolut rekening. Ik ga me er toch eens in verdiepen. Niet omdat ik nu meteen zelf een Revolut rekening wil hebben, maar ik vind het gegeven wel interessant (want waar worden de kosten dan wel op bespaard?). En ik vraag me natuurlijk ook af dat indien ik zo'n Revolut kaart gebruik bij de banken waarover ik eerder sprak, of dat info scherm met die extra betaling voor de transactie dan nog wel of niet tevoorschijn komt met deze kaart. Want vraag je de kaart aan in Nederland, dan wordt deze volgens mij nog steeds gezien als een gewone buitenlandse kaart welke dus niet afkomstig is uit Tsjechië zelf. Lijkt mij.
 
Gelukkig worden euro's ook vaak bijna overal geaccepteerd, sterker nog het wordt tegenwoordig zelfs redelijk vaak gevraagd "euro's of kronen?". Maar wij hebben dan ook een huis wat in de grensstreek ligt. Maar misschien ook wel omdat de Tsjechen zelf natuurlijk ook steeds vaker de "euro" landen bezoeken (boodschappen, vakanties e.d.), gebruiken of in deze landen werken. En misschien toch ook wel een kleine tussenstap op weg naar de euro? Maar dat is wellicht wat "wishful thinking" van mij.
Waar wij altijd verblijven, in Vrchlabí, betalen we al sinds 2004 het verblijf in euro's. Dat hebben ze nou eenmaal liever. Dat nemen we dan ook cash mee vanuit thuis.
Mijn persoonlijke mening is dat ik hoop dat Tsjechië voorlopig nog gewoon de kronen blijft houden. Als ze overgaan in euro's wordt alles gegarandeerd duurder en vooral voor de inwoners en het land is dat niet goed.

En ik vraag me natuurlijk ook af dat indien ik zo'n Revolut kaart gebruik bij de banken waarover ik eerder sprak, of dat info scherm met die extra betaling voor de transactie dan nog wel of niet tevoorschijn komt met deze kaart. Want vraag je de kaart aan in Nederland, dan wordt deze volgens mij nog steeds gezien als een gewone buitenlandse kaart welke dus niet afkomstig is uit Tsjechië zelf. Lijkt mij.
Klopt, ik vermoed dat je dat scherm krijgt als de automaat herkent dat je een buitenlandse pas/rekening gebruikt. Als je het account en pas dus aanvraagt in Tsjechië met Tsjechisch adres, zal het scherm niet komen denk ik. Volgens mij kan dat wel, want een aantal jongeren die in winkels werkte afgelopen zomer kende de pas ook en zeiden dat ze die pas ook hebben.
 
KB rekent bij opname vanuit ing nog geen extra kosten. Van sommige Tsjechen hoor ik dat zij ook bij elke geldopname kosten betalen bij een atm. Vermoed dat dit gewoon onderdeel is geworden van het verdienmodel van de banken. Schofteriger vind ik het nog als de kosten niet getoond worden en zichtbaar zijn op het bankafschrift of als je ervoor kiest om een bon te laten afdrukken bij het pinnen. Dit is mij vorig jaar in een hotel overkomen in BRNO.
Als wij met onze CSOB pas pinnen bij een automaat van een andere bank worden er kosten in rekening gebracht, hoeveel precies weet ik niet, krijg je niet meteen te zien.
 
Ik betaal zoveel mogelijk cash in kronen. Moest afgelopen zondag weer eens tien minuten wachten bij een kassa van Tesco. Mijn voorganger wilde kortingsbonnen inleveren en had ook een kaart waarop stond dat die 500 kronen waard was. Het verwerken van de kortingsbonnen kostte veel tijd. De kaart van 500 kronen lukte helemaal niet en de persoon wilde ook met een App betalen. Na een tien minuten wachten, bij de andere kassa stond een lange rij zodat daar aansluiten geen optie was, kwam een cheffin de zaak oplossen. Met cash heb ik alleen problemen wanneer ik bij AH voor de verkeerde kassa kies. Ook grote uitgaven van 50000 kronen of meer betaal ik zo mogelijk cash. Ik pin dan vanaf mijn Nederlandse bankrekening.
Heb hier nooit een betaling met euro's zien doen.
 
Bovenaan