Bouw watermolen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Watermolen; leuk idee, omzetten niet altijd eenvoudig. Bij het lezen van dit watermolenverhaal, kwam mij eenzelfde soort verhaal naar boven over een Zwitser die een oude watermolen had gekocht aan de andere kant van Susice.
Het was een watermolen in een stadje, direct aan een beekje gelegen met voldoende wateraanvoer, en met een vergunning om daar een watermolen in bedrijf te hebben. Tot zover alles goed.
In die beek lag een houten stuw die vernieuwd moest worden, alleen had iemand aan de andere oever (illegaal) een turbine geplaatst om stroom op te wekken. Die moest die man afbreken, wat hij niet wilde, dus een geval voor de rechter.
Die zaak won de Zwitser, maar begin van meer problemen. Toen hij terugkwam van een paar weken Zwitserland, bleek het hele interieur van de korenmolen verdwenen, molenstenen kapot, wielen, assen, alles weg, politieonderzoek leverde niks op.
Later heeft hij ergens in Slovenië het interieur uit een watermolen gehaald en dat gedeeltelijk ingebouwd.
Afgekregen heeft hij het nooit. Het was de bedoeling er een restaurant van te maken, met in de kelder die molen en dan een glazen vloer in het restaurant. Het waren vier verdiepingen. Op de 3e verdieping heeft hij een kantoor nog klaar gekregen, een paar wenteltrappen van steen en een waterrad. Maar het dak en restaurantgedeelte bleven liggen en uiteindelijk is hij moegestreden weer naar Zwitserland vertrokken en heeft de watermolen verkocht.
 
Die molen staat in Horazdovice. Als men Horazdovice binnenkomt vanuit Klatovy of vanaf Rabi, is rechts een straat, Zarecska. Op Google Maps staat de molen ook gemerkt met: Former castle mill, er staan ook foto's bij.
De laatste tien jaar ben ik er niet meer geweest. Ik geloof niet dat er een restaurant in gevestigd is. Het schoepenrad is al weer kapot, en het is geverfd in een lelijke kleur groen. Hoe is dat mogelijk voor een historisch gebouw?
Dit gebeurt als mensen met onvoldoende middelen en/of zonder historisch inzicht, oude monumenten gaan kopen.
 
Klopt allemaal. Jammer dat de molen niet is opgeknapt in de stijl van voor honderd jaar. Die Zwitser heeft die molen van binnen ook veel te veel gestript, wat er nu staat heeft niets meer met een watermolen van doen. Jammer, toch leuk die herinneringen die weer terugkomen, we hadden best veel contact met die Zwitser en zijn vrouw, dank U.
 
camping/hotel/watermolen van Piet staat niet langer te koop "This property is not available" staat er op de site van de makelaar (het is bij mijn weten ook niet verkocht; zou ook niet kunnen, want op de volledige bedrijfsinventaris berust pandrecht sinds 2013)
 
Okeeee.
Zo langzamerhand berijpen we dat er dus "iets"aan de hand is, of was.
De meest belangrijke vraag blijft echter:
Hoe is het nu met "Piet", of hoe hij verder ook genoemd wil worden.
Geen idee hoe het met hem gaat.
Mijnheer Smitcons lijkt, zakelijk gezien, nu het meest betrokken. Misschien is hij,.................

Wat mij betreft Piet,geen idee over het onheil wat je heeft getroffen,maar ik wens je veel succes, en gezondheid natuurlijk!
 
Zapalky, hoe het op dit moment precies met Piet gaat, weet ik ook niet. Ik weet alleen - op grond van krantenberichten - dat hij in Drente verblijft. Mijn inschatting is dat Piet eind september weer terug zal keren in Tsjechië. het is aan Piet zelf om op dit forum tzt wel of niet informatie te geven. Uit privacy-overwegingen wil ik er niet meer over kwijt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Smitcons.

Mijn eerdere reacties waren misschien scherp, kritisch en soms wat, ik zeg het toch maar: argwanend, maar met dit laatste bericht, blijkt wel degelijk betrokkenheid, en niet alleen voor het gewin!

Ik hoop van harte dat het met de familie goed blijft gaan en, dat alle idealen,in welke vorm gevat dan ook, uiteindelijk gerealiseerd kunnen worden.

Ik blijf dit volgen.

Dank voor uw bericht.
:top:
 
Watermolen; leuk idee, omzetten niet altijd eenvoudig. Bij het lezen van dit watermolenverhaal, kwam mij eenzelfde soort verhaal naar boven over een Zwitser die een oude watermolen had gekocht aan de andere kant van Susice.
Het was een watermolen in een stadje, direct aan een beekje gelegen met voldoende wateraanvoer, en met een vergunning om daar een watermolen in bedrijf te hebben. Tot zover alles goed.
In die beek lag een houten stuw die vernieuwd moest worden, alleen had iemand aan de andere oever (illegaal) een turbine geplaatst om stroom op te wekken. Die moest die man afbreken, wat hij niet wilde, dus een geval voor de rechter.
Die zaak won de Zwitser, maar begin van meer problemen. Toen hij terugkwam van een paar weken Zwitserland, bleek het hele interieur van de korenmolen verdwenen, molenstenen kapot, wielen, assen, alles weg, politieonderzoek leverde niks op.
Later heeft hij ergens in Slovenië het interieur uit een watermolen gehaald en dat gedeeltelijk ingebouwd.
Afgekregen heeft hij het nooit. Het was de bedoeling er een restaurant van te maken, met in de kelder die molen en dan een glazen vloer in het restaurant. Het waren vier verdiepingen. Op de 3e verdieping heeft hij een kantoor nog klaar gekregen, een paar wenteltrappen van steen en een waterrad. Maar het dak en restaurantgedeelte bleven liggen en uiteindelijk is hij moegestreden weer naar Zwitserland vertrokken en heeft de watermolen verkocht.

Hmmm,
Ik ben er gisteren geweest.
Daar heb ik best wel een mening over.
Vraagje: wanneer was je daar voor het laatst, en kan je van dat bezoek wat foto's sturen?
Tweede vraag:Hoe lang fiets je erover om van plek A naar Horazdovice te geraken?
 
DSCI0071.JPG DSCI0081.JPG

Dit is de turbine bij Cenkova Pila, daar is alles oud en in stijl gehouden, dat is wat de toerist wil zien. In het seizoen staat de parkeerplaats en de straat zo vol dat de politie bonnen schrijft zodat de bus er nog door kan.
Verder bij Reijestijn is ook een [lelijk] hotel en een turbine in een schuur, daar is niets te doen.
Die waterturbine van Piet is denk ik ook geen toeristentrekker; te koud, te veel staal. In Reijestein is voor twee jaar nog een nieuwe waterturbine gebouwd, zag ik een bordje staan: dank voor de bijdrage uit Brussel !!
 
Piet had niet de intentie (althans ik heb daar nooit iets van vernomen) om van zijn molen een toeristische attractie te maken. Op de plek van de molen heeft heel vroeger een watermolen gestaan. Piet, die daar een camping annex pension was begonnen, kreeg het idee dat hij met een watermolen - gekoppeld aan een generator - niet alleen in de elektriciteitsvoorziening van camping en pension zou kunnen voorzien, maar tevens elektriciteit zou kunnen leveren tbv een 50-tal woningen in de omgeving.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan