Elektrisch rijden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met het oogpunt op de alsmaar stijgende benzineprijzen, ben ik mij eens aan het verdiepen in de elektrische auto (dus zo'n ding wat je aan het stopcontact moet opladen).

Nu is thuis opladen uiteraard geen probleem, maar uhh, waar doen we dat in de stad of ergens anders? Heeft CZ hier oplaadpunten voor?
 
Geen probleem. In en rond Praag zijn er al best veel oplaadpunten. Er zouden nog 50 bijkomen in de grote steden.
Zie kaartje met laadpunten in Praag en elders.

nabijeci-stanice-pro-elektromobily-v-cesku.jpg

In 2013 moeten het al 200 worden.

ceska-republika-dobijeci-stanice-cez.jpg
 

kuurgast

Donateur
images


Interactieve kaarten van oplaadpunten elektromobily-os.cz en elektromobily.org/wiki/Mapy(klikken op de kaart).
 

Vodnik

† In Memoriam
Goed idee joh! Er zijn inmiddels wat oplaadpunten in Praag dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Maar, doe je het omdat de brandstof (benzine/diesel) zo duur wordt of heeft het ook nog een beetje met milieu te maken?
Eigenlijk maakt dat niets uit, besparing op milieu is niet zo groot als je denkt, de elektriciteitscentrales moeten flink draaien!
En heb je al eens gekeken wat een replace-battery kost? Als ik me goed herinner kost die voor een Prius 8000 euro, en een accu gaat een jaar of 4/5 mee. aAs je alles meetelt is elektrisch rijden (zeker in CZ) niet goedkoper dan benzine of diesel (en absoluut duurder dan een uitstekend OV).
In NL is het misschien wel interessant omdat je dan geen MRB betaalt).
 
Als er 1 ding is waar ik mij absoluut niet druk om maak is het wel het milieu. Het gaat mij meer om de inhoud van de portomonee (lol, ja weet dat ik een doos met 50 CZK biljetten heb staan).

Tja ik heb gekeken wat een replacement kost en dat is inderdaad niet mals. (al helemaal niet voor een electrische auto voor de lange afstanden). Een ander ding waar ik tegen aanloop is dat als je dan een lange afstand rijd, je nergens kan opladen en je dus altijd afhankelijk bent van een reserve accu (of 2) of de goodwil van een persoon of bedrijf zodat je daar even een uurtje stroom kan lenen (en dan zit ie nog niet vol)...

Vooralsnog is dit de enige auto die zou voldoen....

http://www.chevrolet.nl/modellen/volt/
 

Vodnik

† In Memoriam
een reserveaccu meenemen is onmogelijk (gewicht en afmetingen)
Als het om besparing gaat kan je het wel vergeten, in CZ zal het je nauwelijks geld opbrengen. Kan je beter een mini-auto aanschaffen, zoiets als een smart, die kan je ook nog parkeren. Blijft het een probleem om Praag in te komen, zeker in de piekuren, dus tram of metro. Parkeren bij eindpunt rode metrolijn (Letnany) is vrijwel gratis als je een OV-kaartje koopt (groot, deels overdekt én bewaakt parkeerterrein).
 

Vodnik

† In Memoriam
Da's een hybride van beide niets dus, 80 km electrisch is niets kijk dan naar een Tesla roadstar, dan heb je tenminste iets! (maakt ook nog indruk op tsjechische schoonheden
( maar je weet het he? Mooie vrouwen en zijn net als houten schepen duur te onderhouden!)
 
Er zijn trouwens ook van die portable chargers... Maar of dat nou de oplossing is. Het zou trouwens toch ook mogelijk moeten zijn om al rijdend de accu van de auto op te laden of zeg ik nou iets raars (prop 2 hamsters in een rad en wanneer ze lopen, wekken ze energie op... Een auto heeft 4 wielen dus dat zou ook enigzins energie moeten kunnen opleveren?).

Een ander idee zou misschoen zonnepanelen zijn (inbouwen in het dak)

In Praag komen met de auto heb ik niet echt veel problemen mee gehad. Wel met het parkeren (90 minuten zoeken naar een plekje in het Praag 1). Ik zet de auto nu inderdaad vaak bij Letnany neer of in het dorp bij het station (en ga vervolgens met de trein).

Met de Chevrolet Volt rij je 80 KM emissie vrij maar de auto heeft een bereik van maximaal 500 KM. Op dit moment is hij de enige (betaalbare) auto die deze afstand kan rijden (Tsja, een Tesla is gewoon niet betaalbaar hahaha).

Hmm ja mooie vrouwen zijn inderdaad net als houten schepen (weet er alles al van :-S)
 

Vodnik

† In Memoriam
hoe zou je nou een accu willen laden in een rijdende auto? Via de draaiende wielen? Dan stop je eerst energie in die wielen om vervolgens die draaiende wilen weer energie op te laten wekken, dat gaat dus niet lukken.
(het perpetuem mobile is nog steeds niet uitgevonden)

Een hybride betekent dat er naast een electromotor ook nog een gewone benzine motor in zit, die benzine motor is verantwoordelijk voor die overige 420 km.
(die chev lijkt trouwens erg veel op een prius, er is minstens één forumlid dat er mee rijdt)
 
Ja hoe? Ik heb geen idee. (is niet bepaald mijn vakgebied om eerlijk te zijn. Echter weet ik wel dat iets wat beweegt, energie opleverd).

Je verglijkt de Volt met een gewoone hybride(dit deed ik dus eerst ook) maar volgens chevrolet is dat het zelfde als een appel met een banaan vergelijken. De volt is namelijk geen traditionele hybride of accu-afhankelijke elektrische auto...
 

Vodnik

† In Memoriam
[quote="Ouwe_Seun, post: 384066, member: 16961"...................
................ iets wat beweegt, energie opleverd.

Je verglijkt de Volt met een gewoone hybride(dit deed ik dus eerst ook) maar volgens chevrolet is dat het zelfde als een appel met een banaan vergelijken. De volt is namelijk geen traditionele hybride of accu-afhankelijke elektrische auto...[/quote]


Iets dat beweegt, levert energie op, Klopt! Echter moet je wel energie in dat wiel stoppen om het te laten draaien.
De enerife die je uit een draaiend wile kan halen is nooit groter dan de energie die je er in stopt (altijd aanmerkelijk lager)

Wat betreft "gewone" hybride en de Volt: De aandrijving is altijd electrisch (dat kan heel simpel en doeltreffend, elk wiel een eigen electromotor) Deze electromotoren worden door de accu aangedreven en de accu wordt gelijktijdig door een generator opgeladen. Voordeel van dit systeem is, dat je met een zogenaamde stationair benzine (of diesel) motor kan werken en die zijn veel efficienter dan een automotor die zijn prestaties moet leveren tussen weinig toerental (langzaam rijden) en hoog toerental) hard rijden.
Maar, bijzonder is her niet, in de scheepvaart wordt dit al decenia toegepast.
Maar ja, een mooie folder met veel bla bla doet een heleboel!

Als je echt economisch wilt rijden (goedkoop dus) zoek dan een kleine diesel, die halen makkelijk 20 á 25 km uit één liter diesel. (mijn 96 kW diesel haalt zonder problemen al 18 km uit een ltr)
 

kuurgast

Donateur
Interactieve kaarten van oplaadpunten......
Nieuwe interactieve kaart van laadpunten op evmapa.cz/stanice.
-----------------------------------------------------------------------------------
Tesla opent eerste officiële showroom in Tsjechië.

De Amerikaanse elektrische autofabrikant Tesla heeft zijn eerste showroom in Tsjechië geopend. De officiële dealer bevindt zich in de wijk Vysočany in Praag, waar Tesla al een servicecentrum exploiteert. Bezoekers van de showroom kunnen alle Tesla-modellen proberen, inclusief Model S en X, evenals de meest betaalbare Model 3, die 1,2 miljoen kronen verkoopt.
Tot nu toe moesten Tsjechische klanten die een Tesla wilden kopen, dit via een buitenlandse dealer doen.
Er zijn honderden Tesla-eigenaren in Tsjechië. Marktexperts zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat de opening van een officieel Tesla-verkooppunt hun aantal aanzienlijk zal verhogen.
Bron radio.cz/en.
 
Het helpt natuurlijk weinig wanneer Skoda op bescheiden schaal E auto's wil gaan verkopen, en aan de andere kant de steden vol wil plempen met zijn S.U.V. modellen.
Voor een model S.U.V. maakt Skoda zelfs reclame met de slogan "De Stads S.U.V. " ik kom weinig in de grote steden in Tsjechië, en vraag mij af, wat is daar tegenwoordig aan de hand, zijn er diepe kuilen volgelopen met water waar men door moet zien te komen, liggen er bomen dwars over de weg, of ligt de sneeuw een halve meter hoog? hier in de bergen van Sumava hebben we die problemen niet.
Tesla schijnt ook en S.U.V. in de planning te hebben, maar heeft bij voorbaat al toegegeven dat de men met een zelfde accupakket, 15% minder ver komt, in vergelijking met een normaal model, wat aannemelijk is want de lucht moet over de auto, niet er onderdoor, daarom zou men deze modellen onder moeten brengen in de lijst van bijzondere voertuigen, een de maximum snelheid moeten beperken tot 80 km/uur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

dennuzzz

Donateur
Het helpt natuurlijk weinig wanneer Skoda op bescheiden schaal E auto's wil gaan verkopen,

Skoda is net pas begonnen met de uitrol van elektrische modellen. Waar baseert u zich op? mi is dit pertinent onzin. De gehele autoindustrie beweegt naar elektrisch, alsook moeder vw en na hen dieselgate is hen er alles aan gelegen om de overstap zsm te maken en dit achter hen te laten.
 
