Vakantie 2019, Vsestary

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrijdag 16 augustus 2019

Vandaag is alweer de laatste volledig dag in ons mooie Tsjechië. Dit keer ga ik in mijn eentje richting de buurtsuper. Behalve voor de dagelijkse boodschapjes, meestal zijn dat enkel broodjes, dumpen wij daar steeds enorme hoeveelheden afval, meestal plastic, in de ernaast gelegen “milieustraat”.

Thuis gekomen ontbijten wij nog zonder de kids. Die liggen allebei nog op 1 oor. De rest van de dag is het weer zeer wisselvallig. Met andere woorden van zwemmen zal vandaag vast niets komen. Begin van de middag gaan wij 2 nog even langs de Lidl en de Billa in Ricany. Daarbij komen langzamerhand tot de conclusie dat de Lidl het begint te verliezen van de Billa. Laatstgenoemde supermarkt is niet alleen veel breder gesorteerd maar hier en daar ook nog eens een stuk goedkoper. Eigenlijk niet anders dan in Nederland hoor ik steeds vaker.

En dan komt einde van de middag zo maar onze overbuurvrouw en gastvrouw even langs waaien. Of het ons uit komt een stuk taart bij haar te komen eten. Zo’n gastvrij aanbod slaan wij uiteraard niet af. En zo gaat de hele familie bij deze vriendelijke Tsjechen op bezoek. Heel bijzonder en in alle 9 jaar niet eerder meegemaakt.

Eénmaal binnen zien wij een keurig (met Delfsblauw) aandoend servies gedekte tafel. Plus 4 stukjes taart, geheel “diabetesproof”. Ja, dat had onze gastvrouw goed onthouden, mede doordat haar echtgenoot suiker heeft. Onder het genot van de zelfgemaakt taart hebben wij een zeer amusant gesprek in het Duits. Bij aankomst 2 weken terug benaderde zij ons in het Engels, maar toen zij merkte dat mijn vrouw naadloos Duits sprak gaf zij aan dit liever te spreken. Onderwerpen als wereldpolitiek passeren de revue, alsook het dagelijks leven voor en na de “Wende”. Heel fijn om mee te maken. Mijn vermoeden dat zij toch wel tot de gegoede burgerij behoren wordt nogmaals bevestigd door hun niet bepaald kritische houding ten opzichte van de huidige president.

Na een anderhalf uur bedanken wij onze gastvrouw heel hartelijk en rijden voor de laatste keer naar het geweldige restaurant in Ricany. Het zonnetje schijnt weer waardoor wij weer in de tuin van het geweldige eten kunnen genieten.

Eten bij restaurant Ricany.jpg
 
Zaterdag 17 augustus 2019

En dan is het toch weer zover. Onze laatste dag in het nog steeds geweldige Tsjechië. En wie weet, misschien wel voorlopig voor het laatst. Maar dat weet je nooit met ons. Gelet op het geplande vertrek zijn wij 2 vroeg op. En zo kunnen wij op ons gemak de dakkoffer inladen, want ook onze gastvrouw hadden wij alweer gespot. Handig voor het lenen van de ladder.

Eénmaal helemaal klaar volgt de afrekening van de energie, maar ook de toeristenbelasting. In al die jaren niet eerder meegemaakt, terwijl het wel steeds bij de bijkomende kosten stond vermeld. In het laatste praatje met onze gastvrouw worden wij van harte uitgenodigd voor een bezoekje bij een volgende vakantie. En uiteraard geven wij hetzelfde aan mocht men in de toekomst Nederland nog eens aandoen. En dan is het echt gedaan met ons verblijf in Vsestary.

Voor het avondeten maken wij nog een stopje bij de Lidl in Ricany en koersen dan richting Melnik, zij het via een omweg. Voor het middageten hadden wij gedacht weer neer te ploffen bij Pizza Mex, maar daar is het nu wat vroeg voor. Dus besluiten wij het “aangename” (excusez le mot) met het nuttige te verenigen middels een bezoek aan het monument van de kinderen in Lidice. In eerste instantie komen wij daarbij bij een museum uit, maar dat is niet wat ik bedoelde. Dus rijden wij nog een stukje verder en zien een enorm bouwwerk, maar nog geen monument van de kinderen. Dit blijkt iets verder weg te liggen op 1 van de plekken van het voormalig dorp Lidice. Tja en dan staan we daar en worden beiden toch wel erg stil.

Monument Lidice.jpg Bloemen bij monument.jpg
Wat een indrukwekkend monument, ook omdat de kinderen zo levensecht zijn neergezet. Met name de kleine kinderen (met knuffels) maken op ons erg veel indruk.

Hierna gaat de reis verder richting Melnik en inmiddels weten wij Pizza Mex feilloos te vinden. Voor wie dit restaurant niet kent, het ligt aan de (volgens mij enige) rotonde van Melnik. En in tegenstelling tot tijdens de heenreis hebben zij nu wel Pepper Steak.

Eten bij Mex 1.jpg
Werkelijk om je vingers bij af te likken. Ons realiserend dat dit tot de laatste indrukken van Tsjechië behoort genieten wij dan ook volop van ons eten.

Us4.jpg
Onze dochter, die de afgelopen nacht geen oog dicht heeft gedaan heeft nog maar weinig eetlust. Maar net als vorig jaar krijgt zij de helft van de pizza mee voor onderweg.

En verder gaat hierna de reis en na anderhalf uur rijden wij alweer door het rustige stuk van Duitsland. En eigenlijk gaat de hele reis wel een beetje zo. Af en toe een stopje, hetzij voor de plas, tankbeurt of de rust tuft het lekker door richting Nederland.

Us2.jpg

En ja hoor, op pakweg 1,5 uur tot de grens toch enorme stortbuien meegekregen. Dus ik denk nog, dat belooft nog wat voor Nederland straks. Maar niets van dit alles en bovendien zijn onze wegen toch echt wel kwalitatief een stuk beter te doen met regen. Volgens de navigatie zullen wij rond 23.00 u Anna Paulowna moeten bereiken. Iets wat bijna was gelukt, maar toch wel ietwat vermoeid neem ik 10 km vanaf huis een verkeerde afslag. Maar ach, wat is 10 km op een afstand van ca. 950 km.

Epiloog
Inmiddels is het alweer maandag en hebben wij gisteren alle wasjes gedaan, de dakkoffer weer schoon opgeborgen en kijken wij terug op wellicht de fijnste Tsjechië vakantie ooit. Misschien inderdaad voorlopig de laatste keer? En volgend jaar Amerika? Wie zal het zeggen. In ieder geval voor nu: Ahoj!
 

Ad Verschoor

Donateur
Franky voor mij geldt altijd op de dag van vertrek "inpakken en wegwezen". Heel bijzonder vind ik steeds jullie invulling van deze reisdag. Een bezoek aan het monument van Lidice en nog een complete maaltijd, alsof er geen 950 kilometer hoeft te worden afgelegd. Je houdt het spannend tot het laatst. Geweldig en nogmaals bedankt voor de verhalen !!!!!!!!!!!!
 
Franky voor mij geldt altijd op de dag van vertrek "inpakken en wegwezen". Heel bijzonder vind ik steeds jullie invulling van deze reisdag. Een bezoek aan het monument van Lidice en nog een complete maaltijd, alsof er geen 950 kilometer hoeft te worden afgelegd. Je houdt het spannend tot het laatst. Geweldig en nogmaals bedankt voor de verhalen !!!!!!!!!!!!
Voor mij begint de vakantie zodra wij de auto starten en eindigt 'ie zodra wij weer op de oprit staan. Sowieso staat in Tsjechië altijd in de auto de radio aan. Tot voor kort was dit Radio Impuls, maar dit jaar kwamen wij Radio Kiss tegen. Iets modernere playlisten. En tot ver in Duitsland staat (met name Impuls) dan ook aan. En zo nemen wij ieder jaar afscheid :slik:van Tsjechië
 
Update! Vakantie 2020 is weer geboekt en toch weer voor Tsjechië :wow: gekozen. En net als in 2013 (maar dan nu bewust) gekozen voor 2 huizen. Het eerste kennen wij nog van 2016. Toen zeiden wij al dat wij hier vast nog eens naar dit huis zouden terugkeren. En de vaste lezers weten dat wij dit nooit doen. Dus opnieuw naar het geweldige huis in Valasske Mezirici. Na een week is het de bedoeling af te reizen naar de regio Tabor, waar een geweldig 2e huis op ons wacht. Kortom weer van alles leuks om naar uit te zien in het nieuwe jaar. Maar eerst dit toch wel heftige jaar uit laten knallen:champagne:
 
Bovenaan