Om te beoordelen wat [ pertinente ] onzin is, is het goed eerst afstand te nemen, in tijd en soms in afstand.
Ook bij een omschakeling naar E mobiliteit is de horizon niet oneindig, voor de productie v d batterijen is Kobalt nodig, experimenten om kobalt te vervangen door andere metalen verlopen moeilijk, vanwege brandgevaar bij een hoge energie dichtheid, het schijnt zo te zijn dat men het kobalt gebruik hoogsten kan verminderen.
Wetenschappers wijzen er op dat wanneer de E mobiliteit zich doorzet, de nu bekende voorraad van kobalt in tien jaar is verbruikt, nieuwe vindplaatsen zal die datum natuurlijk naar achter verschuiven [ hebben we bij olie ook gezien ] maar toch.
Kobalt kwam ook voor in het Ertsgebergte op de grens Tsjechië / Duitsland, bij het delven van zilver kwam men ook kobalt tegen, dan waren de mijnwerkers teleurgesteld, men wist niet wat te doen met kobalt, en die klompen werden weggegooid, zilver bracht geld omdat de adel en godgeleerden meenden het recht te hebben van een zilveren bord te eten.
VW heeft zich ingedekt, wat betreft de behoefte aan kobalt voor de komende jaren, door een contract met Glencore, een Brits / Zwitsers grondstoffen handelshuis, kantoorhoudend op Jersey, hebben waarschijnlijk een hekel aan belasting betalen, en dat niet alleen, er is veel kritiek op dit bedrijf, o.a. dat kinderen kobalt uit de grond halen in de Congo.
Skoda zal waarschijnlijk ook via VW aan batterijen komen voor de productie, het eerste model is een stadsauto, zo te zien niks mis mee, maar als dat verder gaat richting grote karossen en S.U.V. modellen, kan men hier vraagtekens bij zetten.
Van de hoeveelheid kobalt die nodig is om één auto batterij te produceren kan men tien E-bike batterijen produceren.
Hier ziet men dat geschiedenis zich vaak herhaald, wie meent met een E- S.U.V. van 2,5 ton, zaterdagmiddag de binnenstad in te moeten rijden, is niet beter dan de adel en de godgeleerden een paar eeuwen geleden, het is gewoon "ik eerst ".
 

dennuzzz

Donateur
Een mooi informatief verhaal maar mis de verklaring waarom skoda alleen op bescheiden schaal elektrische autos wil gaan verkopen....de citigo iv zat bijna in elk reclameblok op de nationale tv die ik zag toen ik 4 weken terug in Tsjechië was.
 
Mischien omdat de grote chef van Bosch ( waarvan producten in ALLE auto's te vinden zijn) en Shell voorspellen en inzetten op waterstof. Dat zal de brandstof van de toekomst zijn als de baterijkoe is uitgemolken.
 
Een mooi informatief verhaal maar mis de verklaring waarom skoda alleen op bescheiden schaal elektrische autos wil gaan verkopen....de citigo iv zat bijna in elk reclameblok op de nationale tv die ik zag toen ik 4 weken terug in Tsjechië was.
Maar de Citigo is een (overgangs)model wat oorspronkelijk ontworpen is voor ouderwetse brandstofmotoren, niet voor elektra. En dat blijft behelpen. Er zullen dus snel nieuwe modellen moeten komen die specifiek voor elektra ontworpen zijn, dan pas kunnen er echt grote - en hopelijk meer betaalbare - aantallen geproduceerd kunnen worden.
 
Praag wil binnen vier jaar 750 oplaadpunten voor elektrische auto's hebben

Binnen vier jaar moeten in de metropool minimaal 750 laadpalen voor elektrische voertuigen operationeel zijn. In de komende vijf jaar zouden er nog enkele duizenden moeten zijn. Dit volgt uit een document dat gisteren is goedgekeurd door de raadsleden van Praag. Het stadsbestuur keurde ook een plan goed voor de ontwikkeling van de laadinfrastructuur, dat verschillende varianten van de procedure voor de aanleg ervan voorstelt. De uitbreiding van elektromobiliteit is bedoeld om de luchtkwaliteit in Praag te helpen verbeteren.

Rada hl. Maandag heeft de stad Praag het document Algemene ontwikkeling van de oplaadinfrastructuur in de hoofdstad Praag tot 2030 besproken en goedgekeurd, dat de verdere richting van de ontwikkeling van elektromobiliteit in de metropool moet bepalen.

"Als onderdeel van de analyse van de omgeving, technische oplossingen en trends op het gebied van openbare heffingen voor het algemeen, werd Praag onder meer geïnspireerd door ervaringen uit andere Europese hoofdsteden met een vergelijkbare bevolking. In Wenen, Hamburg of Rotterdam bevindt elektromobiliteit zich al in een veel verder gevorderd stadium van ontwikkeling, dus Praag is blij om van hen te leren, zei de Praagse burgemeester Zdeněk Hřib (Pirates).

Generaal werkt aan de ontwikkeling van het aantal elektrische auto's in 2030 met drie scenario's. Twee zijn identiek aan de strategie van het Nationaal Actieplan voor Schone Mobiliteit, het derde scenario anticipeert op de klimaatverbintenis van Praag en gaat ervan uit dat er in 2030 ongeveer 200.000 elektrische auto's in Praag zouden kunnen zijn, wat goed zou zijn voor 30 procent van alle auto's zoals nu. auto's en kleine bestelwagens in Praag.

Marktsegmentatie en ervaring met het huidige laadgedrag van gebruikers laten zien dat het hoofdthema bij het publiek laden de ondersteuning van het zogenaamde parkeerbewonersladen dient te zijn, dat wil zeggen opladen binnen parkeren op normale parkeerplaatsen, meestal voor meerdere uren. Algemeen werkt ook met de technologie van openbaar snelladen. Dit is een ander servicesegment met een groter commercieel potentieel in vergelijking met parkeertarieven.

Algemeen behandelt ook het onderwerp van het elektriciteitsdistributienetwerk in Praag en de capaciteit voor aansluiting en exploitatie van oplaadpunten. In totaal zijn er vier soorten aansluitingen van laadpalen voor parkeerplaatsen op het elektriciteitsnet verwerkt. Volgens de generaal is de meest voordelige optie om synergieën te benutten met de vernieuwing van het elektriciteitsdistributienetwerk en het openbare elektriciteitsverlichtingsnet om de toekomstige aansluiting van laadpalen op openbare verlichtingslampen te verzekeren.

De generaal beschrijft andere belangrijke punten voor de ontwikkeling en ondersteuning van openbare heffingen, zoals de parkeerproblematiek, het voorstel om stations in de hoofdstad in te zetten en meer. De output van de generaal is het voorstel van verschillende mogelijke investeringsvarianten.

"Bij de voorbereiding van de generaal moest rekening worden gehouden met de mogelijke financiële implicaties van de coronaviruscrisis. Dit zal een grote impact hebben op het budget van de stad in de komende jaren en de mogelijkheid van investeringsactiviteiten zal beperkt zijn, maar het is essentieel om de verdere ontwikkeling van de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Praag te verzekeren '', aldus Matej Šandor, vice-voorzitter van de Raad van bestuur van OICT en directeur van projectbeheer en fondsen.

Het goedgekeurde ontwikkelingsconcept stelt vijf opties voor om een netwerk van oplaadpunten te bouwen. Ze verschillen zowel in de hoeveelheid kosten als in de hoeveelheid verminderde uitstoot. De duurste optie, het zogenaamde investeringsmodel, kost tot twee miljard euro. Volgens een studie van Deloitte in opdracht van de stad, zijn de beste strategieën om een joint venture op te richten tussen steden en een van de bedrijven en concessies te doen om stations te bouwen en te exploiteren.

Als onderdeel van de eerste bouwgolf moeten tegen 2025 ten minste 750 laadstations in Praag in gebruik worden genomen, zowel op EV-ready lampen als daarbuiten. In de volgende fase, het tijdschema tot 2030, wordt ervan uitgegaan dat het doel van de bouw van stations moet zijn om in totaal 4,5 duizend parkeerlaadstations te realiseren.

Naast het opzetten van laadpalen voor elektrische auto's en gasauto's, wil de Praagse directie andere alternatieve vervoerswijzen ondersteunen, namelijk autodelen of het aanpassen van prijzen in parkeerzones voor elektrische auto's en hybride auto's. Het zal ook werken aan de invoering van tolheffingen. Afgelopen oktober keurden gemeenteraadsleden een strategie goed ter ondersteuning van alternatieve aandrijvingen tot 2030.

bron: prazskypatriot.cz
 
Bovenaan